Vraag

• abalduck
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-11-2025
Mijn vraag. Waarom wordt er een overbrugging geplaatst op 4polige differentieel ? Ik heb 3×230.
Bij een differentieel zit de testknop op twee en drie en daar zitten de kabels in. Toch is er een overbrugging. Bij de andere differentieel zit de testknop op 1 en dan zou ik denken dat daarom overbrugging moet.
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YtO63-eTOGlKPsDMFdv-LVFmVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pfOaXNie3c9ggMUVVeqHaLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViHlItmkqFOVEU-cH129kUvHhTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvRWagU3wiZKobK4iIAiEbzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfuLznsH-0tDe93cI1sx-Mmk4y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWnpT4EjWuWGbdVmy4vqcGSz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door abalduck op 11-11-2025 20:30 ]

Alle reacties

• abalduck
.

[ Voor 99% gewijzigd door abalduck op 11-11-2025 20:29 ]

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-01 12:48
Dit ziet eruit als of beun de haas weer aan het werk geweest is.

Waarschijnlijk kregen ze de testknop niet werkend omdat er maar drie fasen worden gebruikt i.p.v. drie fasen + nul.
Vervolgens lopen kloten tot het wel werkt.

Als je op je eerste foto kijkt zie je ook dat de nul, blauw, niet wordt geschakeld. Bij een installatie bediend door leken moet dit wel gebeuren.

Waarom zit er eigenlijk een zegel op één van de aardlekschakelaars?

Ik zou er een erkend installateur naar laten kijken. Het heeft in mijn ogen een hoog hobby gehalte.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
De aansluiting moet met een dubbele adereindhuls dus dat zit niet netjes.
@TheUnknowny Er is geen nul, vandaar dus dat deze niet is aangesloten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-01 12:48
Jim423 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:24:
De aansluiting moet met een dubbele adereindhuls dus dat zit niet netjes.
@TheUnknowny Er is geen nul, vandaar dus dat deze niet is aangesloten.
Vraag me dan wel af waar die blauwe draad dan heen gaat. Die zit in dezelfde kabel als de aders op de aardlekschakelaar.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:58
Wat voor installatie is het? want dit is een 63A 0,3A Alamat, dit is niet geheel gebruikelijk in huistuin en keuken installaties. dit klinkt meer als een beveiliging voor een zware elektromotor of dergelijke. dus waarvoor is deze ingezet? als het een elektro motor is zou het ook verklaren waarom deze geen N gebruikt. Of dit moet een oude (belgische/franse) installatie betreffen? die gebruikte vaker de aarde als 0 O-)

P.s. op het schema van de alamat staat dat je hem moet overbruggen (met weerstand natuurlijk) tussen L1 en L2 om waarschijnlijk het spannings verschil te meten/opvangen/filteren tussen de fases, want met 63a (44kW) is het allemaal iets spannender (pun intended :+ ) dan 16A (11kW)

[ Voor 8% gewijzigd door epicfailguy23 op 12-11-2025 13:44 ]

• Jim423
@epicfailguy23 Waarschijnlijk de hoofddiff in BE. En dit is geen alamat maar gewoon een aardlekschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• abalduck
TheUnknowny schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:13:
[...]

Vraag me dan wel af waar die blauwe draad dan heen gaat. Die zit in dezelfde kabel als de aders op de aardlekschakelaar.
De blauwe draad wordt niet gebruikt

• abalduck
epicfailguy23 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:43:
Wat voor installatie is het? want dit is een 63A 0,3A Alamat, dit is niet geheel gebruikelijk in huistuin en keuken installaties. dit klinkt meer als een beveiliging voor een zware elektromotor of dergelijke. dus waarvoor is deze ingezet? als het een elektro motor is zou het ook verklaren waarom deze geen N gebruikt. Of dit moet een oude (belgische/franse) installatie betreffen? die gebruikte vaker de aarde als 0 O-)

P.s. op het schema van de alamat staat dat je hem moet overbruggen (met weerstand natuurlijk) tussen L1 en L2 om waarschijnlijk het spannings verschil te meten/opvangen/filteren tussen de fases, want met 63a (44kW) is het allemaal iets spannender (pun intended :+ ) dan 16A (11kW)
Bedankt! Het is de hoofddiff op 63a. Mag want er komt 50a binnen.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Dit is gebruikelijk in België omdat de testknop niet altijd werkt bij een driehoeksnetwerk. Helemaal geen beun de haas.

