Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een TrueNAS server bouwen voor mijn homelab. Het systeem moet 24/7 draaien, energiezuinig en betrouwbaar zijn.
Het liefst blijf ik onder de €600 (exclusief HDDs)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb toevallig een 256 GB nvme liggen, that's it.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn voorgestelde basis, waar ik graag feedback op ontvang:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Focus ligt op efficiëntie, stabiliteit en prijs/kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een energeiezuinig, stil systeem dat ik makkelijk kan upgraden indien nodig.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag antwoord krijgken op mijn vragen, en daarnaast willen weten of ik dingen over het hoofd zie, of over componment heb staan die overkill zijn.
---
De Kernvragen (Technisch):
1. Case: Wat is beter voor mijn setup: de Sagittarius 8-bay of deJonsbo N3 (m.b.t. koeling en geluid)?
2. Mobo: Zijn er langetermijnervaringen of bekende problemen met de CWWK N100 voor een TrueNAS setup?
3. CPU koeling: Is de passieve heatsink voor een N100 CPU voldoende, of is een actieve koeler nodig?
4. SATA uitbreiding: Is een M.2 $\rightarrow$ SATA HBA een stabiele route om van 6 naar 8 SATA-poorten uit te breiden voor ZFS?
5. RAM: Is 32GB DDR5noodzakelijk, of is 16GB voldoende?
6. OS/Pool isolatie: Kunnen OS, Apps en iSCSI op de 2x 1TB NVMe Mirror, of moet de OS boot drive gescheiden zijn?
7. ZFS setup: Wat is beter voor de Bulk Pool: 3x 8TB RAID-Z1 of 2x 8TB Mirror?
8. PSU: Is de hogere prijs van een SFX PSU de moeite waard voor deze low-power build?
9. UPS (NL): Is een UPS noodzakelijk in Nederland voor een ZFS NAS?
Ik wil een TrueNAS server bouwen voor mijn homelab. Het systeem moet 24/7 draaien, energiezuinig en betrouwbaar zijn.
- Hoofddoel: Centrale opslaghub met ZFS.
- Capaciteit: 1TB snelle storage voor VMs (iSCSI) en 8TB bulk/persoonlijke data.
Het liefst blijf ik onder de €600 (exclusief HDDs)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb toevallig een 256 GB nvme liggen, that's it.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn voorgestelde basis, waar ik graag feedback op ontvang:
| Categorie | Specificatie | Opmerkingen |
| Moederbord | CWWK N100 (6x SATA, 4x 2.5GbE) | Gekozen vanwege low-TDP en port-dichtheid. |
| Behuizing | Sagittarius 8-bay of Jonsbo N3 | Keuze tussen airflow (Sagittarius) vs. compactheid (Jonsbo). |
| RAM | 1x 32GB DDR5 4800MHz | Twijfel tussen 16GB en 32GB. |
| Fast Pool (NVMe) | 2x 1TB NVMe (Mirror), bijv. deze Kioxia | Voor OS, Apps en iSCSI ZVOLs. |
| Bulk Pool (HDD) | 2x of 3x 8TB CMR HDDs | Startconfiguratie (Mirror of RAID-Z1). |
| PSU | ATX / SFX >500W Gold/Platinum | Twijel tussen LC-Power LC6550M (ATX) en Chieftec CSN-650C (SFX) |
| Misc | 4x 120mm fans, SlimSAS kabel, Externe HDD | Externe HDD voor ZFS replicatie backups. |
Geen merkvoorkeuren. Focus ligt op efficiëntie, stabiliteit en prijs/kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een energeiezuinig, stil systeem dat ik makkelijk kan upgraden indien nodig.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag antwoord krijgken op mijn vragen, en daarnaast willen weten of ik dingen over het hoofd zie, of over componment heb staan die overkill zijn.
---
De Kernvragen (Technisch):
1. Case: Wat is beter voor mijn setup: de Sagittarius 8-bay of deJonsbo N3 (m.b.t. koeling en geluid)?
2. Mobo: Zijn er langetermijnervaringen of bekende problemen met de CWWK N100 voor een TrueNAS setup?
3. CPU koeling: Is de passieve heatsink voor een N100 CPU voldoende, of is een actieve koeler nodig?
4. SATA uitbreiding: Is een M.2 $\rightarrow$ SATA HBA een stabiele route om van 6 naar 8 SATA-poorten uit te breiden voor ZFS?
5. RAM: Is 32GB DDR5noodzakelijk, of is 16GB voldoende?
6. OS/Pool isolatie: Kunnen OS, Apps en iSCSI op de 2x 1TB NVMe Mirror, of moet de OS boot drive gescheiden zijn?
7. ZFS setup: Wat is beter voor de Bulk Pool: 3x 8TB RAID-Z1 of 2x 8TB Mirror?
8. PSU: Is de hogere prijs van een SFX PSU de moeite waard voor deze low-power build?
9. UPS (NL): Is een UPS noodzakelijk in Nederland voor een ZFS NAS?