Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetkabel verlengen, echter snelheid verlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-11 14:29
Beste Tweakers,

Ik ben ten einde raad.

Ik heb een internetkabel die uit mijn slaapkamermuur komt, die in de meterkast direct in de modem zit. Als ik mijn laptop erop aansluit (via blokje, zie hieronder) 90mb ongeveer, terwijl mijn abbo 100 mb is. Prima.

Nu komt er een kast voor dus probeer ik de aansluiting te verlengen met een internetkabel en een koppelstuk. Echter telkens als ik dit doe gaat de snelheid naar 9mb op dezelfde laptop. Ik heb 4 verschillende rj45 koppelstukjes gebruikt en 2 verschillende internetkabels. De laatste koppelstuk is van Ugreen en zou 10gbps aan moeten kunnen.

Mijn laptop heeft overigens geen internetaansluiting dus ik gebruik zo een multi blokje van lenovo om van internetkabel naar usb-c te gaan. Echter deze gebruik ik in beide gevallen en zou het verschil dus niet mogen maken.

Ik heb geen idee wat er mis gaat.

Iemand een idee?

[ Voor 16% gewijzigd door klotezke op 11-11-2025 18:44 ]

Alle reacties

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heb je kabel waarmee je verlengd ook al een keer gewisseld?

• klotezke
tjanssen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:40:
Heb je kabel waarmee je verlengd ook al een keer gewisseld?
Yes, dat bedoelde ik met 2 verschillende internetkabels gebruikt. Om te verlengen dus. En zijn gewoon kant en klare kabels die ergens anders wel gewoon goed werken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er zijn geen internetkabels. Je bedoeld ethernetkabel.
Paar mogelijke oorzaken:
- kabel uit de muur is geen volwaardige Gbit kabel of verkeerd afgemonteerd

Wat is de linksnelheid op de kabel op de muur? Is dat gewoon 1Gbps?
Prik eens een kabel + koppelstukje + kabel direct in je modem en laptop. Wat haal je dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Raar probleem. Wat ik dan kan bedenken: kan het zijn dat de laptop op wifi zit ipv de kabel gebruikt? En dat de verplaatsing tot slechte verbinding leidt? Kun je wifi op de laptop uitschakelen om er zeker van te zijn dat die niet gebruikt wordt?

• klotezke
Relesi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:53:
Raar probleem. Wat ik dan kan bedenken: kan het zijn dat de laptop op wifi zit ipv de kabel gebruikt? En dat de verplaatsing tot slechte verbinding leidt? Kun je wifi op de laptop uitschakelen om er zeker van te zijn dat die niet gebruikt wordt?
Wifi staat elke keer uit

• Relesi
  • Nu online
Heb je foto’s van de situatie en de kabels?

• klotezke
Microkid schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:52:
Paar mogelijke oorzaken:

Prik eens een kabel + koppelstukje + kabel direct in je modem en laptop. Wat haal je dan?
Im just a fool, wat is link snelheid?
Je had meegekregen dat als ik mijn laptop via het blokje direct op de kabel uit de muur aansluit ik 90 mbps krijg?

Je laatste suggestie ga ik proberen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@klotezke Over welk blokjes en koppelstukjes hebben we het?

Heb je geen kleine switch?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als die wel 1000 Mbit handshaked dan hoeft de kabel in de muur niet vervangen. Hoewel het wat instabiel kan worden als daar een zwakke plek in zit.
Zou dan eerder nog utp connector vermoeden als boosdoener. Nieuwe op knijpen?

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 11-11-2025 19:08 ]

d:)b :henk d:)b

• Relesi
  • Nu online
Zijn die vier verschillende koppelstukjes van hetzelfde type? Er schijnen ook ISDN koppelstukjes te bestaan maar die werken niet voor een netwerk.

• klotezke
Greatsword schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:02:
@klotezke Over welk blokjes en koppelstukjes hebben we het?

Heb je geen kleine switch?
Blok heet dus een dock: https://nl.nbb.com/nl/p/l...6CUfq_uz7UexoCpjoQAvD_BwE

Koppelstukje, ik heb er verschillende merken gebruikt. De huidige:
https://www.amazon.nl/UGR...1974803&gad_source=1&th=1

• klotezke
Microkid schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:52:
Paar mogelijke oorzaken:

Zelfde set-up modem, kort kabeltje, koppelstuk, kabeltje, dock, laptop. Geeft 105 mb ps

Issue lijkt dus de muurkabel. Echter hoe kan het direct op de muurkabel 90 mb geven en met koppelstuk 9 mb. Ik probeer het ook al maanden dus geen momentopname.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39
Wat zou kunnen is dat de kabel/kopje naar je kamer al brak is maar het signaal net genoeg om een 100 of 1000 link te krijgen.
Verlengen geeft iets signaalverlies wat dan net genoeg is dat die naar 10mbit

Ik zou beginnen idd met linkspeed testen.
Welke linkspeed (dus niet gemeten snelheid!) zie je op de verschillende locaties.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2899/

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 11-11-2025 19:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dat verlengstuk is dus gewoon een verkapte Keystone.

