Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Minipc (?) als televisie (1080p met upgrade tot 4k)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-11 10:46
De voorbije jaren sloten we een oude laptop (12 jaar) via HDMI aan op onze 1080p tv. Werkte ideaal, want streaming, torrents en browser (youtube) binnen handbereik vanaf de bank met een bluetooth toetsenbordje.
Nu is de fan al een hele tijd versleten (lawaai en oververhittingproblemen), dus tijd voor iets nieuws/beters. In het verleden experimenteerde ik met die goedkope androiddevices, maar dat vind ik maar niks; ik verkies het gemak van een windows pc.

Budget: max 400 euro of goedkoper.
Ik vond zelf al de Mele N150 fanless (360 euro) en de GMTek N97 met fan (200 euro). Deze twee komen steeds bovendrijven.

Dit sluit goed aan bij wat ik wil:
- Zuinige chip die dit gemakkelijk aankan
- 2x hdmi
- Bluetooth
- Ethernet & wifi
- Superstil (fanless) tot bijna stil
- 8-16gb geheugen & minstens 256 ssd opslag
- Wake on lan / wake on power
- Fysieke aanknop vooraan :+
- Windows
- Compatibel met widevine DRM streaming via browser (o.a. disney+)
- 1 device (dus geen NAS erbij)
- Iets dat minstens 5 jaar meekan en redelijk kwalitatief is, dus iets zo 'frustratieloos' mogelijk.
- Het mag ook niet zomaar in de fik vliegen :+

De vragen die ik hierover heb:
1. Een minipc is in ieder geval de gemakkelijkste oplossing, maar is het ook de 'beste'? Zijn er goedkopere alternatieven in een redelijk form factor (het formaat van bv. een versterker zou ik bijvoorbeeld geen probleem vinden). Een beetje knutselen wil ik wel, maar een complete pc in elkaar zetten van a tot z hoeft dan weer niet. Gaat de kleine form factor ten koste van iets of is dit klein oppervlak juist een voordeel met oog op koeling?
2. Is de Mele een overkill, of niet? 1080p films/streaming en downloaden is dus het belangrijkste, ik zie me niet direct een 4k tv in de nabije toekomst kopen, maar ik wil daar eventueel wel rekening mee houden mocht m'n huidige tv de geest geven (gaat ook al iets van 15 jaar mee...).
3. Kiezen voor fanless, of niet? We hebben een kat dus stof en haren zijn potentieel iets om rekening mee te houden. De GMTek zou ook vrij stil zijn. Nu is het verschil tussen de 2 gevonden opties ook niet megagroot als ik hier jarenlang mee vooruit kan dus neig ik momenteel naar de MeLe.
- Andere aanraders/zaken om rekening mee te houden?

Alle hulp waardeer ik zeer!

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker2020 op 13-11-2025 09:54 ]

Beste antwoord (via Tweaker2020 op 13-11-2025 15:13)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
Bv deze 104-Beelink Mini S13-Mini PC of deze GMKtec NucBox G3 Plus Intel® Twin Lake N150, worden geleverd vanuit DE, dus geen BTW/invoerrechten, bij Ali is dat afwachten....

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 12-11-2025 23:06 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Heb je sowieso al een pc, of moet deze ook voor de opslag van de gedownloade films zorgen?

Want streamen kan een rpi ook al :)

• Tweaker2020
99ruud99 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:52:
Heb je sowieso al een pc, of moet deze ook voor de opslag van de gedownloade films zorgen?

Want streamen kan een rpi ook al :)
Liefst downloaden en opslag ineen idd. De gevonden 2 minipcs hebben wat mij betreft voldoende opslag (256/512gb). Heb het even aangepast in de OP.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker2020 op 12-11-2025 21:08 ]

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik vind die dingen nogal duur; 360 voor een N150 pc :X
Als je dezelfde bij ali koopt kan het een stuk goedkoper.

weet het niet meer

• Tweaker2020
Vishari Beduk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:37:
Ik vind die dingen nogal duur; 360 voor een N150 pc :X
Als je dezelfde bij ali koopt kan het een stuk goedkoper.
Heb je misschien concrete suggesties? Ik vind het wat moeilijk zoeken op alieexpress naar enigszins kwaliteit, in het verleden daar al eens m'n vingers aan gebrand.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Op ali zijn het precies dezelfde chinese mini pc's, alleen een stuk goedkoper
Gewoon zoeken op type CPU. Bij ali staat er ook altijd bij hoeveel stuks een winkel van een bepaald product heeft verkocht. En dan kies je natuurlijk een winkel met hoge aantallen.

weet het niet meer

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Bv deze 104-Beelink Mini S13-Mini PC of deze GMKtec NucBox G3 Plus Intel® Twin Lake N150, worden geleverd vanuit DE, dus geen BTW/invoerrechten, bij Ali is dat afwachten....

