Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 x kantoor PC, 1 x grafisch PC advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 19:27
Goedendag allen,

Het volgende adviesverzoek komt van een ander en ik kreeg wat kernpunten mee, maar ik moet het doen met wat summiere, maar hopelijk duidelijke wensen. Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

2 PC's voor kantoorgebruik. 1 PC voor grafisch gebruik (geef ook aan welke software er soepel op moet lopen).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ergens tussen de €400 en €500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Windows 11. Intel 10e Generatie of hoger (mag i5 of i7 zijn) + 16 GB RAM + 256 GB SSD HD

Graag voor de ene PC iets betere grafische prestaties vanwege grafische software (Bambu Lab tbv 3D printer, Xtool tbv Laser cutter)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?

Advies voor een pc waar Win11 op draait en die ca. 3 jaar meegaat.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
Voor de kantoor PC's: De beste basis-pc/Desktop Best Buy Guide als je zelf wilt bouwen, wil je dat niet filter dan in Pricewatch: https://tweakers.net/pcs/...IWUMca-FhfrRTjKc5H6xDy_AA
Volgens mij heeft de grafische software die je noemt geen eisen die niet door 1 van de kantoor PC's gedraaid kan worden.

[ Voor 71% gewijzigd door martyw op 13-11-2025 20:44 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou voor de kantoop PC'tjes simpelweg kijken naar een mini pc:
https://www.bol.com/nl/nl...gories.16348.CategoryLink

de truc is dan wel even goed zoeken naar een recent model (het wemelt in deze wereld namelijk van pc'tjes die eigenlijk al 4-5 jaar oud zijn en dus eerder gedateerd raken). De core i3 modellen zijn bijvoorbeeld voor office werk prima, je wil dan een recent core i3 model, en bijvoorbeeld geen core i5 model uit 2022 ook al lijkt dat leuker/sneller. Het is voor dit werk simpelweg niet nodig, maar de verouderde chipset maakt wel dat hij minder lang mee gaat. Een 10e of 11e generatie i7 is dus iets waar ik minder snel voor zou kiezen dan een 12e of 13e generatie i5. Maar zelfs dat is te sterk. Een modelletje met de net uitgebrachte N150 processor is bij echt licht officewerk, bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.5.ProductTitle

Van AMD zit je dan aan modelletjes in de 8000 serie bijvoorbeeld of de nieuwe ryzen AI modellen, maar die zijn wel weer net even meer op zwaar gebruik gericht. Als je lekker bespaart op de twee kantoor pc's door voor zo iets te gaan, kan dan het budget voor de pc waar de echt grafiche kracht nodig is weer wat omhoog.

youtube.com/@hisrep

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
DeNachtwacht schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:39:
Ik zou voor de kantoop PC'tjes simpelweg kijken naar een mini pc:
https://www.bol.com/nl/nl...gories.16348.CategoryLink

de truc is dan wel even goed zoeken naar een recent model (het wemelt in deze wereld namelijk van pc'tjes die eigenlijk al 4-5 jaar oud zijn en dus eerder gedateerd raken). De core i3 modellen zijn bijvoorbeeld voor office werk prima, je wil dan een recent core i3 model, en bijvoorbeeld geen core i5 model uit 2022 ook al lijkt dat leuker/sneller. Het is voor dit werk simpelweg niet nodig, maar de verouderde chipset maakt wel dat hij minder lang mee gaat. Een 10e of 11e generatie i7 is dus iets waar ik minder snel voor zou kiezen dan een 12e of 13e generatie i5. Maar zelfs dat is te sterk. Een modelletje met de net uitgebrachte N150 processor is bij echt licht officewerk, bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.5.ProductTitle
Het is dan wel weer een zeer slecht advies om hiernaar te gaan zoeken op Bol.com, via de link die jij geeft.
Daar zitten handelaren (lees: oplichters) bij die letterlijk meer dan 10 jaar oude PC's proberen te slijten als "nieuw", met Win11 en al geinstalleerd. (Wat dus niet gesupport wordt door MS)
Compleet met extreem misleidende icons / logotjes die lijken op de nieuwste generatie Intel CPUs, (de Core Ultra series), inclusief misleidend gebruik van deze termen "Ultra"..

Meteen die eerste PC op jouw eerste Bol.com link is al zo'n geval.
4e generatie (!!!) Intel CPU.. En DDR3 geheugen.
Dus die PC is letterlijk meer dan 11 jaar oud.

Die verkoper zou compleet gebanned moeten worden van bol.com wegens misleiding.
Ik noem het oplichterij.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eens hoor, ik probeer alleen ook niet altijd maar naar Amazon of AliExpress te verwijzen, maar in sommige categorieën is dat wel lastig. Bij mini pc's moet je inderdaad wel goed zoeken, hoewel er bij bol zeker ook wel goede spullen tussen zitten.

youtube.com/@hisrep

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@DeNachtwacht dit filter is toch aardig? Alleen de modellen van na 1-1-2024: categorie: Barebones.