Als jij vanuit de ethernetkabel vanuit je muur > naar de Lenovo HUB wel gewoon de normale snelheid haalt zit het probleem dus bij die Ugreen keystone adapter.

Koop gewoon een kleine switch.

• klotezke
Greatsword schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:17:
[...]

Dat verlengstuk is dus gewoon een verkapte Keystone.

Als jij vanuit de ethernetkabel vanuit je muur > naar de Lenovo HUB wel gewoon de normale snelheid haalt zit het probleem dus bij die Ugreen keystone adapter.

Koop gewoon een kleine switch.
Ja maar met het koppelstukje in de zelfde opstelling maar dan met een ander ethernetkabel ipv de muurkabel zoals iemand anders hier voorstelde kom ik wel op een normale snelheid. Achter de kast heb ik niet genoeg plek voor een switch. Zit net 1 cm ruimte

• klotezke
laurens0619 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:16:
Wat zou kunnen is dat de kabel/kopje naar je kabel al brak is maar het signaal net genoeg om een 100 of 1000 link te krijgen.
Verlengen geeft iets signaalverlies wat dan net genoeg is dat die naar 10mbit

Ik zou beginnen idd met linkspeed testen.
Welke linkspeed (dus niet gemeten snelheid!) zie je op de verschillende locaties.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2899/
Ik ga de kopjes vervangen van de muurkabel, thanks. Kijken of dat helpt

• laurens0619
klotezke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:21:
[...]

Test nou eerst de linkspeed :)
Das 10sec werk en geeft echt meer inzicht

Tegelijk grote kans dat het de kopjes zijn hoor :p
Kabeltester al gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 11-11-2025 19:24 ]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 17:33
[...]

Vóór je dat doet, kun je eens een foto maken van die stekkertjes zodat de kleuren van de adertjes goed te zien zijn.
Mogelijk is de volgorde verkeerd, weet de dock er toch nog 100mbit uit te halen maar gaat het met de verlenging helemaal mis omdat de aders dan weer verlegd worden naar "hoe het hoort"

• klotezke
Dieks77 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:24:
[...]

Vóór je dat doet, kun je eens een foto maken van die stekkertjes zodat de kleuren van de adertjes goed te zien zijn.
Mogelijk is de volgorde verkeerd, weet de dock er toch nog 100mbit uit te halen maar gaat het met de verlenging helemaal mis omdat de aders dan weer verlegd worden naar "hoe het hoort"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdAkT-o9bPwD2oo1gQRO5aWaD5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BazsPa0kLyoi9ZQECTnad5zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjdqwMt1vRXVdO6SrKWpCySJA4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgN8HMtVNkCEcMDocwJE5eEH.jpg?f=fotoalbum_large

Lastig te zien, maar zijn zelfde. Dit zijn dus beide uiteinden van de muurkabel.

[ Voor 8% gewijzigd door klotezke op 11-11-2025 19:40 ]

• laurens0619
Zijn dat stugge aders of soepele?

Kabels in muren zijn vaak stugge aders en standaard kopjes zijn gemaakt voor… soepele aders..

De echte purist keurt dit bij stugge aders af en er dient een patchpaneel aan ene kant en wandmontage doos aan andere kant geplaatst te worden met keystones.

Maar ik heb zelf ook vaak zat dit gedaan, risico op slechte verbindingen is alleen groter.
Wat helpt is passende kopjes gebruiken (voor stug of bv keystone naar rj45)

Na monteren altijd kabel tester gebruiken en/of linkspeed nakijken

• Relesi
  • Nu online
Die tweede foto is niet heel scherp maar het lijkt op een doorsteekstekker waar de aders wat uitsteken. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de contacten elkaar niet goed raken. Heb je een scherpere foto?
Edit: ik bedoel dat de contacten van de stekker door de uitstekende aders niet ver genoeg in het verlengblokje steken en daarmee (net) geen goed contact maken met de ijzertjes in het koppelblokje.

[ Voor 33% gewijzigd door Relesi op 11-11-2025 19:57 ]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 17:33
De ader volgorde lijkt inderdaad wel in orde te zijn.
Eens met @laurens0619 je moet wel de geschikte stekkertjes/kopjes gebruiken bij het soort kabel.

