Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN gebruik niet toegestaan op school

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xerpan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 13:40
Het bericht hieronder werd door de school van mijn dochter rond gemaild. Ik dacht juist dat een VPN de genoemde bedreiging tegen zou gaan? Wie kan hier meer over zeggen?

"Helaas merkt onze ICT-afdeling de laatste tijd dat er leerlingen zijn die op hun laptop gebruikmaken van een VPN-verbinding. Een VPN-verbinding wordt door ons als onveilig beschouwd, omdat je via een VPN verbinding maakt met een onbekend netwerk. In zulke netwerken kunnen allerlei risico’s ontstaan, zoals:
▪Je persoonlijke gegevens kunnen worden buitgemaakt (bijvoorbeeld je naam en wachtwoorden).
▪Mensen kunnen meekijken met wat je opzoekt.
▪Er kan malware, virussen of spyware op je laptop terechtkomen.
▪Je laptop kan onderdeel worden van een botnet (zonder dat je het merkt, wordt je laptop dan gebruikt voor illegale doeleinden).

Om deze redenen zijn VPN-verbindingen niet toegestaan op school. Wanneer er sprake is van een VPN-verbinding, worden de netwerkinstellingen op je laptop vaak automatisch aangepast, waardoor je laptop geen verbinding meer kan maken met ons netwerk. Als de ICT-afdeling een VPN-verbinding op ons netwerk ontdekt, wordt je account geblokkeerd en wordt je wachtwoord uit voorzorg aangepast. Je kunt dan tijdelijk niet meer inloggen. ICT zal je vervolgens een uitnodiging sturen om langs te komen.
Omdat VPN-verbindingen niet zijn toegestaan, wordt ook je mentor geïnformeerd als er een VPN op jouw laptop wordt aangetroffen, waarna passende maatregelen volgen."

Beste antwoord (via Xerpan op 13-11-2025 13:40)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het verbieden van een VPN op school is niet vreemd.

De bewoording van deze brief is wel een beetje raadselachtig. Er worden alleen argumenten gegeven in de categorie 'niet veilig voor jou als scholier', terwijl iedereen op z'n klompen aanvoelt dat de argumenten 'tegengaan omzeilen restricties' en 'veiligheid schoolnetwerk' óók meespelen. Des te vreemder als je beseft dat dat ook hele legitieme redenen zijn die niet weggelaten hadden hoeven worden.

Wat mij betreft had de brief een inhoud kunnen hebben als: "VPNs zijn verboden, want ze worden gebruikt voor het omzeilen van restricties, ze kunnen een gevaar opleveren voor het schoolnetwerk én daarbij kan het, afhankelijke van de VPN-aanbieder, ook gevaarlijk zijn voor de gebruiker"

Alle reacties

• Reptile209
  • Laatst online: 22:35

Reptile209

- gers -

Het kan beiden. Als je een betrouwbare VPN-provider hebt, dan voorkom je idd die risico's. Maar als het een 'oh, ik heb via-via een gratis VPN, kan je overal bij', dan zien ze daar al je verkeer en kunnen ze potentieel vanalles onderscheppen of aanpassen. Denk dat het vooral de school is die wil kunnen black-/whitelisten, om gebruik van socials, video, etc te voorkomen. :)

Zo scherp als een voetbal!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Reptile209 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:54:
Het kan beiden. Als je een betrouwbare VPN-provider hebt, dan voorkom je idd die risico's. Maar als het een 'oh, ik heb via-via een gratis VPN, kan je overal bij', dan zien ze daar al je verkeer en kunnen ze potentieel vanalles onderscheppen of aanpassen. Denk dat het vooral de school is die wil kunnen black-/whitelisten, om gebruik van socials, video, etc te voorkomen. :)
Hoe gaat ze het verkeer onderscheppen dan aangezien vrijwel alle websites HTTPS gebruiken?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:41

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Nopheros schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:56:
Hoe gaat ze het verkeer onderscheppen dan aangezien vrijwel alle websites HTTPS gebruiken?
edit:
sorry, ik reageer blijkbaar op de verkeerde opmerking om uit te leggen waarom school wil zien wat je doet ipv onderscheppen vanuit de vpn-verbinding.
De inhoud van de pakketten is misschien versleuteld, maar de bestemming niet. Aan de hand daarvan kan nog steeds achterhaald worden met welke adres je verbinding maakt ("blokkeer alles vanuit en richting tiktok.com"). Met Deep Packet Inspection zou eventueel nog meer kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door DUX op 13-11-2025 11:00 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Xerpan
Dank voor de snelle respons.
Ik had al zo'n vermoeden dat het meer bangmakerij was om de school zelf controle te laten houden.
Het wordt zo stelling gebracht dat men kan denken dat alle VPN's niet deugen.
Deze school heeft toch al de neiging om de kinderen klaar te stomen voor de acceptatie van een surveillance staat. Alles moet procedureel en worden gemonitord. Alsof mensen machines zijn. Gelukkig hoeft mijn dochter nog maar een jaar. Want het wordt wel steeds gekker daar.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Nopheros schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:56:
[...]

