• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-12 07:44
Hi all,

Op dit moment zit ik met een “werk-ding” en hoop ik dat jullie mijn kunnen voorzien van een nuttig advies.

Op dit moment werk ik bij een niet nader te noemen detailhandel bedrijf met een zakelijke tak. Ik ben daar gestart als accountmanager en door wat stappen te kunnen maken heb ik nu een leidinggevende functie. Deze stappen waren deels vanwege eigen ambitie maar ook vanwege noodzaak om erop een bepaald moment iemand moest zijn om de kar te trekken.

Ik heb hier een tijd veel energie uitgehaald, hard voor gewerkt en mooie resultaten bereikt. Sinds enkele maanden merk ik dat ik van leidinggeven geen energie (meer) krijg. Bepaalde aspecten zijn zeker leuk om te doen maar ik ervaar meer “vervelende aspecten” dan leuke bijkomstigheden. Daarnaast heb ik sinds enige tijd een leidinggevende waar ik persoonlijk goed mee kan opschieten. Een aardig persoon, slim en betrokken maar op werk gerelateerde dingen soms chaotisch, hectisch en onbesuisd. Ik ben iemand die veel duidelijkheid nodig heb, structuur en een heldere missie. Daar ga ik lekker op en dan ga ik als een raket. Vanwege tegenvallende resultaten heb ik het gevoel dat we nu alle kanten opschieten en maar wat proberen. Dat uit zich dat we maandag A doen, dinsdag aan B beginnen en de rest van de week toch maar C proberen. Als ik ergens niet gelukkig van wordt, is het dat. Ik voel me daarom ontzettend tussen mijn leidinggevende en mijn team staan. Ik merk en voel dat mijn team daar ook moeite mee heeft en voel zelfs hun sceptische ervaringen richting mij komen. Terwijl ik ter goede trouw uit probeer te voeren wat van me gevraagd wordt en ze juist veel probeer te beschermen.

Uiteindelijk heeft dat er voor gezorgd dat ik de keuze heb gemaakt om me ziek te melden. Op deze manier kan en wil ik niet mijn werk uitvoeren en is het de afgelopen maanden ten koste van mezelf gegaan. Daarnaast doet het veel pijn om te zien dat dingen die ik “opgebouwd heb” stuk lijken te lopen en niet meer tellen. Voordat ik me ziek melden was ik reeds aan het oriënteren om elders aan de slag te gaan in een commerciële en niet leidinggevende functie. Het lijkt erop dat ik die gevonden heb en eerdaags komt er een aanbod mijn kant op. Gelukkig is dit vermoedelijk iets waar ik niet direct volgende maand hoef te starten, ik heb dus tijd om mezelf bij elkaar te rapen en fris daar t.z.t. te starten.

Nu loop ik met het volgende dilemma:
- Blijf ik ziek thuis en neem ik ontslag?
- Meld ik me eerdaags beter en neem ik dan ontslag?

Ik hoop eigenlijk op een scenario als volgt; ik kan en wil niet meer terugkeren in mijn oude functie. Andere functies zie ik niet zitten omdat er genoeg gebeurt is en ik niet meer met volle 100% energie en zin dan naar mijn werk ga. Kan ik niet voorstellen om mezelf beter te melden (scheelt werkgever veel gedoe en kosten), te vragen om een VSO (geeft mij tijd om mezelf bij elkaar te rapen) en het aanbod van de andere partij te accepteren?

Is dit een gangbaar iets, kan ik dit voorstellen of is dit per definitie een no-go?

Stel dat ik er niet uitkom met nieuwe werkgever, dan zie ik mezelf voorlopig nog niet terugkeren. Sterker nog; ik wil eindelijk niet terugkeren en nu in goede harmonie uit elkaar gaan zonder gezeur, gedoe en moddergooien. Ik ben ze namelijk wél ontzettend dankbaar voor alle kansen, heb ontzettende leuke, lieve en fijne directe collega’s maar voel wel heel sterk dat het gewoon klaar is voor mij.

