Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waterlekkage door binnenmantel YMVK kabel!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-11 22:08
Ik ben bezig met de herinrichting van mijn meterkast ivm de komst van een laadpaal en om alvast het een en ander voor te bereiden voor een accusysteem.
Tot mijn grote schrik trof ik na deze 'verbouwing' de volgende ochtend enkele waterdruppels op de bovenkant van de nieuw aangebrachte omkasting. Niet een plek waar je water wil hebben! De meterkast zit recht onder de badkamer en er zitten daar veel leidingen en afvoeren.
Na veel speuren uiteindelijk bij toeval het 'lek' gevonden en gelukkig was de badkamer niet de oorzaak. Er blijkt water te druppelen uit een 3x2,5 YMVK kabel.... nog nooit meegemaakt! Deze kabel van ca. 25 meter loopt helemaal vanaf het dak naar beneden en is de voeding van de multispit airco unit die op het dak staat.
Ik ben nog niet boven geweest maar ik weet dat de kabel daar rechtstreeks in een werkschakelaar zit. Hij loopt rechtstreeks van het dak naar de meterkast en er zitten onderweg geen lassen in. Een nieuwe kabel trekken zal niet lukken, dus er is mij veel aangelegen om de kabel te kunnen behouden. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt. Alle tips zijn welkom!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfvP-u63FOneaUK6p_BIBBR2zH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAcFCPIMVX3bt8Wg5dnxsakw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPqQbvcNbKPbq_vZfi4yu7qszf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCt9odwh0rmmBQbFh58Zv123.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sharky2000 op 11-11-2025 09:56 ]

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijkt me een kwestie van opsporen hoe dat water in de kabel komt en dat probleem verhelpen?

Je eerste foto is van een zwarte kabel en de tweede van een grijze, terwijl je aangeeft dat het één kabel is die helemaal doorloopt?

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 11-11-2025 09:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sharky2000
Orion84 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:57:
Lijkt me een kwestie van opsporen hoe dat water in de kabel komt en dat probleem verhelpen?
Uiteraard moet ik gaan opsporen. Maar ik vraag me meer af of ik mij nu zorgen moet maken over de kabel. Wordt/is die aangetast? Daarom mijn vraag of iemand dit wel eens heeft meegemaakt? Ik kan er zelf weinig over vinden.

• Sharky2000
Orion84 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:57:

Je eerste foto is van een zwarte kabel en de tweede van een grijze, terwijl je aangeeft dat het één kabel is die helemaal doorloopt?
Schaduwwerking in de donkere meterkast. Hij is echt grijs! 😃

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je kan vaststellen dat het water er bovenaan inloopt (omdat die werkschakelaar niet goed is afgedicht of zo) en dat dan kan oplossen zou ik me denk ik weinig zorgen maken. Misschien wel even proberen het water wat er nu nog in zit zoveel mogelijk er uit te laten lopen voor je iets van afdichting aanbrengt aan de bovenkant of zo, zodat er zo min mogelijk vocht in de kabel blijft hangen?

Als er bovenaan geen duidelijke oorzaak is, dan wordt het vervelender, want dan zou het kunnen dat de mantel ergens beschadigd is en er op die manier water in de kabel komt. Maar dat zou dan logischerwijs alsnog wel buiten op het dak moeten zijn, anders komt er geen water bij, dus dan zou je er alsnog wel bij moeten kunnen om het te repareren.

Maar ik ben geen elektricien of anderszins expert op dit gebied, dus wacht vooral ook even meer deskundige reacties af :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
Oei, dat is inderdaad capillaire werking. Ik verwacht wel dat de ander kant van de zwarte kabel echt wel nat is, anders zou het er niet doorheen trekken.

Nu is het naar mijn idee niet perse een probleem, maar het probleem is dat de isolatiewaarde van de kabel nu nul is. En drogen dat gaat niet/heel langzaam. All beschadigingen aan de kabel betekenen nu doorslag en risico op kortsluiting.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:19
En je weet zeker dat het door de kabel loopt en niet langs de kabel.
Zie op de foto alleen druppels aan de onderkant van de draden. Kan net zo goed ontstaan doordat het water aan de buitenkant van je kabel naar beneden loopt.

Ik kan me echt niet voorstellen dat er regendruppels eerst door een afgesloten werkkast précies in je kabel druppelen dan 25 meter! door een vrijwel afgesloten compacte kabel stromen er beneden weer uit druppelen.

Zou toch eens kijken of er bij de badkamer toch niet iets is wat tegen de buitenkant van kabel aan lekt.

