Bekabeling PV installatie & Victron Multiplus thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-01 14:45
Beste,

binnenkort gaan wij verhuizen en neem ik mijn thuisbatterij systeem van Victron mee. Nu wil ik deze gaan plaatsen in the garage waar tevens op het dak daarvan 16 zonnepanelen geinstalleerd worden. Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over de bekabeling hiervan.

Meterkast wordt een 3-fase. 3x25A netaansluiting. Hoofschakelaar 40A, 3 fases uitgesplitst naar 3x 40A aardlek en onder iedere aardlek weer 4 groepen 16A. (geen krachstroom)

Idee is om 5x 6mm2 kabel te trekken van de meterkast naar de garage. In de garage wilde ik dan een verdeler plaatsen met hierin 1x Aardlekautomaat B16 waarop dan het PV systeem komt en 1x Aardlekautomaat B20 voor het Victron systeem. Volgens mij voldoe ik nu in ieder geval aan de regel dat deze systemen ieder apart achter een aardlekautomaat moeten zitten.

De vraag is nu, wat doe ik met de kabel in de hoofd meterkast, volgens mij moet ik ook die afzekeren volgens de NEN1010 toch? Zo ja met 40A neem ik aan, of moet dit ook achter een arrdlekautomaat?

En dien ik de aardlekschakelaars in de hoofd meterkast niet te verhogen naar 63A ipv de 40A die ze nu standaard zullen hebben? Immers kan er theoretisch 25A+16A+20A aangeleverd worden (wat in pratijk niet gaat voorkomen maar toch)

Selectiviteit ga ik nooit bereiken hier dat begrijp ik maar dat is ook geen verplichting. Ik heb er geen moeitje mee dat de hoofdzekering eerder eruit springt.

Beste antwoord (via janjanssenenzo op 11-11-2025 16:53)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-01 15:59
Mooi project, wat is de afstand van je groepenkast naar de garage? Ik zou gewoon gaan voor een installatieautomaat B20 4p als beveiliging naar je garage. Gebruik een voorbeveiliging/remautomaat van 40A om de rest van je groepenkast af te schermen.

In de subkast, in je garage, een drie fase hoofdschakelaar en vanaf daar verdelen over je PV, Victron en overige elektra met eigen aardlekvoorzieningen.

Je zegt niets over backup dus daar ga ik even aan voorbij.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Eddie_
Mooi project, wat is de afstand van je groepenkast naar de garage? Ik zou gewoon gaan voor een installatieautomaat B20 4p als beveiliging naar je garage. Gebruik een voorbeveiliging/remautomaat van 40A om de rest van je groepenkast af te schermen.

In de subkast, in je garage, een drie fase hoofdschakelaar en vanaf daar verdelen over je PV, Victron en overige elektra met eigen aardlekvoorzieningen.

• janjanssenenzo
Hoi Ediie,

dank voor je snelle en helder antwoord.

De afstand zal zo'n 10 meter zijn. Wat ik nog niet helemaal begrijp is de B20 automaat in de hoofd kast en dan nog een keer een remautomaat (aardlekschakelaar toch?) Tussen die B20 en de rest.

Backup heb ik inderdaad nog niet meegenomen. Dit maakt het een stuk complexer namelijk en vergt het trekken van een 2e leiding maar is technisch wel mogelijk. Dan zou ik echter een bypass in de hoofdkast moeten zetten zodat ik ook het Victron systeem kan ontkoppelen.

[ Voor 23% gewijzigd door janjanssenenzo op 11-11-2025 18:22 ]

• janjanssenenzo
Eddie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:05:

Hoi Eddie,

dank voor je snelle en helder antwoord.

De afstand zal zo'n 10 meter zijn. Wat ik nog niet helemaal begrijp is de B20 automaat in de hoofd kast en dan nog een keer een remautomaat (aardlekschakelaar toch?) Tussen die B20 en de rest.

Backup heb ik inderdaad nog niet meegenomen. Dit maakt het een stuk complexer namelijk en vergt het trekken van een 2e leiding maar is technisch wel mogelijk. Dan zou ik echter een bypass in de hoofdkast moeten zetten zodat ik ook het Victron systeem kan ontkoppelen.

• Eddie_
Remautomaat is niet een aardlekschakelaar. Vanaf je hoofdschakelaar ga je en naar de installatieautomaat (voor de schuur) en de 40A installatieautomaat (remautomaat). Vanaf die 40A installatieautomaat voedt je de rest van je groepenkast. Hierdoor voorkom je dat er meer dan 40A naar je groepen kan gaan lopen.
(hoop dat dit duidelijk genoeg verwoord is)

Misschien is het verstandig om de installatieautomaat, voor de schuur, te veranderen naar een aardlekautomaat. Ik weet niet of de kabel anders goed genoeg beveiligt is. Als je een TT stelsel hebt dan sowieso kiezen voor een aardlekautomaat (=veiliger).

• janjanssenenzo
Het is me nu duidelijk. Had inderdaad nog even verder gezocht op remautomaat :)

Edit: Kan ik de 3x 40A aardlekschakelaar + 3x 40A remautomaat niet gewoon vervangen door 3x 40A aardlekautomaat?

Dan nu even visueel gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaDqzA7XAgvVCaiF_eIx4eYlV20=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YpQh7hPfpKkzFIpc8DdlPXjG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl4xo3htZhhRkxJ_WHb6TYQqk8g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e9L86wYUmDLRQvqZ4vzGgFRl.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door janjanssenenzo op 12-11-2025 17:12 ]

Pagina: 1