Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

vraag over PC gaming op 32 Inch QD-Oled

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• samlans
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:17
Hoi Alle,

Ik zit te kijken om een nieuwe beeldscherm te kopen, die van mij is al 8+ jaar oud en zit nu te kijken om van IPS naar Oled te gaan.
Nu heb ik zelf de Acer Predator XB273KPbmiphzx 27 Inch beeldscherm, en zat te kijken naar de MSI MPG 272URX QD-Oled.

Nu zag ik ook de 32 inch MSI MPG 322URX QD-OLED Zwart staan.
Nu was mij vraag of het voor PC gaming echt nodig is om een 32 inch beeldscherm te kopen en wat de duidelijke voorbeelden zijn behalve een groter scherm

Ik speel vooral strategie spellen zoals: Rimworld, HOI4, Stellaris en Dawn of War.
en af en toe League of legends en Company of Heroes

Ik ga de monitor groot en deels gebruiken game van rond de 24 tot 30 uur per week en 8 uur in de week voor thuis werken.

Ik heb een AMD Ryzen 9 7900X met een Gigabyte 4080
Vanaf my bureau stoel zit ik 80 cm van mij beeldscherm af.

Beste antwoord (via samlans op 11-11-2025 14:07)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:22
Is het nodig? Nee
Voordeel: extra immersie omdat nog groter deel van je zichtveld scherm is.

Voor thuiswerken kan het fijn zijn omdat je eigenlijk 2 schermen naast elkaar hebt.
Zelf vind ik 27 inch sweet spot, 32 is net te ver om heel het scherm te volgen, maar dat zal ook gewoon wennen.

Let op dat tekst er minder goed uitziet op oled.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 11-11-2025 12:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
Is het nodig? Nee

Voor thuiswerken kan het fijn zijn omdat je eigenlijk 2 schermen naast elkaar hebt.
Zelf vind ik 27 inch sweet spot, 32 is net te ver om heel het scherm te volgen, maar dat zal ook gewoon wennen.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 11-11-2025 12:46 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
moninitor grootte is zeer persoonlijk, belangrijk is bv ook hoe ver je er van weg zit een 32inch is echt een heel stuk groter als een 27inch.

Voor gamen is het niet nodig, maar voor strategie games kan het wel heel mooi zijn natuurlijk die grootte, het is kortom aan jezelf.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

Dhrax

Prog Lord

Het ligt wel echt aan je werkplek, je werkblad ruimte en je afstand tot het scherm. 27 inch vind ik persoonlijk echt veel te klein, ik vind een 4:3 verhouding al niet prettig meer, dat doe ik enkel zakelijk. Ik game al ruim 10 jaar op Ultrawide schermen (21:9 34 inch) en ik zou echt nooit meer anders willen. De immersie is niet te vergelijken met een 27 inch 4:3 scherm. Ik werk er ook 1x per week op.

Laatste jaar op een Alienware 34 inch OLED met een HUE lightstrip (aanrader!) achter het scherm.

• samlans
99ruud99 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:42:
Is het nodig? Nee

ik had zo iets gehoord, maar is het echt goed merkbaar?
Meestal zit ik administratief werk te doen in Orcale met Excel namelijk, als de tekst er minder uitziet is dat wel even een ding om over na te denken

• 99ruud99
Sluit je laptop aan op je tv, dan zie je het effect :) (uitgaande van oled of qd oled tv). En dan scheelt het ook nog per scherm en instelling. Ik heb zelf nooit een qd oled monitor getest dus kan het niet zeggen.
Enkel met tv geprobeerd - en daar was het niet mooi - maar ik zat ook te dicht bij de tv, dus niet eerlijke vergelijking.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 11-11-2025 13:43 ]

• samlans
Dhrax schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:28:
Het ligt wel echt aan je werkplek, je werkblad ruimte en je afstand tot het scherm. 27 inch vind ik persoonlijk echt veel te klein, ik vind een 4:3 verhouding al niet prettig meer, dat doe ik enkel zakelijk. Ik game al ruim 10 jaar op Ultrawide schermen (21:9 34 inch) en ik zou echt nooit meer anders willen. De immersie is niet te vergelijken met een 27 inch 4:3 scherm. Ik werk er ook 1x per week op.

Laatste jaar op een Alienware 34 inch OLED met een HUE lightstrip (aanrader!) achter het scherm.
Mijn bureau is 177cm (L) x 80cm (W) , Mij monitor staat op een Desk Riser van 12.4cm hoog.

heb je nooit last gehad dat sommige spellen wat te breed uitzien met een 34Inch? of valt dat alles mee?

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

Dhrax

Prog Lord

samlans schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:45:
[...]

Mijn bureau is 177cm (L) x 80cm (W) , Mij monitor staat op een Desk Riser van 12.4cm hoog.

heb je nooit last gehad dat sommige spellen wat te breed uitzien met een 34Inch? of valt dat alles mee?
Ik zit zelf achter een 160x80 dus qua afmeting is de bureau echt ruim zat. Gebruik zelf ook een riser van Ikea waar mijn monitor opstaat. Keurig de bovenrand op ooghoogte en ligt naar voren gekanteld.

Ik zou het gewoon eens proberen, zeker als je nu van IPS naar OLED gaat, dan is de stap voorwaarts echt heel groot. Let wel op, eenmaal gewend is er geen weg meer terug >:)

• samlans
99ruud99 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:42:
Sluit je laptop aan op je tv, dan zie je het effect :) (uitgaande van oled of qd oled tv). En dan scheelt het ook nog per scherm en instelling. Ik heb zelf nooit een qd oled monitor getest dus kan het niet zeggen.
Enkel met tv geprobeerd - en daar was het niet mooi - maar ik zat ook te dicht bij de tv, dus niet eerlijke vergelijking.
Zal even kijken hoe het zicht is vanaf de bank met mij laptop aangesloten op de TV

• samlans
Dhrax schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:10:
[...]

Ik zit zelf achter een 160x80 dus qua afmeting is de bureau echt ruim zat. Gebruik zelf ook een riser van Ikea waar mijn monitor opstaat. Keurig de bovenrand op ooghoogte en ligt naar voren gekanteld.

Ik zou het gewoon eens proberen, zeker als je nu van IPS naar OLED gaat, dan is de stap voorwaarts echt heel groot. Let wel op, eenmaal gewend is er geen weg meer terug >:)
zijn er nog instelling waarvan jij zeg let hierop, of doe dit niet?
of is het voor wat iedreen zelf prettig vindt?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
samlans schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:35:
[...]

ik had zo iets gehoord, maar is het echt goed merkbaar?
Meestal zit ik administratief werk te doen in Orcale met Excel namelijk, als de tekst er minder uitziet is dat wel even een ding om over na te denken
veel en lang statische content op een oled moet je wel mee uitkijken trouwens,daar kunnen ze van inbranden.

Dat is wel wat om rekening mee te houden.
Plus text weergave is merkbaar minder naar mijn beleving.

Ik heb zelf net een msi oled gekocht, omdat die wel erg gunstig geprijsd zijn op dit moment ik kom van een IPS monitor af.

Gamen is wel een verademing met de kleuren zwartweergave de instand reactie tijd.
Pagina: 1