Wie zet de tariefoptimalisatie dynamisch solaredge app aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-01 11:12
Voordat ik een dynamisch contract neem test ik of ik de omvormer automatisch kan laten uitvallen bij negatieve prijzen (ik heb een jaarlijksoverschot dus ik hoef bij negatieve prijzen niet terug te leveren om, zolang de saldering duurt, voordeel te hebben van wegstrepen energiebelasting en btw). Ik voer alles in op de solaredge app. Maar het begint al dat ik de begindatum niet kan invoeren (anders dan de dag van vandaag) en na tweemaal invoeren elektriciteitstarieven (dynamisch en vervolgens per uur of kwartier) en de aanvullende kosten ( 0 cent want Budget Energie rekent alleen 2,1 cent per kWh dat je afneemt, dus niet wat je teruglevert) tik ik 'negatieve tariefoptimalisatie' aan maar na opslaan verschijnt er 'je bent niet de eigenaar van de installatie ... '. Is het de dynamische energieleverancier die die goedkeuring moet geven? Help desk Budget Energie antwoordt mij niets te kunnen doen.
Daarnaast zou ik alvast willen weten of ik bij negatieve prijzen wanneer ik een was wil draaien ect de negatieve tariefoptimalisatie ook weer tijdelijk kan uitzetten. Want met de omvormer uit maar met een eigen verbruik gaat de levering op de meter lopen en kan ik over de dan afgenomen kWh's immers de energiebelasting gaan betalen. Als 'bijkomende kosten' hoef ik immers niet de 13 cent energiebelasting en btw in te voeren want ik heb zoals vermeld een jaarlijks terugleveroverschot. En na 1-1-2027 valt het voordeel van het weg kunnen strepen van de energiebelasting sowieso weg.
Ik heb als klant van solaredge hierover een supportcase aangemaakt, maar ongeduldig. Dus hier ook deze vragen.

...

Beste antwoord (via Cratchit op 13-11-2025 18:58)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
@Cratchit is geholpen door de helpdesk van solaredge. Er stond schijnbaar na het omwisselen van een defecte omvormer ergens iets verkeerd ingesteld. Ik kan nu de negatieve prijsoptimalisatie aan, en ook weer uit zetten.

zo, nu kun je het als beste antwoord markeren :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:22
Overschat de kosten van netinvoer bij negatieve prijzen niet, het zijn geen grote bedragen. Het aantal uren met negatieve prijzen was dit jaar weliswaar hoog maar de prijzen waren minder negatief dan voorheen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Cratchit
Jan Workum schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
Overschat de kosten van netinvoer bij negatieve prijzen niet, het zijn geen grote bedragen. Het aantal uren met negatieve prijzen was dit jaar weliswaar hoog maar de prijzen waren minder negatief dan voorheen.
Dankzij meer export dankzij sluiten Duitse en enkele Belgische kerncentrales.

• Cratchit
Jan Workum schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
En dan alleen de uren met negatieve prijs waarbij de zon schijnt. Negatieve prijzen heb je ook vaak 's nachts als het hard waait.

• Cratchit
Ik ben geholpen door de helpdesk van solaredge. Er stond schijnbaar na het omwisselen van een defecte omvormer ergens iets verkeerd ingesteld. Ik kan nu de negatieve prijsoptimalisatie aan, en ook weer uit zetten.

Ik kan als topic starter niet zelf dit als beste antwoord markeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Cratchit op 13-11-2025 12:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
@Cratchit is geholpen door de helpdesk van solaredge. Er stond schijnbaar na het omwisselen van een defecte omvormer ergens iets verkeerd ingesteld. Ik kan nu de negatieve prijsoptimalisatie aan, en ook weer uit zetten.

zo, nu kun je het als beste antwoord markeren :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1