Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

LG C2 42" - Game PC - HDMI Sync Box: Bestaat dit überhaupt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:33
Ik ben op zoek naar een HDMI Sync box voor ambient light voor mijn LG C2 42"

Ik dacht dat dit wel even gemakkelijk ging zijn, maar niets lijkt minder waar. De 42" lijkt al een redelijk moeilijk gegeven te zijn en al zeker als je dan ook nog eens zoekt naar een sync box die 4k 120hz ondersteunt.
Veel mensen verwijzen me naar Philips Hue, maar voor zover ik kan zien beginnen die bij 50" en dan nog maar gezwegen over die ridicule prijs.

Ik blijf weg van ledstrips die werken met camera's of apps om de ambient aan te sturen. De HDMI sync box is wat voor mij betreft de enige oplossing. Als er nu eens ene zou bestaan voor mijn formaat scherm waarop mijn PC is aangesloten via HDMI.

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 20:11
Ambilight is gewoon een hele dure optie als je geen Philips scherm hebt. Ook de redelijke goede alternatieven als Govee zijn niet heel goedkoop (rond de € 200), maar wel fors goedkoper dan Philips. Eén ding weet je zeker bij Philips Hue, het werkt echt fantastisch voor een premium prijs. De 8K syncbox (met 4K120hz ondersteuning) met ledstrip kost € 499. Dat is wel echt bizar inderdaad.

Overigens is het probleem me niet helemaal duidelijk. Het gaat om de ledstrip die te groot is voor je 42" tv? Op de plaatjes te zien is die Philips LED strip bedoelt voor 3 zijdig ambilight. Als je een 55" op een 42" knoopt, heb je wellicht 4 zijdig ambilight. Geen idee of de software snapt dat ook de kleuren van de onderkant van het scherm mee moeten kleuren of dat je daar de kleuren van de zijkant te zien krijgt.

Je zou ook kunnen kijken naar de Hue app die je op een LG TV kan installeren. Die app kost € 3pm of € 129 eenmalig. Volgens mij moet je dan wel een Hue bridge hebben, maar dat weet ik niet zeker. Maar dan kun je letterlijke elke Hue lamp inzetten voor Ambilight. De normale Philips Hue Ledstrip kun je op bepaalde plekken bijknippen om e.e.a. passend te maken aan je situatie.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Mumble
Dat is dus inderdaad het probleem. Als ik naar de website van Govee kijk heb je daar de keuze enkel tussen 2 modellen. Ene voor schermen van 27 tot 34 inch en de andere voor schermen tussen 55 en 65".

Bij Philips is dat niet aangegeven, maar na wat zoeken in reddit enzo, wordt vermeld dat het voor schermen vanaf 50" is. En ja, die prijs!

Dus daarom de vraag.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 16:36

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De LG 42" OLED's zijn een buitenbeentje, het is één van de weinige kwaliteitstelevisies die je in deze maat kunt kopen. Voor de rest denken fabrikanten dat degene die 43" of minder wil, een Dagobert Duck-achtige vrek is en niets wil uitgeven, je vindt budget- en ultrabudgettelevisies.

Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat je gaat vinden wat je zoekt... waarom een syncbox gaan maken voor een schermmaat waar niemand geld wilt uitgeven?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom is alleen een sync box een oplossing? Je wil per se extra hardware? Of is dat omdat je plug&play wil?

Ik heb m'n LG 42 C2 TV geroot zodat ik een alternatieve homebrew webstore beschikbaar heb, daarmee kan ik een aantal custom apps installeren die ambilight mogelijk maken.

Voor Ambilight gebruik ik Hyperion, dat is een LED-controller / processing software. Deze maakt connectie met m'n Hue bridge en een Hue ledstrip die achter de TV zit en stuurt ze aan. De software PicCap kan content van het beeldscherm vastleggen en versturen naar de led-controller software. Die stuurt eigenlijk een hele lage resolutie videostream om de kleuren te capturen.

Werkt hier feilloos, het is alleen absoluut niet plug&play. Wel compatible met heel veel soorten ledstrips, erg goed te customizen. Je zit dus niet aan Hue vast.

Overigens heb ik er nu 4-zijdig Ambilight van gemaakt omdat de kleinste gradiënt strip te groot is voor 42". Dat is het mooie aan custom software :+

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 13-11-2025 18:18 ]

• Mumble
@stin00

Klopt dat je dat ook via software kunt doen, maar daar zijn wat kanttekeningen. Er is vaak lag bij deze oplossingen. Verschillende reviews vertellen over de softwarematige oplossingen die ofwel apps of een camera gebruiken met de conclusie dat ze wat trager zijn, dus dat is al iets wat enigszins speelt om inderdaad voor hardware te gaan.

Ik ben geen vreemde met rooten, maar als je ouder wordt dan is die zin daarin allemaal wat minder en ook nog maar te zwijgen van het feit dat zo de garantie vervalt. Ik heb een 2+2 jaar verzekering afgesloten voor 45 Euro extra waardoor ik 4 jaar gerantie heb. Deze vervalt pas in Februari 2027, dus ik ga geen gekke dingen doen.

