Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoogteverschil met tuin buurman

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:54
Buurman kan toch gewoon een geultje graven, beton erin storten en betonrand erin plaatsen of een muurtje erop metselen? Lijkt mij zijn verantwoordelijkheid om zijn grond op zijn grond te houden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20
Ik weet niet hoe groot de tuin is maar met een hoogteverschil van 20cm ben je er met een talud van 20cm op 45 graden ook....

Als buurman dat niet wil lijkt me duidelijk dat het aan hem zelf is om een oplossing te bedenken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
20 cm hoogteverschil kan je wel opvangen met opsluitbanden op z'n kant in verband gestapeld.
Dus als het ware betonbandjes als metselstenen gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
ik vind dat als je buurman het ok vind om 20 cm bij jou te storten, het ook oke is dat jij bij hem 20 cm weghaald. Beetje trieste bedoeling om eerlijk te zijn.

MAar ja, zolang je net zoveel onder de grond hebt als erboven, komt het wel goed. Dat 45% talud zie ik ook geen heil in, dit gaat gegarandeerd schuiven, en dan ligt het alsnog bij jou (spreek ik uit ervaring).

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02:07
Hij mag die grond sowieso niet op jouw erf storten. Ik vind dat de buurman verantwoordelijk is, hij wijzigt tenslotte de bestaande situatie. Of dat juridisch ook zo is durf ik niet te zeggen.

De mooiste oplossing is om jouw onderste planken te vervangen door een gemetseld muurtje

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Precies voor dit probleem hebben ze keerwandjes uitgevonden.

https://www.betondingen.nl/keerwanden/

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Fe2O3

Ja das roest

Jij moet in jouw tuin blijven. De buurman moet in zijn tuin blijven.

Ik zou een dikke schutting, op mijn land (dus niet OP de grens) zetten en daar mag hij dan niet tegen of aan bouwen.

En omdat het kan, de eerste 20cm van gaas doen, zodat hij er geen grond tegenaan kan storten. :)

Dum de dum

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 12:32
Als beton bandjes niet werken kan je hem adviseren om grindregels op zijn kant te zetten, afhankelijk van de kant steken ze dan 20 of 40 centimeter de grond in, is meer dan genoeg.
Die tegels kun je regelmatig gratis van Marktplaats halen, dus het ligt niet aan de kosten.
Verder, zoals eerder gezegd, het is zijn probleem... Los het maar op... Tuin volledig onder afschot kan ook prima, dat hij op gelijke hoogte uit komt met jou.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:16
Is het wel terecht dat de (nieuwe) buurman hier rekening mee moet houden?
TS heeft destijds de afwijking van de schuur op Peil -20cm geaccepteerd en vervolg je tuin 20cm lager aangelegd. Is TS dan niet de gene die moet zorgen voor de betonnen rand rond zijn tuin om te voorkomen dat de grond van de buurman wegzakt?

Spel en typfouten voorbehouden

• grimselman
hfolkers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:14:
Tuin volledig onder afschot kan ook prima, dat hij op gelijke hoogte uit komt met jou.
Ik betwijfel of dat mag. Je mag als eigenaar van een hoger gelegen erf geen handelingen verrichten waardoor het water naar een lager gelegen erf stroomt. Nu is het wel zo dat het erf van ts maar deels lager is dus heel zwart wit is het niet

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:44
grimselman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:00:
[...]

Ik betwijfel of dat mag. Je mag als eigenaar van een hoger gelegen erf geen handelingen verrichten waardoor het water naar een lager gelegen erf stroomt. Nu is het wel zo dat het erf van ts maar deels lager is dus heel zwart wit is het niet
Afschot is alleen een probleem met bestrating. Gras of een border hoeven geen problemen op te leveren. Hier zien we in de praktijk niet eens issues met een 80 cm hoge wal die in een meter afloopt.

Achterbuurman zal zelf een oplossing moeten realiseren en bekostigen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:23

m-vw

Dus?