Op het moment dat je verbinding via een onbetrouwbare schakel gaat, *zou* er mee gerommeld kunnen worden. Meeste verkeer is idd tegenwoordig versleuteld, maar je bent wel kwetsbaarder voor allerlei toegang van buitenaf. Al was het maar het toch doorklikken als er een HTTPS-error opkomt, want "het zal wel een storing zijn". Of een kwetsbare service op je laptop die nu makkelijker benaderd kan worden. Of wat dan ook.

• Hailstorm
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11 09:34
onnodige opmerking het gaat niet om een bepaalde instelling

[ Voor 66% gewijzigd door MasterL op 13-11-2025 14:26 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 16:17
Bedoelen ze niet gewoon dat er leerlingen via school op het Tor zitten? Dat moet je als school niet willen lijkt me en wellicht is dit de reactie daarop. Dan is het goed te verklaren. Wel beetje kind met het badwater weggooien.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
DUX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:59:
[...]
edit:
sorry, ik reageer blijkbaar op de verkeerde opmerking om uit te leggen waarom school wil zien wat je doet ipv onderscheppen vanuit de vpn-verbinding.
De inhoud van de pakketten is misschien versleuteld, maar de bestemming niet. Aan de hand daarvan kan nog steeds achterhaald worden met welke adres je verbinding maakt ("blokkeer alles vanuit en richting tiktok.com"). Met Deep Packet Inspection zou eventueel nog meer kunnen.
Dat snap ik maar zoals je in mijn bericht kunt lezen reageerde ik daar niet op.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:02

FreakNL

Well do ya punk?

De grote vraag is;

Waarom heeft je dochter (of andere leerling, het is onduidelijk of je dochter ook een VPN gebruikt?) uberhaupt een VPN nodig daar? Wat voegt dat toe?

Op mijn werk-laptop wordt het ook niet gewaardeerd als je allerlei commerciele VPNs + bijbehorende software gebruikt.. Niet eens zozeer omdat het (in theorie) schadelijk kan zijn maar vooral omdat het eigenlijk nergens voor nodig is... En met een beetje pech kom je (omdat je niet weet wat je doet) niet meer op het interne netwerk en moet de SD weer aan de gang...

Heb er overigens wel Wireguard opstaan maar dat is voor een VPN naar huis (inc thuis-lab, zonder volledige redirect van AL het verkeer) en dat is prima verder want als ik thuiswerk zit ik OOK op dat netwerk.

Ik draai hem dus vooral even om; Waarom moeten leerlingen "een VPN" gebruiken? Wat voegt dat toe? En verder, zijn dit eigen laptops of zijn dit door school uitgegeven laptops?

[ Voor 120% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2025 11:19 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05
Vooral dat inderdaad, wat is hier de usecase.

Ik kan deze houding ook wel begrijpen, uiteindelijk zie ik een schoolnetwerk ook als een 'bedrijfsnetwerk', en ik ken maar weinig bedrijven die er vrolijk van worden als medewerkers aankomen met NordVPN en dat soort VPN aanbieders op hun zakelijke machines of (BOYD) machines die verbonden worden met het bedrijfsnetwerk. Dat is iets voor op het gastnetwerk.

Ik zou dit dan ook niet direct zien als bangmakerij, maar simpelweg iets dat, kijkende naar mijn ervaring met IT beleid in het bedrijfslevel, ook vermoedelijk heel gebruikelijk is in dit soort omgevingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 13-11-2025 11:22 ]

• Xerpan
Het gaat niet om mijn dochter. Die gebruikt geen VPN.
Ik was gewoon benieuwd of dit bericht inhoudelijk klopte.

De laptops zijn overigens geen eigendom van de school. Wanneer je de laptop via school hebt gekocht, krijg je er wel ondersteuning op. Anders niet.

• Xerpan
quote van schoolnaam, niet nodig.

[ Voor 78% gewijzigd door MasterL op 13-11-2025 14:53 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14

D4NG3R

kiwi

:)

Een VPN-verbinding wordt door ons als onveilig beschouwd, omdat je via een VPN verbinding maakt met een onbekend netwerk. In zulke netwerken kunnen allerlei risico’s ontstaan, zoals:
▪Je persoonlijke gegevens kunnen worden buitgemaakt (bijvoorbeeld je naam en wachtwoorden).
▪Mensen kunnen meekijken met wat je opzoekt.
▪Er kan malware, virussen of spyware op je laptop terechtkomen.
▪Je laptop kan onderdeel worden van een botnet (zonder dat je het merkt, wordt je laptop dan gebruikt voor illegale doeleinden).
Dit bericht impliceert dat geen van deze zaken je kunnen overkomen als je braaf zonder VPN gebruik maakt van hun netwerk.

