Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Subwoofer ter aanvulling van Jamo speakers

Pagina: 1
Acties:

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Oke, eigenlijk nog niet echt aankoop advies, eerder hulp bij oriëntatie...

Op dit moment zijn wij subwooferloos. Ik heb er wel interesse in, maar hoe weet ik nu welke subwoofer goed past? Ik lees in andere topics wel over mensen die met 'RoomPerfect' bezig zijn geweest, maar dat voelt nog een beetje als 'overkill'.

We hebben thuis een Denon DRA800H met 2 grote Jamo kamerspeakers (type C 605). Er komt heel prima geluid uit, maar ik mis nog wel eens wat 'diepte'. Als voorbeeld één van mijn favoriete film scènes aller tijden: het opstijgen van de raket in Interstellar. Dat gebulder klinkt nu echt wel dikke prima als je het volume een beetje opschroeft, maar je wordt niet weggeblazen.

Omdat ik al redelijk grote speakers heb met een (voor mijn gevoel) redelijk groot bereik in lage tonen zal ik een 'beest' van een subwoofer nodig hebben (volgens de topicstart). Onze woonkamer is vrij groot, maar het zitgedeelte is eerder 'klein'. Iets als de "SVS SB12-NSD" lijkt dan een veilige keuze?
Van 0 naar een paar duizend euro kostende subwoofer gaat mijn vrouw iets te snel, dus de 'extremen' gaat niet gebeuren... Ik krijg het misschien voor elkaar om 'betere' zuilspeakers aan te schaffen, omdat zij ook wel hoort dat hier mooi geluid uit komt. De afweging zal dan grofweg zijn: 500 / 600 euro voor een subwoofer (rekbaar begrip) of 1000+ voor dikkere zuilspeakers...

Ik zoek een?
Subwoofer of betere zuil speakers

Wat is je budget?
500-ish voor subwoofer, OF 1500-ish voor speakers (in theorie dus ook wel 1500 voor een sub als ik daarmee gegarandeerd hetzelfde resultaat kan bereiken)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Meer... Meer diepte, meer lage tonen, meer 'wegblaasgevoel'

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie boven, qua sub zijn we nog noobs. Grotere zuil speakers krijg ik er hier thuis wel in, zolang ze maar vrij neutraal zijn (gewoon mat zwart is prima).

Welke vragen heb je hier nog over?
Sub of grotere speakers?

[ Voor 20% gewijzigd door Tehh op 13-11-2025 18:46 ]

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 23:31
Tehh schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
Op dit moment zijn wij subwooferloos. Ik heb er wel interesse in, maar hoe weet ik nu welke subwoofer goed past? Ik lees in andere topics wel over mensen die met 'RoomPerfect' bezig zijn geweest, maar dat voelt nog een beetje als 'overkill'.

We hebben thuis een Denon DRA800H met 2 grote Jamo kamerspeakers (type zou ik thuis moeten opzoeken). Er komt heel prima geluid uit, maar ik mis nog wel eens wat 'diepte'. Als voorbeeld één van mijn favoriete film scènes aller tijden: het opstijgen van de raket in Interstellar. Dat gebulder klinkt nu echt wel dikke prima als je het volume een beetje opschroeft, maar je wordt niet weggeblazen.

Omdat ik al redelijk grote speakers heb met een (voor mijn gevoel) redelijk groot bereik in lage tonen zal ik een 'beest' van een subwoofer nodig hebben (volgens de topicstart). Onze woonkamer is vrij groot, maar het zitgedeelte is eerder 'klein'. Iets als de "SVS SB12-NSD" lijkt dan een veilige keuze?
Van 0 naar een paar duizend euro kostende subwoofer gaat mijn vrouw iets te snel, dus de 'extremen' gaat niet gebeuren... Ik krijg het misschien voor elkaar om 'betere' zuilspeakers aan te schaffen, omdat zij ook wel hoort dat hier mooi geluid uit komt. De afweging zal dan grofweg zijn: 500 / 600 euro voor een subwoofer (rekbaar begrip) of 1000+ voor dikkere zuilspeakers...
Zou 2de hands kijken eerlijk gezegd .... is niet mijn advertentie maar dit is erg mooi gaat vele malen lager en harder dan de svs.
https://www.marktplaats.n...a-long-stroke-preformance

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
Wat versta jij onder "roomperfect" precies?

