Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget game/school laptop voor 11-jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 11:22
Mijn jongste zoon wil graag een laptop voor zijn verjaardag. Volgend jaar gaan hij naar de middelbare school, dus dan is dat misschien ook wel zo handig. Maar hij wil hem zelf denk ik vooral voor Minecraft en Roblox.

Wat ga je met je laptop doen?
Roblox, Minecraft, andere spelletjes, school werk

Wat is je budget?
EUR 600. Minder als dat kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Gaat vast mee naar school. Misschien ook wel naar vriendjes. Kleine, lichte, robuuste laptop met goede accu lijkt me het best.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.

Ik heb destijds voor mijn oudste zoon voor school een Thinkpad E495 gekocht. Lekker robuust, dacht ik. Hij heeft heel veel opladers versleten, en uiteindelijk ging ook de laptop zelf kapot. Hij was er ongelukkig mee omdat hij er niet op kan gamen. Ter vervanging heb ik voor de helft van het geld een Acer Aspire gekocht waar hij wel gelukkig mee is. Maar ik denk dat hij er niet meer op gamet.

Maar voor mijn jongste zal dit wel zijn voornaamste game PC worden. Ik zie dat de Best Buy Guide voor 500 en 700 euro vooral Lenovo IdeaPads en Acer Aspires aanraadt, maar die worden volgens mij niet specifiek geoordeeld op gamen. Kan dat uberhaupt voor dit bedrag? Is integrated graphics goed genoeg voor Minecraft en Roblox? (Minecraft is een stuk zwaarder geworden in de loop der jaren.) Bestaan er budget laptops met een degelijke GPU?

Is tweedehands een betere optie?

Beste antwoord (via mcvos op 14-11-2025 00:23)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:52
Zijn een hoop leuke laptops tweedehands te krijgen. Zou ik serieus overwegen.

Ik heb gekeken naar handzame laptops (15.0" of kleiner met minimaal een 1080p-scherm en enigszins moderne processor. Hier kwamen twee opties uit:Ik neig zelf naar de Lenovo vanwege toch wel een heel mooi scherm, maar beide zijn (denk ik) solide opties.

Tweedehands ga je meer waar voor je geld vinden (zeker qua gamen, beide opties hierboven hebben geen dedicated GPU).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:52
Zijn een hoop leuke laptops tweedehands te krijgen. Zou ik serieus overwegen.

Ik heb gekeken naar handzame laptops (15.0" of kleiner met minimaal een 1080p-scherm en enigszins moderne processor. Hier kwamen twee opties uit:Ik neig zelf naar de Lenovo vanwege toch wel een heel mooi scherm, maar beide zijn (denk ik) solide opties.

Tweedehands ga je meer waar voor je geld vinden (zeker qua gamen, beide opties hierboven hebben geen dedicated GPU).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:20

franssie

Save the albatross

Uit de BBG Best Buy Guide: Beste allround laptops

uitvoering: Acer Aspire Go 15 AG15-42P-R6QL

Ik zou kijken naar een laptop die via USB-C is op te laden. Met een dedicated GPU is dat niet altijd mogelijk ivm stroomverbruik van de GPU.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mcvos
Geen aparte GPU nodig dus? Dat maakt het wel een stuk makkelijker.

Is er nog verschil in de kwaliteit van integrated graphics van verschillende CPUs?

• mcvos
Balance schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:35:
  • ASUS Vivobook 14 M1405YA-LY310W voor €589 bij bol. Degelijk 14" 1920x1200 IPS-scherm, 16GB werkgeheugen en 1TB opslag met adequate 8-core Ryzen 7 7730U processor.
Ik ben toch maar voor deze Vivobook gegaan. Een tikje duurder dan sommige andere opties, maar veel storage, een betere processor, en het schijnt dat ie ook nog best redelijk degelijk is met voldoende accuduur voor een schooldag.

Bedankt voor de tip.