• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-12 19:00
Ik zou graag een warmtepomp willen, maar zou ook graag in de zomer willen koelen, en we hebben een kleine tuin (binnenstad Gouda), dus een grote buitenunit zagen we ook niet helemaal zitten. Dat klinkt als W/W warmtepomp, maar ja, bronboring is duur. Dus recent kwam ik https://geheco.com/consumer/ tegen en zij zeggen:
In plaats van een (of 2) diepe bron van 120-200 meter te maken, legt GEHECO 3 tot 6 kleinere bronnen van max 50 meter. Qua efficiëntie of thermisch vermogen, maakt het minder uit hoe diep je boort, veel belangrijker is dat je genoeg debiet (meters slang in de grond) hebt.

Voor een gemiddeld huis in Nederland verwachten we ongeveer 3-6 GEHECO lussen te plaatsen . Belangrijk is wel dat deze lussen ver genoeg uit elkaar liggen om interferentie te voorkomen. Ook het aan elkaar koppelen van meerdere lussen is nu al heel gebruikelijk en geeft geen problemen.
Omdat ze minder diep hoeven te boren, kan het boorapparaat veel kleiner, is niet je hele tuin verwoest (zou volgens emailcontact zelfs op termijn in de kruipruimte geboord kunnen worden als de tuin te klein is), en is het aanleggen van de bron een stuk goedkoper.

Nu mis ik de technische know-how om dit verhaal een beetje op waarde te kunnen schatten. Heeft dit potentie, of gaat dit niet werken? Benieuwd naar jullie mening!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Klinkt interessant, ben bang dat het voor jou met een klein tuintje niet kan.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-12 22:28
In grote lijnen klopt dat wel. Het gaat om de totale lengte van de buis in de aarde. Er zijn ook horizontale systemen die maar een paar meter diep zitten. Zelf heb ik 3x80m omdat hier sowieso niet dieper geboord mag worden.

Maar, hoe ze 50 meter diep willen boren zonder schade aan de tuin is mij nog een raadsel. In plaats van 1 of 2 plekken moet die machine nu op 3-6 plekken staan, en ernaar toe kunnen rijden op z'n rupsbanden. Hij moet dan wel heel veel kleiner en lichter zijn. Dat plaatje op hun website geloof ik nooit dat die een gat met diameter 10cm van 50m diep kan boren. Veelzeggend dat er alleen een computer tekening staat, in plaats van een echte foto of film dat aantoont dat ie het doet. De eerste grindlaag die die machine tegenkomt is het einde oefening vrees ik.

• GerhardBurger
Bedankt voor jullie reacties! Nou ja, zonder de tuin te verwoesten zei ik, ik verwacht inderdaad wel wat aan schade. Maar als ze op termijn ook in de kruipruimte willen gaan boren zal het toch een behoorlijk klein apparaat moeten zijn. De onderlinge afstand is trouwens 5 meter, dus zou er 2-3 kwijt moeten kunnen in de tuin (onze tuin is een soort driehoek, helft van 5 bij 8 ongeveer). Ze gaan eind dit jaar een proefopstelling plaatsen in de Green Village en hopen Q2 2026 bij de eerste klanten een system te gaan plaatsen.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-12 22:28
We zullen zien. Dit staat op hun site:

GEHECO only places small closed well systems. Our system is agnostic, this means that all types and brands of ground bounded heat pumps can be connected. The main differentiation of our technology compared to the currently used method, is that we use the (standard) PE pipe (40 mm) not only as the well, but also as the pushrod during placement.

So instead of drilling a hole with a drill rig, placing the PE pipe and filling the hole again with bentonite, we bring the PE pipe down directly. After reaching the desired depth, we retrieve the drill head, close-off the PE pipe and place a concentric inner pipe. The GEHECO method (with a patent pending) allows us to bring much smaller sized equipment, therefore increasing the number of locations where we can place and sharply reducing the cost. The consequence is that we cannot drill as deep as the current methods, however we overcome this by placing multiple (shorter) PE pipes and connecting them.

Er gaat dus 1 PE pijp naar beneden en daar plaatsen ze later concentrisch een pijp binnenin. Het water moet immers weer terugstromen. Dat zal wel resulteren in minder warmteoverdracht naar de grond, en een veel grotere stromingsweerstand.

Misschien dat het voor kleine warmtepompen in (zeer) goed geïsoleerde huizen genoeg zal zijn. Mits die pijp inderdaad de grond in wil.

En ik zie wel een aantal 'rode vlaggen'. Schermen met 'patent pending' is er 1 van. Dat betekent niet meer dan dat je een brief op de post heb gedaan, maar staat leuk naar investeerders.

En als 'fan' moet je een aanbetaling van 350 euro doen:

Als Fan plaats je een reservering voor een GEHECO systeem. Je tekent een eenvoudige overeenkomst en doet een aanbetaling van €350,-. Daarna plaatsen we je op onze Fanlijst.

Waarom precies? Voor een ongetest concept? Er is nog geen enkele boring verricht en toch al (veel) geld vragen om op een lijstje te komen? Dit zijn geen administratiekosten meer...

• NTOLJVZ
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-12 13:57
Heel simpel, Geheco is -nog- niet erkend bij Rijkswaterstaat:
https://loket.rijkswaters...icatie/erkenningen-zoeken

Daarnaast, 6 boringen is leuk, maar om een beetje een succesvolle boring (lees: niet te veel onderlinge interferentie!) te realiseren is er toch wel een onderlinge afstand van minimaal 4 meter h.o.h. benodigd. Daarnaast hangt een aantal boringen af van het warmteverlies van de woning, het is dus niet altijd 'maar' 6 boringen. Ik ben eveneens sceptisch over de opbrengst van de boringen - ik mis een berekende onderbouwing van de opbrengst. Maar hé, ik ben biased!

• GerhardBurger
@NTOLJVZ Dank voor je reactie! Ze zeggen inderdaad zelf 5 meter. En handige om even die erkenning te checken ja. Maar waarom ben je biased? ;)
Pagina: 1