Vraag

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12 15:34
Ik wil mijn spelvoortgang van telefoon A (S20FE) overzetten naar telefoon B (S23).
Nou had ik al begrepen dat het niet een gevalletje simpelweg een bestandje copy/pasten wordt.
Rooten is niet echt een optie, ik gebruik telefoon A nu zakelijk en telefoon B straks ook.
Nou had ik begrepen dat spelvoortgang meegenomen zou kunnen worden met Google Play Games, wat ik hekel, want cloud (mijn gegevens moeten in eigen beheer blijven).

Maar goed, ik heb denk ik weinig keus, dus ik heb toch Google Play Games aangezwengeld, maar nu is de grap: ik heb bij twee games al gezien dat de voortgang niet mee gaat. En ik heb sterk het vermoeden dat dit zo voor (praktisch) alle games gaat gelden, dus ik zet nu mijn data nutteloos in de cloud?
Google blijkt weinig informatief (gebruik je wel het juiste account? Neem contact op met de ontwikkelaar), maar herkent iemand dit? Denkt iemand dat het alsnog de moeite waard is Google Play Games in te zetten of zal ik het gewoon volledig proberen te blokkeren als in: het maakt toch niet uit, het is een truc om je gegevens naar de cloud te trekken, je profiteert er zelf niet van?

Waarom is het niet gemeengoed dat Android games niet een simpele optie hebben om een simpel bestandje met spelvoortgang te maken, die je gewoon kan copy/pasten? Het is voor mij een schoolvoorbeeld van platformverval/enshittification.

vrede in rust

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:06
Google Play Games moet door de spelmaker ondersteund worden. Dus de spellen die het ondersteunen... Je kunt overigens de Play Games wel in een privacy vriendelijke instelling zetten en dicht timmeren dat je niet gevonden wordt.
Andere spellen kun je soms naar een andere cloud syncen of naar Facebook, dat staat de spelmakers vrij om voor te kiezen.
En soms kun je ook save games exporteren.
En je hebt zowel een Google als Samsung backup, en daar kunnen ook spellen in zitten. Uiteraard wel genoeg cloud opslag nodig.

Ik zou de boel met SmartSwitch over laten zetten, dit helemaal uit laten razen. En dan kijken wat mist en eventueel via een optie in het spel kijken wat kan, of de ontwikkelaar benaderen voor hulp. Of dat spel weggooien en iets anders zoeken.

Het is bij overgang van telefoon naar telefoon lastig, maar wel een consequentie van de vrijheid van een ontwikkelaar. En een sync via bijvoorbeeld Facebook stelt cross platform opties beschikbaar om maar iets te noemen. Safe games exporteren maakt vals spelen mogelijk. Dus elke keuze heeft consequenties.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Nas T misschien wel handig voor het verhaal, over welke games hebben we het hier?

• Nas T
swhnld schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:55:
Google Play Games moet door de spelmaker ondersteund worden. Dus de spellen die het ondersteunen...
...
Ik zou de boel met SmartSwitch over laten zetten, dit helemaal uit laten razen.
Over Smartswitch: de website zegt:
Smart Switch mobile does not support application data backup or restore. Smart Switch only backs up the application on its list.
Als Google Play Games door de spelmaker ondersteund wordt, waarom staan er dan spellen in Play Games die niet ondersteund worden, zondere enige duiding? Dat is misleidend en ik wil dat Play games die spellen niet kent. Het is nu niet meer dan een vals argument om (nog) meer gegevens te verzamelen, zonder grondslag.
@rens-br Het gaat nu nog om Sudoku (KraiSoft), Lost lands 2 & 4, Underground Blossom, Hidden Through Time en The House of da Vinci 3.
Alleen The House of da Vinci 3 neemt zijn voortgang mee.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

vrede in rust

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:06
Dan kom ik op bijvoorbeeld dit artikel over game data backup:
https://www.androidpolice...backup-game-data-android/

• Nas T
Ik heb dit gevolgd, maar het is onduidelijk, omslachtig en uiteindelijk krijg ik een heel klein zipje met "archive_broser.html". En zo gaat eigenlijk mijn volledige ervaring met Android, het lijkt één groot enshittification-festijn.
Dit is één van de redenen dat ik Sailfish blijf ondersteunen. Android is gewoon kapot.
Waarom zorgt Google er niet voor dat:
Apps hun instellingen/voortgang op sublocatie A opslaan en dan met een app syncen met een nabije smartphone en de data overtanken?
Toen ik tussen de 10 en 20 was, bloeide de digitale wereld op, internet groeide. En 20 jaar later is dit volledig om zeep geholpen door de industrie. Tussen het genot van games/media is zo'n 95% onnodige frustratie.

Ik ben niet snel geneigd om het stereotype "vroeger was alles beter" aan te halen, maar dit was vroeger echt beter.

Oprecht bedankt voor jullie hulp, maar ik laat het hier bij. Misschien dat ik nog wat pogingen op Google probeer, maar de kans is <0,1% dat dit lukt.

vrede in rust

Pagina: 1