Ik iets soortgelijks meegemaakt, alleen was ik toen 'de buurman'. Bij ons vorig huis had de vorige bewoner (Volgen we nog?) dit netjes op gelost door een rand te maken van houten bielzen. Helaas waren die na een flink aantal jaar behoorlijk rot, dus heb ik ze vervangen door palisadebanden versterkt met wat beton ijzers en wat mortel.

Er zijn genoeg oplossingen die weinig ruimte in beslag nemen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
Hoogteverschil is niet het probleem, maar het feit dat buurman met grond over de erfgrens gaat. Wat had hij gedaan als je overkapping er niet was geweest? Mogelijk wist hij niet waar erfgrens ligt, misschien kun je samen een keerwandje op de erfgrens maken. Dan hou je je buur te vriend en heb je een mooie oplossing.

• Joris748
Toke_gt schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:45:
Hoogteverschil is niet het probleem, maar het feit dat buurman met grond over de erfgrens gaat. Wat had hij gedaan als je overkapping er niet was geweest? Mogelijk wist hij niet waar erfgrens ligt, misschien kun je samen een keerwandje op de erfgrens maken. Dan hou je je buur te vriend en heb je een mooie oplossing.
Buurman gaat 5 cm over de erfgrens (volgens TS staat de overkapping op 5 cm van de erfgrens), dus het is aannemelijk dat de buurman niet wist waar de erfgrens lag.

Keerwandje/beschoeiing op de erfgrens lijkt me een prima oplossing. En gezamenlijk kosten delen (ik kom terug op Joris748 in "Hoogteverschil met tuin buurman") lijkt me een goed idee, TS heeft er ook alle belang bij dat de planken van zijn overkapping niet binnen 5 jaar weggerot zijn.

Puntje van aandacht is wel dat de ruimte tussen de beschoeiing en de planken van het schuurtje altijd vrij blijft, anders blijven de planken alsnog nat.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 12-11-2025 08:52 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Toke_gt
Joris748 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:33:
[...]
Buurman gaat 5 cm over de erfgrens (volgens TS staat de overkapping op 5 cm van de erfgrens), dus het is aannemelijk dat de buurman niet wist waar de erfgrens lag.
Nou, er zijn mensen op deze wereld die zoiets willens en wetens negeren. Gewoon lekker makkelijk tegen die planken aan storten, hoef je niks af te bakenen en ‘TS kan toch niets met die 5 cm’.
Niet gezegd dat achterbuurman zo iemand is, maar zelf zou ik zoiets even overleggen als ik het niet wist en dat is hier ook niet gebeurd. Daarom ook samen dat randje aanbrengen, dan hou je de eer aan jezelf en is er nog steeds ruimte om vrienden te worden.

• Joris748
Toke_gt schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:55:
[...]

Nou, er zijn mensen op deze wereld die zoiets willens en wetens negeren. Gewoon lekker makkelijk tegen die planken aan storten, hoef je niks af te bakenen en ‘TS kan toch niets met die 5 cm’.
Niet gezegd dat achterbuurman zo iemand is, maar zelf zou ik zoiets even overleggen als ik het niet wist en dat is hier ook niet gebeurd. Daarom ook samen dat randje aanbrengen, dan hou je de eer aan jezelf en is er nog steeds ruimte om vrienden te worden.
Laten we er even vanuit gaan dat de achterbuurman ter goeder trouw gehandeld heeft. Niet iedereen begrijpt dat je geen grond tegen houten planken moet storten ;) En helaas: niet iedere achterbuurman ziet de noodzaak van overleg.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:57
Wat zit er nu als erfafscheiding tussen de percelen eigenlijk? Enige wat ik nu lees is dat en overkapping 5 cm naast de erfgrens van TS. Maar staat er voor de rest geen schutting of iets dergelijks? Of zijn de berging en de overkapping over de gehele breedte en dus nu de erfafscheiding (waarachter dus nog 5 cm van TS is?

