Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP Zbook Studio G5 start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GewoonGuus
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-11 21:40
Mijn vraag
Hallo! Gisteren is mijn laptop meerdere keren gecrasht, maar elke keer kon ik hem opnieuw opstarten. Ik kreeg een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0xD1-foutmelding. Vervolgens heb ik alle openstaande updates geïnstalleerd (ook de niet-verplichte). Daarna heb ik mijn computer uitgezet en ben ik gaan slapen.

Vanmorgen, toen ik probeerde op te starten, lukte dat niet en ontstond er een soort loop. De LED’s gaan aan en de ventilator begint hard te draaien (zo'n 4 seconden), maar vervolgens valt alles weer uit (zo'n 7 seconden), waarna het proces zich herhaalt. Inmiddels is de ventilator niet meer te horen, maar is de rest van het proces hetzelfde.

Ik heb een vrijblijvende diagnose laten maken bij een reparateur. Daar is de batterij verwijderd en gepoogd om hem op te starten zonder batterij maar aan de kabel. Ook hier weer hetzelfde probleem. Mij werd toen verteld dat het hier waarschijnlijk om een defect moederbord gaat en een reparatie vele honderden euro's zou kosten (en ik zou mijn laptop ook lang kwijt zijn). Aangezien mijn batterij ook al aardig op is én een toets op mijn toetsenbord kapot is vrees ik dat zo'n dure reparatie niet de moeite waard is.

Mijn vraag: hebben jullie nog andere ideeën wat ik kan proberen? Ik wil vooral graag weten of er toch geen goedkope manier is om dit probleem te fixen, al is het maar om de levensduur nog even te verlengen (en dat ik ondertussen op zoek kan naar een goede vervanger). Heel veel dank alvast!

Alle reacties

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-11 16:54
Vaker black starts meegemaakt met Zbooks.
Hebben ze ook de bios batterij er uit gehaald?

Vaste volgorde is batterij loskoppelen, bios batterij los, 20 sec de powerknop indrukken om te ontladen.
Alles weer aansluiten, aanzetten, en nog even wachten nadat je de fans hard hoort blazen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

De gepatenteerde HP hard reset al geprobeerd?
aan/uitknop 30s (echt tellen) ingedrukt houden en dan loslaten. Hij hoort dan vanzelf aan te gaan en op te starten.

Als hij dat niet doet dan kijken of je knippercodes ziet in bijv. het ledje van de caps lock. Die kan patronen laten zien met een bepaalde betekenis.

I reject your reality and substitute my own

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
LTwinter schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:44:
Vaker black starts meegemaakt met Zbooks.
Hebben ze ook de bios batterij er uit gehaald?
En geheugen een voor een herplaatsen / SSD verwijderen zou ik dan ook nog proberen.

• LTwinter
nelizmastr schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:51:
De gepatenteerde HP hard reset al geprobeerd?
aan/uitknop 30s (echt tellen) ingedrukt houden en dan loslaten. Hij hoort dan vanzelf aan te gaan en op te starten.

Als hij dat niet doet dan kijken of je knippercodes ziet in bijv. het ledje van de caps lock. Die kan patronen laten zien met een bepaalde betekenis.
Dat is eigenlijk de light versie van wat ik zei. Wil vaak ook helpen, maar skip deze stap omdat het bijna geen extra is om meteen een bios reset er bij te doen.
The_Doman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:27:
[...]

En geheugen een voor een herplaatsen / SSD verwijderen zou ik dan ook nog proberen.
Geheugen is een goeie. DIe ^%(^#@^) scherpe ijzeren beugeltjes van HP willen nog wel eens een reepje verklooien.

[ Voor 21% gewijzigd door LTwinter op 11-11-2025 18:37 ]

• GewoonGuus
Super dank voor al deze suggesties! Ik ga ze zometeen proberen (ben nu nog niet thuis). Korte vraag tussendoor: loop ik bij één van deze aanpakken het risico dat ik mijn gegevens kwijtraak? Omdat het er nu nog op lijkt dat het probleem niet per se bij de harde schijf ligt zou ik graag die ongeschonden uit de strijd laten komen.

• LTwinter
GewoonGuus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:05:
Super dank voor al deze suggesties! Ik ga ze zometeen proberen (ben nu nog niet thuis). Korte vraag tussendoor: loop ik bij één van deze aanpakken het risico dat ik mijn gegevens kwijtraak? Omdat het er nu nog op lijkt dat het probleem niet per se bij de harde schijf ligt zou ik graag die ongeschonden uit de strijd laten komen.
Nee, dat ook vrij moeilijk om te doen bij een NVMe als je er niet aanzit. Mocht je je echt heel veel zorgen maken dan kan je hem verwijderen, en kijken of je tot de bios post check komt, en deze dan terug plaatsen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

LTwinter schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:36:
[...]

Dat is eigenlijk de light versie van wat ik zei. Wil vaak ook helpen, maar skip deze stap omdat het bijna geen extra is om meteen een bios reset er bij te doen.
Ik ken de G5 niet, ik heb een ZBook Power G10 en die is best irritant om open te maken met die vreselijke plastic clips, dus als 't niet hoeft maak ik hem liever niet open. Zelfde geldt voor ProBooks en EliteBooks, allemaal hetzelfde ge*$&*#$& met die clipjes.

I reject your reality and substitute my own

• LTwinter
nelizmastr schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:32:
[...]