Nou, wie heeft het verlossende antwoord? Kom maar door! Bedankt in ieder geval voor het doorlezen van dit epistel. 😂😂

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:50
Als je de kans hebt dan beter melden, ontslag indienen en het uitzitten.
Gewoon je werk doen en van je af laten glijden ondanks dat het je raakt. Het is een zakelijke overeenkomst en als men het niet wil horen dan ga je het toch niet veranderen. Andere baan is dan de uitkomst.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-12 19:38
Als je jezelf hierom 'bij elkaar moet rapen' kan je imo beter naar de huisarts.

Als je geen zin hebt om je werk te doen op een andere manier dan de jouwe neem je ontslag. Maak dat niet het probleem van je werkgever.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 08:28
Dit zijn altijd erg vervelende dingen. Mijn persoonlijke ervaring is dat de organisatie niet gaat veranderen, tenzij de directie een nieuw inzicht krijgt.

Ik zou mezelf weer eerst mentaal fit krijgen, voordat ik een nieuw avontuur zou beginnen.

Ontslag indienen
Vakantie dagen opnemen of Ziek gemeld blijven, zodat je 1 maand thuis zit en werkt aan mentaal gezond te zijn.
Ontslag indienen tijdens ziektewet is niet handig.

Suc6

Ennuhh ik zeg altijd, het is maar werk, wat thuis zit en jezelf is vele malen belangrijker.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-12 18:02

Salandur

Software Engineer

Kan me voorstellen dat dit een lastige situatie voor je is. Het klinkt een beetje alsof je overspannen/burn out bent geraakt. Dan is een even een pauze inlassen goed. Uiteindelijk gaat de arbo arts over of jij echt ziek ben en wat het beste pad van herstel is. Werk hier aan mee.

Qua nieuw werk: wacht gewoon af totdat je het contract hebt en getekend heb. Neem daarna ontslag, en meld je op je laatste dag beter. Dan ga je niet ziek uit dienst.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een vaststellingsovereenkomst is de meest voorkomende correcte wijze waarop arbeidsconflicten worden opgelost. Je kan een arbeidsrechtjurist e.e.a. laten uit onderhandelen, dan is er geen directe link met jou en krijg je ook geen lastige vragen. De juridische kosten kunnen worden opgenomen in de overeenkomst.

Na de handtekening van de werkgever is beter melden niet meer dan een formaliteit.

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar is er al een arbeidsconflict dan? Ik lees nu alleen een ziekmelding, er loopt toch nog niks qua traject met een bedrijfsarts en dergelijke? Een VSO krijg je ook niet zomaar.

• Lucifertje
Allemaal bedankt voor jullie reacties, biedt bij elkaar genoeg om mee aan de slag te gaan.

Even ter korte verdediging van mijzelf, mijn principes zijn dat je jezelf niet zomaar om het minste of geringste ziek meldt. Omdat dit mij al maanden parten speelt en mijn dagelijkse leven en functioneren in de weg zit (ontzettend slecht slapen/piekeren/verminderde zelfzorg e.d.), heb ik die keuze helaas moeten maken. Ik zit helaas ook gewoon ontzettend slecht in mijn vel en ben hier ook via huisarts mee aan de slag. Werkgever en leidinggevende geeft me hierin ook geen ongelijk en bevestigt dat mijn aanwezigheid telt als ik mijn steentje (weer) kan bijdragen en dat mijn functioneren de afgelopen weken/maanden niet in het belang is geweest.
whatyoudoing schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:52:
Als je jezelf hierom 'bij elkaar moet rapen' kan je imo beter naar de huisarts.