Probleem is namelijk wel dat als je nou net in (met name) een dip zit, je kunt denken dat een bepaalde subwoofer niet zo goed is (iets wat je vaak tegenkomt in ervaringen van mensen).
Terwijl dit nou net een eigenschap van de kamer is en niet de subwoofer zelf.

One World Concepts

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tehh Aankoopadvies moet altijd in een eigen topic, zodat je vraag beter tot zijn recht komt.

Als je dit format zo uitgebreid mogelijk invult, kunnen wij je zo goed mogelijk helpen.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 22:19
Reveal! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:43:
[...]

Zou 2de hands kijken eerlijk gezegd .... is niet mijn advertentie maar dit is erg mooi gaat vele malen lager en harder dan de svs.
https://www.marktplaats.n...a-long-stroke-preformance
Is duur vind ik voor een 2de hands subwoofer, wat bedoel je precies met harder?

• Tehh
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:07:
@Tehh Aankoopadvies moet altijd in een eigen topic, zodat je vraag beter tot zijn recht komt.

Als je dit format zo uitgebreid mogelijk invult, kunnen wij je zo goed mogelijk helpen.

[...]
Oke, ik heb de start aangevuld. Ik heb nog niet echt in de aankoopfase, maar dit is wel lekker overzichtelijk!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
RoomPerfect is gewoon een merknaam voor ruimtecalibratie van je geluid om hopelijk het geluid te verbeteren en dat is geen overkill, het kan juist erg handig zijn om geluid te verbeteren. Iedere fabrikant geeft er zijn eigen naam aan. Het ene systeem is wel makkelijker dan het andere. Zelf gebruik ik YPAO op mijn Yamaha en dat is erg makkelijk en geeft een goed resultaat.

Over de keuze voor subwoofer of speakers: een goede subwoofer voor film gaat tot 20Hz, de meeste speakers gaan tot ergens rond de 40Hz, dat is prima voor muziek maar voor de goede film ervaring heb je liever die 20Hz. Dus dikkere vloer staanders zullen je niet helpen je doel te bereiken. Een subwoofer neemt ook nog eens de lage tonen over van je speakers, waardoor receiver en speakers minder te doen hebben en beter zullen klinken. Een subwoofer toevoegen heeft dus dubbel winst.

Welke subwoofer dat dan moet worden is natuurlijk de volgende vraag. Daarvoor zou ik dus zeggen, zoek er eentje die tot 20Hz kan en je zit in de basis goed. Kijk bijvoorbeeld eens bij SVS.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Eens, vooral voor films wil je echt laag-laag. Hard hoeft helemaal niet, het moet aanvullen en niet overheersen. Ik heb zelf een 12" Klipsch staan en die staat op standje 2, anders rammelen de kopjes uit de kasten (beetje oversized misschien >:) ). Ik heb 'm wel eens uit gezet om te testen en dan mis ik 'm echt (in scènes zoals je beschrijft bijvoorbeeld)

Roomba E5 te koop

• Tehh
  • Niet online
Thanks @Ramon en @sig69 , ik begin steeds meer te leren.
Begrijp ik het goed dat ik, (nu) afhankelijk ben van het bereik van de huidige speakers en dat ik voor het 'wow-gevoel' iets moet zoeken wat juist de 20 tot ~200 Hz versterkt?
Zojuist ook wat online zitten rondneuzen. Qua vloerspeakers zou dan (qua prijs) een Dali Opticon 6 MK2 (of de 8) een optie zijn, maar die gaan tot 49 Hz (en 39 Hz voor de 8) en de huidige Jamo C 605 gaan tot 37 Hz (echter wel tot 'maar' 20.000 Hz waar de Dali's tot 30.000 Hz gaan). En mogelijk zit er nog wat verschil in de kwaliteit waardoor de Dali's toch méér bassgevoel kunnen creëren dan de huidige Jamo's.

