Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Topicstarter
Bij mijn schoonoudjes is recent vloerverwarming gemaakt op de benedenverdieping. Er is een Thermion Hybride verdeler geplaatst. Ze hebben een Nefit Topline Compact CV ketel met een Nefit Moduline 300 thermostaat.
Het is een kleine tussenwoning. De lussen van de vloerverwarming zouden allemaal even lang moeten zijn. Er zijn geen radiatoren meer, dus alleen vloerverwarming beneden.

Over de oplevering is nogal wat te zeggen helaas. Geïnstalleerd en meer niet. Geen uitleg, geen instellingen van CV aangepast of de themostaat. De kabel van de themostaat hing los onder de CV. Leidingen stonden dicht etc.

Omdat ze veel aan hun hoofd hebben en het allemaal niet goed begrijpen en er twijfel is of het goed is ingeregeld wilde ik hier de opstelling even posten en vragen of er het allemaal juist is ingesteld en of er mogelijk aanpassingen moeten worden gedaan.

En ja, dit hoort bij de installateur thuis, helemaal mee eens, maar die discussie voer ik hier liever niet. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

De Thermostaat:
https://www.google.com/ur...Vaw1e8Fk5r489OcopuUNcwyWh

De vraag is even welke PID regeling er het beste is voor de vloerverwarming. Hij staat nu op 2. Is dat een goede stand?

Er zijn drie mogelijke instellingen:

Wijzig de PID-waarde alleen wanneer
de ingestelde ruimtetemperatuur bij
het opwarmen van de woning sterk
wordt overschreden.
PID 1 Het cv-toestel warmt zo snel mogelijk
op (fabrieksinstelling).
PID 2 Het cv-toestel warmt rustig op.
PID 3 Het cv-toestel warmt traag op.

En zijn onderstaande instellingen voor de CV goed? Of kunnen ze anders/zuiniger?
https://www.google.com/ur...Vaw3NeT33BYIW5u56u2EDpn0g
Maximale aanvoertemperatuur: 50graden (was 60, heb ik lager gezet).
CV-deellastvermogen: 80% (volgens mij 15kW)
Minimale pompmodulatie: 50%
Maximale pompmpdulatie: 80%
Pomp nadraaitijd: 15minuten

Verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkQ5oNyfOz1CMDNIEuTIy3pHDx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP3ATIE7BNeQFp8awAS0yI2u.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.google.com/ur...Vaw0LwCRyJe154Kg6vneZSUAR

De themostaat op de verdeler is nu ingesteld op 30 graden vanwege het opstook protocol. De thermostaat in de woonkamer staat op 20.5 graden continu.
De elektrothermische servomotor lijkt op AUTO te staan, maar het is een heel gammel ding. De witte ring lijkt los te zitten ofzo, ik heb hem voorzichtig met de klok mee gedraaid zoals in de handleiding staat.
De Wilo pomp staat op 2 en op |-- (zoals in de handleiding.
De controller lijkt te schakelen bij 40 graden, de pomp schakelt dan in.
Bypass staat op 0,2 bar.

Zodra de CV aanslaat loopt de temperatuur op de bovenste meter op de verdeler op tot 32 graden. De onderste staat rond de 23. Er klinkt dan een gekke bonk in de servomotor. Vervolgens word de aanvoer leiding steeds warmer, ook lijkt er heet water door de bijpass te gaan. De retourleiding is ook best wel warm. De aanvoerleiding temperatuur liep op tot wel 60 graden. Bij 40 graden schakelt de Wilo pomp in en begint de temperatuur in de verdeler te zakken (zie foto hierboven).
De aanvoerleiding en retour (na bypass) blijven behoorlijk heet, de warmte lijkt niet de vloer in te gaan (logisch gezien de instelling van 30 graden vanwege opstookprotocol.)
De buis vanaf de verdeler tot bypass voelt kouder aan dan de retourleiding na bypass.
De leidingen vanuit de CV maken ook een behoorlijk ruisend geluid, mogelijk te hoge pompsnelheid?

Aangezien zij alleen een CV hebben, is het dan niet beter om de verdeler handmatig op mengen te zetten?
Is de nadraaitijd van de CV van 15 minuten wel goed?
Veel warmte blijft in het leidingwerk terecht komen, lijkt me niet goed, moet er hierin iets aangepast worden? De warmte kan verder nergens heen alleen maar retour naar de CV.

Alvast bedankt voor de hulp en tips namens de schoonoudjes.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 11-11-2025 15:20 ]

Hier tekenen aub ......

Alle reacties

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
*Bump*

Inmiddels is het stookprotocol doorlopen.

Toch blijf ik met vragen zitten.
De pompschakelaar schakelt bij 40 graden in.
Bij een watertemperatuur van ongeveer 45 graden begint de aanvoerleiding te ruisen en drukt ie veel warm water via de bypass terug naar de CV.
Ik heb inmiddels de watertemperatuur op max 45 gezet op de CV.
In principe wil je niet van die hoge temperatuur hebben.
De pomp in de CV is een Uper 15-60.
Hoe moet ik die instellen? Hogere flow? Lagere flow?
Want de pomp op de verdeler schakelt pas in bij 40 graden. Alles daaronder moet de CV dus doen.

Hier tekenen aub ......

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:36
Waarom is er een hybride verdeler geplaatst? Ik zou de servomotor er voor nu afhalen. Pomp gewoon in het stopcontact en permanent laten mengen als je toch geen warmtepomp hebt. Thermostaat op 35.

Wij hebben dezelfde en bij ons staat de pomp overigens altijd aan en wordt alleen de servomotor geschakeld door de temperatuur sensor.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Er is een hybride verdeler geplaats omdat er in de toekomst mogelijk een warmtepomp kan komen.
de servomotor wordt tegelijkertijd met de pomp geschakeld omdat ze in dezelfde schakelaar zitten.
Ik kan mij voorstellen dat de CV pomp gebruiken en tevens de pomp voor de vloerverarming juist extra stroomkost.
Bij lagere temperatuur heeft een openverdeler juist voordeel (idem bij warmtepomp). Echter ben je dan gebaad bij hogere pompsnelheid. Dat zou betekenen dat de pomp van de CV meer vermogen moet draaien, echter is het lastiger in te stellen en de vraag of dit type voldoende debiet heeft voor 60m3 vloerverwarming.

Hier tekenen aub ......