ik wilde na Audirvana nu eens Volumio proberen maar ik krijg nooit geluid er komt bij alles wat ik probeer dat ik de premium versie moet nemen.Dacht dat er toch minstens bepaalde zaken met de free version konden? Wat ik gedaan heb is de X86 versie geinstalleerd op een intel nuc, dan heb ik volumio mijn muziekbestanden laten indexeren, dat is allemaal goed verlopen. Ik heb een myvolumio account aangemaakt. Waneer ik de volumio app om mijn iphone open dan kan ik het apparaat waarop het volumio os geinstalleerd is selecteren (status online) en kan doorheen mijn muziekbestanden bladeren, ik zie ook de albumhoezen, maar selecteer ik een song en tik op het speaker icoontje rechts zie ik 3 opties, Hier afspelen, Groeperen en Cast. Ik ga er van uit dat met "Hier afspelen" bedoeld wordt afspelen via de iphone? In alle geval wat ik ook kies van deze 3 opties is telkens "Upgrade naar Premium", m.a.w; ik zie niet meteen hoe ik Volumio eens kan testen zonder al meteen te gaan betalen
Je zegt het er niet bij, maar waar is die Intel nuc op aangesloten? Actieve speakers, een versterker of iets?bartmaniac schreef op donderdag 13 november 2025 @ 01:14:
ik wilde na Audirvana nu eens Volumio proberen maar ik krijg nooit geluid er komt bij alles wat ik probeer dat ik de premium versie moet nemen.Dacht dat er toch minstens bepaalde zaken met de free version konden? Wat ik gedaan heb is de X86 versie geinstalleerd op een intel nuc, dan heb ik volumio mijn muziekbestanden laten indexeren, dat is allemaal goed verlopen. Ik heb een myvolumio account aangemaakt. Waneer ik de volumio app om mijn iphone open dan kan ik het apparaat waarop het volumio os geinstalleerd is selecteren (status online) en kan doorheen mijn muziekbestanden bladeren, ik zie ook de albumhoezen, maar selecteer ik een song en tik op het speaker icoontje rechts zie ik 3 opties, Hier afspelen, Groeperen en Cast. Ik ga er van uit dat met "Hier afspelen" bedoeld wordt afspelen via de iphone? In alle geval wat ik ook kies van deze 3 opties is telkens "Upgrade naar Premium", m.a.w; ik zie niet meteen hoe ik Volumio eens kan testen zonder al meteen te gaan betalen
Want dat is hoe volumio normaal werkt, als streamer.
Dat gezegd hebbende, mocht je nog een Raspberry Pi hebben kunnen. Probeer ook moOde audio eens. https://moodeaudio.org/
Dat is open source en daar zitten de functies niet achter de betaalmuur.
Dit past beter in een eigen topic
Your Friendly Neighborhood Moderator
De gedachtegang klopt idd niet. Volumio gebruik je als streamer. Dus audio uitgang van het doosje op je stereo aansluiten. Dan Volumio app pakken, je muziek selecteren en afspelen. De app is in principe de afstandsbediening.
Als je Spotify hebt kun je de plugin daarvoor installeren, dan kun je met Spotify connect ook afspelen op je Volumio device ipv je foon.
Als je Spotify hebt kun je de plugin daarvoor installeren, dan kun je met Spotify connect ook afspelen op je Volumio device ipv je foon.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt de intel nuc met volumio erop had ik enkel in het stopcontact gestoken en via wifi zo laten connecteren . Ik heb een marantz av8802. Welk type kabel is het meest geschikt om beide te verbinden?
Dat ligt aan de uitgangen die je NUC heeft voor audio / video, en of je alleen stereo muziek wilt afspelen of ook multichannelbartmaniac schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:00:
Klopt de intel nuc met volumio erop had ik enkel in het stopcontact gestoken en via wifi zo laten connecteren . Ik heb een marantz av8802. Welk type kabel is het meest geschikt om beide te verbinden?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee enkel stereo is voldoende. De nuc is model nuc8iBEHThe Eagle schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:24:
[...]
Dat ligt aan de uitgangen die je NUC heeft voor audio / video, en of je alleen stereo muziek wilt afspelen of ook multichannel
Dan 3,5mm jackplug naar 3x tulp en analoog aansluiten.
Hdmi kan ook, maar kan soms handshake problemen opleveren (zou je moeten testen).
Hdmi kan ook, maar kan soms handshake problemen opleveren (zou je moeten testen).
Ik had Volumio werkend gekregen via een USB kabel op 1 van de USB uitgangen van de nuc naar de USB ingang van een externe dac. Vanuit de dac loopt het signaal door via tulp naar de versterker. Betaalde versie heb je alleen nodig bij oversamplen, gratis kan je al heel goed geluid uit krijgen.
Recent ook beziggeweest met zo'n project, maar dan met een Raspberry Pi in plaats van een Intel NUC, zodat ik moOde kon gebruiken in plaats van Volumio. Fijne streamer hoor, maar ik ben niet zo van de betaalde features.
De makkelijkste manier, vond ik, is de route van @aljooge. HDMI handshakes zijn soms gedoe en ik twijfel of het gebruik van de 3,5mm jack wenselijk is qua audiokwaliteit. Daarom heb ik een SMSL SU-1 gekocht, die ook geen externe voeding nodig heeft: https://www.soundimports.eu/nl/smsl-su-1.html. De USB connectie is dus zowel data als voeding.
Die via USB aangesloten en daarna de 2x tulp van de DAC aan de versterker gekoppeld. Dat ding doet zo'n beetje alles wat je kunt bedenken qua audioformaten, dus ook SACD (DSD/DSF) en (overdreven) PCM tot 32bit 768kHz.
De makkelijkste manier, vond ik, is de route van @aljooge. HDMI handshakes zijn soms gedoe en ik twijfel of het gebruik van de 3,5mm jack wenselijk is qua audiokwaliteit. Daarom heb ik een SMSL SU-1 gekocht, die ook geen externe voeding nodig heeft: https://www.soundimports.eu/nl/smsl-su-1.html. De USB connectie is dus zowel data als voeding.
Die via USB aangesloten en daarna de 2x tulp van de DAC aan de versterker gekoppeld. Dat ding doet zo'n beetje alles wat je kunt bedenken qua audioformaten, dus ook SACD (DSD/DSF) en (overdreven) PCM tot 32bit 768kHz.
and thanks for all the fish.
Heb de 3.5 mm jackplug en de HDMI uitgang van de NUC getest, enkel bij de 3.5 mm jackplug komt er geluid, via HDMI niet. Heb ook naar Moode Audio gekeken, misschien begin ik er ooit aan. Maar voorlopig heb ik dus geluid maar zit ik vast aan de mindere DAC in de NUC ipv de dac in de Marantz. De muziekbestanden zijn allemaal Flac files 44.1 kHz 16 bitThe Eagle schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:19:
Dan 3,5mm jackplug naar 3x tulp en analoog aansluiten.
Ik zou nog via de USB uitgang willen testen maar of zo een kabel bestaat tussen usb en een digitale ingang aan je hifi?
[ Voor 14% gewijzigd door bartmaniac op 17-11-2025 00:13 ]
Pagina: 1