Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Conflict vloer uithalen huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Miyek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-11 13:10
Wij huurden een appartement van een grote studenten/starters verhuurder.
We hebben afgesproken dat de laminaatvloer mag blijven liggen tenzij de nieuwe huurder deze eruit wil.

Sinds gisteravond weten we dat de nieuwe huurder de vloer niet over wil nemen.
De verhuurder stuurde ons om 11:00 uur vanochtend een mail dat wij de sleutel op moeten halen voor morgenmiddag voor half 1, omdat wij anders niet naar binnen kunnen om de vloer te verwijderen voor as maandag.

Natuurlijk vind ik het geen probleem om in mijn weekend de vloer uit te halen zoals we hebben afgesproken.

Mijn vraag is vooral: ben ik als ex-huurder nog verantwoordelijk voor het halen en brengen van de sleutel?
Op deze korte termijn vind ik dat niet redelijk. Er was vooraf niks afgesproken over een deadline van het uithalen van de vloer.

Beste antwoord (via Miyek op 13-11-2025 17:34)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

Miyek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:
We hebben afgesproken dat de laminaatvloer mag blijven liggen tenzij de nieuwe huurder deze eruit wil.

De verhuurder stuurde ons om 11:00 uur vanochtend een mail dat wij de sleutel op moeten halen voor morgenmiddag voor half 1, omdat wij anders niet naar binnen kunnen om de vloer te verwijderen voor as maandag.

Natuurlijk vind ik het geen probleem om in mijn weekend de vloer uit te halen zoals we hebben afgesproken.

Mijn vraag is vooral: ben ik als ex-huurder nog verantwoordelijk voor het halen en brengen van de sleutel?
Op deze korte termijn vind ik dat niet redelijk. Er was vooraf niks afgesproken over een deadline van het uithalen van de vloer.
Sja, tip voor de volgende keer: duidelijke datums/tijdlijnen afspreken voor zo'n situatie (dus wanneer duidelijk of de vloer er uit moet en hoeveel tijd heb je daar dan nog voor, na die datum is het hun probleem). Want gechargeerd gezegd: ze hadden ook kunnen zeggen dat je hem morgen tot half een of maandagochtend onder toezicht van de beheerder met de sleutel kunt verwijderen. Je zou nog kunnen vragen of je het ook op hun kosten kunt laten weghalen en wat dat zou kosten, kan je kijken of dat je een vrij weekend waard is ;).

Pro-tip: maak voor en na verwijderen nog even een filmpje van de deuren en de muren in het deel waar je bezig bent (tot en met de deur waar het naar buiten gaat), om geruzie over gemaakte krassen e.d. voor te zijn O-)

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:15
Hij moet er natuurlijk uit zijn voor de opleverdatum. En die datum zal je zelf wel kennen denk ik….

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
Heb je de sleutel dan al ingeleverd, omdat je deze terug moet gaan halen?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24

St@m

@ Your Service

Dus je vindt het geen probleem om de vloer eruit te halen dit weekend, maar de sleutel ophalen voor vrijdag half 1 is niet acceptabel? Begrijp ik dat goed?

En er is niets praktisch te regelen verder met een beetje overleg (sleutel onder een bloempot bijvoorbeeld)?

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 13-11-2025 12:37 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De verhuurder kan ook weekend hebben. Die gaat na half 1 lekker aan de VrijMiBo om al z'n zuurverdiende centen op te drinken.

• Miyek
Extra info:

De sleutel hebben we netjes ingeleverd toen onze huur afliep.
Het was ons niet vooraf duidelijk wanneer er een nieuwe huurder zou komen en wanneer de oplevering dan zou plaatsvinden.

Dit weekend is voor mij acceptabel want dan ben ik vrij. Maar de sleutel vooraf ophalen lukt niet want ik ben gewoon aan het werk. Het is ook mijn sleutel niet meer.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Vraag of je donderdag de sleutel mag ophalen?

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij kunnen allerlei dingen verzinnen maar uiteindelijk zul je gewoon moeten overleggen met de verhuurder. Wanneer had je dan gedacht de sleutel op te halen?

