Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilatie slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:25

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
In ons oude huis (1850) hebben wij twee slaapkamers. De slaapkamer van mij en mijn vrouw (gelegen op het noorden) en de slaapkamer van onze zoon (op het zuiden). Beide slaapkamers hebben een raam (op het noorden of zuiden) welke eigenlijk altijd open staan. Er is verder geen ventilatiesysteem aanwezig en we verwarmen (sporadisch) de ruimte met een airco systeem.

Echter vind ik het verschil in temperatuur tussen de twee slaapkamers erg groot. De slaapkamer op het zuiden is veelal heerlijk koel, terwijl onze slaapkamer snel benauwd is. Dat komt vooral doordat het raam op het zuiden groter is en er vaker direct wind op staat. Het raampje op het noorden geeft naar mijn idee eigenlijk te weinig frisse lucht. Overigens zijn de CO2 waardes wel prima. Deze komen nooit boven de 700 ppm uit op de slaapkamers. Mijn zoon vind zijn slaapkamer nu juist te koud en wil het raam verder dicht hebben, maar ja....ik wil wel frisse lucht in zijn kamer hebben. Kamers wisselen gaan we niet doen (hij heeft de ruimte nodig om lekker te kunnen spelen op zijn kamer).

Ik wil dus een luchtstroom gaan forceren door een ventilatie box op te hangen met afzuiging op beide kamers met ventielen. Ik wil alleen niet met de afvoer naar buiten omdat ik geen zin heb om weer een afvoer te maken door een 40cm dikke muur en naar het dak is voor nu geen optie (er zit nog asbest in verwerkt). Ik heb echter wel een bergzolder welke onverwarmd is. De deur tussen de overloop en zolder is nagenoeg luchtdicht (er zitten ook rubbers in het kozijn) en de lucht die we de berging in blazen kan via andere openingen wel weer weg naar kamers die daar weer achter liggen.

Een beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DT1fmHk/Slaapkamer.jpg

Op de berging heb ik ook voldoende ruimte om een ventilatiebox op te hangen. Boven de trap is een hele diepe extra berging gemaakt, dus ik kan helemaal bovenin in de slaapkamers lucht afzuigen. Is dit werkbaar of zie ik hiermee iets over het hoofd?

Overigens is beneden de ventilatie wel afdoende (net), maar ik kan op deze manier ook nog een extra afzuiging maken in het plafond van de overloop, waardoor er net wat meer trek is van beneden naar boven.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
ja je ziet iets over het hoofd namelijk overspraak. Je gaat met de getoonde constructie qua buizen veel geluid tussen de slaapkamers horen. Neem aan dat er geluiden zijn van minstens 1 kamer of misschien wel beide die je liever gescheiden houdt. Heb je niet ergens een toilet op deze verdieping met een buis naar buiten? zou je daar een ventilator in kunnen hangen en die met een timertje snachts laten draaien?

op zich kan je idee prima werken maar ik zou zelf dan die MV-box wel een afvoer naar buiten geven. Voor zoiets belangrijks is er toch wel ergens 1 gat te boren naar buiten? desnoods laat je het doen voor 150-200 euro en je bent rond (ha ha... )

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:13:
ja je ziet iets over het hoofd namelijk overspraak. Je gaat met de getoonde constructie qua buizen veel geluid tussen de slaapkamers horen. Neem aan dat er geluiden zijn van minstens 1 kamer of misschien wel beide die je liever gescheiden houdt. Heb je niet ergens een toilet op deze verdieping met een buis naar buiten? zou je daar een ventilator in kunnen hangen en die met een timertje snachts laten draaien?

op zich kan je idee prima werken maar ik zou zelf dan die MV-box wel een afvoer naar buiten geven. Voor zoiets belangrijks is er toch wel ergens 1 gat te boren naar buiten? desnoods laat je het doen voor 150-200 euro en je bent rond (ha ha... )
Dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik was wel van plan per slaapkamer een eigen buis naar de MV-box te leiden. Qua geluid van de box zelf ven ik niet zo bang. beneden hebben we er ook één hangen om de badkamer/toilet af te zuigen en die hoor je totaal niet (hangt in een technische ruimte).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
je kunt ook overwegen boven de deur van de slaapkamer met slechtere ventilatie 1 ventilator op te hangen, mogelijk is daar een bovenlicht wat je kan vervangen door een houten plaat? Als je maar zorgt voor wat extra trek dan zou dat open raam genoeg moeten helpen. Andersom is het natuurlijk wel lastiger dat als je zoon het raam dicht wel dat er dan natuurlijk minder/te weinig ventilatie kan optreden,

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
Houd er rekening mee dat die bergzolder waarschijnlijk onverwarmd is. Als je daar je vuile vochtige lucht laat inblazen krijg je condens en schimmel.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:28:
Houd er rekening mee dat die bergzolder waarschijnlijk onverwarmd is. Als je daar je vuile vochtige lucht laat inblazen krijg je condens en schimmel.
Die zolder is in principe onverwarmd, maar deze ligt direct onder onze altijd verwarmde woonkamer en er hangt een CV ketel van mijn buren. Het is er eigenlijk nooit echt koud (wel iets frisser dan onze slaapkamers).

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:28:
je kunt ook overwegen boven de deur van de slaapkamer met slechtere ventilatie 1 ventilator op te hangen, mogelijk is daar een bovenlicht wat je kan vervangen door een houten plaat? Als je maar zorgt voor wat extra trek dan zou dat open raam genoeg moeten helpen. Andersom is het natuurlijk wel lastiger dat als je zoon het raam dicht wel dat er dan natuurlijk minder/te weinig ventilatie kan optreden,
Dat zou kunnen, maar minder fraai (ook qua geluid). Maar ik waardeer je input!
Pagina: 1