Als je geen zin hebt om je werk te doen op een andere manier dan de jouwe neem je ontslag. Maak dat niet het probleem van je werkgever.
Dat is ook wat ik gedaan heb, ik heb diezelfde dag direct gebeld en ben ook bij de huisarts langsgeweest. Gevalletje overwerkt/overspannen/burn-out was haar conclusie. Ik wil het ook geen probleem van mijn werkgever maken, ik zoek juist naar een passende oplossing voor mezelf én voor hen.
Unknown Alien schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:55:
Dit zijn altijd erg vervelende dingen. Mijn persoonlijke ervaring is dat de organisatie niet gaat veranderen, tenzij de directie een nieuw inzicht krijgt.

Ik zou mezelf weer eerst mentaal fit krijgen, voordat ik een nieuw avontuur zou beginnen.

Ontslag indienen
Vakantie dagen opnemen of Ziek gemeld blijven, zodat je 1 maand thuis zit en werkt aan mentaal gezond te zijn.
Ontslag indienen tijdens ziektewet is niet handig.

Suc6

Ennuhh ik zeg altijd, het is maar werk, wat thuis zit en jezelf is vele malen belangrijker.
Eens, ik heb genoeg aangegeven en inderdaad tot op heden weinig verandert. De conclusie dat het bedrijf niet verandert, had ik al getrokken en zodoende was ik al aan het kijken "buiten de deur". Mezelf fit krijgen staat op nummer 1, nu overhaast beslissingen nemen is uitstellen van het probleem en je zal zien dat die boomerang terugkomt. Helaas zit er wel een druk achter vanwege het financiële aspect, financieel is het lastiger te permitteren om 70% over te houden wat t.z.t. van toepassing is.

Wat betreft thuis en jezelf; volledig mee eens en eerder wilde ik dat zo niet zien waardoor ik ben blijven rennen en uiteindelijk mezelf én me werkgever dus nu tref.
mrmrmr schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:01:
Een vaststellingsovereenkomst is de meest voorkomende correcte wijze waarop arbeidsconflicten worden opgelost. Je kan een arbeidsrechtjurist e.e.a. laten uit onderhandelen, dan is er geen directe link met jou en krijg je ook geen lastige vragen. De juridische kosten kunnen worden opgenomen in de overeenkomst.

Na de handtekening van de werkgever is beter melden niet meer dan een formaliteit.
Salandur schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:
Kan me voorstellen dat dit een lastige situatie voor je is. Het klinkt een beetje alsof je overspannen/burn out bent geraakt. Dan is een even een pauze inlassen goed. Uiteindelijk gaat de arbo arts over of jij echt ziek ben en wat het beste pad van herstel is. Werk hier aan mee.

Qua nieuw werk: wacht gewoon af totdat je het contract hebt en getekend heb. Neem daarna ontslag, en meld je op je laatste dag beter. Dan ga je niet ziek uit dienst.
Arbo-arts afspraak moet nog steeds bevestigd worden. Het eerste contact is er geweest, gek genoeg schijnt het wat drukker te zijn deze periode van het jaar. Zodoende is het nog niet tot een gesprek gekomen, ik had dat gesprek liever gisteren dan vandaag omdat ik dan weet waar ik aan toe ben en een stip op de horizon heb. Hieraan meewerken is het minste wat ik kan doen en zal ik ook zeker doen. Tot op heden is vooral de onduidelijkheid vanwege het uitblijven het gesprek die parten speelt en mij onzeker maakt.

Omtrent contract tekenen en beter melden denk ik dat dit the-way-to-go is inderdaad!
mrmrmr schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:01:

Helder, ga ik eens naar kijken en ga belletje doen naar mijn rechtsbijstand.
Glitch schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:22:
Maar is er al een arbeidsconflict dan? Ik lees nu alleen een ziekmelding, er loopt toch nog niks qua traject met een bedrijfsarts en dergelijke? Een VSO krijg je ook niet zomaar.
Van een conflict is zeker geen sprake, zoals hier boven al ergens benadrukt, wil ik een passende oplossing voor mezelf én werkgever. Ik kan me voorstellen dat een werknemer die voorlopig nog thuis zit bakken met geld kost, zodoende dacht ik dat een mogelijke VSO-optie hen helpt zodat we uit elkaar kunnen en zij verder kunnen zonder gedoe en bakken met centjes.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom wil je eruit met een VSO? Waarom niet gewoon zsm dat nieuwe contract tekenen, je weer beter melden je gewoon je contract opzeggen? Dan heb je (standaard) een maand opzegtermijn en in overleg is er vaak meer dan genoeg mogelijk om niet (of minimaal) nog weer terug te komen, eventueel in combinatie met vakantiedagen (die er ruim zullen zijn als je al een poosje in de ziektewet zit).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat ik mis in de beschrijving on de openingspost zijn gesprekken met je leidingevende en de mensen daarboven om de situatie te verbeteren, structuur te krijgen etc. Zijn er geen voortgangsgesprekken of andere structuur in het bedrijf? Nu lijkt het een reuzestap van moeizaam werken tot in een keer ziek.

En is er geen optie om een stapje terug te doen, terug naar het team en iemand anders leidinggevend te laten worden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Lucifertje
naitsoezn schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:17:
Waarom wil je eruit met een VSO? Waarom niet gewoon zsm dat nieuwe contract tekenen, je weer beter melden je gewoon je contract opzeggen? Dan heb je (standaard) een maand opzegtermijn en in overleg is er vaak meer dan genoeg mogelijk om niet (of minimaal) nog weer terug te komen, eventueel in combinatie met vakantiedagen (die er ruim zullen zijn als je al een poosje in de ziektewet zit).
Geen idee, brainfart waarvan ik dacht dat het wellicht beide partijen op een goede manier kan helpen. Wat betreft de rest, eens maar die maand voelt "te kort" en heb werkelijk geen zin om straks weer mezelf tegen te komen waardoor ik liever wat meer de tijd zou hebben.
gambieter schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:27:
Wat ik mis in de beschrijving on de openingspost zijn gesprekken met je leidingevende en de mensen daarboven om de situatie te verbeteren, structuur te krijgen etc. Zijn er geen voortgangsgesprekken of andere structuur in het bedrijf? Nu lijkt het een reuzestap van moeizaam werken tot in een keer ziek.

En is er geen optie om een stapje terug te doen, terug naar het team en iemand anders leidinggevend te laten worden?
Mijn inziens heb ik genoeg aangegeven, zijn er allerlei signalen (ook vanuit andere collega's) geweest dat dingen niet lopen zoals het zou moeten lopen maar wordt daar (bijna) geen gehoor aangegeven. Er zijn zeker dingen in het positieve verandert maar de kern van de organisatie verandert niet of maakt zich ook absoluut niet druk.

Wat betreft die optie om zelf weer onderdeel van het team te zijn en iemand anders verantwoordelijk te maken; ik voel erg sterk dat mijn tijd er gewoon simpelweg op zit. Een stapje terug doen is zeker mogelijk maar ik weet dat ik binnen enkele maanden dan alsnog via voor- of achterdeur vertrek. Zo ver wil ik het niet laten komen dus nu van het momentum gebruik maken en in goede harmonie elkaar succes wensen en doorgaan! ;)

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10
Salandur schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:

Ik ben hier geen deskundige in. Maar kan je (ex) werkgever je hiermee niet pakken? Dat je maanden ziek bent en uitgerekend op de laatste werkdag weer beter?
Ik zou in ieder geval dit niet aandurven.

• mrmrmr
  • Niet online
champion16 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:46:
Ik ben hier geen deskundige in. Maar kan je (ex) werkgever je hiermee niet pakken? Dat je maanden ziek bent en uitgerekend op de laatste werkdag weer beter?
Nee, als er een vaststellingsovereenkomst is gesloten moet de werkgever daaraan voldoen. Na een ziekmelding kan de werkgever niet zomaar de werknemer ontslaan(*). De werknemer is daar tegen beschermd. Beide partijen hebben belang bij een betermelding. Degene die de betermelding doet bij UWV is de werkgever.

