• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:00
Helaas heb ik mijn nieuwe pc vanaf het begin al pech gehad. Moederbord gaf problemen geven en ook bij de nieuwe liep het niet allemaal soepel.

Tegenwoordig start de pc op tot boots herm, lijkt dan weer uit te gaan en dan opnieuw op te starten naar Windows. Alleen laatste tijd lijkt de pc dan niet op te starten naar Windows. Zo ook vandaag na het opnieuw opstarten na een Windows update. Na meerdere keren pc uit en aanzetten, gaf Windows aan de pc update ongedaan maken en deed hij het weer. Alleen had ik geen internet verbinding en dus startte ik de pc weer opnieuw op. Maar weer wilt hij weer niet opstarten.

Dit heb ik de afgelopen weken vaker gehad. Van de week nog een nieuwe bios update gedaan wanneer het aanzetten van de pc het weer een paar dagen goed deed. Zodra ik in Windows kwam deed ook alles her en kon ik gewoon gamen.

Wat is er toch aan de hand?

Nu na een tijd wachten start de pc weer op, maar met de melding dat er geen verbinding is met de ethernet aansluiting.

Edit: Zo te zien is de PC opgestart in selectief opstarten modus.
Edit 2: 2.5G port doet het zonder problemen, terug naar 5G, geen verbinding, weer terug naar 2.5G doet het weer meteen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 375,99€ 375,99
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 481,99€ 481,99
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 5080 MASTER 16G€ 1.368,59€ 1.368,59
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart€ 157,16€ 157,16
1NetwerkadaptersLogitech Bolt€ 12,99€ 12,99
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G9 G95SD 49" (DG954) Zilver€ 1.060,-€ 1.060,-
1WaterkoelingLian Li HydroShift LCD 360TL Black€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsLian Li Uni Fan TL LCD, 120mm, 1-pack, Zwart, 120mm€ 0,-€ 0,-
6VentilatorsLian Li Uni Fan TL LCD Reverse, 140mm, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech G915 (Qwerty US, Tactile)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 X Plus Zwart€ 84,99€ 84,99
1GamecontrollersThrustmaster T.16000M FCS Hotas Oranje, Zwart€ 126,-€ 126,-
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-64€ 369,-€ 369,-
1Gaming headsetsCorsair Virtuoso RGB Wireless XT High-Fidelity Gaming Headset - Slate€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 148,50€ 148,50
1Interne SSD'sSamsung 970 EVO 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 300,-€ 300,-
1SpeakersEdifier M60 (Zwart)€ 148,61€ 148,61
1Beugels en standaardenErgotron HX Desk Monitor Arm Zwart€ 273,46€ 273,46
1VR-brillenHP Reverb G2 - met controllers€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 5.106,28

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat je met zoveel aangesloten onderdelen het beste kan starten met een minimale opstelling. Zo weinig mogelijk aansluiten. SSD met Windows erop, moederbord, cpu, cpu-koeler, voeding, 1 geheugen stick in A2, gpu, oudere bedrade muis en toetsenbord als je die hebt. Aan/uit en reset knop van de kast aansluiten. De rest niet aansluiten, ook geen fans, geen RGB, gaming accessoires en geen USB poorten, of controllers op de kast aansluiten. Ook geen internet (ethernet of WiFi).

Werkt het dan wel, dan weet je dat het aan een van de niet aangesloten onderdelen kan liggen. Werkt het nog niet, dan weet je dat het aan een van de kernonderdelen ligt.

Kijk naar indicator LEDjes op het moederbord (soms ook piepjes in een code). Is er een Digi-debug code (LCD schermpje)? Dat is een hexadecimale code van twee karakters (0-9, A-F).

Is de waterkoeler in orde? Geen lek of condensatie?

Je kan het beste geen BIOS update doen zolang je niet zeker weet dat het systeem stabiel is. Dat kan een corrupte BIOS opleveren.

• MrBlueEyes
mrmrmr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:58:
Ik denk dat je met zoveel aangesloten onderdelen het beste kan starten met een minimale opstelling. Zo weinig mogelijk aansluiten. SSD met Windows erop, moederbord, cpu, cpu-koeler, voeding, 1 geheugen stick in A2, gpu, oudere bedrade muis en toetsenbord als je die hebt. Aan/uit en reset knop van de kast aansluiten. De rest niet aansluiten, ook geen fans, geen RGB, gaming accessoires en geen USB poorten, of controllers op de kast aansluiten. Ook geen internet (ethernet of WiFi).

Werkt het dan wel, dan weet je dat het aan een van de niet aangesloten onderdelen kan liggen. Werkt het nog niet, dan weet je dat het aan een van de kernonderdelen ligt.