En dat vind ik aardig knap van ze, kunnen ze grof geld mee verdienen als ze die tech verkopen. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ThijsWTF
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11 15:54
Dennism schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:20:
Vooral dat inderdaad, wat is hier de usecase.
Het omzeilen van blokkades waardoor je websites kan bezoeken die je niet zou moeten bezoeken (Youtube, spelletjes, hacking websites met eventuele malware, etc etc). Dat is ook een van de redenen dat ze niet willen dat leerlingen dit doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThijsWTF op 13-11-2025 11:30 ]

• Xerpan
D4NG3R schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:28:
[...]

Dit bericht impliceert dat geen van deze zaken je kunnen overkomen als je braaf zonder VPN gebruik maakt van hun netwerk.

En dat vind ik aardig knap van ze, kunnen ze grof geld mee verdienen als ze die tech verkopen. :+
Ik heb me er verder niet in verdiept, maar ik neem aan dat de leerlingen zelf ook via een VPN op school inloggen. Net zoals mijn vrouw met haar werklaptop dat bij haar werkgever doet. Dan ook nog via een particuliere VPN naar 'buiten' gaan, geeft misschien problemen?

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ThijsWTF schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:29:
[...]

Het omzeilen van blokkades waardoor je websites kan bezoeken die je niet zou moeten bezoeken (Youtube, spelletjes, etc etc). Dat is ook een van de redenen dat ze niet willen dat leerlingen dit doen.
Precies - @Xerpan geeft aan dat de kinderen 'klaargestoomd worden voor een surveillance staat', maar als de kinderen op school filmpjes voorbij zien komen die ze niet horen te zien staat ouders vaak ook moord en brand te schreeuwen dat dit niet hoort op een middelbare school... Wat dat betreft is het een dunne lijn waarop een school moet balanceren.

per aspera ad astra

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Xerpan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar ik neem aan dat de leerlingen zelf ook via een VPN op school inloggen. Net zoals mijn vrouw met haar werklaptop dat bij haar werkgever doet. Dan ook nog via een particuliere VPN naar 'buiten' gaan, geeft misschien problemen?
Ik zat meer te grappen over het feit dat ze zeggen dat die zaken je met een VPN kunnen overkomen. Maar dat kunnen ze even goed zonder. ;)

Het is geen zwart-wit situatie, een VPN en/of het gebruik ervan is niet per definitie (on)veilig.

Op school zullen ze gewoon met WiFi verbinden met een gebruikersnaam en wachtwoord, VPN's zullen door leerlingen waarschijnlijk vooral gebruikt worden om blokkades (vanuit de IT afdeling) te omzeilen. Denk aan games of social media.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 13-11-2025 11:36 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik begrijp de houding ook wel. Heb zelf 10+ jaar systeembeheer gedaan in het VO en daar wouden de pubers ook graag wel VPN's gebruiken om geldende regels te omzeilen. Ik snap wel dat de school dat niet wil. Verder is het hun netwerk, en dus hun regels. Of je daar een leerling voor moet straffen is weer een andere vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 13-11-2025 11:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xerpan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:00:
Deze school heeft toch al de neiging om de kinderen klaar te stomen voor de acceptatie van een surveillance staat. Alles moet procedureel en worden gemonitord. Alsof mensen machines zijn. Gelukkig hoeft mijn dochter nog maar een jaar. Want het wordt wel steeds gekker daar.
Even het aluhoedje afzetten. Het is heel gebruikelijk dat op een professioneel netwerk men geen VPNs wil, omdat ze beveiligingen, restricties etc omzeild kunnen worden, en de netwerkbeheerder toch aansprakelijk kan zijn. Je dochter moet ook leren waar bepaalde activiteiten toegestaan zijn en waar niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Xerpan
LAD93 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:32:
[...]

Precies - @Xerpan geeft aan dat de kinderen 'klaargestoomd worden voor een surveillance staat', maar als de kinderen op school filmpjes voorbij zien komen die ze niet horen te zien staat ouders vaak ook moord en brand te schreeuwen dat dit niet hoort op een middelbare school... Wat dat betreft is het een dunne lijn waarop een school moet balanceren.
De ene ouder is de andere niet. Ik maak me geen illusies dat alle kindjes braaf zouden zijn. Maar ze moeten ook vrijelijk de wereld kunnen verkennen. En daar horen de kwade kanten ook bij. Al die surveillance en inkapseling leidt ook weer tot vertrutting en wereldvreemdheid. En die ouders die om alles moord en brand schreeuwen, zijn volgens mij zelf al vertrut en verloren in angst. Er wordt naar mijn mening al teveel verantwoordelijkheid van de school gevraagd en de school zelf neemt die vervolgens op zich en schiet in de plaatsvervangende stress. De school kan ook wijzen op eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Laptops afschaffen is ook een optie. Hoewel dat in deze tijd hetzelfde zou zijn als honderd jaar geleden de pen verbieden.

Maar dit is nogal off-topic en meer filosofisch.

