Hoi allemaal,
Ik loop inmiddels al een week te puzzelen met een vreemd probleem.
Na ongeveer drie weken probleemloos mijn nieuwe moederbord te hebben gebruikt bleef mijn scherm ineens zwart bij het opstarten — geen beeld, geen BIOS, niks.
De GPU (RTX 3060) start wel op: lampjes branden, fans draaien, maar er komt geen signaal door.
Zodra ik dezelfde kaart in slot 2 steek, werkt alles weer normaal.
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook twee andere GPU’s getest (GTX 970 en HD 5400) → exact hetzelfde resultaat.
Wat extra vreemd is: toen ik het moederbord terug wilde sturen naar de leverancier heb ik mijn oude ASUS Prime X470 teruggeplaatst en die vertoonde ineens precies hetzelfde gedrag.
Slot 1 dood, slot 2 werkt. 🤯
Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord(en):
GPU’s getest:
Voeding: Corsair CS450M (450 W)
Windows 11 pro
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Context
Het enige afwijkende dat ik de afgelopen periode heb gedaan is flink wat uren draaien met ComfyUI (AI-beeldgeneratie). Daardoor stond mijn RTX 3060 soms urenlang op 100% load. Kan het zijn dat hierdoor iets in de CPU’s PCIe-lanes is doorgebrand? Of misschien dat mijn voeding te licht is en een klap heeft gekregen?
Waar ik nu over twijfel
Thanks alvast! 🙏
...
Ik loop inmiddels al een week te puzzelen met een vreemd probleem.
Na ongeveer drie weken probleemloos mijn nieuwe moederbord te hebben gebruikt bleef mijn scherm ineens zwart bij het opstarten — geen beeld, geen BIOS, niks.
De GPU (RTX 3060) start wel op: lampjes branden, fans draaien, maar er komt geen signaal door.
Zodra ik dezelfde kaart in slot 2 steek, werkt alles weer normaal.
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook twee andere GPU’s getest (GTX 970 en HD 5400) → exact hetzelfde resultaat.
Wat extra vreemd is: toen ik het moederbord terug wilde sturen naar de leverancier heb ik mijn oude ASUS Prime X470 teruggeplaatst en die vertoonde ineens precies hetzelfde gedrag.
Slot 1 dood, slot 2 werkt. 🤯
Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord(en):
- ASUS TUF Gaming B550-Plus (nieuw)
- ASUS Prime X470 (oud)
GPU’s getest:
- MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G (PCIe 4.0)
- MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G (PCIe 3.0)
- ATI Radeon HD 5400 (PCIe 2.0)
Voeding: Corsair CS450M (450 W)
Windows 11 pro
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- BIOS geüpdatet (laatste versie van ASUS-site)
- GPU-firmware gecontroleerd/geüpdatet
- Windows 11 teruggezet naar een punt toen alles nog goed werkte
- Verschillende videokabels getest (HDMI, DVI, DisplayPort)
- PCIe-slot 1 in BIOS geforceerd naar Gen 3 (gelijk aan slot 2)
- Andere GPU’s getest, met hetzelfde resultaat
- Twee verschillende moederborden geprobeerd → zelfde gedrag
Context
Het enige afwijkende dat ik de afgelopen periode heb gedaan is flink wat uren draaien met ComfyUI (AI-beeldgeneratie). Daardoor stond mijn RTX 3060 soms urenlang op 100% load. Kan het zijn dat hierdoor iets in de CPU’s PCIe-lanes is doorgebrand? Of misschien dat mijn voeding te licht is en een klap heeft gekregen?
Waar ik nu over twijfel
- Kan dit een voedingsprobleem zijn (Corsair CS450M, 450 W)?
- Is het mogelijk dat de Ryzen 9 5900X zelf schade heeft opgelopen aan de PCIe-controller?
- Of is het toeval dat twee moederborden exact hetzelfde gedrag vertonen en ligt het toch ergens anders aan?
Thanks alvast! 🙏
...