• Foutlook
  • Niet online
NACrat schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:11:
Wat zit er nu als erfafscheiding tussen de percelen eigenlijk? Enige wat ik nu lees is dat en overkapping 5 cm naast de erfgrens van TS. Maar staat er voor de rest geen schutting of iets dergelijks? Of zijn de berging en de overkapping over de gehele breedte en dus nu de erfafscheiding (waarachter dus nog 5 cm van TS is?
Niets. Gebied achter de achtertuin heeft jaren braak gelegen en nu zijn er huizen op gebouwd.

Zojuist de buurvrouw gesproken. Ze geeft aan dat ze het strookje grond weghalen wat tegen de planken op ons perceel ligt. Ze ging met de hovenier in gesprek hoe dit verder opgelost moet worden. Als dit inderdaad zo gebeurd is het prima opgelost.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Je druk maken over de rottende planken onder het maaiveld, maar de hele achterkant van de schuur niet kunnen onderhouden omdat je op de erfgrens zit (als de achterbuur een schutting plaatst kun je er dus niet meer bij).

Maar goed, betonen keerwand/beschoeiing/damwand plaatsen is dé oplossing voor het hoogteprobleem. En bij een keerwand (L profiel) komt de gronddruk van zijn eigen kant, dus dat mag geen probleem zijn.

Dat het wat geld kost is niet jouw probleem. Geen idee hoe breed je schuur is, met 250 euro ben je wel een keer klaar, dat hoeft dan wellicht nog niet eens over de volle lengte van de erfgrens.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
BLACKfm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:38:
Je druk maken over de rottende planken onder het maaiveld, maar de hele achterkant van de schuur niet kunnen onderhouden omdat je op de erfgrens zit (als de achterbuur een schutting plaatst kun je er dus niet meer bij).

Maar goed, betonen keerwand/beschoeiing/damwand plaatsen is dé oplossing voor het hoogteprobleem. En bij een keerwand (L profiel) komt de gronddruk van zijn eigen kant, dus dat mag geen probleem zijn.

Dat het wat geld kost is niet jouw probleem. Geen idee hoe breed je schuur is, met 250 euro ben je wel een keer klaar, dat hoeft dan wellicht nog niet eens over de volle lengte van de erfgrens.
Daar was toch helemaal geen sprake van eerst, er was braakliggend terrein. Er was dus genoeg ruimte voor onderhoud.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:13
Ik zou toch iets van een erfscheiding maken samen met de achterbuurman en ja dat zal je samen moeten betalen.
Als je niks doet gaat de achterbuurman een profisorische scheiding maken van misschien plankjes die ook na een paar jaar weg zijn en zit je weer met hetzelfde euvel.
Met een deugdelijke erfscheiding blijft de erfgrens duidelijk en behouden en zal ook in de toekomst (weer nieuwe achterburen) geen twistpunt worden.
Normaal gesproken moet een erfscheiding of schutting door beide partijen worden betaald.
Let wel, als de achterbuurman besluit om een schutting op te trekken zul je daar sowieso aan mee moeten betalen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
vogelmans schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:09:
Ik zou toch iets van een erfscheiding maken samen met de achterbuurman en ja dat zal je samen moeten betalen.
Als je niks doet gaat de achterbuurman een profisorische scheiding maken van misschien plankjes die ook na een paar jaar weg zijn en zit je weer met hetzelfde euvel.
Met een deugdelijke erfscheiding blijft de erfgrens duidelijk en behouden en zal ook in de toekomst (weer nieuwe achterburen) geen twistpunt worden.
Normaal gesproken moet een erfscheiding of schutting door beide partijen worden betaald.
Let wel, als de achterbuurman besluit om een schutting op te trekken zul je daar sowieso aan mee moeten betalen.
Welnee, als de buurman zijn schutting op zijn eigen erf zet kan hij dat gewoon zelf betalen. Pas als de afscheiding exact OP de erfgrens staat dan is er sprake van gezamenlijk betalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
No Hands schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:50:
[...]