Mijn vraag ging er vooral om of de technische kant van wat de school schrijft wel klopt. Als ik het goed begrijp is dat dus soms wel en soms niet. Afhankelijk van welke VPN-provider en waarvoor die wordt gebruikt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xerpan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:48:
Maar ze moeten ook vrijelijk de wereld kunnen verkennen.
Dat doen ze dan maar op hun eigen netwerk thuis. Waar jij als ouder verantwoordelijk bent voor de shit die eventueel volgt.

Je geeft hier de compleet verkeerde boodschap mee aan je dochter.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 13-11-2025 11:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Huh, zo heel vreemd is het toch niet dat een instelling beperkingen legt aan hoe haar eigen netwerk gebruikt kan/mag worden? Dat heeft echt helemaal niks te maken met het verkennen van de wereld.

Acties:
  • Beste antwoord

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De bewoording van deze brief is wel een beetje raadselachtig. Er worden alleen argumenten gegeven in de categorie 'niet veilig voor jou als scholier', terwijl iedereen op z'n klompen aanvoelt dat de argumenten 'tegengaan omzeilen restricties' en 'veiligheid schoolnetwerk' óók meespelen. Des te vreemder als je beseft dat dat ook hele legitieme redenen zijn die niet weggelaten hadden hoeven worden.

Wat mij betreft had de brief een inhoud kunnen hebben als: "VPNs zijn verboden, want ze worden gebruikt voor het omzeilen van restricties, ze kunnen een gevaar opleveren voor het schoolnetwerk én daarbij kan het, afhankelijke van de VPN-aanbieder, ook gevaarlijk zijn voor de gebruiker"

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05
ThijsWTF schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:29:
[...]

Het omzeilen van blokkades waardoor je websites kan bezoeken die je niet zou moeten bezoeken (Youtube, spelletjes, hacking websites met eventuele malware, etc etc). Dat is ook een van de redenen dat ze niet willen dat leerlingen dit doen.
Als je zoiets graag wil, en het mag niet op het schoolnetwerk, dan zet je toch even een hot spotje op met je mobiel, mobiel van de Wifi af en gaan. Ik zie daar nog steeds niet direct een use case waarbij het gebruik van VPN noodzakelijk zou zijn, terwijl je prima zonder het gebruiksbeleid niet na te leven die content kan raadplegen als dat echt moet.

Al gaf TS natuurlijk na mijn vraag al wel aan dat het voor de dochter niet van toepassing is, maar meer een algemene vraag. Wat mijn vraag waarom dit voor de dochter belangrijk zou zijn wel beantwoord is.

• ThijsWTF
Dennism schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:30:
[...]

Als je zoiets graag wil, en het mag niet op het schoolnetwerk, dan zet je toch even een hot spotje op met je mobiel, mobiel van de Wifi af en gaan. Ik zie daar nog steeds niet direct een use case waarbij het gebruik van VPN noodzakelijk zou zijn, terwijl je prima zonder het gebruiksbeleid niet na te leven die content kan raadplegen als dat echt moet.

Al gaf TS natuurlijk na mijn vraag al wel aan dat het voor de dochter niet van toepassing is, maar meer een algemene vraag. Wat mijn vraag waarom dit voor de dochter belangrijk zou zijn wel beantwoord is.
Dan ga je wel erg snel door je databundel heen. En het zou ook kunnen dat mobiele telefoons überhaupt niet toegestaan zijn in het domein/klas.

• Xerpan
eamelink schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:14:

Bedankt. Dat is nu een goede on-topic reactie waar ik wat mee kan.
Het verbaast en irriteert mij dat school dat niet duidelijk kan verwoorden.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik snap het wel ook vanuit security oogpunt.
Vergeet niet dat VPN niet alleen (commercieel) een dienst is om je (GEO)IP te wijzigen of
internet verkeer te versleutelen voor je ISP maar ook daadwerkelijk een technisch middel om letterlijk
netwerken aan elkaar daar te knopen, daar is het eigenlijk voor. Commerciële partijen vermarken het wel door een bepaalde internet dienst (over VPN) aan te bieden maar dit is het feitelijk niet.

Hypothetisch jouw dochter zet een VPN op met mij, ik gebruik de VPN verbinding vervolgens
om het netwerk van school te bereiken en ga daar even wat kwetsbaarheden zoeken, niet gepatchte servers. Gebruik wat social engineering om credentials van wie dan ook te ontfutselen en als ik zin heb
gooi ik er nog wat ransomware tegenaan. Dit moet je gewoon niet willen.. De hele fysieke barrière van een netwerk (lees ik ben er niet fysiek) haal je potentieel weg met een VPN verbinding.
Kan het veilig en gecontroleerd.. Tuurlijk centraal regelen firewallen, auditen etc maar dit is er lastig als elke scholier BYOD met een VPN mee kan/mag nemen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:24
gambieter schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:45:
[...]