Kijk naar indicator LEDjes op het moederbord (soms ook piepjes in een code). Is er een Digi-debug code (LCD schermpje)? Dat is een hexadecimale code van twee karakters (0-9, A-F).

Is de waterkoeler in orde? Geen lek of condensatie?

Je kan het beste geen BIOS update doen zolang je niet zeker weet dat het systeem stabiel is. Dat kan een corrupte BIOS opleveren.
maar zoals nu is de PC gewoon opgestart en kan ik ermee aan de slag. (Op het moment dat ik dit schrijf is wel ineens het beeldscherm van de waterkoeler uitgevallen, ookal kan ik die via de software weer succesvol aanzetten. Ik heb deze vervangende waterkoeler dan ook nog een paar maanden geleden ontvangen.)

Moederbord toont in de gevallen wanneer windows niet lijkt op te starten en ik geen beeldsignaal heb ook geen foutmelding. Hij toont gewoon CPU temp alsof hij succesvol aanstaat. watercooler scherm toont wel alleen logo, want daar worden temps pas getoond wanneer Windows opgestart is.

[ Voor 9% gewijzigd door MrBlueEyes op 12-11-2025 22:06 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• mrmrmr
  • Niet online
Als er geen code verschijnt en wel fans (cpu, kast) draaien is er misschien alleen een probleem met beeldweergave. Je kan met een loupe de HDMI of DisplayPort stekker en contact bestuderen en zien of daar iets niet goed eruit ziet. Als je een andere kabel hebt, kun je die proberen. Gebruik je USB op de monitor? Dan zou ik die ook loskoppelen.

Met een multimeter kun je de spanning meten die de voeding produceert. Als de voeding defect is zakt de spanning vaak tot onder het minimum.

• MrBlueEyes
mrmrmr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:16:
Als er geen code verschijnt en wel fans (cpu, kast) draaien is er misschien alleen een probleem met beeldweergave. Je kan met een loupe de HDMI of DisplayPort stekker en contact bestuderen en zien of daar iets niet goed eruit ziet. Als je een andere kabel hebt, kun je die proberen. Gebruik je USB op de monitor? Dan zou ik die ook loskoppelen.

Met een multimeter kun je de spanning meten die de voeding produceert. Als de voeding defect is zakt de spanning vaak tot onder het minimum.
Speakers geven ook geen Windows opstart geluid, dus Windows start zelf niet.

Zodra ik in Windows zit zoals nu, werkt ook alles correct. Beeld blijft dan ook gewoon aan. Ik kan zware games spelen. Dus voeding is dan toch ook raar als ik vervolgens 100%GPU gebruik kan hebben in een zware game?
Mijn PC zelf is ook nooit gecrasht terwijl ik in Windows was.

En zo startte mijn pc de afgelopen dagen gewoon op. Enige maffe is die 2 traps opstart met bios scherm en dan als 2e richting Windows en soms dus niets.

• mrmrmr
  • Niet online
Soms gaat het systeem (de BIOS) geheugen opnieuw testen ("trainen"), om te zien welke instellingen stabiel zijn. Dat kan op zich een herstart veroorzaken voordat Windows start.

Als Windows al wordt geladen en er is een reboot, dan heb je een ander probleem en dat vergt ook een andere aanpak.

Geheugenproblemen kunnen door het geheugen zelf ontstaan, en soms door een slechte voeding. Je kan elke geheugenstick apart testen in slot A2.

edit:
Geheugen kan getest worden met memtest86. Die kan je een nacht laten draaien (alle DIMM's geplaatst).

[ Voor 16% gewijzigd door mrmrmr op 12-11-2025 22:38 ]

• MrBlueEyes
mrmrmr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:29:
Soms gaat het systeem (de BIOS) geheugen opnieuw testen ("trainen"), om te zien welke instellingen stabiel zijn. Dat kan op zich een herstart veroorzaken voordat Windows start.

Als Windows al wordt geladen en er is een reboot, dan heb je een ander probleem en dat vergt ook een andere aanpak.

Geheugenproblemen kunnen door het geheugen zelf ontstaan, en soms door een slechte voeding. Je kan elke geheugenstick apart testen in slot A2.
Die geheugen is wel een interessante. Al mijn problemen met mijn PC in januari/februari begonnen toen ik van mijn moederbord een geheugen error kreeg namelijk.

Binnenkort zal ik dat even testen. Nu doet mijn pc het namelijk en dit soort zaken uitzoeken kost helaas altijd zoveel tijd.

Even kijken naar een geheugen test programma.

Pagina: 1