Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PCIe x16-slot 1 werkt ineens niet meer -RTX 3060 / ASUS B550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frango
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-11 10:52
Hoi allemaal,
Ik loop inmiddels al een week te puzzelen met een vreemd probleem.
Na ongeveer drie weken probleemloos mijn nieuwe moederbord te hebben gebruikt bleef mijn scherm ineens zwart bij het opstarten — geen beeld, geen BIOS, niks.
De GPU (RTX 3060) start wel op: lampjes branden, fans draaien, maar er komt geen signaal door.
Zodra ik dezelfde kaart in slot 2 steek, werkt alles weer normaal.
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook twee andere GPU’s getest (GTX 970 en HD 5400) → exact hetzelfde resultaat.
Wat extra vreemd is: toen ik het moederbord terug wilde sturen naar de leverancier heb ik mijn oude ASUS Prime X470 teruggeplaatst en die vertoonde ineens precies hetzelfde gedrag.
Slot 1 dood, slot 2 werkt. 🤯

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord(en):
  • ASUS TUF Gaming B550-Plus (nieuw)
  • ASUS Prime X470 (oud)
CPU: AMD Ryzen 9 5900X
GPU’s getest:
  • MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G (PCIe 4.0)
  • MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G (PCIe 3.0)
  • ATI Radeon HD 5400 (PCIe 2.0)
Geheugen: 4×8 GB Corsair Vengeance LPX (32 GB totaal)
Voeding: Corsair CS450M (450 W)
Windows 11 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • BIOS geüpdatet (laatste versie van ASUS-site)
  • GPU-firmware gecontroleerd/geüpdatet
  • Windows 11 teruggezet naar een punt toen alles nog goed werkte
  • Verschillende videokabels getest (HDMI, DVI, DisplayPort)
  • PCIe-slot 1 in BIOS geforceerd naar Gen 3 (gelijk aan slot 2)
  • Andere GPU’s getest, met hetzelfde resultaat
  • Twee verschillende moederborden geprobeerd → zelfde gedrag
In Windows (Apparaatbeheer / Systeeminformatie) zie ik geen foutmelding bij het PCIe-slot, ook niet als er een kaart in zit die dus geen beeld geeft. Alles lijkt softwarematig “OK”.

Context
Het enige afwijkende dat ik de afgelopen periode heb gedaan is flink wat uren draaien met ComfyUI (AI-beeldgeneratie). Daardoor stond mijn RTX 3060 soms urenlang op 100% load. Kan het zijn dat hierdoor iets in de CPU’s PCIe-lanes is doorgebrand? Of misschien dat mijn voeding te licht is en een klap heeft gekregen?

Waar ik nu over twijfel
  • Kan dit een voedingsprobleem zijn (Corsair CS450M, 450 W)?
  • Is het mogelijk dat de Ryzen 9 5900X zelf schade heeft opgelopen aan de PCIe-controller?
  • Of is het toeval dat twee moederborden exact hetzelfde gedrag vertonen en ligt het toch ergens anders aan?
Alle tips om dit verder te diagnosticeren (BIOS-trucs, of specifieke tests) zijn welkom. Ik zie even geen mogelijkheid om de CPU of voeding te wisselen. Ik wil vooral snappen wáár dit fout gaat voordat ik onderdelen ga vervangen/omruilen.
Thanks alvast! 🙏
...

Beste antwoord (via Frango op 23-11-2025 14:15)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De cpu is nog steeds hoofdverdachte, dus wissel die even om bij je lokale pc boer als dat kan inderdaad, dan heb je snel je antwoord ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Het eerste slot wordt door je CPU aangestuurd, dus het is inderdaad mogelijk dat je CPU in dat opzicht defect is. Het tweede slot gaat vaak over de chipset lanes.

De enige manier om dat zeker te weten is een andere AM4 CPU te charteren en die te proberen. Komt de boel weer tot leven dan is je 5900X helaas gaar.

Btw die CS450 voeding is wel echt het laagste van het laagste wat Corsair verkoopt. Je 3060 zal er niet door opgeblazen worden, maar elke vorm van een upgrade vereist vervanging.

[ Voor 22% gewijzigd door nelizmastr op 13-11-2025 16:32 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Frango
Aha, ik wist niet dat de CPU alleen het eerste slot aanstuurt. Dan zou de CPU inderdaad de schuldige kunnen zijn. Ik denk dat de 5900X goed zou moeten zijn aangezien die andere 2 GPU's ook niet werken in slot 1 en alles goed werkt in slot 2. Of zie ik iets over het hoofd? Hier in Soest is een PC-repairzaak, mogelijk dat zij een een AMD op de plank hebben liggen waarmee ik een test zou kunnen doen. Dat wordt een duur grapje als ik de CPU met iets vergelijkbaars ga vervangen.
Over die voeding heb je helemaal gelijk. Ik zal met black Friday maar eens een nieuwe kopen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:18
uitvoering: Corsair CS450M is het. Kwaliteit en prestaties waren best redelijk maar door een designfout konden de secundaire caps te heet worden vanwege te weinig airflow. Daarom gaf Corsair maar 3 jaar garantie op de CS-M. Daarnaast is die al 9 jaar EOL dus serieus oud. Vervangen is zeker aan te raden.

Probeer ook eens met 2 geheugenmodules ipv 4. Ik heb AM4 vreemde dingen zien doen met 4 modules. Op welke DOCP lopen die 4 eigenlijk?

• Frango
De vervanging van de voeding staat nu nr1 op mijn todo-lijst. :)
Ik heb het meteen geprobeerd met 2 geheugen modules en daarna ook met 1, dat had helaas geen effect.
DOCP staat aan met de default waardes (DDR4-3200, 16-18-18-36-1,35V).

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De cpu is nog steeds hoofdverdachte, dus wissel die even om bij je lokale pc boer als dat kan inderdaad, dan heb je snel je antwoord ;)

• Frango
Klopt, ik ga morgen op pad.!

• Frango
Mysterie opgelost!

De hele PC naar de PC-boer gebracht. Na twee dagen kreeg ik bericht dat het systeem bij aflevering helemaal niets meer deed. Hij had van alles geprobeerd om ’m weer aan de praat te krijgen, maar zonder resultaat. Was het moederbord soms overleden? Hij wilde nog verder testen, maar ik heb de PC uiteindelijk toch maar opgehaald. En inderdaad: volledig dood. Zelfs de POST-ledjes bleven uit.

Ik heb vervolgens mijn oude moederbord weer ingebouwd. Tijdens het overzetten van de CPU viel me op dat er wat koelpasta op de pinnetjes zat. De CPU voorzichtig schoongemaakt met een zacht borsteltje en wat alcohol… en tot mijn verbazing werkte daarna alles weer. Zelfs het eerste PCIe-slot functioneerde weer.

Daarna heb ik het nieuwe moederbord opnieuw geplaatst, en ook dat werkte ineens volledig 😯. De oorzaak lag dus inderdaad bij de CPU.

Het blijft vreemd dat de problemen pas drie weken na het plaatsen van het nieuwe moederbord en de CPU begonnen.

Voor de volledigheid: inmiddels heb ik ook mijn voeding vervangen door een MSI MAG A850GL PCIe5 II PSU.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1