Zie dat er een WCD is, als je het nou écht netjes wil maken zet je daar een ethernet wcd in.
MAAR dan moet die muur kabel wel een stugge kabel zijn anders kun je de adertjes er niet netjes in monteren.
Die poortjes zitten dan meestal onder een hoekje dus zou moeten kunnen achter de kast met de stekker er schuin in.

• klotezke
laurens0619 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:41:
Zijn dat stugge aders of soepele?

Kabels in muren zijn vaak stugge aders en standaard kopjes zijn gemaakt voor… soepele aders..

De echte purist keurt dit bij stugge aders af en er dient een patchpaneel aan ene kant en wandmontage doos aan andere kant geplaatst te worden met keystones.

Maar ik heb zelf ook vaak zat dit gedaan, risico op slechte verbindingen is alleen groter.
Wat helpt is passende kopjes gebruiken (voor stug of bv keystone naar rj45)

Na monteren altijd kabel tester gebruiken en/of linkspeed nakijken
Zijn stug volgens mij inderdaad.

Heb je toevallig een linkje voor de stugge kopjes of keystones. Zou mooi zijn als ze het bij de hornbach verkopen. Maar volgens mij was daar niet zoveel keus.

• laurens0619
Denk niet dat ze die daar verkopen. Als je een LSA tang hebt, dan kun je gewoon ergens online bestellen.
Als je geen LSA tang hebt, moet je die erbij kopen of een toolless setje kopen (ben ik zelf minder fan van)

toolless:
https://www.allekabels.nl...1181283/rj45-stekker.html

Tegelijk, je wilt ze verlengen dus dan kun je beter iets kopen met keystones aan beide kanten.
bv zoiets: https://www.allekabels.nl...dM05MxKs78NRoC3uIQAvD_BwE

Maar dat het risico is om slechte kabels te knijpen betekent niet dat het niet kan he.
Je moet gewoon opletten en beetje geluk hebben. Wat hierboven gepost wordt, dat je kabels doorsteken, is al een goede wat je eerst zou kunnen fixen

Ik zou gewoon kijken of je die kabels nog beetje goed kan krijgen, misschien beetje aanknijpen etc.
Owja, had ik al gezegd dat je je linkspeed moest controleren? :+

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 11-11-2025 20:02 ]

• Relesi
  • Nu online
Als de aders inderdaad uitsteken zou je kunnen proberen de uitsteeksels af te knippen.

Misschien is de snelheid wel beter als je die connector stevig aangedrukt houdt in het koppelstukje.

• klotezke
laurens0619 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:57:
Denk niet dat ze die daar verkopen. Als je een LSA tang hebt, dan kun je gewoon ergens online bestellen.
Als je geen LSA tang hebt, moet je die erbij kopen of een toolless setje kopen (ben ik zelf minder fa nvan)

Tegelijk, je wilt ze verlengen dus dan kun je beter iets kopen met keystones aan beide kanten.
bv zoiets: https://www.allekabels.nl...dM05MxKs78NRoC3uIQAvD_BwE

Maar dat het risico is om slechte kabels te knijpen betekent niet dat het niet kan he.
Je moet gewoon opletten en beetje geluk hebben. Wat hierboven gepost wordt, dat je kabels doorsteken, is al een goede.

Ik zou gewoon kijken of je die kabels nog beetje goed kan krijgen, misschien beetje aanknijpen etc.
Owja, had ik al gezegd dat je je linkspeed moest controleren? :+
Aanknijpen had ik geprobeerd. Ik heb inderdaad een tang.

Link speed zal ik controleren, maar gaat vanavond even niet meer lukken. Moet even naar buiten. Dat en ook de aders inkorten zal ik nog even proberen voordat ik de kopjes vervang.

Wat is het issue perse met stugge kabels en deze kopjes? Dat ze teveel links of rechts liggen de aders of dat niet hard genoeg doordrukt om de kern te raken?

Wcd snap ik, maar met een kast ervoor vond ik het niet nodig.

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzGKnrNLu2Xq_fVl9ZUeHeIq0kY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zXBlNV2tVL1Pic4eNJPrp6xU.jpg?f=user_large

https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 11-11-2025 20:12 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 20:26

BHQ

Die is op het oog niet met de juiste tang afgemonteerd, de aders steken uit.

• laurens0619
IS het trouwens niet zo dat dit een kant en klare kabel is waar je aan 1 kant het kopje hebt afgeknipt en daarna er weer opgezet?