[ Voor 41% gewijzigd door rmr1 op 11-11-2025 11:27 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• Sharky2000
rmr1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:20:
En je weet zeker dat het door de kabel loopt en niet langs de kabel.
Zie op de foto alleen druppels aan de onderkant van de draden. Kan net zo goed ontstaan doordat het water aan de buitenkant van je kabel naar beneden loopt.
100% zeker

• Sharky2000
EJonk schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:46:
Oei, dat is inderdaad capillaire werking. Ik verwacht wel dat de ander kant van de zwart kabel echt wel nat is, anders zou het er niet doorheen trekken.

Nu is het naar mijn idee niet perse een probleem, maar het probleem is dat de isolatiewaarde van de kabel nu nul is. En drogen dat gaat niet/heel langzaam. All beschadigingen aan de kabel betekenen nu doorslag en risico op kortsluiting.
Capillaire werking was ook mijn eerste gedachte. Ik ga proberen om vanmiddag even boven te kijken, want je zou zeggen dat de werkschakelaar dan vol met water moet staan.

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:19
Sharky2000 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:27:
[...]

Capillaire werking was ook mijn eerste gedachte. Ik ga proberen om vanmiddag even boven te kijken, want je zou zeggen dat de werkschakelaar dan vol met water moet staan.
Dat zou dan nog kunnen inderdaad.
Bijzonder is het wel.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had laatst een youtube gezien over waterdichte lampen (bijv voor de oprit) welke ook met een soortgelijke kabel waren aangesloten. Hoewel de lampen waterdicht zijn, komt er toch condens in. De uitleg was dat de zon de lucht opwarmt in de lamp. Daarna in de nacht koelt het af. Het druk verschil tussen warme en koude lucht zuigt langzaam maar zeker condens naar binnen door zo'n grondkabel.
Het zou dus kunnen zijn dat er waterdamp naar binnen wordt gezogen door warm-naar-koud druk verschil en dat dit door de tijd heen zoveel is dat het condenseert en naar binnen/beneden stroomt.

Mocht dit bij jou ook het geval zijn, kijk dan idd of de werkschakelaar helemaal is afgedicht en iig geen condens aan de binnenkant heeft.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:09
Ik zou eerst dat kastje van die schakelaar openmaken en kijken of die helemaal droog en condensvrij is. Als dat wel het geval is dan moet het vocht ergens anders vandaan komen.
Zit er wel vocht in het schakelkastje dan weet je waar het vandaan komt en moet je misschien een klein afdakje over het kastje maken zodat er niets kan inregenen.
Misschien is de kabel beschadigd bij de dakdoorvoer.
Blijft een vreemde zaak.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Sharky2000 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:00:
[...]

Uiteraard moet ik gaan opsporen. Maar ik vraag me meer af of ik mij nu zorgen moet maken over de kabel. Wordt/is die aangetast? Daarom mijn vraag of iemand dit wel eens heeft meegemaakt? Ik kan er zelf weinig over vinden.
Ja, deze kabel zou ik vervangen. Iedere minuscule beschadiging kan leiden tot elektrocutie. Het is een beetje overdreven, maar toch is er risico.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:12
tlpeter schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:27:
[...]

Ja, deze kabel zou ik vervangen. Iedere minuscule beschadiging kan leiden tot elektrocutie. Het is een beetje overdreven, maar toch is er risico.
Is dat niet wat overdreven :?
De aders zijn nog steeds dubbel geisoleerd van elkaar. Als de oorzaak opgelost is, zal het best nog wel even duren maar die kabel droogt gewoon weer.
Op t werk kabels gezien die 30 meter en tiental jaar in deze situatie waren, niets aan de hand.
Het zit (mag ik aannemen) achter een aardlek dus als de fasedraad een beschadiging zou hebben en er ontstaat een lekstroom, dan tript de aardlek. Dan moet je aan de bak.
WEL de oorzaak aanpakken!

