Vraag

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:38
Situatieschets
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning in België.
Volgens de EPB berekening zal de woning een forfaitair warmteverlies van 23W/m² hebben.
De woning zal verwarmd worden met een L/W warmtepomp van Daikin of Mitsubishi (keuze nog te maken) met een vermogen van 8kW. (305m2 x 23W/m2 + SWW).
Als afgiftesysteem kiezen we voor vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 30 graden.

Vraag
Bij het eerste voorstel dat we van Begetube (leverancier buizen vloerverwarming) ontvangen hebben, hebben ze gewerkt met een forfaitair warmteverlies van 45W/m2 en een aanvoertemperatuur van 35 graden. Dit met een legafstand van 10cm in elke ruimte.
Dit resulteert in een opstelling met:
- 43 kringen
- 345 liter water inhoud
- Debiet 86 liter per minuut

Ik heb nu gevraagd om de studie aan te passen en rekening te houden met het warmteverlies van 23W/m2 en een aanvoertemperatuur van 30 graden. Heb nu een aangepaste offerte met een legafstand van 20cm of 30cm afhankelijk van de ruimte en voor de badkamer legafstand 10cm. Dit resulteert in een opstelling met:
- 24 kringen
- 182 liter waterinhoud
- Debiet 48 liter per minuut

Nu is mijn vraag of het wel degelijk de juiste keuze is om voor het tweede voorstel te kiezen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het beter is om toch een kleinere legafstand te hanteren omdat dit overal als best practice wordt aanbevolen. Echter zal ik dan volgens mij gewoon te veel warmte afgifte hebben. Installateurs beweren ook bij hoog en laag dat dit de beste aanpak is maar kunnen dit cijfermatig niet onderbouwen.

Vandaar dat ik hier even mij gedachtengang wou neerpennen en om jullie feedback wil vragen of mijn idee om te kiezen voor de legafstand die resulteert in een afgifte van 23W/m2 de juiste is? Of er toch nog zaken die ik over het hoofd zie?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten en hulp _/-\o_

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Overal HOH 10cm aanhouden, teveel warmteafgifte is er niet, dan kan je temperatuur naar beneden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:52:
Overal HOH 10cm aanhouden, teveel warmteafgifte is er niet, dan kan je temperatuur naar beneden.
Idd watertemperatuur naar beneden is rendement warmtepomp omhoog.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MrN86
No Hands schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:52:
Temperatuur veel lager instellen dan 30 graden celsius is niet echt meer mogelijk lijkt me. De benodigde afgifte is ook bij een buitentemperatuur van -8 graden celsius dus bij warmere temperaturen zal de aanvoertemperatuur al lager zijn.

Wat me ook zorgen baart bij de legafstand van 10cm is het debiet van 83 liter/minuut met 43 kringen. Dat wil zeggen dat er minstens een debiet van 43 liter per minuut nodig is om alle ruimtes te gelijkmatig te verwarmen. Dit gaat volgens mij resulteren in een veel te hoge warmte afgifte. Daarenboven kan de ingebouwde pomp van zowel de Mitsubishi als Daikin die 83 liter niet leveren. Logisch ook want dat zou resulteren in een afgifte van bijna 14kW.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
Je denkt verkeerdom, je warmtepomp kan te groot zijn, de afgifte niet.
Je kan altijd het debiet lager instellen, dan gaat het water trager stromen, waardoor er minder afgifte van warmte is. (Warmte afgifte is hoger als temperatuurverschil hoger is, bij lagere doorstroom snelheid koelt water meer af).

Die 83 l/min is beetje maximum, niet minimum.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

MrN86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:56:
[...]

Temperatuur veel lager instellen dan 30 graden celsius is niet echt meer mogelijk lijkt me.
Hoezo niet? Mijn vloer vraagt pas 30 als t buiten serieus koud is :)

Hier stond een dode link.

• MrN86
99ruud99 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
Je denkt verkeerdom, je warmtepomp kan te groot zijn, de afgifte niet.
Je kan altijd het debiet lager instellen, dan gaat het water trager stromen, waardoor er minder afgifte van warmte is. (Warmte afgifte is hoger als temperatuurverschil hoger is, bij lagere doorstroom snelheid koelt water meer af).

Die 83 l/min is beetje maximum, niet minimum.
Klopt maar ik heb voor elke kring goed te laten werken toch een debiet nodig van 1l/minuut? Dat betekent dat er met 43 kringen minstens een debiet is van 43 liter / minuut.

• MrN86
strandbal schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:01:
[...]

Hoezo niet? Mijn vloer vraagt pas 30 als t buiten serieus koud is :)
Dat zou hier ook zijn. 30 graden aanvoertemperatuur bij -8 graden Celsius buiten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:42
Gewoon voor 10 hoh gaan met verdelers zonder pomp, buffer achterwege laten. Je vloer is je buffer.

