Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 08:41
Tweakers,

ik vraag me af of dit normaal is? Een Sony (KD-55XH9096) TV uit 10-2020 (aanschaf € 1100) heeft sinds (ik vermoed) de laatste software upgrade issues met de CI+ module.
Er komen blokken in beeld, de ene keer wat meer dan anders. In eerste instantie zou je zeggen dat het een signaalprobleem is, maar dit is door Ziggo gecontroleerd, en het signaal (over de kabels) is perfect.

Hierop heb ik een ticket aangemaakt bij Sony, aangezien de verkopende partij (BCC) failliet is.
Sony heeft me doorverwezen naar een reperateur, die direct aangeeft dat het MoederBord (MB) vervangen dient te worden.
De kosten hiervoor zijn € 310 (inc BTW) en er is al een korting van € 40 (Ex btw) verrekend.

Ik vraag mij af, aangezien er direct een korting in rekening wordt gebracht of dit een bekend probleem is, waarmee ze door de korting te tonen goodwill willen tonen.
Daarnaast is de €310 voor een monteur die langskomt (ik weet deze zijn ook niet gratis) en on-site het MB zal vervangen.

Nu snap ik ook dat ik voor € 310 geen nieuwe TV kan kopen, maar is dit niet een non-confirmiteit of ben ik te veel aan het doordrammen om dit voor een lager bedrag gerepareerd te krijgen?

hoe zien jullie dit?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:46
Ik heb de support van Ziggo niet zo heel erg hoog zitten dus het lijkt me handiger als je tijdelijk een mediabox van Ziggo aan de kabel hangt en kijkt of er dan nog steeds blokkerig beeld is.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07
Als het probleem is ontstaan na de laatste update, kun je dan via Sony support geen oude firmware inladen?

Verder kan je van een TV van >€1000 verwachten dat deze ongeveer 6 jaar meegaat (bron). Dus in theorie zou je non-conformiteit en een kosteloze reparatie kunnen claimen. Echter is de winkel failliet en heb je geen aanspreekpunt meer voor je wettelijke garantie. Bovendien is het (zeker via de fabrikant) vaak lastig om je gelijk te krijgen.

Edit; met wat zoeken kom ik al wel tot een paar links die hopelijk nuttig zijn, al is het misschien wel een wat ouder (of zelfs terugkerend) probleem:
https://community.sony.nl...76-ci-module/td-p/3857904
https://community.vodafon...ule-oplossing/td-p/927035
https://www.sony.nl/elect...5xh9096/software/00354374

Edit2: gezien de winkel failliet is kun je inderdaad geen claim maken op wettelijke garantie.

[ Voor 39% gewijzigd door Fauna op 12-11-2025 11:53 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MAdD schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:21:
Nu snap ik ook dat ik voor € 310 geen nieuwe TV kan kopen, maar is dit niet een non-confirmiteit of ben ik te veel aan het doordrammen om dit voor een lager bedrag gerepareerd te krijgen?

hoe zien jullie dit?
Dat zou je dan bij BCC aan moeten kaarten voor zover ik weet, en dat wordt dus nogal lastig. De fabrikant is geen partij daarin.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 23:42
Fauna schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:35:
Als het probleem is ontstaan na de laatste update, kun je dan via Sony support geen oude firmware inladen?

Verder kan je van een TV van >€1000 verwachten dat deze ongeveer 6 jaar meegaat (bron). Dus in theorie kun je non-conformiteit en een kosteloze reparatie claimen. Maar dan zou ik wel eerst 100% zeker willen weten of er geen andere externe oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen. Bovendien is het (zeker via de fabrikant) vaak lastig om je gelijk te krijgen.

Edit; met wat zoeken kom ik al wel tot een paar links die hopelijk nuttig zijn, al is het misschien wel een wat ouder (of zelfs terugkerend) probleem:
https://community.sony.nl...76-ci-module/td-p/3857904
https://community.vodafon...ule-oplossing/td-p/927035
https://www.sony.nl/elect...5xh9096/software/00354374
En hoe wil je die garantie gaan claimen dan als de winkel failliet is?

Staat letterlijk in de TS...

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:51
Je geeft aan dat het signaal door Ziggo gecontroleerd is en dat dit perfect is. Heeft Ziggo gecontroleerd tot in je meterkast, of echt tot aan je tv?
Ik ben werkzaam in een omgeving met veel tv's. Die hebben ook wel eens blokken in beeld. Heel vaak is het dan een probleem met de coax kabel die zit tussen de doos in/op de muur en de tv. Een slechte kabel, mindere kwaliteit. Of zoals ik vaak zie, de kern van de coax kabel zit los in de connector. Of net een klein draadje van de shielding maakt contact met de kern. Simpel, probeer eens met andere kabels, check de connectors en de aansluitingen. Wie weet is het daarmee op te lossen.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:33

reaL_G

G

is dit je eigen ci+ module? of die van ziggo

een nieuwe module vanuit ziggo valt ook bog te proberen.