Even het aluhoedje afzetten. Het is heel gebruikelijk dat op een professioneel netwerk men geen VPNs wil, omdat ze beveiligingen, restricties etc omzeild kunnen worden, en de netwerkbeheerder toch aansprakelijk kan zijn. Je dochter moet ook leren waar bepaalde activiteiten toegestaan zijn en waar niet.
Die laptops gaan mee naar huis en kunnen daar alsnog weet ik wat voor malware oplopen. Vervolgens plug je die machines dagelijks in dat schoolnetwerk. Eigenlijk is bovenstaande stuk over gevaren voor datzelfde netwerk dan toch een non-argument?

Het zal puur gaan om het omzeilen van de geblokkeerde website. Porno, maar waarschijnlijk ook bijvoorbeeld een dumpert.nl, etc.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MasterL

MasterL

Wij weten natuurlijk welke maatregelen daarvoor getroffen worden maar dit is geen reden.
Beetje hetzelfde argument als laten wij ons luchtruim maar niet verdedigen de vijand komt toch wel via zee dus
laat maar gaan. (Cyber) security is by default zoveel mogelijk blokkeren/verbieden en slechts toestaan wat noodzakelijk is om werkzaamheden uit te voeren. VPN op een school lijkt me niet in die categorie vallen dus > block. Andere DNS server (poort UDP 53) naar buiten open nodig? Nee? > Block.
Is een BYOD noodzakelijk ehm ja oké nou moet maar..

Alle leerlingen hebben een mobiel met 3/4/5G als ze porno willen opzoeken en/of Dumpert doen ze dan wel op hun telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door MasterL op 13-11-2025 13:46 ]

• Reptile209

Reptile209

- gers -

MasterL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:42:
[...]
Alle leerlingen hebben een mobiel met 3/4/5G als ze porno willen opzoeken en/of Dumpert doen ze dan wel op hun telefoon.
Voordeel is dan in ieder geval dat ze het niet (zo makkelijk) tijdens de les kunnen doen, want (op de meeste scholen) zijn telefoons in de klas onder schooltijd taboe. Dan kan hij nog steeds in de tas zitten met een mobiele hotspot naar de laptop, maar het is weer een drempeltje. En als de docent 15 extra wifi-netwerken in de klas ziet, weet hij/zij ook hoe laat het is. :X

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-11 12:59
eamelink schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:14:

Een netwerk met daarin honderden vreemde laptops is per definitie onveilig. Voor de veiligheid gaat het niet veel uitmaken als de kinderen overal, behalve op school, VPNs gebruiken of twijfelachtige software installeren. Eventuele problemen komen via die laptops toch wel binnen.

Misschien moeten ze die kinderen eens vragen waarom ze de noodzaak voelen VPNs te gebruiken. Kon wel eens verhelderend zijn.

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:53
Ik heb een soortgelijke mail vorig schooljaar ook gekregen van een school in Hoorn, ik heb daar toen wat vervolgvragen op gesteld (de mail was net zo vaag als deze) en toen keurig antwoord gekregen dat ze het deden omdat via de VPN het beleid omzeild werd (Youtube en whatssapp vooral)

Ik kon toen prima een vraag stellen miss dat ze dat op deze school ook gewoon prima beantwoorden? (desnoods met wat van de input die eerder gegeven is)

• sdk1985
Wij weten natuurlijk welke maatregelen daarvoor getroffen worden maar dit is geen reden.
Beetje hetzelfde argument als laten wij ons luchtruim maar niet verdedigen de vijand komt toch wel via zee dus
laat maar gaan. (Cyber) security is by default zoveel mogelijk blokkeren/verbieden en slechts toestaan wat noodzakelijk is om werkzaamheden uit te voeren. VPN op een school lijkt me niet in die categorie vallen dus > block. Andere DNS server (poort UDP 53) naar buiten open nodig? Nee? > Block.
Is een BYOD noodzakelijk ehm ja oké nou moet maar..

Het gaat hier wat mij betreft vooral over de reden zoals in de brief staat vermeld. Die deugen mijns inziens niet.

De TS begint over het buitmaken van persoonlijke gegevens. Alles loopt via https dus een vpn boer kan dat niet dus dat lijkt me het eerste non-argument. Dit zal je met me eens zijn.

Het tweede argument gaat over meekijken. Het is nu juist de school die mee kijkt, ze geven hier letterlijk aan te monitoren wat er gebeurd (logisch maar dus pot verwijt ketel). De vpn boer heeft geen belang met dat meekijken, die hebben juist een belang niet mee te kijken (dat is hun business model).

Het derde argument gaat over malware, virussen en spyware die via de VPN binnen zouden komen. Een vpn zelf geeft je geen malware. De logica die daar gehanteerd wordt zal ongetwijfeld zijn dat hun 'smart screen' buiten spel wordt gezet en je via onveilige websites besmet wordt. Dat is waar ik eigenlijk op inging. Die zelfde websites kan men thuis alsnog bezoeken waardoor het effect van dit alleen op school verbieden vanuit security perspectief nihil is.

