Hulp gevraagd in Kabelchaos

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 08:05
Beste allemaal.

Door de bomen het bos niet meer zien.
Kent U die uitdrukking?
Ik zit met het volgende:

Een Samsung Curved Led TV, met zo'n los kastje waar alle kabels in gaan. En het scherm dat met 1 kabel verbonden zit aan dat kastje.
Tot zover niks spannends.

Verder heb ik een kleine box van KPN, voor de TV.
En ik heb een Marantz 1509 Versterkertje voor wat bescheiden surroundgeluiden.

Ik weet dat het mogelijk is om het geluid van de TV te laten lopen via de Marantz Versterker, op zo'n manier dat de Marantz vanzelf inschakelt als de tv wordt aangezet.
Maar hoe? Volgens internet moet dat kunnen via ARC, middels een HDMI-kabel.

Op de marantz zit een hdmi-aansluiting met de tekst ARC, Monitor. Die zou dan, in principe, naar de ARC van de Samsung moeten. HDMI-3.

Maar.... dan hebben we nog de KPN box.
Het signaal moet immers van de box naar de kast van de Samsung.
Op welke aansluiting moet die dan?! :?

Vraag me niet hoe ik het nu heb gedaan, maar het werkt. Met dien verstande dat ik nu met 3 afstandbedieningen moet werken om het geluid van Netflix naar de Marantz te krijgen. En ook om bijvoorbeeld radio te luisteren via het TV scherm.

Dit moet simpeler kunnen, maar ik weet effe niet hoe.

Vertel me welke informatie jullie nodig hebben (typenummers, foto's etc.) en ik plaats ze zsm.

Ben iedereen bij voorbaat enorm veel dank verschuldigd.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-12 13:07
Je hebt twee opties, KPN box in de Marantz of de KPN Box in de samsung. Beide opties werken, zelf zou ik hem in de Marantz prikken. Zet ook even HDMI passthrough en CEC/HDMI control aan. Dat laatste heet bij iedere fabrikant anders, dus je zal even moeten zoeken in de instellingen. Basishandelingen (aan, uit, volume) kunnen daarna met één afstandbediening.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
*knip* gebruik de rapporteerknop

[ Voor 81% gewijzigd door Jorgen op 12-11-2025 14:13 ]

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 08:05

[ Voor 92% gewijzigd door Jorgen op 12-11-2025 14:13 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:56

De handleiding van je Marantz (als ik het goed heb) is hier te vinden, ik denk dat je het stuk over instellingen van de ingangen nodig hebt: https://manuals.marantz.com/NR1509/EU/NL/GFNFSYicezyjvb.php
Zorg dat je TV op HDMI 1 van je Marantz aangesloten is. Je kan ook op dit punt van de handleiding starten: https://manuals.marantz.com/NR1509/EU/NL/GFNFSYbtdxzhxd.php

[ Voor 25% gewijzigd door Jorgen op 12-11-2025 14:13 ]

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:31
ARC staat voor Audio return channel. Normaal als je een HDMI kabel aansluit tussen je versterker en je TV verwacht je dat die het signaal van de versterker naar de TV stuurt. Met beeld is dit ook zo, maar het kan dus ook audio returnen met ARC. Lijkt dus tegen draads maar klopt wel. Let op, ARC is dus alleen het terug sturen van geluid van de TV naar de versterken.

Je hebt ook nog HDMI cec. Dit is de techniek die ervoor zorgt dat een apparaat andere verbonden HDMI apparaten kan beinvloeden. Zoals aanzetten of geluidsniveau. Als je dus je marantz en samsung tv koppelt en enkel HDMI cec aanzet, kan je met je tv je versterker aanzetten en het volume ervan regelen.
Dit werkt ook door meerdere apparaten heen. Dus als je de boel aansluit als volgt: KPN->Marantz->TV en je zet op alle 3 HDMI cec aan. Kan je met de afstandsbediening van je KPN alles aanzetten.
Let overigens op dat HDMI cec bij iedere fabrikant anders kan heten. Bij philips bijvoorbeeld viera link en bij samsun anynet+.

Je hebt inderdaad zoals genoemd 2 opties, namelijk:
1. KPN tv box aansluiten aan je TV (dan heb je HDMI cec EN ARC nodig)
2. KPN tv box aansluiten aan je versterker (dan heb je enkel HDMI cec nodig)

Aangezien ARC vertraging kan opleveren (bij TV niet erg maar bij gamen wel) zou ik inderdaad je KPN tv box aan je marantz hangen (optie 2) dus KNP->Marantz->TV. Hierbij heb je geen ARC nodig, enkel HDMI cec (of hoe iedere fabrikant het ook noemt).

Wanneer is optie 1 dan beter? Optie 1 is beter als jou KPN box EN je TV 4k aankunnen en je versterker niet. Dat zou je even moeten uitzoeken of jou marantz 4k kan doorlaten. Wanneer dit niet zo is en je sluit het als optie 1 aan (KNP (4k)-> Marantz (Full HD) -> TV (4k)), dan wordt het signaal tot de laagste gelimiteerd en kan je dus geen k4 kijken. Maar ik weet dus niet zeker of jou versterker dit aan kan. Staat meestal ergens op de laatste bladzijdes van de handleiding van een versterker.

Optie 1 is de volgorde als volgt: KPN 4k -> TV 4k <- Marantz (Full HD). Hierbij is het dus mogelijk dat de TV het 4k beeld laat zien en daarna tegen de logische beeld richting in (via audio return channel (ARC)). Het geluid naar je Marantz stuurt. In dat geval moet je ARC op je TV en op je versterker aanzetten en zorgen dat je versterker en TV beide op de ARC aansluiting zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Chatman313 op 12-11-2025 12:24 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42

[ Voor 90% gewijzigd door Jorgen op 12-11-2025 14:14 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op tweakers verwachten we van iedereen een stukje inzet, zowel op het gebied van de vraagstelling, voorbereiding en het inlezen door degene die de discussie start én op het gebied van de reacties, vriendelijkheid en behulpzaamheid van iedereen in het topic. Meta-discussie over handleidingen wel/niet lezen en Spaans begrijpen voegen in elk geval niks toe.
Modbreak:Zie je iets wat niet goed gaat? Druk dan op de rapporteer-knop, dan lossen wíj het op op.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.