Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC - 2000 euro - waterkoeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazyless
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-11 21:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! - met name Minecraft

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500 euro, maar voor mijn gevoel heb ik dat budget niet nodig

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik koop alles nieuw

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag de 9800X3D als processor, daar heb ik geen twijfel over.
Voor de videokaart heb ik een tijdje getwijfeld tussen de 9070XT en 5070ti, in prijs schelen ze tenslotte niet veel en over het algemeen is NVIDIA toch net wat vooruitstrevender met videokaarten. Ook af en toe naar de 5080 gekeken, maar kan nog niet echt concluderen dat ik dat het extra geld waard vindt. Dus voor nu de build met een 9070XT, maar kan zomaar nog veranderen in de 5070ti

Ik wil nog wel een nieuwe 1440 monitor kopen, maar die valt niet onder het budget van dit topic.
Deze moet ik nog uitzoeken, wellicht gewoon die van de best buy guide.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD 9800X3D voor de processor en lichte voorkeur voor NVIDIA voor de videokaart, verder niets.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, de PC staat verder onder het bureau.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wilde eerst TheBox 5 kopen van Megekko. Dit bevat namelijk de meeste componenten die ik wil, en heeft een duidelijke instructievideo hoe alles te monteren. Zelf PC's monteren is namelijk geen dagelijkse kost voor mij en dus nog best een beetje spannend. Hopelijk valt het mee.

De huidige lijst die ik heb, is meer gebaseerd op de best buy guide, met een upgrade van de processor en wat kleine aanpassingen voor de beschikbaarheid en lagere prijs.

Ik zou graag willen weten:
- Deze videokaart heeft net iets andere afmetingen dan de BBG, maar ik ga ervan uit dat die gewoon in de kast past?
- Ik merk dat veel standaard game PC's waarna ik keek in deze prijsklasse, allemaal waterkoeling hebben. In de BBG wordt echter slechts een koeler gebruikt van 35 euro. Hier zal vast wel over nagedacht zijn bij het advies, want het staat er niet zomaar! Maar toch laat me dat twijfelen of een 240/360 waterkoeler van 125 euro niet beter zou zijn dan de fan van 35 euro. Ik zoek graag bevestiging of ik dit zo wil laten of niet.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 150,99€ 150,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 648,23€ 648,23
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 64,99€ 64,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,39€ 31,39
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE-32€ 169,90€ 169,90
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 119,-€ 119,-
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 136,95€ 136,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.774,21
Bedankt!

Beste antwoord (via Crazyless op 14-11-2025 12:08)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:19
Je grafische kaart gaat ruim passen in die kast. Deze kan een GPU van 400mm behuizen en jouw keuze komt daar niet aan.

Ikzelf kijk nooit naar waterkoeling. Enigste reden zou zijn dat je een venster in je behuizing hebt en je dan minimalistisch alles kunt zien. Zelf heb ik een dure Noctua koeler op de CPU zitten (ook de 9800x3d trouwens) en die loopt rondjes om al die waterkoelingen heen. En wat als die gaat lekken? Niet dat het perse gebeurd, maar het kan wel.

Als je alleen Minecraft speelt en ik neem aan dat je dan ook aardig wat mods gebruikt, dan is dat de enige reden om high end hardware te gebruiken zoals die 9800x3d. Maar volgens mij is het een prima keuze zo.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Arunia
Je grafische kaart gaat ruim passen in die kast. Deze kan een GPU van 400mm behuizen en jouw keuze komt daar niet aan.

Ikzelf kijk nooit naar waterkoeling. Enigste reden zou zijn dat je een venster in je behuizing hebt en je dan minimalistisch alles kunt zien. Zelf heb ik een dure Noctua koeler op de CPU zitten (ook de 9800x3d trouwens) en die loopt rondjes om al die waterkoelingen heen. En wat als die gaat lekken? Niet dat het perse gebeurd, maar het kan wel.

