Ik zou graag een warmtepomp willen, maar zou ook graag in de zomer willen koelen, en we hebben een kleine tuin (binnenstad Gouda), dus een grote buitenunit zagen we ook niet helemaal zitten. Dat klinkt als W/W warmtepomp, maar ja, bronboring is duur. Dus recent kwam ik https://geheco.com/consumer/ tegen en zij zeggen:
Nu mis ik de technische know-how om dit verhaal een beetje op waarde te kunnen schatten. Heeft dit potentie, of gaat dit niet werken? Benieuwd naar jullie mening!
Omdat ze minder diep hoeven te boren, kan het boorapparaat veel kleiner, is niet je hele tuin verwoest (zou volgens emailcontact zelfs op termijn in de kruipruimte geboord kunnen worden als de tuin te klein is), en is het aanleggen van de bron een stuk goedkoper.In plaats van een (of 2) diepe bron van 120-200 meter te maken, legt GEHECO 3 tot 6 kleinere bronnen van max 50 meter. Qua efficiëntie of thermisch vermogen, maakt het minder uit hoe diep je boort, veel belangrijker is dat je genoeg debiet (meters slang in de grond) hebt.
Voor een gemiddeld huis in Nederland verwachten we ongeveer 3-6 GEHECO lussen te plaatsen . Belangrijk is wel dat deze lussen ver genoeg uit elkaar liggen om interferentie te voorkomen. Ook het aan elkaar koppelen van meerdere lussen is nu al heel gebruikelijk en geeft geen problemen.
Nu mis ik de technische know-how om dit verhaal een beetje op waarde te kunnen schatten. Heeft dit potentie, of gaat dit niet werken? Benieuwd naar jullie mening!