Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gastenverblijf in tuin isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-11 22:33
Ik heb een klein gastenverblijf in mijn tuin met 2 kamers, geërfd van de vorige bewoners. Er is nog een 3e kamer maar dat is mijn schuur. Ik zou het graag een upgrade geven met een andere kleur. Ik twijfel of ik ook extra isolatie moet aanbrengen. De huidige situatie is dat de vloer volgens de vorige bewoners geïsoleerd is. Er ligt nu een OSB-plaat op als vloer. Wat er precies onder zit, moet ik nog uitzoeken.
Ik heb een airco van 2.5 kW gekocht als hoofdverwarming, met het idee om beide kamers te kunnen verwarmen gezien de geringe oppervlakte. Boven zit nog een redelijk ruime zolder voor opslag.
De schuur is aan beide zijden gemetseld. De voor- en achterkant zijn van hout. Het dak is niet geïsoleerd.

Wat ik me afvraag: in zo’n kleine ruimte verlies je meteen oppervlakte als je de muren gaat isoleren. Omdat ik al een airco heb aangeschaft als hoofdverwarming en deze redelijk energiezuinig is, neig ik ernaar om het zo te laten. Een nieuwe kleur erop en de airco laten draaien wanneer dat nodig is.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Als ik toch zou isoleren, laat ik dat doen vanwege mijn twee linkerhanden.

Zie foto’s voor het verblijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Fo9GS3FB6Hac46xLnV098pAtMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRVESDQ3tB2yzjPuRZqTRfLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1lm5hyJr2F5M9-CvoJkVQ3EWoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC4eONAlcVnfLYj67IHB7EYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXuA5mJKpNlKl8KX1qhih1ROiek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOdKtrxrpnM5O06XP6LPia0n.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Wat ga je ermee doen? Komen er daadwerkelijk gasten in? b&B?

kun je niet van buiten isoleren? dat kost geen ruimte

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ongeisoleerd zijn dat onbewoonbare oncomfortable hokken in het stookseizoen.

Echter, als je het moet laten doen dan is het financiele sommetje nooit positief te rekenen.

• 0re0
No Hands schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
Wat ga je ermee doen? Komen er daadwerkelijk gasten in? b&B?

kun je niet van buiten isoleren? dat kost geen ruimte
Jazeker, gastenverblijf :9 Wellicht later ooit een B&B

• 0re0
Rukapul schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:18:
Ongeisoleerd zijn dat onbewoonbare oncomfortable hokken in het stookseizoen.

Echter, als je het moet laten doen dan is het financiele sommetje nooit positief te rekenen.
Airco op 21 graden en gaan? Vloer is al geisoleerd.
En als het isoleren makkelijk zelf te doen is, sta ik daar natuurlijk ook voor open.

• franssie
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

Foto van buiten helpt. Maar van buitenaf isoleren is waarschijnlijk wel te doen.
Aangezien er geen vloerverwarming in zit, zou je een lange gatenzaag kunnen nemen om een gat naar beneden te boren, weet je ook wat daar zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 0re0
franssie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:25:
Foto van buiten helpt. Maar van buitenaf isoleren is waarschijnlijk wel te doen.
Aangezien er geen vloerverwarming in zit, zou je een lange gatenzaag kunnen nemen om een gat naar beneden te boren, weet je ook wat daar zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R-KLyIFFv7vLPceVMO8wU4No7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUwG0QHq6lRO2gIPgDa7Kynb.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

En dan is het dat antraciete gebouwtje achter?

Ik zou eens starten met het aanschaffen van een connected lucht kwaliteitsmeter zoals een Awair zodat je de RV en temp kan monitoren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:31
Het dak isoleren zou niet heel moeilijk moeten zijn, gezien het luik in het plafond. Even op kruipen met wat glaswol (of ander isolatiemateriaal) en je bent al een eind.

De muren is iets meer werk en gaan je binnen iets ruimte kosten. (Dunne ESP platen misschien?) Kijken of dit buiten kan. Maar dan moet je het weer afwerken, dus meer materiaal kosten.

Vloer zou ik een plaat proberen los te maken. Kun je zien wat eronder zit. Indien niets is daar misschien ruimte om ook te isoleren. Is al geïsoleerd.

Vergeet ook niet de ramen/raam in de deur. Is dit enkelglas?

Al met al wat werk maar voor een B&B wel nodig in mijn ogen. Voor incidenteel bezoek in de zomermaanden is het nogal overkill.

Wel iets om rekening mee te houden. Waar gaan je gasten eten en zich douchen? Opfrissen, tanden poetsen, etc. In mijn ogen niet onbelangrijk..

Kudos trouwens voor het kleur gebruik en de aankleding. Ziet er zeer sfeervol uit. Rendier huiden O+

[ Voor 16% gewijzigd door TheKerremenke op 14-11-2025 06:25 . Reden: Aanpassing ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1