Welnee, als de buurman zijn schutting op zijn eigen erf zet kan hij dat gewoon zelf betalen. Pas als de afscheiding exact OP de erfgrens staat dan is er sprake van gezamenlijk betalen.
Dat klopt maar de buurman mag de schutting gewoon precies op de erfgrens zetten en dan zul je daar aan mee moeten betalen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

vogelmans schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:30:
[...]

Dat klopt maar de buurman mag de schutting gewoon precies op de erfgrens zetten en dan zul je daar aan mee moeten betalen.
Nee hoor ;)

Ey!! Macarena \o/

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waarom niet in dit geval?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• grimselman
vogelmans schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:30:
[...]

Dat is maar de vraag in dit geval. De verplichting om mee te werken aan een scheidsmuur op de erfgrens is gebaseerd op privacy. Als de schuur + overkapping van TS over de hele breedte van het perceel staat dan is al voldaan aan de privacy voorwaarde en vervalt m.i. de verplichting.

• Joris748
De buurman mag, in het geval dat TS niet meewerkt, de schutting tegen de erfgrens zetten. Niet op de erfgrens.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sowieso niet in elk geval ;)

Iets op de erfgrens zetten doe je enkel in overleg en deel je de kosten. Niet "Ik bepaal wat er op de erfgrens komt en de buren betalen daar de helft aan mee, ook als ze die schutting niet mooi vinden" :P

Want zo kwam het bij mij over ;)

Ey!! Macarena \o/

• Foutlook
  • Niet online
Achterburen zijn niet van plan een schutting te plaatsen, ze willen daar een plantenborder maken. Ze vinden het uitzicht op de overkapping (die inderdaad de hele breedte is) helemaal prima. Dus die discussie is niet relevant in onze situatie :)

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

No Hands schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:05:
[...]
Daar was toch helemaal geen sprake van eerst, er was braakliggend terrein. Er was dus genoeg ruimte voor onderhoud.
Vanaf nu dan dus niet meer. Ook al zou er geen schutting of iets worden neergezet moet je nog maar toestemming krijgen om vanaf het erf van de buurman je onderhoud te plegen (voor zover dat nodig is).

Ik heb ook 6 jaar 'braakliggend terrein' aan de achtertuin gehad, maar de bouwplannen waren toen al bekend. Laat ik het er op houden dat ik geen zin had om na 6 jaar het tuinhuis een halve meter op te schuiven, wat er ook tegen die tijd geplaatst zou worden.

En er zullen vast regels voor zijn die bepalen hoever je bouwwerk van de erfgrens moet staan. Indien het openbaar terrein zou betreffen is dit 1 meter vanaf de erfgrens. Indien geen openbaar terrein (zoals een mandelig pad) mag je tot op de erfgrens bouwen.

Maarja, als je een schuur van hout maakt dat onderhoudsgevoelig is lijkt het mij wel handig deze op zijn minst een halve meter, of hoeveel onderhoudsruimte je ook nodig denkt te hebben, van de erfgrens af houdt.
Een (goed) gemetseld muurtje gaat een stuk langer mee dan wat plankjes gelakt vurenhout (bij wijze van spreken).

Je zou het nog kunnen hebben over het 'ladderrecht', waarmee je in goed overleg onderhoud vanuit de tuin van de buren mag plegen. Maar als de buurman nou net daar zelf een schuur heeft staan dan mag jij betalen om deze 'even te verplaatsen'.

Dus ongeacht is het niet altijd even slim om een (houten) schuur strak (...5cm...) tegen de erfgrens te zetten.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:31
Kan je je buurman niet vragen om dit tussen de houten platen en de grond te voorzien?
https://www.amazon.com.be...e=nl_BE&gad_source=1&th=1
Met de noppen tegen het hout uiteraard.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als het flink regent, loopt al het water van de buren jouw tuin in. Daar zou ik me meer zorgen over maken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• assje
Joris748 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:50:
De buurman mag, in het geval dat TS niet meewerkt, de schutting tegen de erfgrens zetten. Niet op de erfgrens.
TS is gewoon verplicht om mee te werken en betalen aan een erfafscheiding mochten de buren daar een punt van maken.

