Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Randisolatie in de badkamer vergeten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
Mijn badkamer aannemer is, nu blijkt, de randisolatie "vergeten". De foto's die ik heb gemaakt toen ze de dekvloer opnieuw aan het storten waren bevestigd dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q3nVOt0OlJljyi9l90hzLopUoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vR6O5IDuG3vnPspM0lgTiVFO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hHHR8c9rz7I6ou391TGWWQHHGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNUuSqrIRR1ptuOHwylniq5l.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de badkamer helemaal af en gekit. Mooi klote dus. Alles eruit halen is niet bepaald een optie.

Nu is mijn vraag, hoe groot is dit probleem? Als in, ga ik hier gegarandeerd lekkages mee krijgen of is er een theoretische kans op scheuren van de voegen?

Beste antwoord (via Tristan op 11-11-2025 13:35)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:11
Kleine kans, is maar een klein vloertje en hij zit sowieso gehecht aan t beton, ligt aan de onderkant niet vrij.

Zou me hier niet zo druk om maken. Je kan eventueel met de aannemer vast leggen dat als er toch problemen mee komen hij het oplost.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:11
Kleine kans, is maar een klein vloertje en hij zit sowieso gehecht aan t beton, ligt aan de onderkant niet vrij.

Zou me hier niet zo druk om maken. Je kan eventueel met de aannemer vast leggen dat als er toch problemen mee komen hij het oplost.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Die randisolatie, kimband, komt als het goed is op de dekvloer, onder de tegelvloer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 19:54
Hij heeft überhaupt geen isolatie toegepast bij aanleg van de vloerverwarming. Normaliter leg je die op of in de isolatie namelijk. Die randisolatie voegt daarmee weinig meer toe imho.

De isolatie dient met name voor beter rendement van de VV - je wil immers niet je fundering opwarmen. Als het de eerste verdieping betreft zou ik me er niet te druk om maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Flozem op 11-11-2025 08:07 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Flozem schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:05:
Hij heeft überhaupt geen isolatie toegepast bij aanleg van de vloerverwarming. Normaliter leg je die op of in de isolatie namelijk. Die randisolatie voegt daarmee weinig meer toe imho.

De isolatie dient met name voor beter rendement van de VV - je wil immers niet je fundering opwarmen. Als het de eerste verdieping betreft zou ik me er niet te druk om maken.
Randisolatie heeft ook niets te maken met het isoleren tegen verlies van temperatuur.
Dat heeft puur en alleen te maken met het kunnen opvangen van het uitzetten en inkrimpen van de vloer (zeker bij vloerverwarming).

@Tristan Zo te zien is dit maar een klein deel van de vloer, eerlijk gezegd denk ik dat het wel goed gaat komen. Het is sowieso het niet waard om de gehele badkamer hiervoor opnieuw te slopen.

Ik zou wel vast laten leggen dat als je in de komende x jaar problemen krijgt door de werking van de vloer (lees: scheuren, barsten in vloertegels, lekkage in vvw) dat dit door de aannemer opgelost dient te worden. Hiervoor mogelijk even een fatsoenlijk document (laten) opstellen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Laat hem i.i.g. niet het kimband vergeten alvorens te tegelen. Want dat zorgt voor de waterdichtheid van de hoeken.
edit:
Lees net dat het al helemaal klaar is. Dan maar hopen dat de kit goed is aangebracht.

[ Voor 29% gewijzigd door JukeboxBill op 11-11-2025 08:45 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• baracortez
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:37
Zoals @BlueKeenan al aangeeft, het is in dit geval om de dekvloer ruimte te geven om te krimpen en uit te zetten.
...maar wordt vooral toegepast bij vloerverwarming om de verwarmde dekvloer en afwerkvloer te laten uitzetten en krimpen zonder scheuren of barsten te geven...
Bron: https://www.joostdevree.nl/r/randisolatie (<- de to-go zoeker voor bouwkundigen)

Ja, klopt, het kán ook worden gebruikt als koudebrugonderbreking en/of tegengaan van contactgeluid. Maar dat zou in deze situatie niet het beoogde doel van het blauwe schuimbandje zijn geweest.

Dus zoals bovengenoemde zegt: vastleggen/afspreken met de aannemer en lekker gaan genieten van je nieuwe badkamer. :)

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
Ok bedankt allemaal. We gaan het wel zien of we problemen krijgen met de tijd.
Pagina: 1