Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11 06:44
In mijn woonkamer wil ik op mijn tv-meubel een zelf gemaakte kast plaatsen. Ik heb 6 kast elementen die individueel met een muurbeugel aan de muur hangen en door middel van schroeven zijn de kasten ook aan de zijkanten met elkaar verbonden. Ik heb voor de muur per kast 2 Fischer sx 8x65 pluggen en hierin zijn 6x80 schroeven gegaan. Hieronder de situatie hoe deze moet gaan worden.

De kast wordt gemaakt van 18 mm dik MDF en komt 1 cm onder het plafond dus zou niet kunnen kantelen, maar ik ga hem bovenin waarschijnlijk verankeren aan de muur. In totaal is de afmeting van de kast: 77,4 cm x 31,8 cm x 182,7 cm.

Mijn vraag is of dit mogelijk is zonder problemen qua draagkracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF6ISgtj4gZh2bA0TLS7NnOcuNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEaKnkV2fvNsIBoPuwFCt8YR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdxaz-JV5Lj1USBGZt8rVyo8-0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLXGj7o36XrX8VkH0YkE15e7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-13nk_764R8NxBOJ1jXiFXa5URs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcmna9e25sUkLt5M7nf1FyTs.png?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Beste antwoord (via jordyyyys op 12-11-2025 12:57)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
jordyyyys schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:41:
Ligt er ook aan wat je er in gaat plaatsen.

Ik heb een Ikea Besta, 3 deurtjes. In totaal 6 schroeven. Daar staat en 65" tv op, in de kastjes een mediabox, playstation en in de buitenste kastjes wat tijdschriften en andere rotzooi. Geen enkel probleem. Ik durf er ook nog wel op te gaan zitten.

Als je genoeg en de juiste schroeven gebruikt zou het toch geen probleem moeten zijn?
Edit: natuurlijk is ook de muur belangrijk, gipsen tussenwandje zou ik niet doen, maar in een draagmuur of goede tussenmuur zie ik geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Pat911 op 12-11-2025 11:53 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Waarom 1 cm onder plafond? Daar ga je nooit meer kunnen schoonmaken. Maak hem dan gewoon tegen plafond aan, heb je meteen een extra ankerpuntmogelijkheid.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 08:16
Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor muur het is. Een betonnen draagmuur kan meer hebben dan een gipsplaat scheidingswand (maar ook daar kan je dit prima aan ophangen met de juiste materialen).

Heb je de kasten al gemaakt? Zo nee, dan kan je overwegen om de rugwanden 18mm naar voren te halen, zodat je daar achter haaklatten kwijt kan. Dat verdeelt de druk mooi evenredig over je wand, en het maakt het waterpas stellen van de kasten erg makkelijk (haaklat door laten lopen achter de verschillende kastjes, haaklat waterpas = kasten waterpas)

Acties:
  • Beste antwoord

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
jordyyyys schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:41:
Ligt er ook aan wat je er in gaat plaatsen.

Ik heb een Ikea Besta, 3 deurtjes. In totaal 6 schroeven. Daar staat en 65" tv op, in de kastjes een mediabox, playstation en in de buitenste kastjes wat tijdschriften en andere rotzooi. Geen enkel probleem. Ik durf er ook nog wel op te gaan zitten.

Als je genoeg en de juiste schroeven gebruikt zou het toch geen probleem moeten zijn?
Edit: natuurlijk is ook de muur belangrijk, gipsen tussenwandje zou ik niet doen, maar in een draagmuur of goede tussenmuur zie ik geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Pat911 op 12-11-2025 11:53 ]

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11 06:44
99ruud99 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:45:
Waarom 1 cm onder plafond? Daar ga je nooit meer kunnen schoonmaken. Maak hem dan gewoon tegen plafond aan, heb je meteen een extra ankerpuntmogelijkheid.
Ik ben bang dat ik tijdens het meten net verkeerd heb gemeten en de kast er niet tussen krijg.

Het is allemaal bevestigd aan een betonnen buitenmuur, dus het is inderdaad een stevige muur. Er gaan wat decoratie spullen zoals een vaas, fotolijstjes en dat soort gekkigheid.

Edit:
dunedanh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:51:
Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor muur het is. Een betonnen draagmuur kan meer hebben dan een gipsplaat scheidingswand (maar ook daar kan je dit prima aan ophangen met de juiste materialen).

Heb je de kasten al gemaakt? Zo nee, dan kan je overwegen om de rugwanden 18mm naar voren te halen, zodat je daar achter haaklatten kwijt kan. Dat verdeelt de druk mooi evenredig over je wand, en het maakt het waterpas stellen van de kasten erg makkelijk (haaklat door laten lopen achter de verschillende kastjes, haaklat waterpas = kasten waterpas)
De kastjes hangen allemaal al waterpas en klaar aan de kast. Het enige wat nog moet gebeuren is de hoge kast en de planken rondom de kastjes.

[ Voor 42% gewijzigd door jordyyyys op 12-11-2025 12:01 ]

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik zou de kast wat verder van het plafond af laten, en dan achteraf een afwerkstukje bovenop de kast voorzien (wil je het demonteerbaar met magneten, ander kleven). Een kleine opening zal lelijk zijn en stof aantrekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:19
Met een betonnen muur en de juiste schroeven + pluggen heb je geen enkel probleem met je draagkracht.

Zoals hierboven gezegd die 1cm moet je niet doen. Of tegen het plafond of een plint oid erlangs.
Gewoon goed meten.
Je hebt het over een maat kast. Met die 1cm speling heb je een nét-niet maatkast..

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 08:16
jordyyyys schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ik ben bang dat ik tijdens het meten net verkeerd heb gemeten en de kast er niet tussen krijg.

Het is allemaal bevestigd aan een betonnen buitenmuur, dus het is inderdaad een stevige muur. Er gaan wat decoratie spullen zoals een vaas, fotolijstjes en dat soort gekkigheid.

Edit:

[...]

De kastjes hangen allemaal al waterpas en klaar aan de kast. Het enige wat nog moet gebeuren is de hoge kast en de planken rondom de kastjes.
In dat geval, vooral geen zorgen maken om de draagkracht en lekker van je nieuwe meubels gaan genieten. Met de schroeven + pluggen die je beschreef in een betonnen draagmuur durf ik wel op een van die kastjes te gaan zitten, dat gaat nergens heen (aangenomen dat de kastjes zelf stevig zat zijn ;) )
Pagina: 1