Beste Tweakers community,
De afgelopen maanden heb ik veel op dit forum meegelezen en talloze YouTube-filmpjes over PC-onderdelen bekeken. Daardoor ben ik een beetje het overzicht kwijtgeraakt tussen wat voor mij echt need to have is en wat vooral nice to have. Ik hoop dat jullie hierin met mij willen meedenken.
Mijn huidige systeem:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wilde wachten op de Nvidia 50xx Super kaarten, maar omdat die waarschijnlijk worden uitgesteld en de prijzen voor geheugen blijven stijgen, wil toch nu een nieuw systeem aanschaffen waarmee ik weer zo’n 5-7 jaar vooruit kan, zonder tussentijds grote upgrades (behalve misschien de GPU).
Beoogd gebruik:
Het systeem mag ±€3500 kosten incl. monitor, excl. Windows-licentie en assemblage. Minder is natuurlijk fijn als dat kan zonder in te leveren op prestaties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn toetsenbord, muis en pc speakers gaan mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Over de keuzes in mijn lijstje:
De behuizing vind ik mooi en past perfect bij mijn houten Edifier pc speakers. Verder dacht ik dat het handig is om alle onderdelen met RGB van hetzelfde merk te nemen, zodat het goed samenwerkt. Er staan nu twee monitors in mijn lijstje die ik in andere topics zag worden aanbevolen, maar ik twijfel nog heel erg over wat ik nodig heb (zie ook bovenstaande vragen) en sta open voor andere suggesties. Met die ventilators dacht ik: 1 achter en 2 voor. Is dat genoeg? Te veel? Te weinig?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een AMD CPU en een Nvidia GPU, gebaseerd op adviezen uit andere topics en de BBG voor de 4K gaming pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag:
Het liefst laat ik de pc door een professional in elkaar zetten, maar volgens mij moet ik dan andere keuzes maken qua onderdelen, omdat niet alles bij één en dezelfde webshop te koop is (of het kost gelijk veel meer). Als jullie betrouwbare partijen kennen die assembleren met zelf gekochte onderdelen, hoor ik dat graag. En anders moet ik het misschien tóch zelf gaan proberen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het heel fijn vinden als jullie willen meedenken over:
Ik kijk uit naar jullie advies!
De afgelopen maanden heb ik veel op dit forum meegelezen en talloze YouTube-filmpjes over PC-onderdelen bekeken. Daardoor ben ik een beetje het overzicht kwijtgeraakt tussen wat voor mij echt need to have is en wat vooral nice to have. Ik hoop dat jullie hierin met mij willen meedenken.
Mijn huidige systeem:
- CPU: Intel i7-8700
- GPU: Nvidia GTX 1060 6GB
- RAM: 16GB
- Geheugen: SSD 128GB | 2TB HDD
- Monitor: 24” 1080p @ 60Hz (±20 jaar oud)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wilde wachten op de Nvidia 50xx Super kaarten, maar omdat die waarschijnlijk worden uitgesteld en de prijzen voor geheugen blijven stijgen, wil toch nu een nieuw systeem aanschaffen waarmee ik weer zo’n 5-7 jaar vooruit kan, zonder tussentijds grote upgrades (behalve misschien de GPU).
Beoogd gebruik:
- Gaming: De Sims 4 (+ uitbreidingen), Diablo IV, Battlefield 6, Call of Duty, Halo Combat Evolved remake, Cyberpunk 2077, GTA VI, etc. (Singleplayer story-based games zoals bijv. God of War, Final Fantasy, Silent Hill, Ghost of Yotei, etc. speel ik op mijn PS5.)
- Foto- en videobewerking (hobbymatig)
- Licht kantoorgebruik: MS Office, online vergaderen, internet
- Af en toe experimenteren met AI-tools (nog niet lokaal)
- Is 4K in mijn geval logisch of is een high-end 1440p set-up verstandiger qua prijs/prestatie?
- Komt 4K op een 27” goed tot zijn recht of pas echt vanaf 32”?
- OLED vind ik prachtig qua beeldkwaliteit, maar ik heb op mijn monitor veel statische content zoals taakbalken en vensters (ook in sommige games). Is OLED dan verstandig of is een goed IPS-scherm een veiligere keuze?
- Qua verversingssnelheid: is 144Hz of 165Hz een goede keuze voor mijn gebruik? Of heeft 200+Hz nog meerwaarde?
Het systeem mag ±€3500 kosten incl. monitor, excl. Windows-licentie en assemblage. Minder is natuurlijk fijn als dat kan zonder in te leveren op prestaties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn toetsenbord, muis en pc speakers gaan mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Tray | € 264,05 | € 264,05 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI | € 224,98 | € 224,98 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition | € 1.249,- | € 1.249,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 2500X Zwart/Walnoot | € 162,- | € 162,- |
| 1 | Monitors | ASRock Phantom Gaming PGO32UFS Zwart | € 776,94 | € 776,94 |
| 1 | Monitors | Gigabyte MO27Q28G Zwart | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 30,67 | € 30,67 |
| 3 | Ventilators | Corsair iCUE LINK RX120 MAX RGB, Zwart, Single Pack, 120mm | € 19,99 | € 59,97 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000C30 | € 201,73 | € 201,73 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 149,40 | € 149,40 |
| 1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 246,84 | € 246,84 |
| Totaal | € 3.964,58 | |||
De behuizing vind ik mooi en past perfect bij mijn houten Edifier pc speakers. Verder dacht ik dat het handig is om alle onderdelen met RGB van hetzelfde merk te nemen, zodat het goed samenwerkt. Er staan nu twee monitors in mijn lijstje die ik in andere topics zag worden aanbevolen, maar ik twijfel nog heel erg over wat ik nodig heb (zie ook bovenstaande vragen) en sta open voor andere suggesties. Met die ventilators dacht ik: 1 achter en 2 voor. Is dat genoeg? Te veel? Te weinig?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een AMD CPU en een Nvidia GPU, gebaseerd op adviezen uit andere topics en de BBG voor de 4K gaming pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag:
- een stille computer (in elk geval zo stil mogelijk als er geen games draaien);
- een behuizing met glazen zijpaneel en houtlook;
- een beetje RGB.
Het liefst laat ik de pc door een professional in elkaar zetten, maar volgens mij moet ik dan andere keuzes maken qua onderdelen, omdat niet alles bij één en dezelfde webshop te koop is (of het kost gelijk veel meer). Als jullie betrouwbare partijen kennen die assembleren met zelf gekochte onderdelen, hoor ik dat graag. En anders moet ik het misschien tóch zelf gaan proberen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het heel fijn vinden als jullie willen meedenken over:
- of dit een logische, goed gebalanceerde samenstelling van onderdelen is;
- tips rond beeldschermtype (OLED of IPS), formaat (27” of 32”) en verversingssnelheid (144, 165, hoger?);
- suggesties voor alternatieve onderdelen die beter passen bij mijn budget of wensen.
Ik kijk uit naar jullie advies!