@dmantione

Klopt, maar heel veel mensen hebben deze net als ik gekocht als scherm voor de PC en je zou nu toch wel verwachten dat ambient lighting veeleer populairder is bij gamers dan bij de meeste mensen die hun toestel enkel gebruiken om TV te kijken. Ik heb zelf ook een 65 inch LG G4 die ik gebruik in de woonkamer voor de 4k ultra bluray en streaming, maar zie me daar echt geen ambient lighting toepassen. Dus ja, ik begrijp het vanuit je perspectief, maar als gamer denk ik toch wel dat de meeste mensen met schermen zitten die significant kleiner zijn (kan je bijvoorbeeld zien in de statistieken van Steam) en meer open staan voor die ambient lighting. Kijk alleen al eens naar al dat RGB gedoe dat er te vinden is in PC materiaal.

• stin00
  • Niet online
Mumble schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
@stin00
Klopt dat je dat ook via software kunt doen, maar daar zijn wat kanttekeningen. Er is vaak lag bij deze oplossingen. Verschillende reviews vertellen over de softwarematige oplossingen die ofwel apps of een camera gebruiken met de conclusie dat ze wat trager zijn, dus dat is al iets wat enigszins speelt om inderdaad voor hardware te gaan.

Ik ben geen vreemde met rooten, maar als je ouder wordt dan is die zin daarin allemaal wat minder en ook nog maar te zwijgen van het feit dat zo de garantie vervalt. Ik heb een 2+2 jaar verzekering afgesloten voor 45 Euro extra waardoor ik 4 jaar gerantie heb. Deze vervalt pas in Februari 2027, dus ik ga geen gekke dingen doen.
Geen enkele (merkbare) lag hoor, ik gebruik gewoon de Philips Hue API die ze zelf ook aanroepen. M'n broer heeft de Hue Sync box en ik merk/zie persoonlijk geen verschil. Ik weet helaas niet of er een kant-en-klare 42" oplossing bestaat. Het is wel jammer dat alleen Philips ambilight ingebouwd heeft.

Wordt de PC de enige input? Of ook nog andere apparaten en/of interne WebOS apps? Als het alleen de PC is dan wordt het nog eenvoudiger.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 13-11-2025 21:17 ]

• Mumble
@stin00

Ja, ik heb inmiddels na 3 dagen toch antwoord gehad via Whatsapp van Philips Hue.

De Gradient Lightstrip is bijsnijdbaar (is dat een woord? 😃) en heeft de voorkeur over de lampen (meer immersie en accurater)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar zijn er geen programma's die gewoon op je PC draaien die dit doen? Waarom moeilijk doen met een TV rooten?

• Mumble
Sissors schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:20:
Maar zijn er geen programma's die gewoon op je PC draaien die dit doen? Waarom moeilijk doen met een TV rooten?
Ik root niet, was een suggestie om te doen van iemand die mijn vraag las. Maar dat ga ik niet doen vanwege de garantie die ik heb.

Ja, de software bestaat, maar van wat ik er over las is de latency niet optimaal (echter al ontkracht door iemand hier).
Sommige van die softwarematige oplossingen vereisen ook een camera om je beeldscherm te scannen. Ik hou de piste open, maar op dit moment leun ik meer naar de volledige hardwarematige oplossing

• stin00
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:20:
Ja die zijn er genoeg, bijvoorbeeld HyperHDR of Hyperion. Je hebt geen camera of andere ongein nodig, alleen de software die draait op je PC. Dat werkt perfect als je alleen Ambilight voor je PC input wil hebben. Vandaar dat ik ook de vraag stelde of hij inderdaad alleen ambilight wil voor z'n game PC en niet ook voor andere apparaten.

@Mumble Welke hardware sync boxen overweeg je momenteel? Ik ben benieuwd hoe een Hue Sync box omgaat met een ingekorte 55" gradient ledstrip.. heb geen idee hoe/of dat automatisch goed gaat.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:28

D4NG3R

kiwi

:)

Mumble schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:03:
Ik root niet, was een suggestie om te doen van iemand die mijn vraag las. Maar dat ga ik niet doen vanwege de garantie die ik heb.
Dit vereist geen root, enkel devmode. Wat geen invloed heeft op je garantie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mumble
@stin00

Prijsbewust is enkel blijkbaar Govee een oplossing die me het meeste charmeert, maar ik ben nu ook verder aan het graven om meer info te krijgen over die zogezegde lag van die oplossingen. Wat ik me wel afvraag is hoe je die ledstrips configureert en hoe je deze dan aansluit want usb wordt beetje lastig. Maar goed, kan wel opgelost worden.

Ik heb ook diezelfde vraag gesteld aan Philips Hue want ik dacht daar ook meteen aan toen ze zeiden dat je deze kan inkorten. Zal vermoedelijk met detectiebrug zijn tot waar deze afgeknipt is, maar ben nog aan het wachten op hun antwoord.

• Mumble
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJpIitCfOI20lgF97A5K_28y_hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgFYwhdqaooRJ12OvsifVI2K.jpg?f=fotoalbum_large

• Mumble
Ja, dat was dus verkeerde info
Pagina: 1