Zo ja dan is het wss wel soepele kern

• klotezke
laurens0619 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:57:
IS het trouwens niet zo dat dit een kant en klare kabel is waar je aan 1 kant het kopje hebt afgeknipt en daarna er weer opgezet?

Zo ja dan is het wss wel soepele kern
Weet ik even niet meer, hebben het huis een jaar geleden gekocht en verbouwt. Als ik naar de uitstekende aders kijk ziet het er solid uit. Ik probeer het inkorten even en de link speed.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:11
Het ziet eruit als een kant en klare soepele kabel waar de RJ45 afgeknipt is en zelf een nieuwe aangeknepen.

Als het stugge aders zijn moet je het afmonteren op een LSA, dus wcd, keystone of toolless RJ45.
Rj45 daar aanknijpen blijft prutswerk ook al roept de halve wereld dat daar ook speciale RJ45's voor zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is Wifi een optie?
Ergens een netwerktester lenen?
Heb je die kabel zelf getrokken?
Achter de kast heb ik niet genoeg plek voor een switch. Zit net 1 cm ruimte
Gat boren in de achterkant van de kast? :D

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2025 13:55 ]

• BHQ

BHQ

Ben(V) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:39:
Rj45 daar aanknijpen blijft prutswerk ook al roept de halve wereld dat daar ook speciale RJ45's voor zijn.
edit: dit klopte niet helemaal. Hoewel ik van mening ben dat een goede krimp met de juiste connector heel lang goed kan gaan is het idd suboptimaal.

[ Voor 47% gewijzigd door BHQ op 12-11-2025 19:27 ]

• laurens0619
BHQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:43:
[...]

Je blijft dit verkondigen, alleen een connector voor solid (+soepel) gedraagt zich feitelijk niet echt anders dan het in een keystone duwen qua contact.
Ik denk van wel
Utp kopje heeft maar heel weinig ruimte dus dan moet de pin vanaf boven contact maken

Keystone zit onder, links en rechts koper om contact te maken. Dat kan omdat keystone breder is dan utp kopje

Tenminste zo beredeneer ik het waarom keystone beter zou zijn

• Ben(V)
BHQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:43:
[...]

Je blijft dit verkondigen, alleen een connector voor solid (+soepel) gedraagt zich feitelijk niet echt anders dan het in een keystone duwen qua contact.

Stranded in keystones is ook not done zeker? (hint: niet altijd...)
Jij blijft maar hardnekkig niet begrijpen waarom je onzin verkoopt, waarschijnlijk omdat je slecht leest.
En stranded kabel in een keystone (=lsa) gaat zeker niet goed werken, stranded kabel kan niet ingesneden worden door de lsa,wat het hele principe is.

En een RJ45 voor solid is niets anders dan twee lipjes die tegen de aders geduwd worden en dus alleen oppervlakte contact maken, terwijl een lsa een stugge ader insnijd en dus een echte verbinding maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BHQ

BHQ

Ben(V) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:23:
[...]

Jij blijft maar hardnekkig niet begrijpen waarom je onzin verkoopt, waarschijnlijk omdat je slecht leest.
En stranded kabel in een keystone (=lsa) gaat zeker niet goed werken, stranded kabel kan niet ingesneden worden door de lsa,wat het hele principe is.

En een RJ45 voor solid is niets anders dan twee lipjes die tegen de aders geduwd worden en dus alleen oppervlakte contact maken, terwijl een lsa een stugge ader insnijd en dus een echte verbinding maakt.
Aha. Dus fabrikanten die claimen dat er zowel stranded als solid in hun keystones kan die verzinnen maar wat? (En ja, deze stelling was enigszins bewust om te kijken hoe je zou reageren).

LSA snijdt door de isolatie, niet noemenswaardig in de ader maar genoeg om oxide weg te halen, en die verbinding is in theorie wel beter, ja.

Maar een geschikte goed gekrimpte RJ45 (of nou ja, 8P8C) kan evengoed decennia meegaan zonder problemen in een omgeving die niet te ruig is.

• Ben(V)
Tja... fabrikanten maken om te verkopen en niet altijd om kwaliteit te leveren.

Rj45 zijn alleen bedoelt voor patchkabels (kant en klaar gekocht) die bij problemen snel vervangen kunnen worden.
Ik heb in mijn leven echt al heel wat patchkabels versleten die aan vervanging toe waren, die gaan echt nooit decennia mee.

Als je vaste bekabeling aanlegt wil je zekerheid dat het tot in lengte van dagen kwalitatief op orde blijft, daarom gebruik je daar altijd kabel met stugge aders van awg23 of awg24 en monteer je ze af op LSA (wcd, patchpanel, keystone of toolless RJ45 als het echt niet anders kan)
Ander diktes moet je ook nooit doen want die zitten te los in de LSA.

