Vraag

• MichielVraag
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:38
Ik wil een nieuwe gaming laptop kopen. Nu zag ik dat er 2 Gigabyte laptops goed geprijsd zijn op allebei 1600 euro. Dit zijn de ‘Gigabyte Aero X16 2WH’ en de ‘Gigabyte Gaming A16 PRO DXH’. Nu twijfel ik echter tussen de twee.

De A16 heeft een sterkere GPU met een RTX 5070 Ti tegenover de RTX 5070 van de X16. Plus de A16 heeft meer TGP. Ik ben een grote gamer en wil de grote games de komende jaren nog kunnen spleen, dus wat dat betreft heb ik liever de A16.

Echter de X16 is, als ik het goed begrijp, een stuk stiller en handzamer, wat erg fijn is als ik het voor dingen naast gamen gebruik. Ik heb nu zo’n oude blaas gaming laptop, dat is niet altijd fijn. Plus de X16 heeft 2TB SSD geheugen en de A16 maar 1TB. 1TB lijkt mij met de huidige gamegrootte eigenlijk niet praktisch. En volgens mij heeft de A16 geen 2e slot maar kan je wel die 1e SSD vervangen?

Daarnaast hebben ze nog verschillende CPU’s; de A16 heeft de Inter Core 7 240H en de X16 heeft de AMD Ryzen AI 9 HX370. Is dit nog relevant voor de keuze tussen de twee?

Hebben jullie advies welke beter bij mij past?

Alle reacties

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-12 05:55
Welke games wil je gaan spelen? Ga je de laptop veel meenemen of houd je hem op één plek? etc Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LKA beleid