Wil je echt fatsoenlijk onder de 30Hz duiken dan redden de meeste subs van € 500 het ook niet lijkt het, ik kom na een korte zoektocht uit op zoiets:
https://www.hifiklubben.n...bwoofer/kefkube15miehgbk/
En dan heeft SVS zowaar nog goedkopere alternatieven
https://doublepoint.nl/sp...svs-sb-1000-pro-black-ash

En klopt het dat over positionering niet zo veel valt te vertellen, dus dat het echt een kwestie is van proberen (middels de 'subwoofer-crawl' techniek bijvoorbeeld)?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol, zoek op MP een subje voor een euro of 100 - 200 om te ervaren wat ze toevoegen. Hier iemand die 2x een Klipsch Sub10 verkoopt voor 150: https://www.marktplaats.n...-x-klipsch-synergy-sub-10
Heb dat ding zelf ook, zeker weten dat jij blij gaat worden. Een dure SVS is als een vlag op een modderschuit bij je Jamo's, en het gaat je om het effect. Dat hoeft niet heel duur te zijn :)

Als dit echt bevalt kijk je gewoon verder. In voorkomend geval zou ik ook naar iets qua HC receiver kijken, simpelweg omdat je dat veel meer controle geeft over frequenties, filtering, eqaulizing en roomcorrrection dan je huidige DRA. Center en een paar rears toevoegen en klaar ben je. Kun je alsnog verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sig69
Die sub 10 is zeker goed, heeft een vriend van me ook. Weet niet of die 150 voor allebei is maar voor een is het ook een koopje. Ik heb zelf de 12, was de naam vergeten.
Voor 150 euro is dat een nobrainer om te proberen (en je wil nooit meer zonder)
Oh, net even die Interstellar launch scene even gekeken. Ja heftig. Maar sowieso zit die film qua geluid wel goed.
Het moment dat ze er in gaan ook. Ik kan meer scènes aanraden eventueel >:)

[ Voor 52% gewijzigd door sig69 op 15-11-2025 02:21 ]

Roomba E5 te koop

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 23:31
Arjantje72 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:
[...]

Is duur vind ik voor een 2de hands subwoofer, wat bedoel je precies met harder?
Meer druk, je voelt het meer...

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:33

Major_ton

Shoot!

Voordat we gaan advieseren welke subwoofer geschikt zou kunnen zijn, moeten we niet vergeten dat een groot deel van het gemis van d3 lage tonen veroorzaakt wordt doordat een bij stereo receiver/versterker alle surround codecs (de Dolby Digital en DTS varianten) een downmix krijgen naar stereo PCM. Bij dit proces wordt het .1 LFE kanaal gewoonweg weggegooid. Dan kan je wel een subwoofer gaan toevoegen om meer en/of dieper laag te produceren dan dat wat de hoofd luidsprekers kunnen genereren, maar het LFE kanaal ga je nooit horen. Wat je naast een subwoofer nodig hebt, is een surround receiver/versterker die het LFE kanaal intact laat, ook wanneer je maar 2 luidsprekers wilt gebruiken met een subwoofer (een 2.1 setup).

Hoewel er soms redelijk wat lage tonen in een 2.0 mix overblijven, missen de écht impact volle klappers volledig in zo'n downmix. Wanneer je dus lage tone hoort kan heel onverschillig zijn. Vaak klinkt bombastische filmmuziek zwaarder dan een explosie omdat, de lage tonen van muziek naar de hoofdkanalen gemixt worden en de lage tonen van een explosie in het LFE kanaal zitten, maar ook met geluidseffecten kan het flink verschillen. Het laat je soms zitten met een gevoel van "waarom hoor ik hier wel dikke bass en waarom daar niet?". Het komt er dus op neer dat je met een PCM 2.0 downmix wel diepe bass kán hebben, maar dat er tegelijkertijd ook heel veel bass mist tijdens bepaalde scènes.