Als we heel erg gaan mierenneuken dan is een VPN eerder veiliger voor het schoolnetwerk aangezien de kans op een split tunnel bij een scholier nihil is en dus al het verkeer, inclusief de malware, via het VPN netwerk communiceert waardoor ze lokaal dus niet op zoek kunnen naar andere devices.

Waarom niet eerlijk communiceren dat het een schoolnetwerk betreft en het niet de bedoeling is om opgelegde restricties via vpn te omzeilen? Dat argument snijdt wel hout. Dit is bangmakerij.
Dit lijkt mij de grootste uitdaging voor het handhaven van restricties.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 13-11-2025 16:17 ]

• sdk1985
Reptile209 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:53:
[...]

Voordeel is dan in ieder geval dat ze het niet (zo makkelijk) tijdens de les kunnen doen, want (op de meeste scholen) zijn telefoons in de klas onder schooltijd taboe. Dan kan hij nog steeds in de tas zitten met een mobiele hotspot naar de laptop, maar het is weer een drempeltje. En als de docent 15 extra wifi-netwerken in de klas ziet, weet hij/zij ook hoe laat het is. :X
Vervolgens bluetooth tethering de volgende stap :+ . Maar dat hoort er ook een beetje bij toch op school? Toen ik op school zat kon je via alt in de browser bij een menu en via daar op de netwerk shares met o.a. de klassenfoto's om daar vervolgens dan stiekem doom op te downloaden zodat je dat in de mediatheek kon spelen :X .

• MasterL

MasterL

Ik snap niet dat mensen twijfels hebben bij de beslissing van de school..
Ja de brief is idd beetje mwah maar goed dat is geen verassing.
De brief is simpelweg een "not under my watch" brief.
Je doet maar wat je wil op jouw telefoon, laptop, tablet, maar niet op ons netwerk en terecht.
Zet een hotspot op, prima, kijk porno..Prima. Ik wil alleen niet dat er dingen bekeken/gepost worden
op mijn IP(range).

Deze brief heeft waarschijnlijk een juridische grondslag ik heb al 100x met dit bijltje gehakt.
Wij verbieden het omdat:
1: Het is onveilig (technisch) kunnen we over discussiëren maar feit is dat het minder veilig is.
2: We vinden het niet leuk, past niet in de policy.
3: We zouden er ooit gezeur mee kunnen krijgen.
4: Het is niet nodig...

Het is allemaal niet zo moeilijk. Het technische aspect is niet eens zo lastig.
Ja je kan het blokkeren, ja een VPN (tool) kan (root) certificates installeren waardoor een MITM mogelijk is maar dit heeft allemaal weinig te maken met de fysieke locatie (school).
We hebben al geconcludeerd dat alles mogelijk is (hotspots, telefoons e.d.). dus deze brief kan deze grondslag niet hebben. Dan houden we 2 zaken over:
1: Juridisch indekken.. Wij hebben er alles aan gedaan.
2: Netwerk security.. Hoewel het helpt is het absoluut geen totaal oplossing.

• sdk1985
MasterL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:45:

Je doet maar wat je wil op jouw telefoon, laptop, tablet, maar niet op ons netwerk en terecht.
Zet een hotspot op, prima, kijk porno..Prima. Ik wil alleen niet dat er dingen bekeken/gepost worden
op mijn IP(range).
Maar dat is toch letterlijk het idee van een VPN. Verkeer dat via VPN loopt rapporteert het IP adres van de vpn server. Dat kan dus niet de achterliggende reden zijn.

Vergeet ook niet dat software als Norton tegenwoordig standaard het advies geeft om de ingebouwde vpn in te schakelen zodra je op een publiek wifi netwerk aanmeld ( ik heb het uitgeschakeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwIVP_kmjnpltf7ouElhrHQzRiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/is19iHbxNMk7kzoRa0lcQPwx.png?f=user_large
Voor de leek is de inhoud van deze brief waarin VPN verbindingen worden zwartgemaakt dan ook een tegenstrijd verhaal.

Dat is vervolgens ook letterlijk wat je hier zit gebeuren in dit topic, zie de topicstart:
Xerpan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:49:
Ik dacht juist dat een VPN de genoemde bedreiging tegen zou gaan? Wie kan hier meer over zeggen?
Ik verwacht dat in dit geval de ICT afdeling simpelweg een opdracht heeft gekregen vanuit schoolbeleid om actie te nemen. Bijvoorbeeld omdat is vastgesteld dat beleid wordt omzeild. Vanuit dat perspectief maakt het dan even niet uit dat er dan nog andere methoden zijn om deze restricties te omzeilen. Dit is wat ze wel kunnen doen. Dat is prima en het beleid is ook prima. Alleen dan vind ik het jammer dat dit gepaard gaat met het zwartmaken van vpn verbindingen. Het is de inhoud van de brief die verwarring oproept.