De hoofdaansluiting zit waarschijnlijk op de 300mA en die is doorgelust naar de 30mA. Je moet enkel de eerste diff verzegelen.

• epicfailguy23
Ah top weer wat geleerd, dit is dus inderdaad Belgie en een installatie zonder (geschakelde?) 0.
Ik ken weinig installaties die een 'hoofd' Aardlek hebben, vandaar mijn aanname op Alamat. Dit verklaart dan ook de verzegeling.

Maar tenzij hier grote tussen gebruikers zitten (zoals een lift?) snap ik niet helemaal dat we aardlek (30ma) achter aardlek (300ma). Dus: Mocht just een (Vlaamse) electriker hier meer info over verschaffen zou dit mieters zijn. :(:) :+

@abalduck is het dan zo dat hij tussen de fases regelt of gaat de 0 over de aarde?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:43:
Ah top weer wat geleerd, dit is dus inderdaad Belgie en een installatie zonder (geschakelde?) 0.
Ik ken weinig installaties die een 'hoofd' Aardlek hebben, vandaar mijn aanname op Alamat. Dit verklaart dan ook de verzegeling.

Maar tenzij hier grote tussen gebruikers zitten (zoals een lift?) snap ik niet helemaal dat we aardlek (30ma) achter aardlek (300ma). Dus: Mocht just een (Vlaamse) electriker hier meer info over verschaffen zou dit mieters zijn. :(:) :+

@abalduck is het dan zo dat hij tussen de fases regelt of gaat de 0 over de aarde?
Ben er al even uit maar normaal gezien moet je volgens het AREI een 300mA plaatsen als hoofddifferentieel (deze wordt verzegeld) Van daaruit ga je naar alle "droge" groepen en naar de 30mA. Achter die 30mA komen dan al je "natte" groepen.
Achter de hoofddifferentieel mag je ook differentielen parallel plaatsen.

Bij een driehoeksnetwerk heb je tussen alle Lijnen 230V en nergens 400V.

• epicfailguy23
Maar 300ma voor je droge groepen is nogsteeds niet helemaal goed als je die beetpakt, lees wellicht dodelijk. in NL zekeren we alles af op 30ma met uitzondering van bijvoorbeeld autoladers/zonnepaneel omvormers die er specifiek naar 300ma vragen.

Ik ben bekend dat tussen de fases 'gewoon' 230v hebt. alleen zien we dat ook in NL bijna alleen in fabrieken nog bij mijn weten (en mocht je dan een 0 nodig hebben voor bijvoorbeeld stuurspanning dan duw je die naar aarde). vandaar mijn eerdere aannames.

Maar interessant om te weten dat daar nog verschil in zit :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een moderne installatie heeft een 300 mA diff 'op kop' en daarachter 30 mA (één of meerdere). Zowat alles moet in BE ondertussen ook achter de 30 mA. Voor oudere installaties (en deze valt daar waarschijnlijk onder) zijn de regels ten tijde van installatie nog van toepassing.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jim423
epicfailguy23 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:20:Ik ben bekend dat tussen de fases 'gewoon' 230v hebt. alleen zien we dat ook in NL bijna alleen in fabrieken nog bij mijn weten (en mocht je dan een 0 nodig hebben voor bijvoorbeeld stuurspanning dan duw je die naar aarde). vandaar mijn eerdere aannames.
In NL heb je tussen de fases 400V. Ook in fabrieken.
Daarom heb je ook een nul nodig voor stuurspanningen, anders zou je die gewoon tussen de fases kunnen aansluiten. In een woning is het toegestaan om vele groepen zonder aardlekschakelaar uit te voeren (mits de aarde in orde is) maar vanwege het gemak worden vaak alle groepen hier achter een aardlekschakelaar geplaatst. Dan hoef je namelijk ook niet op te letten wat waarop komt.

Pagina: 1