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
@Miyek Paar vraagjes:
  1. heeft de eindinspectie al plaatsgevonden?
  2. Is er een opnamestaat?
Kijk anders ook even bij https://www.juridischloke...ing/huurwoning-opleveren/

Los daarvan lijkt het mij dat er mogelijk formeel een overeenkomst is ontstaan waaruit jij de verplichting hebt om de vloer te verwijderen.
Echter de verhuurder moet er op zijn beurt voor zorgen dat jij dan toegang hebt tot de woning,

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DVX73 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:56:
@Miyek Paar vraagjes:
  1. heeft de eindinspectie al plaatsgevonden?
  2. Is er een opnamestaat?
Kijk anders ook even bij https://www.juridischloke...ing/huurwoning-opleveren/

Los daarvan lijkt het mij dat er mogelijk formeel een overeenkomst is ontstaan waaruit jij de verplichting hebt om de vloer te verwijderen.
Echter de verhuurder moet er op zijn beurt voor zorgen dat jij dan toegang hebt tot de woning,
Dat doet de verhuurder ook. Kom de sleutel maar halen of kom doordeweeks maar naar het appartement.
Het feit dat het in het weekend kan is een gunst vanuit de verhuurder.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
jeroenkb schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:45:
[...]

Dat doet de verhuurder ook. Kom de sleutel maar halen of kom doordeweeks maar naar het appartement.
Het feit dat het in het weekend kan is een gunst vanuit de verhuurder.
Je kan je daarbij wel afvragen of het redelijk is om op korte termijn de sleutel in een klein tijdsvak af te halen. en of de verhuurder de sleutel wel had moeten innemen wetende dat de vloer mogelijk nog verwijderd moest worden.

Maar laten we er voor nu maar vanuitgaan dan TS er samen met de verhuurder uitkomt en de rechter geen antwoord hoeft te geven op bovenstaande.

[ Voor 12% gewijzigd door DVX73 op 13-11-2025 13:56 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Laten we het er op houden dat het sowieso niet zo handig is van beide partijen om het zo overeen te komen. Maar goed, daar heb je nu niks aan...

Acties:
  • Beste antwoord

• Reptile209
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

Miyek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:

Sja, tip voor de volgende keer: duidelijke datums/tijdlijnen afspreken voor zo'n situatie (dus wanneer duidelijk of de vloer er uit moet en hoeveel tijd heb je daar dan nog voor, na die datum is het hun probleem). Want gechargeerd gezegd: ze hadden ook kunnen zeggen dat je hem morgen tot half een of maandagochtend onder toezicht van de beheerder met de sleutel kunt verwijderen. Je zou nog kunnen vragen of je het ook op hun kosten kunt laten weghalen en wat dat zou kosten, kan je kijken of dat je een vrij weekend waard is ;).

Pro-tip: maak voor en na verwijderen nog even een filmpje van de deuren en de muren in het deel waar je bezig bent (tot en met de deur waar het naar buiten gaat), om geruzie over gemaakte krassen e.d. voor te zijn O-)

Zo scherp als een voetbal!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:48
Wat is het conflict?

Pak je telefoon, bel op en zeg dat je niet op kantoor uren langs kan komen, verzin met je (oud)verhuurder een ander oplossing voor de sleutel.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
dit is geen conflict, dit zijn gewoon twee mensen die even hun agenda naast elkaar moeten leggen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jeroenkb
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:59:
dit is geen conflict, dit zijn gewoon twee mensen die even hun agenda naast elkaar moeten leggen
Dat hebben ze gedaan.

Alleen 1 partij is een bedrijf en die zijn beschikbaar tijdens kantooruren en niet van plan in het weekend op te komen draven.
De ander partij is particulier en die is beschikbaar in het weekend en is niet van plan tijdens kantooruren op te dagen

Ik weet wel wie dit wint....

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 12:32
jeroenkb schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:03:
[...]
Ik weet wel wie dit wint....
Hm, ik weet niet of TS zijn borg ook al terug heeft, anders kan je ook nog (Nee niet netjes dat weet ik ook wel) niks meer van je laten horen...

Toevoeging: je kan ook vrijdag om één uur een mail terug sturen dat je zijn mail net leest...

[ Voor 14% gewijzigd door hfolkers op 13-11-2025 19:49 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Of gewoon je best doen om die sleutel op te halen of door iemand anders op te laten halen. Hoe moeilijk is dat? Kom je verplichtingen na.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 12:32
MarkyB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:52:
Of gewoon je best doen om die sleutel op te halen of door iemand anders op te laten halen. Hoe moeilijk is dat? Kom je verplichtingen na.
Op zich helemaal mee eens hoor, maar een beetje realisme van de andere kant mag ook wel, niet iedereen is in de gelegenheid om binnen 24 uur op een willekeurige plek te komen opdraven.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het wel heel gemakkelijk om TS aan te wrijven dat die de sleutel gewoon moet gaan ophalen. Ik heb geen idee waarom TS niet kan, maar als ik naar mezelf kijk: ik werk op vrijdag gewoon. En afhankelijk van het beroep, zeg in de zorg, kun je ook niet op donderdagavond zeggen: 'ik kom niet, ik moet een sleutel ophalen'.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mania-92 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:44:
Ik vind het wel heel gemakkelijk om TS aan te wrijven dat die de sleutel gewoon moet gaan ophalen. Ik heb geen idee waarom TS niet kan, maar als ik naar mezelf kijk: ik werk op vrijdag gewoon. En afhankelijk van het beroep, zeg in de zorg, kun je ook niet op donderdagavond zeggen: 'ik kom niet, ik moet een sleutel ophalen'.
Dan ruil je een dienst of vraag je een vriend of familielid of verzin je wat anders.

• Mania-92
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:22:
[...]

Dan ruil je een dienst of vraag je een vriend of familielid of verzin je wat anders.
Meen je dit serieus? Heb jij in je omgeving bekenden die in de zorg werken? Veel succes om op donderdagochtend een dienst van vrijdag geruild te krijgen omdat je een sleutel op moet gaan halen... :|

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mania-92 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:19:
[...]

Meen je dit serieus? Heb jij in je omgeving bekenden die in de zorg werken? Veel succes om op donderdagochtend een dienst van vrijdag geruild te krijgen omdat je een sleutel op moet gaan halen... :|
Dan vraag je iemand om dat even voor je op te halen. Moeilijk doen om het moeilijk doen.

• Mania-92
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:24:
[...]

Dan vraag je iemand om dat even voor je op te halen. Moeilijk doen om het moeilijk doen.
"Hey vriend, ik weet dat je óók gewoon aan het werk bent, maar zou je even een sleutel voor mij willen ophalen?"
"Hey mam, ik weet dat je achter een rollator loopt, maar zou je even een sleutel voor mij willen gaan ophalen?"

Ik vind het écht bizar dat er hier wordt gedaan alsof het zo gemakkelijk is om met 24uur notice op een normale werkdag ergens een sleutel op te halen danwel iemand bereid te vinden om koerier voor je te spelen. Daarbovenop, als het voor TS allemaal zo gemakkelijk is, dan is het voor verhuurder tóch ook makkelijk om op zaterdagochtend even de sleutel te komen brengen?

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-11 16:27
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:24:
[...]

Er zijn altijd mensen die overal een oplossing voor denken te hebben zonder enige inschatting wat er speeld in iemands leven. Of te wel: geen oplossingen maar gebakken lucht..

Donderdag zeggen dat je de dag erop voor 1 uur 's middags iets moet ophalen is gewoon te erg kortdag.
Onrealistische verwachtingen zijn gewoon onrealistisch.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Duke of Savage schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:49:
[...]

Er zijn altijd mensen die overal een oplossing voor denken te hebben zonder enige inschatting wat er speeld in iemands leven. Of te wel: geen oplossingen maar gebakken lucht..