Ook opletten dat de leidingen naar je verdelers toereikend zijn.

Die warmtepomp kan prima 25 graden in je vloer duwen als je dat wilt, wordt het ook prima warm mee. En mocht het dan alsnog te warm worden stopt je warmtepomp gewoon een tijd met draaien en begint 'ie een halfuur later maar weer opnieuw.

• 99ruud99
Waarom zou je minimaal 1 liter per minuut moeten hebben?
Wat denk je dat er gebeurd als je 0.5 liter per minuut doet? Dan zie je dat het langzamer opwarmt, en zeker einde van de kring doet er langer over.
Als je werkt met nacht verlaging zal je dit merken, als je vrij constante temperatuur aanhoudt ( slecht 1 a 2 graden nachtverlaging) merk je het niet.

• _JGC_
MrN86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:01:
[...]

Klopt maar ik heb voor elke kring goed te laten werken toch een debiet nodig van 1l/minuut? Dat betekent dat er met 43 kringen minstens een debiet is van 43 liter / minuut.
43 liter per minuut is peanuts. Mijn hybride pomp doet 1000 liter per uur, dat perst ie zonder ruis door 26mm kunststof en 22mm staal. De oude CV ketel deed 1500 liter per uur met de nodige ruis.

• MrN86
99ruud99 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:05:
Waarom zou je minimaal 1 liter per minuut moeten hebben?
Wat denk je dat er gebeurd als je 0.5 liter per minuut doet? Dan zie je dat het langzamer opwarmt, en zeker einde van de kring doet er langer over.
Als je werkt met nacht verlaging zal je dit merken, als je vrij constante temperatuur aanhoudt ( slecht 1 a 2 graden nachtverlaging) merk je het niet.
Ik had gelezen dat een te laag debiet voor problemen kon zorgen en dat er best gekozen wordt om minstens een debiet van 1 liter per minuut te hanteren per kring.

• 99ruud99
Tw laag zorgt inderdaad voor te weinig warmte afgifte. Vaak zie je dat dan uiteinde van de kring niet warm meer wordt. Maar dat is kwestie van bekijken hoe dat in jouw situatie is. Je kan altijd debiet hoger zetten als je merkt dat je te weinig warmteafgifte hebt.
En als je de pomp lange tijd helemaal uitzet (bijvoorbeeld zomer) kan hij vast komen te zitten. Vandaar dat er geadviseerd wordt minstens dagelijks even te draaien.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wees creatief, als je echt denk dat je met minder kringen/slangen in je vloer nodig zou hebben:

Leg 2 slakkenprofielen in 'elkaar', in feite heb je dan 20cm hoh. Dan zou je de groepen om en om uit kunnen zetten en toch genoeg afgifte hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:43
_JGC_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:05:
[...]
43 liter per minuut is peanuts. Mijn hybride pomp doet 1000 liter per uur, dat perst ie zonder ruis door 26mm kunststof en 22mm staal. De oude CV ketel deed 1500 liter per uur met de nodige ruis.
1000 liter per uur --> 16.7 ltr /min

• _JGC_
WackoH schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:00:
[...]

1000 liter per uur --> 16.7 ltr /min
Rekenfout idd... maar dan nog... ik heb een hybride pomp met 3/4" wartel en 22mm staal of 26mm kunststof. Die pomp kan nog een stand harder en als ie het niet 6 meter moest opvoeren was het meer liters per uur. Een beetje standaard warmtepomp werkt met 1" wartels of zelfs 5/4" en bijbehorende 32mm buis.

Mijn CV ketel had met 6KW vermogen en 1500 liter per uur serieus moeite om het water op temperatuur te krijgen 's morgens. Lijkt me dat je met een 8KW warmtepomp ook niet veel harder dan dat wilt rondpompen.

• MrN86
_JGC_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:45:
[...]

Rekenfout idd... maar dan nog... ik heb een hybride pomp met 3/4" wartel en 22mm staal of 26mm kunststof. Die pomp kan nog een stand harder en als ie het niet 6 meter moest opvoeren was het meer liters per uur. Een beetje standaard warmtepomp werkt met 1" wartels of zelfs 5/4" en bijbehorende 32mm buis.

Mijn CV ketel had met 6KW vermogen en 1500 liter per uur serieus moeite om het water op temperatuur te krijgen 's morgens. Lijkt me dat je met een 8KW warmtepomp ook niet veel harder dan dat wilt rondpompen.
Dat is inderdaad het probleem. 43liter per minuut is het maximum dat je zowel met de Daikin als Mitsubishi kan rondpompen. Vandaar dat ik denk om de legafstand te vergroten.

Echter duwen alle reacties me in de richting van HOH 10cm. Een debiet van 83L/min komt echter overeen met 4980 L/uur. Dat is echt gigantisch veel.

[ Voor 8% gewijzigd door MrN86 op 13-11-2025 06:38 ]

Pagina: 1