• Sharky2000
Oorzaak inmiddels gevonden! Zie foto! De werkschakelaar blijkt toch minder IP54 te zijn geweest dan ik had gedacht... Is aan de Zuid-West kant gemonteerd dus heeft al 9 jaar de meeste wind en regen te verduren gehad... Ik ga een betere bestellen! Tot ik een nieuwe heb maak ik hem maar even spanningsloos. Ik ga met een krachtige waterstofzuiger proberen om zoveel mogelijk water uit de kabel te krijgen, want als er straks een nieuwe en goede werkschakelaar is gemonteerd, zal het water ook niet meer willen lopen.... Dank voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhtUn--1ZVLtwpP63AslI2AKEBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7741Kffez1fcHboid2aQN5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceUEm8liAwPnqbMf5zNbUJwEYnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6C7wsTwEcga0eoaXuQDsQr6.jpg?f=fotoalbum_large

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:09
Sharky2000 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:03:
Oorzaak inmiddels gevonden! Zie foto! De werkschakelaar blijkt toch minder IP54 te zijn geweest dan ik had gedacht... Is aan de Zuid-West kant gemonteerd dus heeft al 9 jaar de meeste wind en regen te verduren gehad... Ik ga een betere bestellen! Tot ik een nieuwe heb maak ik hem maar even spanningsloos. Ik ga met een krachtige waterstofzuiger proberen om zoveel mogelijk water uit de kabel te krijgen, want als er straks een nieuwe en goede werkschakelaar is gemonteerd, zal het water ook niet meer willen lopen.... Dank voor de reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad duidelijk :)
Als er een nieuwe schakelaar is gemonteerd dan droogt die kabel vanzelf wel. Misschien is het verstandig om een klein gaatje aan de onderkant van het nieuwe schakelkastje te boren zodat het vocht/condens er uit kan lopen.
Ik zou ook, als alles droog is, de plaats waar de buitenmantel van de kabel is weggehaald insmeren met Vaseline of siliconenkit zodat er geen water meer in de kabel kan lopen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
ybos schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:35:
[...]

Is dat niet wat overdreven :?
De aders zijn nog steeds dubbel geisoleerd van elkaar. Als de oorzaak opgelost is, zal het best nog wel even duren maar die kabel droogt gewoon weer.
Op t werk kabels gezien die 30 meter en tiental jaar in deze situatie waren, niets aan de hand.
Het zit (mag ik aannemen) achter een aardlek dus als de fasedraad een beschadiging zou hebben en er ontstaat een lekstroom, dan tript de aardlek. Dan moet je aan de bak.
WEL de oorzaak aanpakken!
Een beetje wel, maar als je een keer goed onder spanning hebt gestaan dan blijf je hier wel vanaf.
Water in een kabel is gewoon vervangen.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07

Fe2O3

Ja das roest

IP54 op het dak, mja, daar is ie niet voor :)

65 of liever 67, voor de vervanger.

Dum de dum

• Sharky2000
Fe2O3 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:45:
IP54 op het dak, mja, daar is ie niet voor :)

65 of liever 67, voor de vervanger.
Klopt! Deze zat er toen bij en ik heb er toen verder niet over nagedacht... Heb een ABB besteld, IP65!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
^let wel op, IP65 is best moeilijk te doen. Je kabelingangen zal je ook "perfect" moeten doen om te vermijden dat ze water binnenzuigen (een perfect dicht kastje wat opwarmt in de zon, zal door regen afkoelen en onderdruk creëren, dan zuigt het mogelijks water naar binnen).
Vaak wordt een speciaal ventiel (zit een stukje goretex in, zoals in goeie regenjassen, kan lucht door maar geen vocht) in IP65 behuizingen gestopt, om die onderdruk te vermijden.
Een alternatief is zoals @vogelmans zegt een klein gaatje ergens onderaan voorzien, dan kan condensvocht afdruipen en krijg je geen onderdruk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lick
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-11 18:29
Komt inderdaad voor dat dit via de buitenmantel lekt. Niet de eerste keer dat ik dit zie.

• Sharky2000
Lick schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:29:
Komt inderdaad voor dat dit via de buitenmantel lekt. Niet de eerste keer dat ik dit zie.
Was voor mij de eerste keer! Kon weinig andere gevallen vinden op de interwebs... Is nu opgelost met een mooie nieuwe IP65 werkschakelaar! 😃

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
vogelmans schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:22:
[...]
Misschien is het verstandig om een klein gaatje aan de onderkant van het nieuwe schakelkastje te boren zodat het vocht/condens er uit kan lopen.
[…]
De ABB werkschakelaar (type grijze deksel en rechts grijze hendel) die ik heb geplaatst bij de airco buiten had een nokje onderaan de behuizing zitten in de achterwand die je eruit kon prikken met schroevendraaier, juist voor dit doel. Stond ook een symbooltje bij van een waterdruppel.

Compleet dichte behuizing is ook weer niet wenselijk namelijk ivm condens.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2025 21:42 ]

Pagina: 1