Dieselschandaal eigenaarschap bewijzen > 10 jaar geleden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-12 10:13
Nar aanleiding van dit bericht:https://tweakers.net/nieu...w-om-sjoemelsoftware.html
was ik toch maar eens gaan kijken en naar het blijkt heb ik ook ooit een sjoemeldiesel gekocht (BMW 320D ED E90 LCI).
Nieuw aangeschaft bij de dealer in 2010 en eind 2014 verkocht.
Jammer genoeg heb ik de bon niet meer bewaard, de administratie heb ik begin dit jaar net weggegooid 😬
Omdat het langer dan 9 jaar geleden is zijn de eigendomsgegevens niet meer bij de RDW op te vragen, volgens de helpdesk hebben ze deze ook helemaal niet meer (vernietigd ).
Bijkomend onhandig is dat de auto in 2023 geƫxporteerd blijkt te zijn en de gegevens daarom helemaal niet meer direct bij https://ovi.rdw.nl zichtbaar zijn. Via autoweek kon ik de gegevens gelukkig nog wel opvragen.
Ik weet uiteraard het kenteken nog wel, maar niet de VIN (wat in elk geval aangeraden wordt)
Ik heb er nog wel een paar foto’s van. Daarnaast heb ik digitale bankafschriften met de incasso van de MRB waarbij het kenteken vermeld staat.

Zijn er mogelijkheden waar ik misschien niet aan heb gedacht om mijn eigenaarschap aan te tonen?
Heeft een uitgebreid carfax rapport meerwaarde (staat daar de VIN bijvoorbeeld wel in?).
De dealer waar deze is aangeschaft of die het onderhoud hebben gedaan zouden nog opties zijn, maar die zien de bui waarschijnlijk al hangen.

Ik hoor het graag als iemand nog goeie ideeƫn heeft, of ervaringen hiermee (bijvoorbeeld met een VW, die hebben net geschikt).

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

-tom-562

Oliesjeik

In hoeverre ben jij persoonlijk gedupeerd dan, en wat verwacht je er van?
Dit komt meer over als 'kijken of ik nog ergens gratis geld kan krijgen'

Vaak bu'j te bang!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:52
@nihilissimis Heb je niet ergens nog een verzekeringspolis liggen (in je mail misschien?)

Mogelijk dat je via die weg nog iets kan ophalen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-12 15:12
En anders heb je gewoon pech.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-12 16:40

ikt

Het sjoemeldiesel verhaal is pas eind 2015 gaan lopen - hiervoor had een diesel een niet al te slecht imago en hadden fabrikanten ook geen updates uitgebracht die de prestaties verminderden onder fabrieksopgaven om aan emissieeisen te voldoen achteraf.
Daarna kelderden de prijzen op de gebruikte markt.

Gezien je in 2014 hebt verkocht heb je toch 0 last gehad van alle fallout van dit schandaal? Hooguit heb je meer stikstof de atmosfeer in gepompt, maar het zou je tijdens je eigenaarsschap niets extra hebben moeten kosten. Geen verhoogd verbruik of AdBlue verbruik, normale prestaties, geen waardeverlies, etc. Je bent er op precies het goede moment vanaf gekomen.
De arme sloeber die het ding na jou kocht toen diesels populair waren en daarna met de gebakken peren zat en uiteindelijk het ding voor schrootwaarde heeft moeten verkopen voor export - die zou meer hebben aan de vergoeding.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:01
ikt schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:26:
Het sjoemeldiesel verhaal is pas eind 2015 gaan lopen - hiervoor had een diesel een niet al te slecht imago en hadden fabrikanten ook geen updates uitgebracht die de prestaties verminderden onder fabrieksopgaven om aan emissieeisen te voldoen achteraf.
Daarna kelderden de prijzen op de gebruikte markt.

Gezien je in 2014 hebt verkocht heb je toch 0 last gehad van alle fallout van dit schandaal? Hooguit heb je meer stikstof de atmosfeer in gepompt, maar het zou je tijdens je eigenaarsschap niets extra hebben moeten kosten. Geen verhoogd verbruik of AdBlue verbruik, normale prestaties, geen waardeverlies, etc. Je bent er op precies het goede moment vanaf gekomen.
De arme sloeber die het ding na jou kocht toen diesels populair waren en daarna met de gebakken peren zat en uiteindelijk het ding voor schrootwaarde heeft moeten verkopen voor export - die zou meer hebben aan de vergoeding.
Op zich wel eens, maar de stichting stelt expliciet:
Daarnaast vraagt Car Claim de rechtbank vast te stellen dat de BMW- en MINI-sjoemeldiesels niet de eigenschappen bezitten die automobilisten bij aanschaf van de auto mochten verwachten (non-conformiteit). Als gevolg hiervan hebben kopers van de getroffen voertuigen te veel betaald. Car Claim vordert dit te veel betaalde bedrag terug van de betrokken Nederlandse BMW- en MINI-dealers.
Snap wel dat OP zich in ieder geval wil aanmelden; nee heb je, en ja kun je krijgen.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:01
Zou gewoon een Carfax halen ja, je kunt met het kenteken checken of ze de gegevens nog hebben.

Via actiecodes van automotive YouTubers is zo'n rapport vaak goedkoper dan de reguliere prijs en vgm bieden ze zelfs onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid van een refund aan.

• nihilissimis
ZXRY schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:
Zou gewoon een Carfax halen ja, je kunt met het kenteken checken of ze de gegevens nog hebben.
Staat daar ook het VIN in dat je weet?
Via actiecodes van automotive YouTubers is zo'n rapport vaak goedkoper dan de reguliere prijs en vgm bieden ze zelfs onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid van een refund aan.
Goeie tip! Dank.

• nihilissimis
ikt schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:26:
Het sjoemeldiesel verhaal is pas eind 2015 gaan lopen
Volgens de Consumentenbond/claimstichtinh:
ā€œDe sjoemelpraktijken kwamen voor vanaf september 2009 tot 2020.ā€

De claimstichting is in 2015 opgericht, dus logischerwijs ging het ook om auto’s van de jaren ervoor.

• nihilissimis
-tom-562 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:10:
In hoeverre ben jij persoonlijk gedupeerd dan, en wat verwacht je er van?
Dit komt meer over als 'kijken of ik nog ergens gratis geld kan krijgen'
1. Als er ten tijde van de verkoop glashard tegen mij gelogen is over uitstootprestaties dan kan dat wat mij betreft niet zonder gevolgen blijven.
2. Bij latere doorverkoop werd het echt al wel lastiger om diesels te verkopen, de uiteindelijke verkoopprijs was wel zo’n 1000 euro lager dan verwacht volgens afschrijving. Was dat 100% toe te schrijven aan dit schandaal daar kan je over twisten. Maar ik durf wel te stellen dat ik benadeeld ben.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

nihilissimis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:24:
[...]

1. Als er ten tijde van de verkoop glashard tegen mij gelogen is over uitstootprestaties dan kan dat wat mij betreft niet zonder gevolgen blijven.
2. Bij latere doorverkoop werd het echt al wel lastiger om diesels te verkopen, de uiteindelijke verkoopprijs was wel zo’n 1000 euro lager dan verwacht volgens afschrijving. Was dat 100% toe te schrijven aan dit schandaal daar kan je over twisten. Maar ik durf wel te stellen dat ik benadeeld ben.
Als dieselgate pas eind 2015 speelt is punt 2 daar in 2014 niet aan toe te schrijven, daar komt geeneens een ā€˜twisten’ aan te pas? :)
Wikipedia: Volkswagen emissions scandal

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-11-2025 12:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1