Als je alleen Minecraft speelt en ik neem aan dat je dan ook aardig wat mods gebruikt, dan is dat de enige reden om high end hardware te gebruiken zoals die 9800x3d. Maar volgens mij is het een prima keuze zo.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
AIO koeler is met een 9800X3D voornamelijk interessant voor de looks aangezien het een best zuinige chip is.
Voor dezelfde prijs als de Arctic koeler heb je nu ook deze uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE mocht je een wat dikkere koeler willen.

Voeding zou ik veranderen naar uitvoering: be quiet! Pure Power 12 750W of uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W. Zijn beide beter dan die Corsair voeding.

Processor is nu trouwens 338 euro bij Ali (icm kortings coupon) https://nl.aliexpress.com/item/1005009236373492.html
Word gewoon verzonden vanuit Europa en heeft uitstekende reviews dus niks om je zorgen over te maken :)

• Crazyless
@Miyazono bedankt voor de tip! En de voeding is nog iets goedkoper ook!

De processor bij Ali is inderdaad verleidelijk, scheelt gewoon 100 euro! Het enige is, dat het wel een tray versie is en geen garantie heeft. Dus mocht er iets mis gaan, is wel meteen alles kwijt. En ik lees in de reviews dat de verkoper ook heel moeilijk doet over terugsturen, mocht het wel om een slecht exemplaar gaan.. dus weet niet of dit een heel goed idee is?

• Arunia
Verkopen in Nederland is gewoon Nederlandse regels, maar ja. Je moet er dan wel achteraan natuurlijk.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Tray varianten hebben ook gewoon garantie. Enige verschil is dat je niet de originele consumenten verpakking krijgt maar een sobere minimale OEM verpakking.
Als een verkoper op Ali moeilijk doet met terugsturen gewoon bij Ali zelf aankloppen, die lossen dat meestal wel goed op.
Ik heb zelf al meerdere keren processors bij Ali gekocht nu zonder enige problemen (er zit ook eentje in m'n eigen pc zelfs ;)) dus ik zou het doen!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Crazyless schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:48:
@Miyazono bedankt voor de tip! En de voeding is nog iets goedkoper ook!

De processor bij Ali is inderdaad verleidelijk, scheelt gewoon 100 euro! Het enige is, dat het wel een tray versie is en geen garantie heeft. Dus mocht er iets mis gaan, is wel meteen alles kwijt. En ik lees in de reviews dat de verkoper ook heel moeilijk doet over terugsturen, mocht het wel om een slecht exemplaar gaan.. dus weet niet of dit een heel goed idee is?
De reviews checken is inderdaad goed, maar goed om te weten:
1. Sinds de 7000 serie worden zowel een tray als boxed versie zonder koeler geleverd, dus een tray versie is hetzelfde als wat je boxed koopt, alleen nu dus inderdaad alleen zonder het kartonnen doosje. Vroeger zat er ook een koeler in, maar dat is dus niet meer zo. Maar: je hebt als EU consument gewoon europese garantie
2. uiteindelijk kan AliExpress gewoon overrulen als een verkoper lastig doet. Als jij geen klant bent die bijna alles terugstuurt en je kan aantonen dat je product kapot is bijvoorbeeld, hoef je je denk ik niet snel zorgen te maken.
Algemener: ik zou wel goed nadenken of je zo graag zo'n dure processor wil hebben.

De vraag over waterkoeling is denk ik echt of je het mooier aan de buitenkant vindt. Veelvoorkomende misverstanden zijn
1. dat het stiller is: nee, het is vaak helemaal niet stiller, zeker niet als je hem nog niet goed hebt ingesteld. En ja, een waterkoeler heeft ook gewoon 2 of 3 fans dus feitelijk is er geen verschil met een luchtkoeler anders dan dat er wat water tussenzit.
2. het koelt in het algemeen alleen beter onder langdurige full load, omdat op lange termijn je dan het voordeel krijgt dat de hitte naar boven wordt afgevoerd en zich niet op het moederbord verzamelt (ook vlakbij de hete GPU). Maar tijdens normaal gamegebruik kun je bakken met reviews vinden dat de verschillen nihil of er zelfs niet zijn.