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 12-11-2025 23:06 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52

mjl

Ugh

Kijk eens naar een hp, lenovo of Dell mini pc. 2e hands zeer geschikt te krijgen. Bijv een Dell Optiplex uSFF 3080. Kan een NVME in plus nog een 2.5” sata schijf qua opslag, heeft standaard 2x Display port of HDMI+DP en heeft nog een mogelijkheid om een extra HdMI module in te bouwen.

Uit ervaring ja zoiets makkelijk 4K HDR afspelen dus voor 1080 mischien zelfs overkill (en zou een ouder model zoals de 3060 of 3070) ook nog wel werken. Downloaden zal geen probleem zijn, standaard gigabit ethernet en optioneel een wifi kaartje inbouwen is zo gedaan.

-------

• Tweaker2020
Dank voor de tips, allen. Hier kan ik zeker wat mee. Ik neig sterk naar één van de twee suggesties van @martyw.

Het valt me wel op dat bij de aanraders geen één fanless minipc zit, terwijl ik daar wel sterk aan het denken was. Betekent dit dat jullie ervaring is dat dit gewoon redelijk stille dingen zijn, of dat het geen echte meerwaarde is om dat erbij te nemen gezien de prijs?

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaker2020 op 13-11-2025 09:55 ]

• martyw
Tweaker2020 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:52:
Dank voor de tips, allen. Hier kan ik zeker wat mee. Ik neig sterk naar één van de twee suggesties van @martyw.

Het valt me wel op dat bij de aanraders geen één fanless minipc zit, terwijl ik daar wel sterk aan het denken was. Betekent dit dat jullie ervaring is dat dit gewoon redelijk stille dingen zijn, of dat het geen echte meerwaarde is om dat erbij te nemen gezien de prijs?
De N150 gebruikt weinig stroom en wordt daarom niet heel heet, zie ook de recensie: https://tweakers.net/revi...pe-mini-pc.html#chapter_5

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 22:19
https://nl.aliexpress.com/item/1005009769300518.html
N150, 16Gb, 512Gb uit Duitsland, 1 HDMI en 1 DP, 167 euro, met een code nog 20 euro extra er af, ben je voor 147 klaar.
Ik heb ervaring met een Soyo M4 model, welke prima werkt in zijn eenvoud. Verder ervaring met GMKTec (een K8 Plus) en een Bosgame H66. Eigenlijk komt het allemaal ongeveer op het zelfde neer qua kwaliteit. De Soyo is omdat het een goedkoper model is wel een plastic behuizing. Ik zou in ieder geval niet 360 euro aan die Mele uitgeven, dat is flink aan de prijs. Voor het zelfde geld krijg je op Aliexpress vanuit een EU land een veel beter model (alleen niet passief gekoeld).

Strava & Untappd - Do not combine!

• Tweaker2020
Super, dank jullie wel voor de input! Ik ga de genoemde opties eens goed met elkaar vergelijken, maar het zal hoogstwaarschijnlijk ofwel de Beelink, GMTek of Ninkear worden.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou echt voor de N150 basis gaan, er zijn daar veel modelletjes van te vinden maar het voordeel is dat deze echt zeer recent zijn. Het is dus vooral oppassen dat je geen N100 modelletje koopt want die is substantieel ouder. Tip is ook even te zoeken op N150 op tweakers, want van één van de GMKTec modellen is deze zomer een review geplaatst. En dan is het inderdaad zo dat je (zeker met de kortingsmodellen) momenteel het best via AliExpress kan kijken welke goede reviews heeft voor de beste prijs. Rond de €200 moet lukken met 16GB ram en 512GB denk ik.

youtube.com/@hisrep

• Tweaker2020
GMKtec NucBox G3 Plus Intel® Twin Lake N150

Uiteindelijk voor deze gegaan :) dank voor de hulp!
Pagina: 1