Overigens is 500 voor een PC best krap om net systeem, maar het kan, zie Best Buy Guide: De beste basis-pc. Ik zou me niet vastpinnen op Intel.

En een goede tweedehands is ook een optie. Ik had tot voor kort een Haswell i5, ergens uit 2014 met een (SATA) SSD. Het is dat Windows 11 een TPM vroeg, maar het systeem was nog vlot zat voor kantoorwerk. Maar dan heb je bijna 2 PC's voor 500 euro.

• martyw
kdekker schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:07:
@DeNachtwacht dit filter is toch aardig? Alleen de modellen van na 1-1-2024: categorie: Barebones.

Overigens is 500 voor een PC best krap om net systeem, maar het kan, zie Best Buy Guide: De beste basis-pc. Ik zou me niet vastpinnen op Intel.

En een goede tweedehands is ook een optie. Ik had tot voor kort een Haswell i5, ergens uit 2014 met een (SATA) SSD. Het is dat Windows 11 een TPM vroeg, maar het systeem was nog vlot zat voor kantoorwerk. Maar dan heb je bijna 2 PC's voor 500 euro.
Als we een barebone nemen en ook nog in totaal ergens tussen de €400 - 500 willen uitkomen moeten we een minstens tientje of zes rekenen voor 16GB plus een 256GB SSD, en zeer ruim 100 euro voor een Windows licentie (want zakelijk gebruik zo te zien, dan ga je niet bezig met vage keys uit het grijze circuit), dan blijft er maximaal €350 over voor de barebone, daarmee gaat een i5 of hoger lastig worden: https://tweakers.net/bare...BRKgDJ-CZWKFkZm8K5IEUGtQA

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 13-11-2025 20:41 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@kdekker topfilter inderdaad!
@martyw klopt, maar waar je wel even aan voorbij gaat dat via AliExpress (en ook Amazon of Bol als je zoekt) ook complete mini pc's inclusief 512GB SSD en 16GB ram tussen de €200 en €250 te vinden zijn. En zelfs dat is ruim bemeten.

Voorbeeldje van zo'n nieuwe N150 met 16GB RAM en 512GB SSD voor €121 als je de nu lopende kortingsactie hebt. Dan kun je er onder de €250 zelfs twee kopen ;)

Wel even de disclaimer dat deze echt prima zijn voor licht officegebruik, en ook goed geoptimaliseerd voor afspelen van (4K HDR) media, maar twee schermen met 20 tabbladen open, tsja... dan kun je idd beter een processortje hoger gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-11-2025 21:30 ]

youtube.com/@hisrep

• martyw
DeNachtwacht schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:28:
@kdekker topfilter inderdaad!
@martyw klopt, maar waar je wel even aan voorbij gaat dat via AliExpress (en ook Amazon of Bol als je zoekt) ook complete mini pc's inclusief 512GB SSD en 16GB ram tussen de €200 en €250 te vinden zijn. En zelfs dat is ruim bemeten.

Voorbeeldje van zo'n nieuwe N150 met 16GB RAM en 512GB SSD voor €121 als je de nu lopende kortingsactie hebt. Dan kun je er onder de €250 zelfs twee kopen ;)

Wel even de disclaimer dat deze echt prima zijn voor licht officegebruik, en ook goed geoptimaliseerd voor afspelen van (4K HDR) media, maar twee schermen met 20 tabbladen open, tsja... dan kun je idd beter een processortje hoger gaan.
Als ik op jouw link klik kost ie al €141,08 - blijkbaar doet Ali aan 'Customer Stratification' en zit ik in de categorie 'Marginal Customers' en jij in de categorie 'Core Customers' ;)

Maar serieus: als je de wensen van TS ziet - enigzins recente i5, 16GB RAM, 256 GB SSD, Windows dan is een euro of 350 wel het minimum.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 13-11-2025 23:49 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja, die zie ik niet zo. Ik lees alleen maar 2 kleine kantoor pc's, en de gedachte dat het een i5 moet zijn, of lees ik het nu verkeerd? En dan daarnaast een sterkere pc voor grafisch werk, in dat laatste geval is een i5 natuurlijk een prima keus.

En voor wat betreft die prijs, zoals ik zei moet je dan dus wel die kortingscode van €20 toepassen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-11-2025 22:54 ]

youtube.com/@hisrep

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11 22:20
Voor grafisch werk:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 114,99€ 114,99
1BarebonesASRock DeskMeet X300€ 178,99€ 178,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 119,-€ 119,-
1Interne SSD'sKioxia Exceria Pro SSD 1TB€ 72,99€ 72,99
Totaal€ 485,97
Voor licht kantoorwerk:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 52,85€ 52,85
1BarebonesASRock DeskMeet X300€ 178,99€ 178,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 60,90€ 60,90
1Interne SSD'sAdata Legend 710 512GB€ 37,88€ 37,88
Totaal€ 330,62

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 19:27
Vele malen dank allen voor de gegeven adviezen! _/-\o_

Ik ga er met de opdrachtgever eens voor zitten en kom hier nog op terug.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Pagina: 1