GiTS

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:07
Sony heeft helemaal niets met je te maken….. als de verkoper niet meer bestaat heb je gewoon pech.
Je kan dus lekker doordrammen tot ze zeggen dat ze niets meer voor je doen.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07
Nopheros schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:23:
[...]

En hoe wil je die garantie gaan claimen dan als de winkel failliet is?

Staat letterlijk in de TS...
Thx, heb mijn post aangepast.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sparkiee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:33:
Je geeft aan dat het signaal door Ziggo gecontroleerd is en dat dit perfect is. Heeft Ziggo gecontroleerd tot in je meterkast, of echt tot aan je tv?
Ik ben werkzaam in een omgeving met veel tv's. Die hebben ook wel eens blokken in beeld. Heel vaak is het dan een probleem met de coax kabel die zit tussen de doos in/op de muur en de tv. Een slechte kabel, mindere kwaliteit. Of zoals ik vaak zie, de kern van de coax kabel zit los in de connector. Of net een klein draadje van de shielding maakt contact met de kern. Simpel, probeer eens met andere kabels, check de connectors en de aansluitingen. Wie weet is het daarmee op te lossen.
Hier heb je ook wel een punt ja. Ik heb op een gegeven moment mijn (10m+) lange coax kabel die een jaar of 15 oud was vervangen, beeld problemen waren meteen weg.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit is niet iets voor AZ, ik verplaats je topic naar TPM :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MAdD
Sparkiee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:33:
De AOP is doorgemeten en akkoord bevonden, en de kabel van de AOP naar de TV is ook doorgemeten en akkoord bevonden... dus ik weet 100% dat het niet aan het signaal ligt (een decoder heeft namelijk geen enkel probleem.. zelfde signaal en kabel!)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• MAdD
reaL_G schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:34:
is dit je eigen ci+ module? of die van ziggo

een nieuwe module vanuit ziggo valt ook bog te proberen.
mijn eigen CI module. Daarnaast via marktplaats een andere op de kop getikt en ook daarbij hetzelfde probleem.
Dus ik kan signaal, kabel en CI+ module uitsluiten

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt de supportafdeling van fabrikanten mijn inziens niet zo maar vertrouwen als ze zeggen dat het moederbord kapot is. Als een softwareupdate problemen veroorzaakt, dan is dat gewoon verdacht en dan heb ik als gezond denkend mens mijn twijfels of er sprake is van een defect. Als apparaten van verschillende fabrikanten samen moeten werken ontstaan vaak problemen en je moet echt dingen checken en dubbelchecken voordat je zo maar iets als schuldig aanwijst, je maakt voor je het weet de verkeerde diagnose.

Mijn inziens moet het volgende gebeuren:
  • Bewijzen dat het probleem CI-gerelateerd is. Bekijk een ongecodeerde zender zonder geplaatste CI-module, bijvoorbeeld Nederland 1HD
  • Bewijzen dat de softwareupdate het probleem heeft veroorzaakt. Je moet de firmware downgraden. Hoe dat moet, daar kun je een spervuur van vragen op Sony voor afvuren.
  • Bewijzen dat het probleem in de televisie zit: Plaats de CI-module in een ander apparaat en kijk of problemen ontstaan. Dat kan een televisie zijn of externe ontvanger.
Pas als de CI-module bewezen goed is, de TV met oude vertrouwde firmware nog steeds niet goed werkt en ook het signaal bewezen goed is, zou ik aan een defect in de televisie gaan denken.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:33

reaL_G

G

MAdD schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:51:
[...]

mijn eigen CI module. Daarnaast via marktplaats een andere op de kop getikt en ook daarbij hetzelfde probleem.
Dus ik kan signaal, kabel en CI+ module uitsluiten
normaal is de ci+ geregistreerd bij ziggo, anders werken ze niet. ik heb dit eerder gehad waarbij mij eigen ci modules (na pakketaanpassing) plotseling niet meer werkten (na jaren wel gebruikt te kunnen hebben) en ik vanuit ziggo nwe heb gekregen.

GiTS

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ter info: Het is bij Canal Digitaal een keer gebeurd dat na bandbreedteverhoging (toen 8PSK werd ingevoerd), de officiële CI-modules niet langer goed werkten met enkele goedgekeurde ontvangers. Die ontvangers konden niet goed overweg met de hogere bandbreedte van de transportstream (dat is anders dan de bandbreedte van de zender). Ziggo heeft bij de recente herindeling van DVB-C de bandbreedte van de transportstreams verhoogd.