Verder zijn al deze juridische scenario's helemaal niet nodig voor zoiets simpels; hou het gewoon gezellig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
bombadil schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:42:
Als het flink regent, loopt al het water van de buren jouw tuin in. Daar zou ik me meer zorgen over maken.
Dat hangt echt niet het geval te zijn, hangt helemaal af van de waterdoorlatendheid en onderliggende grondlagen.

• vogelmans
Het huis van TS staat ook 20 cm hoger. De grond loopt af naar de berging aan de achterkant.
De achterkant van de tuin komt dus in een soort geul te liggen waar het water misschien zal blijven staan.
Je zou daar een wateropvangbak met waterpomp in kunnen graven als je vochtproblemen krijgt.
Als je op goed doorlatende zandgrond zit dan zal het allemaal wel meevallen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je relatie met de nieuwe buren wat waard is, doet het natuurlijk geen pijn om mee te denken, en wat water bij de wijn te doen.
Ik bedoel: Het nivoverschil is ook niet zijn schuld.
Dus ga langs, kijk ter plekke hoe en wat en maak samen een beslissing.
Samen een geul graven, en wat keerwandjes er in gooien en klaar. Kost de wereld niet, en je kan daarna nog lachend bij elkaar op de koffie.

Wat is er toch mis in dit land... Iedereen gaat meteen met de hakken in het zand, vermijdt dialoog en zoekt dan ergens een anoniem roeptoeterkanaal om advies in te winnen over iets triviaals.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Foutlook
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:19:
Als je relatie met de nieuwe buren wat waard is, doet het natuurlijk geen pijn om mee te denken, en wat water bij de wijn te doen.
Ik bedoel: Het nivoverschil is ook niet zijn schuld.
Dus ga langs, kijk ter plekke hoe en wat en maak samen een beslissing.
Samen een geul graven, en wat keerwandjes er in gooien en klaar. Kost de wereld niet, en je kan daarna nog lachend bij elkaar op de koffie.

Wat is er toch mis in dit land... Iedereen gaat meteen met de hakken in het zand, vermijdt dialoog en zoekt dan ergens een anoniem roeptoeterkanaal om advies in te winnen over iets triviaals.
Af en toe denk ik, wat is er mis met sommige forum leden hier? ;)

Ik heb met geen woord over een te plaatsen schutting gerept, en zelfs later expliciet aangegeven dat buren totaal niet van plan zijn een schutting te plaatsen, maar de discussie daarover blijft doorgaan.

Verder jouw aanname over hakken in het zand en dialoog vermijden... ik ben gewoon in gesprek met de buren en dat gaat prima. We kunnen het goed met elkaar vinden, en we hebben samen alle vertrouwen in een goede oplossing. Het enige waar ik benieuwd naar was waren soortgelijke ervaringen of een tip die de buren en ik wellicht over het hoofd zagen.

• Toke_gt
Foutlook schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:09:
Achterburen zijn niet van plan een schutting te plaatsen, ze willen daar een plantenborder maken. Ze vinden het uitzicht op de overkapping (die inderdaad de hele breedte is) helemaal prima. Dus die discussie is niet relevant in onze situatie :)
Dan zou ik het achterste deel van de border (ca 1m) langzaam laten aflopen naar jouw overkapping, met een strookje grind tegen jouw overkapping aan voor de afwatering. Door de beplanting zie je dat hoogteverschil nauwelijks als de planten wat volgroeid zijn en het grind voorkomt dat de onderste planken het alsnog zwaar te verduren krijgen. Simpele, relatief goedkope oplossing.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Klinkt alsof je buren goed meedenken maar (terecht) geen grote kosten willen maken. Aan de andere kant hebben ze niet het recht om zomaar zand te storten op/over de erfgrens, en zit je ook met afwatering. Als daar een geul ontstaat waardoor water tegen jouw overkapping blijft staan heb je hetzelfde probleem.

