Vraag

• mhderuijter
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 07:12
Kun je andere speakers aansluiten op een Harman Kandor BDS 335 Home Theater System?

Ik zou de 2 kleine speakers willen vervangen. Volgens de leverancier kun je er geen speakers op aansluiten van een ander merk.

Als dat wel kan, welke adviseer je dan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:21
Het continu gemiddelde vermogen in stereomodus is 50 watt per kanaal, met een bereik van 20 Hz - 20k Hz, @ <1% THD, bij beide kanalen aangedreven naar 6 ohm. Daar zou je prima andere luidsprekers op kunnen aansluiten. Luidsprekers met een beetje hoog rendement en 8 ohm zullen het beste resultaat geven.

Welke speakers het beste passen, is een kwestie van persoonlijke smaak al denk ik dat een paar B&W 606 of Dali Oberon speakers al heel leuk kunnen klinken. Dit zijn kleine speakers, doch al wel heel volwassen qua geluid.

• mhderuijter
Dankjewel voor je reactie, Ransbal!

• mhderuijter
De 2 huidige satelietspeakers zijn 10 x 15 cm. Verder zit er een subwoofer bij, die ik niet wil vervangen.
Zijn er satelietspeakers in (ongeveer) dat formaat, die te overwegen zijn en aangesloten kunnen worden?

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:21
Als je op hetzelfde formaat wil blijven zou ik ze niet eens vervangen..

Heel kort door bocht, hoe groter de kast hoe beter het geluid. In een kleine kast kunnen maar kleine units geplaatst worden die nagenoeg geen lage tonen produceren. Dat moet de sub dan voor zijn rekening nemen. Echter hoe hoger (>100Hz) hoe beter je hoort waar een subwoofer staat en dat wil je juist niet. Deze moet alleen in de laagste regionen draaien om echt een aanvulling te zijn op het geluid wat uit de luidsprekers komt. In een grotere kast kunnen grotere en vaak betere drivers geplaats worden waarmee het geluid overal flink verbeterd. De sub hoeft dan minder tonen boven de 100Hz of lager (kantelfrequenties) voor zijn rekening te nemen wat voor de meeste mensen veel aangenamer klinkt (geheel subjectief natuurlijk).

Wil je beter? Dan vervang je de kleine luidsprekers door groter zoals initieel als voorbeeld gegeven. Deze speakers zullen dan ook langer mee gaan dan de set als geheel en ook bruikbaar zijn als je een nieuwe versterker wilt. Google eens op bet begrip "just add speakers" met als zoekoptie de taal Nederlands.
Wil je veel beter? Vervang dan de hele set.
Wil je andere satellieten? Zonde van het geld, deze set is op elkaar afgestemd.

Als je voor beter gaat en begint met een paar nieuwe speakers probeer dan de kantelfrequentie van de sub ook naar beneden bij te stellen tot het laagst dat deze luidsprekers kunnen.

• mhderuijter
Wederom bedankt voor je reactie, Ransbal. Heel verhelderend!
Pagina: 1