Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Was een nieuwe groepenkast nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jowie197
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-11 11:52
https://tweakers.net/gall...ec468a19b1faf59ea0969c5b2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZJ8W4I6uLR13V1cTE3-PNH5V4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aYT6dojvCxGiSAmtL4lMsuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxthG0gy5xrZxI6CRmZtBxVS-fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5K6sgDCeJOlvzgfBoAk7YdY.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag
Ik heb de afgelopen maanden zonnepanelen en een airco laten instaleren door hetzelfde bedrijf.
In de aanloop heb ik gemeld dat ik volldedig wil gaan electrificeren dus na de zonnepanelen ook een warmtepomp en boiler en koken zouden volgen.
Mijn groepenkast was 1 fase uit 2003. Zie foto 1. Er lag ook nog een losse kabel vanaf de schuur met een stekker eraan uit aangelegd maar niet op een groep geplaatst (zie je net niet op de foto).
Het aanleggen van 2x YMVK kabel 5x4 ( en 2x YMVK kabel 3x4 benodigd heb ik zelf heb gedaan voorafgaand aan de installatie die zie je op de eerste foto loshangen.
Het bedrijf heeft voor 250 euro een 3 fase hoofdschakelaar aangelegd.
Daarna is een 3 fase aardlek geplaatst opgenomen in de kosten voor de zonnepanelen.
De airco instalateur heeft uiteindelijk de split airco 2x 3.5 kw niet afgezekerd en de ymvk in de verlengdoos gestopt, hij zei dat het technisch niet mogelijk was om de airco af te zekeren in de de (oude zekerringkast).
Toen heb ik een toch een onderzoek gedaan en kwam erachter dat het wellich toch wel raadzaam is de 22 jaar oude groepenkast te vervangen ook voor de toekomst.
Ik heb dit laten doen voor 1200 euro en ben erg tevreden over het resultaat, de elctricien die de nieuwe groepenkast heeft aangelegd zei dat het technisch wel mogelijk was geweest om de airco af te zekeren maar dat het toch ook nodig was om de groepenkast te vervangen gezien de leeftijd en de toekomst qua mogelijkheden.
Nu baal ik wel dat de zonnepanelen en airco leverancier niet geadviseerd hebben om eerst de groepenkast te actualiseren. Ik heb aan hun 250 euro voor het 3 fase gereed maken, 150 euro voor een 3 fase aardlek en 100 euro kosten (gellukkig nog niet gemaakt voor de airco want niet afgezekerd)...maar in totaal 400 euro die met de vernieuwing zo de prullenbak in is gegaan. Niet helemaal wan de drie fase zonnepanelen is in de nieuwe kast overgezet ivm garantie.
Nu vind ik dat ik slecht ben geadviseerd in het voortraject vwb vernieuwen groepenkast en heb ik onnodig extra kosten gemaakt.
De zonnepanelen en airco leverancies stelt dat ze alles NEN norm hebben opegelevert en dat de keuze om voor 1200 euro te vernieuwen mijn eigen keuze is geweest en niet nodig was.
Ik mag toch een advies verwachten dat als ik netje wil electirificeren ik eerst de groepenkast moet upgraden, dat het zo ook wel gaat maar dat dat een houtje touwtje oplossing is en dat vernieuwen een sterke voorkeur zou moeten hebben.
Ik heb 400 euro achtergehouden van de airco rekening...hangende mijn klacht.
Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 18% gewijzigd door jowie197 op 13-11-2025 19:10 ]

Alle reacties

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
*houd het vriendelijk :)

Je had zelf beter na moeten denken en eerst de elektricien vragen, en niet hopen op een koopje door de BTW niet te hoeven betalen.

Waarom verwacht je van een airco of zonnepaneel installateur goed advies over je groepenkast?
Het feit dat er een SEP ding (goedkoop prul) is geïnstalleerd geeft het niveau al aan...
Ik zie dat die nog is gerecycled ook

[ Voor 104% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2025 19:41 ]

• jowie197
Dit is een antwoord maar de onvriendelijkheid kan je achterwege laten. Zegt meer over jou dan over mij.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De zonnepanelen zijn dus prima geinstalleerd. En dat werkte gewoon bij jouw meterkast. Het had misschien iets gescheeld het in 1x goed te doen, maar die 3 fase voorbereidingen waren toch nodig. Van de airco is wel wat te zeggen dat ze hem dus gewoon niet konden aansluiten bij je, dat hadden ze uiteraard eerder moeten checken.

Maar als jij advies wil over meterkast voor toekomstige upgrades, dan ga je dat niet aan de airco boer vragen natuurlijk.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
Dat klopt. Ik heb wat meer levenservaring en heb geleerd dat je van airo/PV installateurs maar heel weinig kennis kunt verwachten. Je mag al blij zijn als ze het zonder ongelukken aansluiten.