Ik zou buurman aanbieden om samen de kosten te dragen om een muurtje van 10cm breed, 20cm hoog te (laten) metselen om het hoogteverschil op te vangen én voor jou het probleem op te lossen. Dat muurtje bouw je dan op de erfgrens en je levert allebei 5cm grond in, jij blij buurman blij, en je hebt geen gedoe met water dat van de border van de buurman jouw tuin in loopt. Ben je met een paar honderd euro aan materiaal, een kratje bier en een middag samen stenen leggen klaar.

Mocht je argumenten nodig hebben dan kun je nog aandragen dat buurman ook niet zomaar tot tegen/op de erfgrens mag doen wat hij wil, en dat buurman verplicht is om te zorgen dat er geen water jouw tuin in loopt. Maar klinkt alsof dat niet eens nodig is en je hier samen wel aan uit gaat komen.

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 12:10
Als de buurman een betonnen L-element (mini keerwand) of muurtje neerzet kan het hoogte-verschil opgelost worden, maar als deze langs de erfgrens wordt geplaatst ontstaat er een hoogte verschil van 20cm terwijl je overkapping slechts 5cm van de grens staat. Hierdoor heb je niet direct grond tegen het hout van je schuur, maar binnen no-time zal deze geul vol zitten met blad/grond waardoor het alsnog zal gaan rotten.

Hiermee heb je geen antwoord op je vraag, maar wellicht goed om rekening mee te houden.
Een foto van de situatie vanaf je buurmans kant kan wellicht helpen om mee te denken aan een oplossing.

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 11:49
Dit. Wij bleken in ons nieuwbouwprojectje van 6 twee-onder-een-kap woningen ook de laagst gelegen tuin te hebben. Dat hadden we niet echt in de gaten, tot onze (inmiddels aangelegde) tuin telkens onder water kwam te staan als het flink regende. Soms kwam het water zelfs in de schuur, terwijl deze op een verhoging en ook nog op geïmpregneerde balken staat. En van tijd tot tijd tot de drempel van de achterdeur. Het water bleef ook echt lang staan. Eerst hebben we rondom de schuur geulen uitgegraven die we hebben opgevuld met grind. Maar dat hielp nog niet echt. Wij hebben uiteindelijk drainagegoten aangelegd, toen we toch de hemelwaterafvoer van de nieuw te bouwen overkapping moesten regelen (en de bestrating dus toch open moest).

Hadden we het van tevoren geweten dan hadden we meteen de juiste maatregelen kunnen nemen, nu zijn we er wel twee jaar mee bezig geweest voordat het echt opgelost was.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36
Toke_gt schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:36:
[...]

Dan zou ik het achterste deel van de border (ca 1m) langzaam laten aflopen naar jouw overkapping, met een strookje grind tegen jouw overkapping aan voor de afwatering. Door de beplanting zie je dat hoogteverschil nauwelijks als de planten wat volgroeid zijn en het grind voorkomt dat de onderste planken het alsnog zwaar te verduren krijgen. Simpele, relatief goedkope oplossing.
Ik woon in de heuvels van Limburg. Wanneer ik niet-vlakke grond op erfgrenzen zie, zie ik waterproblemen en burenruzie ;) Dat is sowieso al een probleem met een hoogteverschil van 20cm tussen percelen (en ik kan je uit ervaring vertellen, je hebt niet eens 20cm nodig voor waterproblemen). Ga je ook de buren laten afvloeien richting je eigen tuin, dan zou ik dat nooit doen zonder goot waar die in leegloopt (en niet gewoon in de volgende tuin). Oftewel, drainage/sloot. Gezien de beschrijving van de TS zou het best eens kunnen dat het logisch is dat het hele bestaande en nieuw blok hierin samenwerkt, want iedereen heeft dit probleem. @Foutlook weet je hoe het met je grondwater zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 17-11-2025 09:29 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1