Een potentiële nieuwe werkgever mag niet naar medische gegevens vragen. De ex-werkgever mag dat niet aan derden vertellen. Als je bijvoorbeeld belt naar een bedrijf en vraagt naar iemand en de receptionste zegt dat die ziek is, is dat een overtreding van de AVG privacywetgeving. De AVG beschermt medische gegevens.

(*) Je mag wel zelf ontslag nemen, maar dat is in het nadeel van werknemer. Die verspeelt dan het recht op bijvoorbeeld WW. Daarom is ontslag met wederzijds goedvinden daarvoor een oplossing.

• Unknown Alien
Hou rekening mee, dat wanneer je bij de arbo-arts aangeeft dat je arbeidsongeschikt met geraakt ivm de huidige werkomgeving., je dan in een ander traject komt te zitten dan bv wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt door een stevige griep of gebroken teen oid.

Ze willen je dan zsm weer aan het werk hebben. Die gaan de druk opvoeren en zal wellicht ten koste kunnen gaan van je mentale gesteldheid.

VSO kan betekenen dat je wat meer geld mee krijgt, maar dat is vooral het geval, wanneer ze van je af willen. Ik lees niet dat dit het geval is.

Bespreken met een vertrouwenspersoon binnen je organisatie wat de mogelijkheden kunnen zijn.

Wat een mooie oplossing lijkt. Je tekent ergens anders, start datum 01-01-02026 of 01-02-2026. Lekker opzeggen bij je huidige WG en aangeven waarom en dat jij je liever niet ziek wilt melden. Dat je de vakantie dgn wilt opnemen en de rest als onbetaald verlof ipv arbeidsongeschikt melden. Dat je zo mentaal fit aan je nieuwe uitdaging kan beginnen.

Voor beide partijen win - win.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:45
Ga er vanuit dat een nieuwe werkgever een referenten check gaat uitvoeren. Die zal dan jou oude werkgever c.q. leidinggevende bellen en vragen stellen over jou.

Houd dat in je achterhoofd bij je volgende zet. Verplaats jezelf in de positie van een toekomstige werkgever. Zou jij iemand aannemen die zich ziek heeft gemeld vanwege jouw reden en op jouw manier?

Probeer zo snel mogelijk wat anders te vinden, geef bij je huidige werkgever aan dat je de huidige manier van werken niet prettig vindt en je energie kost en je eventueel minder uren wilt maken omdat je tegen een burn-out aan zit of dat hij/zij kan helpen. Geef aan dat je op zoek gaat naar een andere werkgever.

Stel je hebt wat nieuws gevonden, je kan toch aangeven dat je over 2 of 3 maanden wilt starten. Niemand zegt dat je volgende maand alweer moet werken. Tenzij je de periode zonder werk niet kunt overbruggen vanwege gebrek aan geld..

Probeer op een nette manier af te sluiten, want een nieuwe werkgever kan contact opnemen met je oude werkgever.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:28:
Hou rekening mee, dat wanneer je bij de arbo-arts aangeeft dat je arbeidsongeschikt met geraakt ivm de huidige werkomgeving., je dan in een ander traject komt te zitten dan bv wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt door een stevige griep of gebroken teen oid.

Ze willen je dan zsm weer aan het werk hebben. Die gaan de druk opvoeren en zal wellicht ten koste kunnen gaan van je mentale gesteldheid.
Ehm. Is dat nog op iets gebaseerd? Ik heb die ervaring totaal niet (ik zit nu in het 2de ziektejaar en er is geen sprake van druk opvoeren oid. Beter nog: de bedrijfsarts staat aan mijn kant).
peak schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:56:
Ga er vanuit dat een nieuwe werkgever een referenten check gaat uitvoeren. Die zal dan jou oude werkgever c.q. leidinggevende bellen en vragen stellen over jou.

Houd dat in je achterhoofd bij je volgende zet. Verplaats jezelf in de positie van een toekomstige werkgever. Zou jij iemand aannemen die zich ziek heeft gemeld vanwege jouw reden en op jouw manier?
Heb je weleens van de AVG gehoord?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:51:

[...]
Het is inderdaad een feit van algemene bekendheid dat alle bedrijven zich volledig aan de AVG houden.

Ik heb bij meerdere bedrijven gezeten waar men ongevraagd en onaangekondigd referenties ging natrekken. Niet netjes, wel staande praktijk.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30

Yucon

*broem*

Hebben zowel jij als dat bedrijf samen niet gewoon een coach nodig? En dan geen geitewollensok, maar iemand die helpt de werkwijze daar te herstructureren en jouw helpt je plaats daarin te vinden.

Jullie hebben zo te zien allebei een probleem.

Je zegt dat je voelt dat je houdbaarheidsdatum er daar ver op zit. Maar is het niet meer zo dat die in deze huidige situatie erop zit?

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]
Niet heel relevant. Ze kunnen het prima vooraf aan TS vragen of het mag. En als die stug weigert zegt dat ook al iets, en dan hoeven ze eigenlijk niet eens meer te bellen om iets te weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 11-11-2025 07:40 ]

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:45
Yucon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:40:
[...]

Niet heel relevant. Ze kunnen het prima vooraf aan TS vragen of het mag. En als die stug weigert zegt dat ook al iets, en dan hoeven ze eigenlijk niet eens meer te bellen om iets te weten.
Exact dit dus.

Ze vragen vooraf toestemming om referenties te checken. Dus leuk dat je weigert, maar ik zou jou op basis hiervan niet aannemen.

Hoe kom je er trouwens op om AVG erbij te halen? Als ik jouw werkgever bel en vraag wat hij van jou vind dan heeft dat niks met AVG te maken. Als ik hem vraag naar BSN nummer of adres of privé telefoonnummer of religie of geaardheid ja dat mag hij niet delen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:10:
[...]

Het is inderdaad een feit van algemene bekendheid dat alle bedrijven zich volledig aan de AVG houden.

Ik heb bij meerdere bedrijven gezeten waar men ongevraagd en onaangekondigd referenties ging natrekken. Niet netjes, wel staande praktijk.
Het is niet verboden om na te vragen. Het is wel verboden om vervolgens informatie te gaan geven (bv. dat TS nu ziek is).

Dus de post van @peak voegt niets toe.

• Unknown Alien

Ehm. Is dat nog op iets gebaseerd? Ik heb die ervaring totaal niet (ik zit nu in het 2de ziektejaar en er is geen sprake van druk opvoeren oid. Beter nog: de bedrijfsarts staat aan mijn kant).
Dan heb je geluk. De arbo arts wordt ingehuurd door de WG om ervoor te zorgen dat de WN zsm( voor de duidelijkheid de M staat voor mogelijk ;) aan het werk kan gaan.

Als je een burn-out hebt, vanwege bv de werkdruk of giftige werkomgeving, dan komt er een mediator bij als dat nodig is, maar er zullen gesprekken moeten komen om afspraken te maken en vastleggen dat deze nagekomen worden. Dat is logisch, want er moet een oplossing komen.

Dit gaat niet als een WN =>1jaar niet op het werk komt.

• mrmrmr
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:40:
[...]

Nee, ze kunnen dat niet prima vragen. Het is verboden. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld piloten of luchtverkeersleiders met een geestelijke stoornis moeten dat vertellen.

Als je bij een werkgever solliciteert die dit doet terwijl het niet mag weet je al genoeg. Daar moet je niet zijn. Er zijn nog meer vragen die werkgever niet mag stellen, bijvoorbeeld of een vrouwelijke kandidaat kinderen wil krijgen. Een slechte werkgever wil het misschien gebruiken om zwangerschapsverlof te vermijden.

De AVG gaat over persoonsgegevens, dat zijn alle gegevens over een bepaalde persoon. Medische gegevens zijn bijzondere persoonsgegevens, daar gelden strenge regels voor.

Het is overigens gebruikelijk een aanbevelingsbrief af te spreken bij ontslag met wederzijds goedvinden.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:01
Voor referenties is het heel makkelijk: zet in je CV / sollicitatiebrief iets als "Referenties op verzoek". Als ze dan referenties willen controleren nemen ze eerst contact met jouw op om de contactgegevens van de referentie(s) te krijgen.

Zo kun je, voordat je de contactgegevens geeft, je referenties informeren / vragen of ze referentie willen/kunnen zijn en dat ze binnenkort een belletje kunnen verwachten van X.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Yucon

Yucon

*broem*

mrmrmr schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:38:
[...]

Nee, ze kunnen dat niet prima vragen. Het is verboden. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld piloten of luchtverkeersleiders met een geestelijke stoornis moeten dat vertellen.
Ik heb het natuurlijk niet over medische gegevens, maar over referenties.

• mrmrmr
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:09:
Ik heb het natuurlijk niet over medische gegevens, maar over referenties.
De aanbevelingsbrief die je afspreekt geeft aan dat de werknemer goed heeft gepresteerd. Dat zou in dit geval geen enkel probleem moeten zijn.

• Unknown Alien
Een werkgevers verklaring zou ik altijd om vragen.

• Lucifertje
Allen bedankt! Waardevolle feedback en opmerkingen, hier kan ik oprecht wat mee. Ik ga ermee aan de slag en sowieso heb ik vandaag een moment ingepland met werkgever om op de koffie te komen en te bespreken hoe nu verder.

Omtrent de mogelijke potentiële nieuwe werkgever; dit lijkt ook in orde te gaan komen. Afhankelijk van het aanbod, gewenste startdatum en dus gesprek huidige werkgever, maak ik daarna de balans op en hak ik de knoop door.

Zoals mijn gevoel nu is, hoop ik op een concreet een mooi voorstel. Dat lijkt inderdaad simpelweg de makkelijkste, snelste maar ook de meest legitieme optie.

Nogmaals; BEDANKT! 🙏

(P.s. Gaat hier nu slotje op of blijft’ie bestaan? Anders neem ik uiteraard af en toe nog eens een kijkje)!!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:17
Lucifertje schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:08:
Allen bedankt! Waardevolle feedback en opmerkingen, hier kan ik oprecht wat mee. Ik ga ermee aan de slag en sowieso heb ik vandaag een moment ingepland met werkgever om op de koffie te komen en te bespreken hoe nu verder.

Omtrent de mogelijke potentiële nieuwe werkgever; dit lijkt ook in orde te gaan komen. Afhankelijk van het aanbod, gewenste startdatum en dus gesprek huidige werkgever, maak ik daarna de balans op en hak ik de knoop door.

Zoals mijn gevoel nu is, hoop ik op een concreet een mooi voorstel. Dat lijkt inderdaad simpelweg de makkelijkste, snelste maar ook de meest legitieme optie.

Nogmaals; BEDANKT! 🙏

(P.s. Gaat hier nu slotje op of blijft’ie bestaan? Anders neem ik uiteraard af en toe nog eens een kijkje)!!
Voorstel kan ook zijn dat je een paar maanden de tijd krijgt om zelf actief ander werk te zoeken. Dan krijg je dus niks mee, maar je hoeft ook niet te werken. Dat zou in jouw geval ook een prettige oplossing zijn, omdat je dan rust krijgt en kunt herstellen zonder de druk dat je terug moet naar die onopgeloste situatie.
Let wel op dat je problemen misschien niet alleen door het werk komen. Sta open voor wat gesprekken met een coach voordat je ergens anders gaat werken en daar vervolgens blijkt dat er meer aan de hand was dan alleen een verschil van inzicht over de huidige werkwijze. Dan ben je verder van huis.
Pagina: 1