Donderdag zeggen dat je de dag erop voor 1 uur 's middags iets moet ophalen is gewoon te erg kortdag.
Onrealistische verwachtingen zijn gewoon onrealistisch.
True, maar als je het risico neemt om je vloer te laten liggen in de hoop dat iemand anders hem mooi vindt, dan had je er dus ook rekening mee moeten houden dat je hem er op het laatste moment nog uit moet halen en afvoeren. Als je daar niet toe in staat bent, om welke reden dan ook, dan had je gewoon bij het verlaten van de woning de vloer eruit moeten halen.
Je zult dus een beetje flexibiliteit moeten tonen. Het alternatief is dat de verhuurder een bedrijf inhuurt om het op jouw kosten te doen, en dat wil je (neem ik aan) ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-11-2025 08:53 . Reden: Autocorrect replacement ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:42
Kurkentrekker schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:58:
[...]

True, maar als je het risico neemt om je vloer te laten liggen in de hoop dat iemand anders hem mooi vindt, dan had je er dus ook rekening mee moeten houden dat hebben er op het laatste moment nog uit moet halen en afvoeren. Als je daar niet toe in staat bent, om welke reden dan ook, dan had je gewoon bij het verlaten van de woning de vloer eruit moeten halen.
Je zult dus een beetje flexibiliteit moeten tonen. Het alternatief is dat de verhuurder een bedrijf inhuurt om het op jouw kosten te doen, en dat wil je (neem ik aan) ook niet.
Dit dus - TS heeft zelf risico genomen door vloer te laten liggen (in hoop dat nieuwe huurder hem over wou nemen). Dan moet je nu wat flexibel zijn. Ik zou als verhuurder eigenlijk sowieso al zenuwachtig worden zo kortdag (want wat als jij hem zondagavond nog niet hebt weggehaald - zit hij met de gebakken peren) - andere optie die hij heeft (als ie je borg nog heeft) is hem laten weghalen en kosten op jou verrekenen.

Allebei dus rare afgespraken gemaakt, maar ik vind dat de bal erg bij jou ligt.

En die suggesties van ‘niks van je laten horen’ zijn beschamend.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Eens met bovenstaande. Maar de grote vraag is, nu het al zondag is: heeft @Miyek de sleutel nog opgehaald en is de vloer er uit?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:45

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

True, maar als je het risico neemt om je vloer te laten liggen in de hoop dat iemand anders hem mooi vindt, dan had je er dus ook rekening mee moeten houden dat je hem er op het laatste moment nog uit moet halen en afvoeren. Als je daar niet toe in staat bent, om welke reden dan ook, dan had je gewoon bij het verlaten van de woning de vloer eruit moeten halen.
Volgens mij zegt hij nergens dat hij de vloer er niet uit wil halen, maar dat het ophalen van de sleutel een issue is |:( Lekker gelezen ook.

Exact expert nodig?

• jeroenkb
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:36:
[...]

Volgens mij zegt hij nergens dat hij de vloer er niet uit wil halen, maar dat het ophalen van de sleutel een issue is |:( Lekker gelezen ook.
Tja, zo lees ik die post niet. Daar wordt alleen gesteld dat door de vloer te laten liggen je bewust het risico loopt dat je mogelijk redelijk last minute alsnog de vloer er uit moet halen.

Stel dat het verhuurbedrijf op woensdag iemand gevonden heeft die het wil huren, maar niet de vloer wil overnemen. Huurcontract gaat per maandag in. Dan stuurt het bedrijf op donderdag een email dat de sleutel voor vrijdagmiddag opgehaald moet worden, zodat de vloer er voor maandag uitgehaald kan worden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind dat gezeik over vloeren altijd zo sneu van de verhuurders. Koophuis neem je over as-is, voer zelf maar af wat je niks vindt.

Huurhuis? Elke huurderswisseling weer kapitaalvernietiging (beetje vloer voor een beetje appartement kost al gauw duizend euro, zo niet een veelvoud daarvan), kost werk om te verwijderen en leggen, kost moeite om af te voeren en belast het milieu met de productie en verwerking.

Maar nee, stel je voor dat de volgende huurder de vloer niet prachtig vindt. Dat kan, smaak. Het went ook gewoon, weet je. Ik vind het uiteindelijk goedkoop (lees: gratis) potentiële problemen ontduiken door de verhuurders.