Dus kortom, de vraag van waterkoeling is vind ik de looks de moeite waard. En zo ja, bedenk dan of je zin/tijd hebt uit te zoeken hoe je de pomp en fans goed in kan stellen, want het is toch allemaal net even wat meer gerommel dan een gewone luchtkoeler. Voor normaal gebruik zou ik idd zelf toch snel gewoon die luchtkoelers van rond de €30 aanraden, en er zijn ook prima argumenten om zelfs voor de beste luchtkoelers van rond de €100 te gaan.

youtube.com/@hisrep

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Crazyless schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:51:
...
- Ik merk dat veel standaard game PC's waarna ik keek in deze prijsklasse, allemaal waterkoeling hebben. In de BBG wordt echter slechts een koeler gebruikt van 35 euro. Hier zal vast wel over nagedacht zijn bij het advies, want het staat er niet zomaar! Maar toch laat me dat twijfelen of een 240/360 waterkoeler van 125 euro niet beter zou zijn dan de fan van 35 euro. Ik zoek graag bevestiging of ik dit zo wil laten of niet.
...
Tja, wat is "beter"?
Waterkoeling kan er mooier uitzien, voor de mensen die dat belangrijk vinden.
Waterkoeliing (zeker de 360 en groter) kunnen vaak meer warmte afvoeren dan de luchtkoelers.
Dit is zeker belangrijk vanaf 250W processors en zwaarder.
De 9800X3D heeft een TDP van 120W met uitschieters naar 150-160W.
Een luchtkoeler is dan prima (en veel goedkoper).
Een waterkoeling kan de processor wel op een lagere temperatuur houden, maar is dat beter?
Zolang de processor onder de max temperatuur van 95 graden blijft (en dat lukt met een luchtkoeler) is er niets aan de hand.

Korte verhaal: luchtkoeler van EUR 35 is genoeg voor deze processor.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Crazyless
Bedankt voor het advies!

Ik heb de processor bij Ali Express besteld, alsmede ook alvast het geheugen. Spannend, ben benieuwd. Ik zal laten weten of het inderdaad goed aankomt!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Inderdaad wel heel mooie deal, en zo te zien vanuit Frankrijk volgende week dus al bezorgd. Ben benieuwd, houd ons op de hoogte! Ik zie wel vaker voorbijkomen hier dat AliExpress voor processoren tegenwoordig best interessant kan zijn. Lang niet voor alle modellen, maar dit is ook wel weer een bizar mooie deal!

youtube.com/@hisrep

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-11 13:14
fwiw ik heb een paar weken terug bij diezelfde verkoper een 7800x3d besteld en dat is allemaal perfect verlopen.
Processor is legit (serienummer bij AMD gechecked) en hij wordt goed en veilig verpakt, dus tenzij ze dat ding tussen 4 pakken fitnesshalters duwen in het busje gaat er niets aan de hand zijn.
Ding is op een dinsdag bij DHL aangekomen en vrijdag hier afgeleverd. Kwam uit Duitsland, niet Frankrijk, maar dat maakt voor ons geen zak uit in feite :)

• Crazyless
De mijne komt onverwacht uit Polen i.p.v. Frankrijk en wordt 20 November verwacht. Nog even geduld, maar bedankt voor het delen van jouw positieve ervaring!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Geen enkele PC heeft waterkoeling nodig, er is geen consumenten CPU die niet acceptabel koel gehouden kan worden met een gewone luchtkoeler. nouja, op sommmige Intel i9 modellen na dan :P

Je kunt een AIO te nemen voor de looks of vanwege de stillere koeling maar nodig is het nooit.
Mocht je het toch overwegen kijk dan hier eens naar: review: 15x aio-waterkoeler van 360mm - Om je dikke cpu voluit te laten gaan

🖥️ | 🚗

Pagina: 1