• MAdD
reaL_G schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:00:
[...]

normaal is de ci+ geregistreerd bij ziggo, anders werken ze niet. ik heb dit eerder gehad waarbij mij eigen ci modules (na pakketaanpassing) plotseling niet meer werkten (na jaren wel gebruikt te kunnen hebben) en ik vanuit ziggo nwe heb gekregen.
CI module is niet geregistreerd, maar de smartcard....dus daar kan het niet aanliggen... blijf gebruik maken van dezelfde smartcard

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:27
Haal de CI+ module eens uit de TV. Heb je dan op NPO 1 nog dezelfde problemen ?
Dan heeft je probleem niets met de CI+ module of kaart te maken.

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Aha! Een bekend probleem dus. Niets kapotte televisie, gewoon kapotte firmware dus.

Ik heb dit onderwerp even een serieuze hoeveelheid koppelingen gegeven en tevens de titel beschrijvender gemaakt, zodat het makkelijker te vinden is voor anderen die dit probleem ondervinden.

• MAdD
devriesjande schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:46:
Haal de CI+ module eens uit de TV. Heb je dan op NPO 1 nog dezelfde problemen ?
Dan heeft je probleem niets met de CI+ module of kaart te maken.
nee, dan is het beeld perfect....

• MAdD
dmantione schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:37:
Aha! Een bekend probleem dus. Niets kapotte televisie, gewoon kapotte firmware dus.

Ik heb dit onderwerp even een serieuze hoeveelheid koppelingen gegeven en tevens de titel beschrijvender gemaakt, zodat het makkelijker te vinden is voor anderen die dit probleem ondervinden.
Vraag is of het kapote firmware is.... het ging in mijn optiek wel spelen toen de nieuwe firmware geinstalleerd was... maar of het direct oorzaak-gevolg is... geen idee....

• MAdD
dmantione schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:19:
Ter info: Het is bij Canal Digitaal een keer gebeurd dat na bandbreedteverhoging (toen 8PSK werd ingevoerd), de officiële CI-modules niet langer goed werkten met enkele goedgekeurde ontvangers. Die ontvangers konden niet goed overweg met de hogere bandbreedte van de transportstream (dat is anders dan de bandbreedte van de zender). Ziggo heeft bij de recente herindeling van DVB-C de bandbreedte van de transportstreams verhoogd.
dat verklaard niet, waarom een (volgens mij) cisco (met hd recording) wel gewoon kraakhelder beeld geeft.....met dezelfde smartcard......

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat verklaart het supergoed. De Cisco-ontvangers van Ziggo hadden een interne kaartlezer, geen CI.
  • Bij een interne kaartlezer blijft de transportstream (de ruwe digitale gegevens die op de betrefferende frequentie worden uitgezonden binnen de ontvanger. De ontvanger isoleert EMM- en ECM-pakketjes uit de transportstream en stuurt deze naar de kaart. De kaart antwoordt met "control codes", dat zijn sleutels voor het Common Scrambling Algoritme, waarmee de ontvanger het beeld kan ontcijferen.
  • Bij een CI-module gaat de gehele transportstream de CI-module in en de CI-module stuurt een ontcijferde transportstream terug naar de ontvanger.
De situatie met die Cisco-ontvanger is dan ook een totaal andere dan die bij gebruik van een CI-module. Het dataverkeer bij een interne kaartlezer is nihil, problemen dat de ontvanger onvoldoende verkeer van/naar de CI-module kan sturen/ontvanger zijn onbestaande.

Het DVB-protocol zit boordebol met kritieke timingeisen: Tussen het moment dat een ECM-pakketje verzonden wordt en het moment dat een controlword daadwerkelijk nodig is kan een zeer korte tijd zitten. Als het geheel van decryptiehardware er een paar milliseconden lang over doet kan je al problemen zoals jij beschrijft krijgen.
De reden dat DVB kritieke timingeisen heeft, is dat het is gemaakt zodat je snel kan zappen en dat jij bij een voetbalwedstrijd eerder kan juichen dan je buren die IPTV hebben.

Interne kaartlezers zijn enorm veel minder gevoelig voor storingen omdat de transportstream niet door de CI-module hoeft, die blijft binnen de chip van de televisie.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:46
Wel bizar als je leest hoe lang dit probleem nu al speelt bij vele Sony TV's:

Google: Sony CI+ Macroblocking
Pagina: 1