Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duitse rechtbank: OpenAI overtrad copyrightwetten met…

Pagina: 1
Acties:

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: Duitse rechtbank: OpenAI overtrad copyrightwetten met gebruik songtek...
Auteur: @Imre Himmelbauer saillant detail is dat juist het Duitse Fraunhofer de mp3 standaard getraind heeft op een nummer zonder vooraf toestemming:
YouTube: How a Suzanne Vega Song Helped Create the MP3

Zonder dat ene nummer had mp3 nooit bestaan, zo sterk zelfs dus.

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 11-11-2025 23:13 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

djwice schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:13:
Artikel: nieuws: Duitse rechtbank: OpenAI overtrad copyrightwetten met gebruik songtek...
Auteur: @Imre Himmelbauer saillant detail is dat juist het Duitse Fraunhofer de mp3 standaard getraind heeft op een nummer zonder vooraf toestemming:
YouTube: How a Suzanne Vega Song Helped Create the MP3

Zonder dat ene nummer had mp3 nooit bestaan, zo sterk zelfs dus.
Copyright is een ingewikkeld iets. Zoals ik het altijd heb begrepen van onze interne jurist over mijn eigen projecten (en wat ik ook een beetje uit het artikel van de Guardian opmaak) gaat het niet om gebruiken van copyright-material maar om het reproduceren. In het geval van de mp3-standaard wordt er verder niets van dat nummer gereproduceerd. Maar in het gaval van Generative AI kun je daar dus wel over van mening verschillen.

In de media wordt het vaak een beetje kort door de bocht benaderd, maar feitelijk gaat het dus om het reproduceren van auteursrechtelijk materiaal en niet zozeer om het gebruiken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht