Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muffige geur bovenste verdieping, ongedierte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
We wonen in een hoekhuis met 3 etages (plat dak). Sinds kort ruiken we een muffige geur op de bovenste etage. Ik kan het een beetje omschrijven als een 'mosachtige' geur. Tussen het dak (met zonnepanelen) en het plafond zit ruimte (gipsplaten plafond) zonder zichtbare isolatie. We vermoeden dat er ongedierte tussen het plafond en het dak zit. Laatst hoorden we ook een krassend/schrapend/ritselend geluid uit het plafond dat op één plek bleef. Ik heb al met een usb endoscoop cameraatje door een gaatje in het plafond gekeken, maar kon daar niet veel op zien (maar geen hoge kwaliteit beelden en lastig te richten).
Verder merken we de laatste tijd dat er ook af en toe wespen op de bovenste kamers zitten (ook nu nog). Ik zie af en toe wespen vliegen die bij het dak naar binnen gaan. Daar zit dus mogelijk een wespennest in het dak of spouw (al zal die nu in november ws. niet meer heel actief zijn) waar ik dan ws. ook een ongediertebestrijder voor moet bellen, maar ik wacht dan nog even volgend voorjaar af of ze ook terugkomen.

Wespen verklaren denk ik niet het schrapende/krassende geluid in het plafond (dat zouden eerder grotere dieren moeten zijn lijkt me), dus ik weet ook niet of een evt. aanwezig wespennest de bron is van de geur die we ruiken en of dat iets op zichzelf staands is. Bij het geluid dat we horen zou ik dan eerder neigen naar kleine zoogdieren als muizen/ratten/vleermuizen/steenmarters, waarbij ik me dan wel afvraag hoe muizen of ratten zo hoog komen, want ze zouden dan helemaal omhoog moeten klimmen (er zijn geen bomen oid tegen het huis die als ladder kunnen fungeren) . Binnen in het huis hebben we geen last van deze dieren, want ik zie ze nooit en ook geen uitwerpselen. Steenmarters kunnen vast wel zo hoog klimmen, maar we horen verder nooit gekrijs of luid lawaai wat steenmarters wel eens doen. Zat dus eerder te denken aan vleermuizen die zich daar hebben genesteld. Vraag is alleen of daar ook die muffige/mosachtige lucht van kan komen?
Vogels zouden het ook kunnen zijn, maar die zou je dan af en toe moeten zien vliegen op die plek lijkt me.

Iemand nog ideeën wat het aan de hand van mijn beschrijving kan zijn of wat ik kan doen om dat te achterhalen? Ik denk er ook aan om een ongediertebestrijder te raadplegen, echter is vooralsnog het enige concrete die vage lucht, dus ik wilde eerst nog even zelf zoeken naar iets meer concreets waar ik die persoon dan naar kan laten kijken.

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het ruikt niet naar rioollucht? Als het goed is loopt er nl. ook een ontluchtingskanaal naar je dak en als daar iets mis mee is ruik je het ook.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:27
Wespen knagen zich overal doorheen, dat kan het geluid prima verklaren.

Verder snap ik niet dat je dit hier gaat posten, bel een ongediertebestrijder. Wij kunnen op afstand niet zien of ruiken wat er gebeurd in je huis.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
Wespen maken behoorlijk veel knaag lawaai.

• Palomar
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:58:
Wespen knagen zich overal doorheen, dat kan het geluid prima verklaren.

Verder snap ik niet dat je dit hier gaat posten, bel een ongediertebestrijder. Wij kunnen op afstand niet zien of ruiken wat er gebeurd in je huis.
ja ok dat had ik dus ook, maar wellicht herkent iemand wat ik omschrijf of wordt er nog iets genoemd waar ik nog niet aan heb gedacht :)

• Palomar
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:01:
Wespen maken behoorlijk veel knaag lawaai.
ok, interessant. Zouden die nu in november dat dan ook nog doen? Het is natuurlijk nog wel zacht weer.

[ Voor 39% gewijzigd door Palomar op 10-11-2025 10:06 ]

• Palomar
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
Het ruikt niet naar rioollucht? Als het goed is loopt er nl. ook een ontluchtingskanaal naar je dak en als daar iets mis mee is ruik je het ook.
nee, het is echt iets anders wat ik nog niet goed kan plaatsen.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:38
Wespen zijn niet echt actief meer, wellicht als ze een warm plekje hebben dat ze na september nog iets doen, maar het knagen aan balken voor pulp voor hun nest zou wel afgelopen moeten zijn.
Kan van alles zijn, muizen, en als je pech hebt een marter (die mag je niet verjagen/vangen) Woon je een beetje aan de rand van wilder groen (bos/Bosplantsoen?)

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:20
Muizen hoor je trippelen, rennen, alsof er een straaltje water loopt bij regen. Een marter maakt ongelofelijk veel lawaai, niet normaal. Wespen knagen. Allemaal gehad. Muizen: af en toe wat gif zakjes onder de dakpannen en dan is het weer een jaar stil, plus bijenbekjes plaatsen. Marter: het nest opsporen overdag als hij/zij niet thuis is en alle ingangen blokkeren (ook langs de dakpannen bij de goot), trespa platen afschroeven, nest zoeken, gaas plaatsen. Wespen, beetje spuiten. Allemaal niet lief maar vrouwlief slaapt anders niet. Geur kan ook komen van vocht. Bij ons kwam dat mondjesmaat de spouw in omdat de afwateringskanalen bij de dakramen allemaal verstopt waren met blad, goten idem. Kortom, huis aan de buitenkant kritisch inspecteren. Oja, vossen in de tuin: Jack Russel van 4 kilo binnenhouden.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:38
bij muizen zijn er genoeg andere methoden (i.v.m. resistentie tegen gif, en andere dieren die vergiftigd raken) en marters mag je pas buitensluiten als ze geen nest hebben! Altijd in overleg met de toezichthouder flora en faunawetgeving van de omgevingsdienst! Niet zomaar iets doen.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Bij muizen of ratten zou je ook poep en plasvlekken moeten vinden (heel herkenbare geur). Ze kunnen zonder enig probleem via het dak binnenkomen (geen hoogtevrees), maar gaan meestal wel op "verkenning" in de rest van het huis....

Veldmuizen maken soms ook een onderkomen in huizen (en plassen en poepen ook heel de boel onder) maar zijn minder op je keuken gericht.

Wespen hebben wij ook ieder jaar, gelukkig meestal "franse wespen", niet agressief en geen grote nesten of schade. Je kan ze soms wel horen maar ruiken niet (ik toch niet)

Vleermuizen zou idd wel kunnen: zoeken spleten en gaten, vaak in de hoogte en poepen ook behoorlijk (goede mest schijnbaar) wat de geur zou kunnen verklaren en ze zijn beschermd...

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:56
Wij hebben een (volgens de verdelger tenminste) flink wespennest op zolder gehad.
Je kon wel horen dat iets zat, want er was een best knagend geluid, dus we dachten eerst dat het iets van houtworm / boktor of zo zou zijn.
Toen ik aan een stuk van de aftimmering was begonnen om weg te halen kwamen er ineens een paar wespen uit en die waren niet zo vriendelijk naar mij toe (paar keer in m'n hoofd gestoken).
Wel 100% zeker dus dat het wespen waren... :+

We hebben hier echter niks van geroken, enkel gehoord.
Zou prima kunnen dat er een wespennest zit aangezien je ze ook in en uit ziet vliegen, maar ik denk niet dat dit de oorzaak van de geur is.

PV Output

Pagina: 1