Mijn conclusies; @Xerpan het klopt dat VPN wordt aangeraden juist om de genoemde argumenten te bestrijden. Los van hoe effectief dat daadwerkelijk is, de inhoud van deze brief klopt niet, zeker niet vanuit het perspectief van de ontvanger. De brief rammelt inhoudelijk en het zal er in werkelijkheid om gaan dat men restricties niet omzeilt. Zoals @eamelink aangeeft zou je ook vriendelijk, desnoods chatgpt, kunnen reageren met de vraag dat de beweringen haaks staan op hetgeen vpn's aangeven te bieden en of het in werkelijkheid over het omzeilen van restricties gaat. Ik durf wel te wedden dat dit wordt bevestigd.

Overigens lijkt het mij dat VPN überhaupt makkelijk te blokkeren is door UDP dicht te gooien, norton geeft aan UDP 500 en 4050 te gebruiken maar daar zal @MasterL meer over weten.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 13-11-2025 16:45 ]

• MasterL

MasterL

Er is geen absolute oplossing, om te reageren op jouw punt je praat over poort UDP 500 en 4050
Je kan een WG (Wireguard) tunnel over elke UDP poort opbouwen, OpenVPN ook.
Je weet dat je prima een OpenVPN kan draaien op poort TCP/443? Exact dezelfde poort die je gebruikt om
deze site Tweakers.net te bezoeken? Zo simpel is het niet.. Je moet echt de diepte in gaan om het verschil te kunnen detecteren tussen een HTTPS connectie naar Tweakers (TCP/443) en een VPN connect (TCP/443) naar.....?

Ja je hebt te maken met "unsafe" devices deze wil je zo veel mogelijk isoleren punt.
Ik ga mezelf maar eens quoten:
"(Cyber) security is by default zoveel mogelijk blokkeren/verbieden en slechts toestaan wat noodzakelijk is om werkzaamheden uit te voeren. VPN op een school lijkt me niet in die categorie vallen dus > block. Andere DNS server (poort UDP 53) naar buiten open nodig? Nee? > Block.
Is een BYOD noodzakelijk ehm ja oké nou moet maar.."

Wat is er zo raar aan de beslissing om VPN zoveel mogelijk te blokkeren als het alleen maar een security risico heeft en geen enkele functie?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 19:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Ja, de bewoording van de brief had beter kunnen zijn, maar we moeten ook kijken naar de doelgroep, naar wie deze brief ontvangt. Dat zijn voornamelijk niet technische mensen. En dan moet je het niet moeilijk maken.

De risicos die opgenoemd worden zijn reeel. De school heeft geen enkele controle over met welke VPN provider een verbinding wordt opgezet. Dit kan een bedrijf met goede bedoelingen zijn of 1 met minder goede bedoelingen. Dit kan ook een VPN provider zijn waarbij de configuratie slecht is opgezet en bijvoorbeeld alle clients in het subnet aan de andere kant ook gewoon allemaal met elkaars netwerk kunnen beginnen verbinden.

Uiteindelijk is het een verbinding tussen het netwerk van de school en het onbekende netwerk van die VPN provider met de, mogelijks niet goed beveiligde laptop van de student als link tussen die 2 netwerken.

En ja, er zijn ook weer maatregelen die de school kan treffen om de risico's voor hen verder te beperken, maar ik denk dat het beste wat ze kunnen doen is net een goede informatiesessie houden voor de leerlingen om hen ook de mogelijke gevaren van een VPN aan te leren en waarom die in de meeste gevallen overbodig is alsook, wat men hier dus gedaan heeft, de ouders informeren over het feit dat een VPN risico's inhoud, maar dan wel met een betere tekst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van alle technieken: een (middelbare) school is verplicht om de leerlingen te beschermen wanneer ze dingen met internet doen. Dat moet dus in een gecontroleerde omgeving. Bij gebruik van een vpn verliest men die controle, maar kan men er wel op aangesproken worden als verantwoordelijk voor.

Praktisch voorbeeld: school zal dns blocking hebben en bijvoorbeeld proxyserver om verkeer te kunnen monitoren en reguleren cq tegenhouden waar nodig. Met een vpn omzeil je dat geheel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:40
Ik doe een gooi…
Cloudwise cool en de concullega’s, een omgeving voor docenten waarbij ze toezicht en tools hebben op de verschillend devices in de klas. Is een leerling wel echt bezig en zit deze geen spelletje te spelen, of iets anders wat niet inde les hoort. Dit werkt vaak vanuit de IP-adressen van school. Als een leerling ziek thuiszit, mag de school/docent niet meekijken,privacy. Wat doen leerlingn, gebruik maken van vpn om dat te omzeilen. Telefoon mogen ze tegenwoordig niet bijhebben in de klas, dus hotspot is lastig.
Tweede mogelijkheid, in de klas wordt geroepen; Meneer m’n verbinding doet het niet. Leerling loopt naar de it afdeling, blijkt dat vpn niet goed werkt. Vpn uitgezet Leerling terug naar de les, dan pas kan de les beginnen. Docent heeft vertraging van zijn les.
Derde; bandbreedte. Veel scholen geven voorrang aan verkeer dat geen social media is. Knijpen dus TikTok, maar misschien ook netflix etc. Met vpn is dat te omzeilen. Ofja.. als je bandbreedte gaat knijpen, dan is vpn blokkeren ook wel handig of net zo zinvol.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen waarom scholen doen wat ze doen. Ik kan me voorstellen dat binnen een school een docententeam hierom vraagt, om vpn te blokkeren.
Ik zou bijna zeggen; Laat dan ook dat/dit aan de professional. In dit geval de docent. Die het beste voor heeft met je kind.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:06
Als de ICT-afdeling een VPN-verbinding op ons netwerk ontdekt, wordt je account geblokkeerd en wordt je wachtwoord uit voorzorg aangepast.
Zijn deze laptops door school beschikbaar gesteld of is dit BYOD?