Wil je dus een 'blubberdikke bass' ervaren, dan moet je de DRA-800h inruilen voor een AVR/AVC variant en er een leuke subwoofer bijplaatsen. Niet te goedkoop, niet te duur. Tweedehands kan een leuke optie zijn. De SVS die je aanhaalt is al wat ouder en niet meer nieuw te krijgen. Deze is opgevolgd door de SB-2000 (heb ik op zolder staan) en nu de SB-2000 Pro met PEQ. Er staat een hele mooie BK Electronics Monolith te koop op MP in hoogglans wit voor een nette prijs. Daar gaan spreekwoordelijk de broekspijpen wel van wapperen. De Jamo luidsprekers zou ik voorlopig nog lekker blijven gebruiken.

Some infinities are bigger than others.

• sig69
Goed verhaal, maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ_xDI369Ulb49BGcPKgAq4q0UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxbo4Ossu89jNwsIfYtKZock.jpg?f=fotoalbum_large

Roomba E5 te koop

• Ramon
Ik denk dat @Major_ton wel gelijk heeft in het geval van de Denon DRA800. Ik zie nergens dat dit apparaat dolby digital of andere 5.1 codecs zou ondersteunen. In de handleiding vind ik wel dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWdogG1-f_xN1G9MmSCLTFRJkmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcNPykrOSAVzjHHsTMKvsS7h.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij gaan beiden grotendeels op. De huidige receiver ONTVANGT een downmix van een .1 signaal. Doet ie niet zelf, doet de TV. Maar dat frequentiebereik krijgt ie wel degelijk door, kan nu alleen niet discreet weergegeven worden omdat het over de fronts moet. En dat helpt niet :)

Maar sub toevoegen helpt altijd, want die werkt altijd - de speakers krijgen bij stereo gewoon het volledige frequentie bereik voor hun kiezen, en daar gaat na crossover een deel van naar de sub.

Dat is hoe het werkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

The Eagle schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:50:
Volgens mij gaan beiden grotendeels op. De huidige receiver ONTVANGT een downmix van een .1 signaal. Doet ie niet zelf, doet de TV. Maar dat frequentiebereik krijgt ie wel degelijk door, kan nu alleen niet discreet weergegeven worden omdat het over de fronts moet. En dat helpt niet :)

Maar sub toevoegen helpt altijd, want die werkt altijd - de speakers krijgen bij stereo gewoon het volledige frequentie bereik voor hun kiezen, en daar gaat na crossover een deel van naar de sub.

Dat is hoe het werkt :)
Nee, de LFE mix komt volledig te vervallen in een PCM downmix, daarom heb ik ook mijn Lyngdorf TDAI-1120 vervangen voor een Denon AVC-X4800H en het verschil is echt groot. LFE is niet bedoeld om naar de hoofdluidsprekers te sturen.

"The Dolby Guide to Metadata paper describing downmixing says its decoders drop LFE when downmixing 5.1 content for either Lt/Rt or Lo/Ro stereo output."

"In all downmixes, the LFE channel is not included."

Ref: http://www.dolby.com/uplo...nal/18_Metadata.Guide.pdf

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Een subwoofer output hebben en het doorgeven van een LFE kanaal zijn twee hele verschillende dingen. Misschien moet je mijn post nog eens doorlezen, daarin staat het namelijk uitgelegd dat je reguliere bass kan aanvullen en versterken met een subwoofer output, maar dat de LFE effecten zullen missen. Deze effecten worden weggegooid in een PCM downmix. Ik heb het ook niet verzonnen, maar helaas is het echt zo.

• Ramon
Dat downmixen is nog een verhaal apart zeg. Als ik het goed begrijp dan gebeurt er het volgende:

- LFE-kanaal komt inderdaad te vervallen, maar
- De informatie van dat kanaal wordt wel degelijk verdeeld over de stereo kanalen, maar
- Uit het LFE-kanaal wordt slechts de < 80Hz informatie bewaard (dat zal wel het meeste zijn aangezien producenten daar vast rekening mee houden?),
- die < 80 Hz informatie wordt ook nog zachter gemaakt, om ervoor te zorgen dat versterker en stereo speakers niet beschadigd raken

Dus een subwoofer toevoegen zal zeker de bass weergave verbeteren, maar wil je echt het meeste bass hebben dan zal je toch inderdaad een AV receiver moeten hebben.

Pagina: 1