PS
En dat insnijden is niet alleen voor de isolatie bedoelt, maar echt om door het insnijden van de ader een koude las te maken waar geen corrosie tussen kan komen.

• BHQ

BHQ

Ben(V) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:05:
Tja... fabrikanten maken om te verkopen en niet altijd om kwaliteit te leveren.

Rj45 zijn alleen bedoelt voor patchkabels (kant en klaar gekocht) die bij problemen snel vervangen kunnen worden.
Ik heb in mijn leven echt al heel wat patchkabels versleten die aan vervanging toe waren, die gaan echt nooit decennia mee.

Als je vaste bekabeling aanlegt wil je zekerheid dat het tot in lengte van dagen kwalitatief op orde blijft, daarom gebruik je daar altijd kabel met stugge aders van awg23 of awg24 en monteer je ze af op LSA (wcd, patchpanel, keystone of toolless RJ45 als het echt niet anders kan)
Ander diktes moet je ook nooit doen want die zitten te los in de LSA.

PS
En dat insnijden is niet alleen voor de isolatie bedoelt, maar echt om door het insnijden van de ader een koude las te maken waar geen corrosie tussen kan komen.
Weet je: uitleggen *waarom* iets zo is helpt in dit geval aanzienlijk (ipv zo stellig zijn als in je initiële reactie - daardoor raakt de inhoud kwijt en dat is zonde, want wat je zegt klopt feitelijk wel gewoon - ik sloeg ook meer aan op toon dan op inhoud in dit geval..)

Ik moest het ook even nazoeken en inderdaad, bij een stekker is het een mechanische krimp, bij IDC zit het feitelijk al in de naam en is het proces anders.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Zou PoE nog iets kunnen bijdragen aan versterken van het signaal met het koppelstukje?

Bijvoorbeeld: https://www.ibood.com/nl/...oe-switch-lgs105p/2800318

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PoE zorgt voor stroom, niet voor een beter netwerksignaal op een brakke ader of aansluiting.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Borromini schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:50:
PoE zorgt voor stroom, niet voor een beter netwerksignaal op een brakke ader of aansluiting.
Of 2,5 Gbit erop connecten, gebruikt aanzienlijk meer stroom. Wellicht blijft er 1Gbit over.
Maar fraai is het niet om bewust package loss te genereren.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

2,5 GbE heeft ook een betere drager nodig, als hij al linkt op 100 Mbps en met dat blokje ertussen op 10 Mbps (!) dan is er wel wat anders aan de hand dan een signaal dat niet sterk genoeg is. Veronderstel dat TS geen paleis heeft waar hij tegen de lengtebeperking van CAT5 aanhikt voor 1000 of 100 Mbps.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Relesi
  • Nu online
En @klotezke , ben je nog verder gekomen inmiddels?

• Ben(V)
BHQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:26:
[...]

Weet je: uitleggen *waarom* iets zo is helpt in dit geval aanzienlijk (ipv zo stellig zijn als in je initiële reactie - daardoor raakt de inhoud kwijt en dat is zonde, want wat je zegt klopt feitelijk wel gewoon - ik sloeg ook meer aan op toon dan op inhoud in dit geval..)

Ik moest het ook even nazoeken en inderdaad, bij een stekker is het een mechanische krimp, bij IDC zit het feitelijk al in de naam en is het proces anders.
Je hebt die tekst weg gehaald maar je begin je verhaal met "Je blijft maar verkondigen" waaruit blijkt dat je al meerdere keren opmerkingen van mij hierover gelezen hebt waarin ik ook vaak uitleg hoe het een en ander in elkaar zit.
En als je behoefte aan uitleg hebt kun je ook simpel om vragen. ;)

@Borromini POE heeft echt helemaal niets met netwerk snelheid te maken.
Als TS terugvalt naar 100Mbps komt dat simpelweg dat ergens een aderpaar geen contact maakt waardoor die verbinding (by design) terugvalt naar 100Mbps.
En de oorzaak is 99% zeker in een connector te vinden.

Ik heb wel eens als test een netwerk verbinding gemaakt met een telefoonkabel (is eigenlijk cat3), dat werkte gewoon met 1GBps ik kreeg een hoge error rate maar geen terugval naar 100 Mbps.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 13-11-2025 10:32 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we deze discussie even parkeren en voeren in een topic waarin het niet volledig ontspoort wordt? De TS is hier echt niet bij geholpen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
@Ben(V) Je verwart me met JJ :).

Pagina: 1