Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AlexanderV
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-11 11:48
Hallo allen,

Ik ben dit jaar van werkgever overgestapt, en omdat ik vrijwel geen buffer aan vakantiedagen heb, wil ik graag 10 vakantiedagen bijkopen. Liefst nog in 2025, zodat dit in 2026 eventueel weer kan doen.

Nu is mijn vraag, heeft dit invloed op mijn maximale leencapaciteit voor een hypotheek? Ik verwacht ergens komend half jaar een hypotheek voor een koopwoning nodig te hebben.

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! :)

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:17
je leencapaciteit wordt in principe bepaald door wat je aan loon hebt afgesproken voor een heel jaar. hoe je dat loon dan besteedt (vakantiedagen of iets anders) staat buiten je leencapaciteit, tenzij het een vaste jaarlijkse verplichting is zoals alimentatie/alfossing schulden/lease auto etc

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Wat ik o.a. moest inleveren bij de aanvraag:
- jaaropgave (staat het niet op) staat het wel op: minder brutoloon over het jaar dat je dagen kocht
- werkgeversverklaring (staat het niet op)
- actuele loonstrook (staat het wel op, maar als je nu koopt en over half jaar gesprek in gaat, heb je daar ook geen last van want actuele loonstrook zonder aankoop dagen) :)

[ Voor 11% gewijzigd door MisterMailman op 10-11-2025 13:09 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ben je ambtenaar en gaat dit uit IKB? Dan telt historie wel mee dacht ik. Typisch een vraag voor je hypotheekadviseur

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
bombadil schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:17:
Ben je ambtenaar en gaat dit uit IKB? Dan telt historie wel mee dacht ik. Typisch een vraag voor je hypotheekadviseur
Voor IKB, en elke andere flexbudget oplossing, moet dit flexbudget wel structureel zijn en dus in je CAO/contract staan. Om het mee te laten tellen voor je maximale hypotheek moet je heel strict genomen kunnen aantonen dat je het flexbudget/IKB structureel laat uitbetalen en er geen andere dingen van koopt, zoals vakantiedagen of een fiets. Ik weet alleen niet welke hypotheekverstrekkers dit daadwerkelijk controleren.

Bij mijn recente hypotheek aanvraag is er 0 controle/vraag geweest over het keuzebudget terwijl ik jaarlijks het maximaal aantal vakantiedagen bijkoop. M'n hele keuzebudget (~16%) is gewoon volledig in de maximale leencapaciteit meegenomen.

Ik zou het wel even navragen bij je hypotheekadviseur. Of indien Execution Only navragen bij je hypotheekverstrekker.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

MisterMailman schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:06:
Wat ik o.a. moest inleveren bij de aanvraag:
- jaaropgave (staat het niet op)
- werkgeversverklaring (staat het niet op)
- actuele loonstrook (staat het wel op, maar als je nu koopt en over half jaar gesprek in gaat, heb je daar ook geen last van want actuele loonstrook zonder aankoop dagen) :)
Je krijgt minder bruto loon, dus het staat wel op de jaaropgave, als in minder geld.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Zenix schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:03:
[...]

Je krijgt minder bruto loon, dus het staat wel op de jaaropgave, als in minder geld.
Oeps, je hebt gelijk |:(

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zenix schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:03:
[...]
De kans is groot dat dit als een extra (eenmalige) inhouding verrekend wordt op de loonstrook. Het bruto loon blijft dan gelijk. Inhoudingen zoals je pensioenpremie of aanvullende verzekeringen hebben ook geen impact op je bruto loon. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:38:
[...]

De kans is groot dat dit als een extra (eenmalige) inhouding verrekend wordt op de loonstrook. Het bruto loon blijft dan gelijk. Inhoudingen zoals je pensioenpremie of aanvullende verzekeringen hebben ook geen impact op je bruto loon. :)
Ik koop elk jaar voor zo'n 10k aan aan uren met mijn keuzebudget zoals ze dat noemen, maar die 10k staat er niet meer op. Dit heeft ook geen invloed op het pensioen van de werkgever, maar wel impact op de totale ruimte, kan daardoor ook minder inleggen. Maar 10 dagen is ook niet zo'n grote hoeveelheid dat ik mij daar veel zorgen om zou maken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07
In theorie zou er geen invloed moeten zijn.

Echter, ik liep bij de Rabobank tegen een computer says no aan nadat ik incidenteel vakantiedagen had gekocht. De salarisstroken kwamen niet overeen met de werkgeversverklaring. Duh 8)7 CAO en uitleg van de flexregeling mochten niet baten. Rekenen met het laagste bedrag was ook geen optie.

Ik had de financierings ruimte niet nodig en de hypotheek afgesloten op basis van verklaring van de sociale verzekeringsbank.

Je wilt het mogelijk dus zo simpel mogelijk houden...

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
AlexanderV schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:47:
Ik ben dit jaar van werkgever overgestapt, en omdat ik vrijwel geen buffer aan vakantiedagen heb, wil ik graag 10 vakantiedagen bijkopen. Liefst nog in 2025, zodat dit in 2026 eventueel weer kan doen.
Waarom zou je een buffer in dagen willen hebben?
imho kan je die dagen beter pas kopen tegen de tijd dat ze ook echt nodig hebt of wil gebruiken voor extra vakantie oid.
Nu is mijn vraag, heeft dit invloed op mijn maximale leencapaciteit voor een hypotheek? Ik verwacht ergens komend half jaar een hypotheek voor een koopwoning nodig te hebben.
Houd het simpel: koop de dagen pas als ze nodig hebt, nadat je de hypotheek rond heb.

Spel en typfouten voorbehouden

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-11 17:10
Het hangt er helemaal van af hoe de extra dagen worden verrekend. Bij mijn vorige werkgever kon je dagen bijkopen en werd je maandelijks salaris iets lager. Omdat je dan in zekere zin part-time werkt (met 10 vakantiedagen waarschijnlijk zo'n 95% FTE) heeft dit zeker invloed op de hoogte van je hypotheek.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Popmartijn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:42:
Het hangt er helemaal van af hoe de extra dagen worden verrekend. Bij mijn vorige werkgever kon je dagen bijkopen en werd je maandelijks salaris iets lager. Omdat je dan in zekere zin part-time werkt (met 10 vakantiedagen waarschijnlijk zo'n 95% FTE) heeft dit zeker invloed op de hoogte van je hypotheek.
Hangt idd van de werkgever af.
Sommigen verlagen je bruto salaris met het aangekochte bedrag/percentage, dat heeft impact op je bruto jaarsalaris en bijv pensioen afdracht.
De meesten verwerken het als een losse post na de bruto, dan heeft het geen impact.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11 14:56
Ik zou nu geen dagen kopen als ik een hypotheek moet afsluiten, enige uitzondering is als ik de dagen echt nodig zou hebben maar niet als buffer.
Zoals gezegd daalt je loon en daarmee ook het maximale leenbedrag.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
ambtenaar hier, met ikb, en op de werkgeversverklaring staat altijd het volledige ikb bedrag, ook als je daar heel veel vakantiedagen van hebt gekocht. mijn hypotheek verstrekker heeft alleen werkgeversverklaring opgevraagd/gebruikt.
Omgekeerd: als je een cao hebt waarin in de komende 6 maanden al een stijging is opgenomen dan mag die stijging meetellen bij je maximale hypotheek.
Pagina: 1