Eerste opstart met of zonder Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:04
Ik wil om enkele onhandigheden in huis op te lossen wat smarthome integraties doen.

- Badkamerventilator werkt op nalooptimer, maar zelfs op maximale tijd blijft de badkamer vochtig.
Oplossing: vochtsensor gekoppelt aan een shelly die de ventilator aanstuurt.

- 2 spotjes en 1 normale lamp zitten met een gezamelijke aansluiting zonder nuldraad op 1 schakelaar, ik wil ze los van elkaar kunnen bedienen met een wandschakelaar.
Oplossing: draden achter schakelaar aan elkaar verbinden. Slimme lampen (hue) erin draaien en deze koppelen aan een draadloze schakelaar die ik op de plek van de huidige schakelaar monteer.

Bonus:
- 2 stekkerlampen wil ik slim maken dmv dan wel een shelly achter het stopcontact, danwel een smartstekker er tussen en dmv een draadloze schakelaar bedienen.
- Mijn versterker op een slimme verlengsnoer die iig snachts uit gaat als ik hem vergeet uit te zetten.
- Een google nest mini om via bleutooth Spotify naar mijn versterker te sturen zodat mijn telefoon niet steeds gebruikt hoef te worden om dit te doen.

Volgens mij is dit allemaal nog prima via de apps te regelen zolang ik niet de wens heb om de lampen ook via de google nest te bedienen en is het hier nog niet nodig om iets als home assistant te gaan draaien, of gaat dat toch al duidelijke meerwaarde hebben?

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25
Je kan inderdaad met de apps die bij die apparatuur hoort vaak wel heel wat doen, maar schaalbaar is dat vaak niet. Dus de vraag die je jezelf moet stellen is of het hier bij blijft, of dat je nog meer wil automatiseren. Wil je bijvoorbeeld je slimme meter en/of je zonnepanelen kunnen uitlezen en loggen.

Daarnaast zijn veel van die apps cloud gebonden, door apparaten zoals die Shellys direct aan bijvoorbeeld Home Assistant te koppelen blijft alles lokaal binnenhuis.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-12 22:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Binnen de context "we zitten op tweakers" zeg ik: natuurlijk ga je voor Home Assistant!
Kan het met losse apps en ecosystemen, natuurlijk, dat kan even goed. Maar het klinkt alsof je al wel wat automaties en systemen aan elkaar wil koppelen, en HA is daar bij uitstek geschikt voor.

Android developer & dürüm-liefhebber

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
De meerwaarde van HA in dit geval zou het centrale overzicht zijn, waar je vrij eenvoudig nieuwe regelingen kunt maken of aanpassen.

Met Shelly's kom je ook een heel eind, in die interface kun je timers instellen en webhooks maken, die eventueel een andere shelly aansturen.

Ik zou eerst eens beginnen met die Shelly's plaatsen en werkend maken. HA toevoegen kan altijd nog als je het overzicht begint kwijt te raken, of er toch meer mee wil doen.