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:29
Ach ja, ik heb voor mijn kinderen altijd een eigen laptop / chromebook gekocht. Dus ik heb met deze onzin nooit te maken gehad.

Maar ik kan er wel iets bij voorstellen dat ze niet alles op het netwerk willen hebben, maar wat als je voor je documenten een VPN opzet naar huis? Effin, zoals met alles kun je een VPN voor goede en slechte dingen gebruiken.

Zo ook om studenten te controleren (lees bespioneren) van wat ze aan het doen zijn. Dus ja ....

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Mania-92 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:12:
[...]

Zijn deze laptops door school beschikbaar gesteld of is dit BYOD?
Dat maakt toch niet uit? De leerlingen maken gebruik van het schoolnetwerk en daarop gelden de schoolregels. Één van die regels is geen VPN gebruiken.

Ik vind de brief ook niet de sterkste, maar uiteindelijk komt het neer op "ons gebouw, onze regels".

iRacing Profiel

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24

Metalfreak

Hoije woh!

Microsoft blokkeert ook gewoon je MS 365 account als er onmogelijke reisbewegingen zijn geconstateerd. Via je telefoon log je dan in in Utrecht, en vijf minuten later logt je laptop in via Brazilië. Harde nee in Defender en je acount wordt auotmatisch gedisabled om verder misbruik te voorkomen. En wie is het dan weer schuld aldus de leerling/student? Natuurlijk, de school met hun kutICT, kutWifi, kutmedewerkers enz. enz. (al wordt het woord kut vaak vervangen door een ander woord dat met k begint)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24

Metalfreak

Hoije woh!

powerboat schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:27:
Zo ook om studenten te controleren (lees bespioneren) van wat ze aan het doen zijn. Dus ja ....
En ik kan je zeggen dat dat absoluut niet gebeurt. Denk je nu echt dat we als systeembeheerder niets anders zitten te doen dan kijken wat andere medewerkers en studenten aan het doen zijn? Dan heb je echt een compleet verkeerd beeld van de werkzaamheden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:06
Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:50:
[...]

Dat maakt toch niet uit? De leerlingen maken gebruik van het schoolnetwerk en daarop gelden de schoolregels. Één van die regels is geen VPN gebruiken.
Dan knikker je dat device van je netwerk. Maar een wachtwoord veranderen op een BYOD device vind ik echt absurd. Als de laptop eigendom is van de school vind ik het wat anders.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Mania-92 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:18:
[...]

Dan knikker je dat device van je netwerk. Maar een wachtwoord veranderen op een BYOD device vind ik echt absurd. Als de laptop eigendom is van de school vind ik het wat anders.
Het zal het wachtwoord zijn om op je schoolaccount te komen / waarmee je op het netwerk en eventuele andere benodigde systemen komt.

Edit: en wellicht is het een Microsoft 365 account vanuit school. Als het gebruikelijk is om daarmee ook je laptop in te loggen, zal dat ook alleen nog op een ander/eigen account lukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-11-2025 09:37 ]

iRacing Profiel

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:29
Metalfreak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:04:
[...]

En ik kan je zeggen dat dat absoluut niet gebeurt. Denk je nu echt dat we als systeembeheerder niets anders zitten te doen dan kijken wat andere medewerkers en studenten aan het doen zijn? Dan heb je echt een compleet verkeerd beeld van de werkzaamheden.
Ik zeg toch ook niet dat ze het doen? Maar er bestaan wel mogelijkheidheden om wat voor redenenen dan ook.

Maar ik denk dat degene die het mailtje heeft opgesteld niet helemaal begrijpt waar een vpn voor bedoeld is.

• donaldk
  • Laatst online: 17-11 15:26
MuddyMagical schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:02:
Bedoelen ze niet gewoon dat er leerlingen via school op het Tor zitten? Dat moet je als school niet willen lijkt me en wellicht is dit de reactie daarop. Dan is het goed te verklaren. Wel beetje kind met het badwater weggooien.
Juist met een VPN verbod drijf je mensen naar TOR.

• ThijsWTF
donaldk schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:40:
[...]

Juist met een VPN verbod drijf je mensen naar TOR.
Ja, want TOR is ideaal voor YouTube. Echt, wat staan hier veel mensen ver af van de realiteit..
Pagina: 1