Ik ken de G5 niet, ik heb een ZBook Power G10 en die is best irritant om open te maken met die vreselijke plastic clips, dus als 't niet hoeft maak ik hem liever niet open. Zelfde geldt voor ProBooks en EliteBooks, allemaal hetzelfde ge*$&*#$& met die clipjes.
Zen blijven. Je gaat clipjes breken, maar je ziet er niks van door de schroeven.
Can't make an omelet without scrambling a few eggs. En het was mijn werk :|

You learn to live with it.

• GewoonGuus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Uf-FVRdZNTQSU-bl3u_vTvrSU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DEcYcX1wKBmgu8iGkEVSbkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem opengehaald en de batterij verwijderd. Maar waar kan ik de bios batterij vinden?

Overigens wil ik jullie allen erg bedanken voor jullie hulp! Ik ben wel tech geïnteresseerd maar nog niet per se tech savvy :). Heel veel dank dus!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:11

Detmer

Professioneel prutser

Volgens mij zit de BIOS batterij aan de achterkant van het moederbord bij dit type. Ik meen ter hoogte van de SSD ongeveer, maar ik weet het niet 100% zeker.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nelizmastr schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:32:
[...]

Niet in de war met Pavilions of die 1$-xyz dingen? Die zijn pas drama. :p

*Books gaan prima zonder iets af te breken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• GewoonGuus
Detmer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:25:
Volgens mij zit de BIOS batterij aan de achterkant van het moederbord bij dit type. Ik meen ter hoogte van de SSD ongeveer, maar ik weet het niet 100% zeker.
Veel dank! Is er een handige manier om daar bij te komen? Of moet ik daarvoor het hele moederbord verwijderen?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:11

Detmer

Professioneel prutser

GewoonGuus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:54:
[...]

Veel dank! Is er een handige manier om daar bij te komen? Of moet ik daarvoor het hele moederbord verwijderen?
Je zou kunnen proberen de schroefjes rondom los te draaien om te kijken of je het moederbord ver genoeg omhoog kan wippen (NIET forceren!) en de batterij met een pincet bijvoorbeeld los kan trekken. Maar ik ben toch bang dat de kans groot is dat het moederbord los moet.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• The_Doman
GewoonGuus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:54:
De CMOS batterij zit blijkbaar aan de onderkant van het moederbord, dus ja alles moet eruit.
Lekker waardeloos ontwerp weer.
Heb je ook de andere opties eerst geprobeerd of dat enig verschil/verandering brengt?
SSD eruit, RAM herplaatsen en hard resetten.
Zie ook:
Manualslib: Resolve The Issue; Hard Reset - Hp Zbook Studio G5 Maintenance And Service Manual

Zie HP instructie video op 12:19:
HP Support: Removing & replacing parts for HP ZBook Studio G5 | HP Computer Service

• LTwinter
The_Doman schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:57:
[...]

De CMOS batterij zit blijkbaar aan de onderkant van het moederbord, dus ja alles moet eruit.
Lekker waardeloos ontwerp weer.
Heb je ook de andere opties eerst geprobeerd of dat enig verschil/verandering brengt?
SSD eruit, RAM herplaatsen en hard resetten.
Zie ook:
Manualslib: Resolve The Issue; Hard Reset - Hp Zbook Studio G5 Maintenance And Service Manual

Zie HP instructie video:
HP Support: Removing & replacing parts for HP ZBook Studio G5 | HP Computer Service
[YouTube: Removing & replacing parts for HP ZBook Studio G5 | HP Computer Service]
Dit helaas. Deze nog nooit onder de schroevendraaier gehad, maar blijkbaar zit deze onder het moederbord.

Ik dacht dat alles loshalen inclusief scherm voor een toetsenbord vervanging erg was voor HP, maar wie deze studio lijn heeft ontworpen verdient de vuurlinie.

• The_Doman
LTwinter schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:01:
Ik dacht dat alles loshalen inclusief scherm voor een toetsenbord vervanging erg was voor HP, maar wie deze studio lijn heeft ontworpen verdient de vuurlinie.
Het verschilt inderdaad nogal per lijn/generatie.
Bij de oudere "books" hier, waaronder ook een ZBook G2 is het allemaal eenvoudig toegankelijk zoals het behoort te zijn natuurlijk.
Soms lijkt het er gewoon op dat de ontwerpers het er expres om doen.
Bizar frustrerend als dan echt alles uit elkaar moet, met de kans op beschadiging, voor een CMOS wissel. 8)7
En dat is niet alleen HP natuurlijk.

Ik heb bij deze Dell laptop precies dezelfde "hack" gedaan, alleen dan wel wat netter. :P

E5430 CMOS BATTERY REMOVAL (takes about 2 mins)

• GewoonGuus
Dank voor alle ideeën weer, ontzettend fijn. Zojuist de 30 seconden aan/uitknop reset gepoogd maar doet niks. Krijg enkel een reactie van mijn caps lock (die gaat branden voor een paar seconden en daarna uit, geen knipper of iets). Ook de hard reset uit de manual geprobeerd maar nog steeds blijft het probleem.

Ga straks RAM en SSD optie die geopperd is proberen en anders toch maar het hele moederbord eruit halen om bij de CMOS te komen. Alle tips en ideeën zijn dus welkom!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat je ook nog kunt proberen: Windows + B vasthouden en vervolgens de laptop aanzetten kan ook helpen (aan de stroomadapter hangen). Dat is de BIOS recovery mode.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 13-11-2025 06:12 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Pagina: 1