Bij een collega is zo'n SEP alamat voor z'n laadpunt geïnstalleerd maar die werkt niet betrouwbaar meer (blijft hangen).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Apart dat de airco/pv monteur beweert volgens de 'nen' te werken, een stekker op zo'n stijve kabel van de airco zet en de boel ongezekerd laat (geen eigen aardlek, 16A in zo'n stekkerblok?) 8)7
De elektro man had misschien een kleinere kast met 1 rij kunnen kiezen maar het ziet er stukken beter uit zonder losse kabels.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:11
Is die 250 euro betaald aan het bedrijf of aan de netbeheerder?
Want 250 euro voor een 3-fase hoofdschakelaar terwijl ze al aanwezig zijn is natuurlijk van de pot gerukt. Daarnaast is er voor dit geld ook geen A-merk geïnstalleerd.

Ik zou het bedrijf het voorstel doen 200 euro korting omdat zij de airco niet konden aansluiten (op een fatsoenlijke manier) en je een trouwe klant bent. Tot nu denk ik dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 13-11-2025 21:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jowie197
250 euro om 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen. Stedin was een ander bedrag.

Ja, klinkt redelijk je gedachte. Dank

• jowie197
Sissors schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:48:
De zonnepanelen zijn dus prima geinstalleerd. En dat werkte gewoon bij jouw meterkast. Het had misschien iets gescheeld het in 1x goed te doen, maar die 3 fase voorbereidingen waren toch nodig. Van de airco is wel wat te zeggen dat ze hem dus gewoon niet konden aansluiten bij je, dat hadden ze uiteraard eerder moeten checken.

Maar als jij advies wil over meterkast voor toekomstige upgrades, dan ga je dat niet aan de airco boer vragen natuurlijk.
Dit is een groot electrotechnisch bedrijf die ook groepenkasten aanleggen, het is niet alleen een airco boer. Maar ok, ik verwacht blijkbaar teveel. Ze hadden ook nog een groepenkast kunnen verkopen..ik heb dat nu elder laten doen.

• jowie197
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
Apart dat de airco/pv monteur beweert volgens de 'nen' te werken, een stekker op zo'n stijve kabel van de airco zet en de boel ongezekerd laat (geen eigen aardlek, 16A in zo'n stekkerblok?) 8)7
De elektro man had misschien een kleinere kast met 1 rij kunnen kiezen maar het ziet er stukken beter uit zonder losse kabels.
Dankjewel voor je reactie, er komt nog een warmtepomp met een driefase aardlek bij.
De fout dat het zo niet achtergelaten had mogen worden erkennen ze wel.

• jowie197
WackoH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:51:
Dat klopt. Ik heb wat meer levenservaring en heb geleerd dat je van airo/PV installateurs maar heel weinig kennis kunt verwachten. Je mag al blij zijn als ze het zonder ongelukken aansluiten.

Bij een collega is zo'n SEP alamat voor z'n laadpunt geïnstalleerd maar die werkt niet betrouwbaar meer (blijft hangen).
Het is een groot bedrijf, die ook groepenkasten kunnen aanleggen, maar idd ik heb geen ervaring met het electrificeren van je huis...dat is geen dagelijkse kost voor mij. Ik heb het via vereniging eigen huis laten doen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
Stekker op die kabel is natuurlijk absurd, dat had gewoon in een doos gemoeten en gekund. Maar een gemiddelde airco hoeft geen eigen aardlek en/of groep te hebben, dat trekt bij lange na geen 16A. Hij was ook niet ongezekerd zover ik kan zien.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Drardollan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:39:
[...]

Stekker op die kabel is natuurlijk absurd, dat had gewoon in een doos gemoeten en gekund. Maar een gemiddelde airco hoeft geen eigen aardlek en/of groep te hebben, dat trekt bij lange na geen 16A. Hij was ook niet ongezekerd zover ik kan zien.
Dat betwijfel ik sterk, er staat split 2x 3,5kW dus die kan gerust 16A (piek) trekken en omdat hij buiten staat zou ik hem liever een eigen alamat geven zodat er geen aardlek uit gaat met andere groepen waar hij dan bij komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Drardollan
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:58:
[...]

Dat betwijfel ik sterk, er staat split 2x 3,5kW dus die kan gerust 16A (piek) trekken en omdat hij buiten staat zou ik hem liever een eigen alamat geven zodat er geen aardlek uit gaat met andere groepen waar hij dan bij komt.
Er zit nogal een verschil tussen wat je graag hebt (gemak) en wat er nodig is (bruikbaarheid en veiligheid).
Het stekkerblok waar hij in zit lijkt verder amper gebruikt, zie nog 1 adapter. Als die een eigen groep heeft valt het sowieso wel mee dus.

En het is goed om te weten dat een 3,5kW airco ongeveer 1500 Watt vermogen kan gebruiken (piek). Wat neerkomt op zo rond de 6,5A. Dus zelfs met 2 stuks kom je nog lang niet aan een piek van 16A. Koelcapaciteit is iets anders dan opgenomen vermogen, ook al wordt dezelfde maat gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 15-11-2025 16:10 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:56
Een zonnepanelen en of airco boer heeft alleen te maken zijn eigen groepje in de meterkast.