Zo ook bij mijn wijlen oma. Dertig jaar in een huurhuis gewoond waar door de verhuurder nooit iets aan gedaan is. Hier en daar nog enkel glas, een keuken van dertig jaar oud, radiatoren op 90 graden, maar bij haar vertrek moest en zou de familie in een weekend de tegelvloer eruit slopen van de verhuurder. Daarna is het volledige huis van top tot teen verbouwd door een aannemer. Heeft de verhuurder zo toch weer vijfhonderd euro op bespaard.

Afschaffen die onzin. Lekker laten liggen en het probleem laten worden van de volgende. Of van de verhuurder. Uurtje planken rapen en klaar, waar hebben we het nou over.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:36:
[...]

Ik reageerde op iemand die stelde dat het onredelijk was om op korte termijn actie te moeten ondernemen. Daarbij stel ik ook niet dat TS de vloer er niet uit wil halen. Dus wie leest hier nu precies lekker en wie niet?

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:04

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[...]

Welk risico? Dat is in afspraak gegaan met de verhuurder. En als dat dus gewoon afgesproken is, dan is dit sleutel gedoe wel een beetje kort door de bocht.

Ninety percent of everything is crap.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:13
Er zal ook nog een aanhanger of busje geregeld moeten worden om de vloer naar de stort af te voeren, lijkt mij meer werk dan een sleutel ophalen of ligt die sleutel in een heel ander deel van het land?
Eventueel kun je de sleutel op laten sturen dan is ie er de volgende dag.
Je kan ook nog vragen of je contact op mag nemen met de nieuwe huurders en met hen een afspraak maken om de vloer te verwijderen.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:27
@vogelmans Iets zegt me dat de kwestie afgelopen donderdag en vrijdag speelde...

Maar zo'n dat-is-niet-mijn-probleem-instelling is bij verhuurders van alle tijden. Toen ik zo'n 25 jaar geleden van Amsterdam naar Zuid-Limburg verkaste, verplaatste Lieven de Key op het allerlaatste moment de inspectie voor de eindoplevering. Als in: ik stond daar alleen in mijn oude woning. Ik heb toen de sleutels op hun balie gelegd en gemeld dat ze het zich verder konden uitzoeken, ik reis daarvoor niet nog een keer dat eind op en neer.
Overigens kon ik toen het baksteenrode marmoleum gewoon laten liggen.

KPN is een drieletterwoord

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-11 20:55
Miyek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:39:
Extra info:

De sleutel hebben we netjes ingeleverd toen onze huur afliep.
Het was ons niet vooraf duidelijk wanneer er een nieuwe huurder zou komen en wanneer de oplevering dan zou plaatsvinden.

Dit weekend is voor mij acceptabel want dan ben ik vrij. Maar de sleutel vooraf ophalen lukt niet want ik ben gewoon aan het werk. Het is ook mijn sleutel niet meer.
Je had gewoon voor moment van inleveren sleutel moeten zeggen:
Wat wil je: vloer eruit of erin.
Dan ben je van elkaar af en weet je waar je aan toe bent.

(De huurder had het echt wel gehuurd als de vloer erin lag en hij vond hem niet mooi, op n paar uurtje laminaat verwijderen laat je geen woonruimte lopen :N )

• Miyek
Bedankt voor alle reacties. Ik vond het interessant om te lezen hoe iedereen hier anders in staat, het maakt nogal wat los.

Eindstand hebben we gewoon de sleutel moeten ophalen natuurlijk (gelukkig een begripvolle werkgever die me de ruimte gaf dat te doen), maar wel naar de verhuurder gecommuniceerd dat ze de volgende keer ook wel wat beter mogen aangeven wat er precies wordt verwacht en op welke termijn. Hadden we dit allemaal van tevoren geweten dan hadden we die vloer gewoon gelijk weggehaald. Ze zeiden dat ze er iets mee gingen doen.

Bleek er ook nog een stinkende natte plek onder het laminaat te zitten bij de badkamer, dus nu zal de verhuurder zelf ook wel balen dat ze er nog iets mee moeten doen.
Pagina: 1