Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Homelab is dit een goede?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-11 23:46
Ik zit te kijken naar
Dell optiflex 3040
Met i5 6500t
250gb ssd
16gb ram (is dit ddr3? Of 4? Maakt dat veel uit voor wat ik wil?)
Voor 85 euro

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil ongeveer 5 vm's draaien met proxmox.

Wat mag het systeem gaan kosten?
100 euro ongeveer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee niet echt. Het liefst een mini of micro systeem. Zodat het in de meterkast past.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
8 gb ddr4 geheugen en zoveel mogelijk ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mini of micro

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is dit eem beetje een systeem waarop ik een homelab server kan maken met proxmox 5 vm's?
Zijn er betere opties voor dit doel? Welke?
Ik geef toe dat ik me laat verleiden door de 16gb ram maar dat is denk ik ddr3 en ik weet niet hoe dat van invloed is op je gevoel van snelheid als je ermee werkt.

Alle reacties

• klick
Of is een t630 thin client met 8gb ram en 128 gb ssd voldoende?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:50

MsG

Forumzwerver

Dat hangt er totaal vanaf wat je allemaal wil draaien en die info mist compleet in je TS.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• klick
@MsG
1 vm met Windows
4 vm Linux in verschillende smaken. Mint, ubuntu, debian. Vooral voor security tests. 1 ervan moet chromium hebben, dat is wel een groot pakket.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
Je gaat dus vier desktop Linuxen en een Windows in vijf VM's draaien. Als je ze allemaal tegelijk wilt draaien is 8GB RAM en een 128GB SSD te weinig, voor een moderne desktop Linux is minstens 2GB nodig, en voor Windows 4GB, Proxmox zelf heeft ook nog 2GB nodig, dan zit je dus al op 14GB. Hetzelfde voor schijfruimte, reken minstens 25GB per Linux, 64 GB voor Windows en 32 GB voor Proxmox, dat is bijna 200GB. Als je dus heel erg weinig in die VM's gaat doen zou het met het eerste systeem net gaan. Mij is niet duidelijk wat je met security tests bedoeld, welke software heb je op het oog en wat ga je testen?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26

BCC

Kun je al die Linuxen niet beter in docker draaien? Dan kun je de resources tenminste delen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11 11:25

Coffee

Coffee

Ik heb zelf een 3050 met i5-7500T, 8gb ram en een NVMe SSD met Linux Mint. Persoonlijk draai ik (nog) geen VMs, maar ik zou daar ook niet snel voor kiezen. Hij is rap genoeg voor dagelijks gebruik, maar regelmatig merk ik dat de CPU niet heel krachtig is. Als ik me dan voorstel dat er 5 OSen moeten draaien denk ik dat er weinig performance overblijft. Applicatievirtualisatie a la Kubernetes of Docker zou dan wel weer goed moeten werken.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• klick
@martyw ik hoef de vms niet tegelijk te draaien, misschien soms 2. Wat ik bedoel met security tests Is software tests. Kijken of het Secure is. Puur voor de hobby, ik doe het nog maar weinig.

@BCC @Coffee misschien is dat wel beter, ik heb er geen ervaring mee. Heb je daar ook een basis os voor nodig? Er staat straks win11 op wat ik van plan ben te vervangen voor proxmox. Wat heeft docker nodig? Kan ik in docker ubuntu bijvoorbeeld chromium downloaden dan? Of kubermetes? Ik ken ze beide alleen van naam en weet ongeveer hoe het werkt, maar nog nooit mee gespeeld.

Gaat win11 niet moeilijk doen als ik die er af knal? Ik hoor daar gekke dingen over?

• martyw
klick schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:07:
@martyw ik hoef de vms niet tegelijk te draaien, misschien soms 2. Wat ik bedoel met security tests Is software tests. Kijken of het Secure is. Puur voor de hobby, ik doe het nog maar weinig.
Wat voor software is dit, is dit zelf gemaakte software, en ga je dan allerlei pentest achtige activiteiten doen? Of zijn dit spullen die je download van het internet, en dan op malware wil checken?
klick schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:07:
Gaat win11 niet moeilijk doen als ik die er af knal? Ik hoor daar gekke dingen over?
Windows 11 wordt door Microsoft niet op processoren ouder dan een jaar of zeven gesupport, de i5 die je noemt is ouder, dan moet je wat hacks plegen om het te laten draaien, bedoel je dat?

• klick
@martyw Ik bedoelde.. windows 11 staat er op en ik wil proxmox installeren ipv win11. Ik heb ergens gehoord dat mensen die dual boot win11 en Linux hadden het als vanzelf Linux kwijtraakte. Het was net of win11 het niet pikte dat er ook een Linux op stond.

Dat vind ik vreemd, maar ik acht microsoft er wel toe in staat.

• martyw
Heb weinig ervaring met Windows, maar van wat ik lees is het het best om eerst Windows te installeren, dan eventueel de partitie waar Windows op staat te krimpen, en dan Linux, dus in jouw geval lijkt me dat geen probleem. Je leest vaker dat het installeren van Windows als er al Linux op een PC staat mis gaat, Windows overschrijft dan de boot loader, en Linux lijkt dan onvindbaar.
Pagina: 1