Je kan het ook anders zeggen. Wat als de zonnepanelen boer had gezegd, “deze meterkast is wel een oudje, ik had hem vervangen Dit kan bij ons voor €1200”.

Had je dan ook gezegd, die zonnepanelen man wou er ook nog een nieuwe meterkast in zetten terwijl alles er gewoon in past…

Meestal vervang je indien nodig je meterkast voor het hele traject en niet tussentijds want dit kan extra kosten geven.

Wat betreft je kosten achterhouden vind ik een beetje muggenziften, terwijl je zelf diegene bent die tussentijd de meterkast heeft laten vervangen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Drardollan
Overigens hoop ik dat de aircoboer een beetje fatsoenlijk is, het slaat nergens op om geld achter te houden. Als je een beetje kwaaie treft rukt ie de boel zo van de muur. Dus ga als de wiedeweerga betalen, ze hebben ervoor gewerkt en geleverd wat afgesproken is.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:50

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik kan het niet allemaal goed zien, maar je had al een 3 fasen kast (twee fasen waren aangesloten en de elektriciteitsmeter is 3 fasen).
Je hebt een nieuwe groepenkast gekregen en alle automaten (hager) zijn daar mooi in geplaatst.
Dit is alleen niet gedaan volgens de nieuwe, maar volgens de oude NEN 1010 en dat is ook toegestaan bij een uitbreiding van de groepenkast.
De prijs voor een A-merk is 250 euro, dus dat kan wel, maar 1200 voor de uitbreiding vind ik wat veel.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zit vooral arbeid in, de oude kast inhoud overzetten met alles op 1 rij en er zitten extra groepen in (fornuis).
Kijk je linksonder naar de gele pijpen dan is daar wel wat tijd en materiaal voor nodig geweest.
Daar ging het topic trouwens niet over, de TS is content met hoe het er nu uitziet.
Dat broddelwerk met de airco en het goedkope schakelmateriaal is weer jammer, zo duur is Hager niet.

• jowie197
Drardollan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:23:
Overigens hoop ik dat de aircoboer een beetje fatsoenlijk is, het slaat nergens op om geld achter te houden. Als je een beetje kwaaie treft rukt ie de boel zo van de muur. Dus ga als de wiedeweerga betalen, ze hebben ervoor gewerkt en geleverd wat afgesproken is.
Dat is niet waar, de airco is niet afgezekerd achtergelaten. Een stakker aan een YMVK kabel en in een verlengdoos gestopt.

• jowie197
Bedankt voor de reacties,

Goed om even wat andere perspectieven te krijgen die niet in je eigen straatje liggen.
Als ik deze zo lees is er wat de reageerders betreft geen reden om geld achter te houden.
De airco heb ik zelf al op een groep laten zetten dus het is in die zin opgelost.
Daarmee heb ik hun ook de kans ontnomen om het recht te zetten.
Ik verwacht blijkbaar teveel van zonnepanelen en airco verkopers in het voortraject.
Als ik had geweten wat ik nu weet was ik begonnen met bedrading, vernieuwen groepenkast, upgrade 3 fase en dan zonnepanelen, airco en warmtepomp laten plaatsen en gereed zijn voor thuisbatterij. Het is allemaal best complex om dat als,,niet technisch onderlegd/geschoold persoon te overzien.
Maar ja, achteraf kijk je een koe in z'n kont.
Twee/ driehonderd euro meerkosten door onkunde is ook het einde van de wereld niet.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:27
jowie197 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:01:
[...]

Dat is niet waar, de airco is niet afgezekerd achtergelaten. Een stakker aan een YMVK kabel en in een verlengdoos gestopt.
Dus zeg je nu dat de verlengdoos niet afgezekerd is, dan mag die als de wiede weerga wel verwijderd worden.
Vermoeden is eerder dat de verlengdoos afgezekerd is en daardoor de airco wel afgezekerd is, maar niet APART afgezekerd is. Dat is in de veiligheid een heel andere benadering.

• Drardollan
jowie197 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:01:
[...]

En die verlengdoos is niet afgezekerd? Die draad loopt naar een lantaarnpaal buiten oid?

• jowie197
Dapdodo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:45:
[...]

Dus zeg je nu dat de verlengdoos niet afgezekerd is, dan mag die als de wiede weerga wel verwijderd worden.
Vermoeden is eerder dat de verlengdoos afgezekerd is en daardoor de airco wel afgezekerd is, maar niet APART afgezekerd is. Dat is in de veiligheid een heel andere benadering.
Ik druk me verkeerd uit. Hij zou op een aparte groep worden geïnstalleerd en dat is niet gebeurt. Dat verlengsnoer is gezekerd.

• jowie197
Drardollan schreef op zondag 16 november 2025 @ 01:00:
[...]

En die verlengdoos is niet afgezekerd? Die draad loopt naar een lantaarnpaal buiten oid?
Ik druk me verkeerd uit. Hij zou op een aparte groep worden geïnstalleerd en dat is niet gebeurt. Dat verlengsnoer is gezekerd
Pagina: 1