Beste,
Ik ga samen met mijn vriendin starten met een nieuwbouw (locatie de kempen in Belgie). We moeten full electric gaan, een gasaansluiting is niet meer toegestaan.
We zijn volop offertes aan het vragen voor een warmtepomp, maar ik probeer zelf ook zo goed mogelijk te begrijpen hoe alles net werkt. Ik heb een paar installateurs gesproken en ik heb de indruk dat ze vaak zelf niet 100% mee zijn. Vele hebben 20+j ervaring met het installeren van een CV ketel, maar als ik het zo goed lees is een warmtepomp toch een heel ander beestje.
Ik heb van een onderneming die werkt met zelfbouwpaketten volgens mij nog het beste voorstel, maar zou wat feedback apprecieren om te valideren of dit voorstel past bij onze woning. Ik vrees (mss onterecht) dat ze bij zelfbouwdiensten generische opties aanbieden die mogelijks niet echt/optimaal aansluiten bij wat je nodig hebt.
Moest ik bepaalde info vergeten zijn, laat het me weten en ik vul aan. Alvast bedankt!
Info woning:
Vrijstaande woning met totale bewoonbare oppervlakte 280m2
50m2 aluminium met dubbel HR glas (moeten we nog kiezen, maar vermoed dat het dit wordt)
Ventilatie
D-systeem
Vloerverwarming
We willen over heel de woning vloerverwarming, maar bepaalde delen wss enkel om te koelen in de zomer:
Adhv bovenstaande info en kamertemperatuur van 21 graden Celcius kom ik uit op:
Na het lezen van forum posts hier lijkt het dat temp verschil tussen beneden verdieping en boven sowieso maar +- 1graad gaat zijn. Ik zie dan precies de meerwaarde niet van aparte temp regeling in bepaalde kamers.
De boiler voor SWW staat op gelijkvloer, afstand warmtepomp (buiten) naar de boiler is +- 7meter.
Ik zal eerst mijn concrete vragen oplijsten en daaronder alle specificaties van de offerte.
voorstel
Ik vermeld enkel de (volgens mij) belangrijkste zaken:
incl BTW. Dit een schappelijke prijs?
Alvast bedankt voor jullie input!!
Ik ga samen met mijn vriendin starten met een nieuwbouw (locatie de kempen in Belgie). We moeten full electric gaan, een gasaansluiting is niet meer toegestaan.
We zijn volop offertes aan het vragen voor een warmtepomp, maar ik probeer zelf ook zo goed mogelijk te begrijpen hoe alles net werkt. Ik heb een paar installateurs gesproken en ik heb de indruk dat ze vaak zelf niet 100% mee zijn. Vele hebben 20+j ervaring met het installeren van een CV ketel, maar als ik het zo goed lees is een warmtepomp toch een heel ander beestje.
Ik heb van een onderneming die werkt met zelfbouwpaketten volgens mij nog het beste voorstel, maar zou wat feedback apprecieren om te valideren of dit voorstel past bij onze woning. Ik vrees (mss onterecht) dat ze bij zelfbouwdiensten generische opties aanbieden die mogelijks niet echt/optimaal aansluiten bij wat je nodig hebt.
Moest ik bepaalde info vergeten zijn, laat het me weten en ik vul aan. Alvast bedankt!
Info woning:
Vrijstaande woning met totale bewoonbare oppervlakte 280m2
- Gelijkvloers (boven kruipkelder): 108,8m2
- 1e verdieping: 104.81m2
- zolder: 65,85m2
- Buitenmuur PUR/PIR 14CM (Rd=6.35m².K/W)
- Vloerisolatie gelijkvloers: 19CM Star Beads (witte EPS) - 0,040 W/mK = (Rd=4,75m².K/W)
- Vloerisolatie 1e verdieping: 7CM Star Beads (witte EPS) - 0,040 W/mK = (Rd=1,75m².K/W)
- Dak isolatie Isocomfort35-22cm (Rd=6,25m².K/W)
50m2 aluminium met dubbel HR glas (moeten we nog kiezen, maar vermoed dat het dit wordt)
Ventilatie
D-systeem
Vloerverwarming
We willen over heel de woning vloerverwarming, maar bepaalde delen wss enkel om te koelen in de zomer:
- Heel gelijkvloers koelen en verwarmen (108,8m2)
- Verdieping enkel badkamer en bureau verwarmen en koelen (22,84 m2)
- Andere kamers enkel koelen
Adhv bovenstaande info en kamertemperatuur van 21 graden Celcius kom ik uit op:
- 7,66Kw indien enkel badkamer en bureau op eeste verdieping moet verwarmt worden
- 9,45Kw indien heel de eerste verdieping ook verwarmt wordt
Na het lezen van forum posts hier lijkt het dat temp verschil tussen beneden verdieping en boven sowieso maar +- 1graad gaat zijn. Ik zie dan precies de meerwaarde niet van aparte temp regeling in bepaalde kamers.
De boiler voor SWW staat op gelijkvloer, afstand warmtepomp (buiten) naar de boiler is +- 7meter.
Ik zal eerst mijn concrete vragen oplijsten en daaronder alle specificaties van de offerte.
- Is het vermogen van de voorsgestelde warmtepomp goed? Ik wil pendelgedrag zo veel mogelijk voorkomen, maar natuurlijk wel mijn woning nog warm kijgen.
- Is het buffervat van 45L nodig? Mijn systeem is denk ik groot genoeg en die 45L zal praktisch niet veel bij brengen om runs te verlengen? Verder ook gelezen dat het correct afstellen van installatie moeilijker wordt.
- Moest het nu toch zeer koud worden en er moet verwarmd worden in de slaapkamers (dus heel eerste verdieping), kan de voorgestelde warmtepomp dit aan?
voorstel
Ik vermeld enkel de (volgens mij) belangrijkste zaken:
- D- VAILLANT WP LUCHT/WATER MONOBLOC AROTHERM+ VAI. 75/6 230V
- D- VAILLANT 45L COMPACT BUFFERVAT VP RW 45/2 B
- D- VAILLANT BOILER VOOR WP UNISTOR VIH RW 300BR 281L ERP KLASSE B
- D- VAILLANT VWZ MEH 97/6 HYDRAULISCHE MODULE
- D- VAILLANT VRC720/3 SENSOCOMFORT WEERSAFHANKELIJKE THERMOSTAAT
- D- CIRCULATOR CV ALPHA2 25-60 GRUNDFOS L180 6/4"
- D- VAILLANT VR71 MENGMODULE (VOOR 3 CV-CIRCUITS + SANITAIR)
- D- VAILLANT VR940F INTERNETMODULE MET APP-BEDIENING
- hartafstand 10 cm
- Stijgleiding enkel vloerverwarming 50 meter
incl BTW. Dit een schappelijke prijs?
Alvast bedankt voor jullie input!!