Vraag

• Cookie85
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-11 16:05
Wij hebben al langere tijd vochtproblemen in meterkast (bj 2011).
- De doorvoeren lekken lucht > polymeer kit in/tochtband.
- Het vloerpaneel lijkt vochtig
- Houten paneel meterkast staat OP grond en trekt vocht capillair omhoog > opgelost met gelamineerd vel eronder te schuiven.
- Bij openen lege doppen in doorvoer paneel stroomt lucht hard omhoog van onderaf, grote druk.
- Woning is gebouwd op grond, geen kruipruimte, wel lege holte bij meterkast.

Het probleem:
- Ik vermoed dat paneel niet geisoleerd is. Of niet goed. Een paneel vervangen is feitelijk meterkast vervangen.
- Er zou überhaupt niet zo fanatiek lucht moeten stromen.
- Pur, coating ed zijn geen oplossing, want ean gaat vocht eronder komen en ook schimmelen
- Ik heb nog gedacht aan pu injectiehars in de open doppen te laten spuiten om de holte te vullen.
- Zijkant hout is ook beschimmeld. Ik zou liefst hele meterkast laten vervangen. Maar hoe?
- Luchtvochtigheid blijft permanent 10 hoger dan in hal en vraagt om continu aan hebben ontvochtiger. Eigenlijk kunnen we dus nooit langer dan een dag weg

Wat nu???

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:50
IK zou rigoreus de boel aanpakken, het MK los halen plank eruit. Daarna de oorzaak bestrijden door bijvoorbeeld de holle ruimte onder de MK te vullen met hydrocultuur korrels (die rode die je in je plantenbak doet). Gaten die ventilatie veroorzaken (schoorstenen naar boven) volledig afdichten. Nieuwe plank erin die zwevend boven de vloer gemonteerd wordt zodat er ventilatie mogelijk is en geen capilaire werking meer.

MK weer monteren.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gaat dit om NL of BE? Als NL'er zeggen termen als "doorvoerpaneel" me niet direct iets. Wellicht wat foto's van de situatie?

Het is niet bijzonder nat geweest de afgelopen tijd - komt dit vocht niet uit een leiding, d.w.z. zijn lekkages uitgesloten? Speelt dit pas sinds kort of al langere tijd?

Dat er veel lucht uit komt bij het opendraaien van een doorvoer is misschien niet zo gek als je een ventilatiesysteem hebt, maar ik weet niet hoe hard de lucht stroomt?

• Cookie85
rvdgaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:33:
IK zou rigoreus de boel aanpakken, het MK los halen plank eruit. Daarna de oorzaak bestrijden door bijvoorbeeld de holle ruimte onder de MK te vullen met hydrocultuur korrels (die rode die je in je plantenbak doet). Gaten die ventilatie veroorzaken (schoorstenen naar boven) volledig afdichten. Nieuwe plank erin die zwevend boven de vloer gemonteerd wordt zodat er ventilatie mogelijk is en geen capilaire werking meer.

MK weer monteren.
Dat zou zeker ideaal zijn, maar zomaar loshalen gaat niet. Even foto bijgevoegd. "Loshalen" vraagt complete afsluiting meterkast, verplaatsen en uitbreken. Ook gedacht over korrels of pu injectie, maar kans bestaat dat daarmee juist condens/schimmel aan onderkant plaat creëer of met de pu de leidingen kapot maak door de druk.
P.s. op foto zwarte dop open, was tijdens inspectie, alles nu dicht uiteraard. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AryAbUBozsniuntyQedRRMYoKqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUrSXL6JJ7gROIxq2xHnPAvL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cookie85 op 10-11-2025 13:11 ]

• Cookie85
Aardedraadje schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:33:
Gaat dit om NL of BE? Als NL'er zeggen termen als "doorvoerpaneel" me niet direct iets. Wellicht wat foto's van de situatie?

Het is niet bijzonder nat geweest de afgelopen tijd - komt dit vocht niet uit een leiding, d.w.z. zijn lekkages uitgesloten? Speelt dit pas sinds kort of al langere tijd?

Dat er veel lucht uit komt bij het opendraaien van een doorvoer is misschien niet zo gek als je een ventilatiesysteem hebt, maar ik weet niet hoe hard de lucht stroomt?
Gaat om NL. Hierboven foto vloer toegevoegd. De wanden e.d. zijn nu droog, speelt al langer en hebben langere tijd dehumidifier aan gehad. Dat werkt, maar niet wenselijk om doorlopend van afhankelijk te zijn. Houten wand rechts zit op vloer, daar zit nu dunne plastic folie tussen om capillaire optrekking te voorkomen.
De lucht stroom fors bij openen doppen. Het enige dat ik daarbij kan bedenken is koud> warme lucht en onderdruk in de hal (vanwege afzuiging toilet daar)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cookie85 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:10:
[...]
De lucht stroom fors bij openen doppen. Het enige dat ik daarbij kan bedenken is koud> warme lucht en onderdruk in de hal (vanwege afzuiging toilet daar)
Misschien de ventilatie even uitzetten en dan nog eens voelen? Weet je in elk geval of dat simpelweg daardoor komt, of een andere oorzaak heeft.

Hoe is de luchtvochtigheid in de rest van het huis en is er enige vorm van ventilatie in de meterkast (als in: een kier onder de deur of een roostertje of zo)? En heb je ooit iets van vocht in de meterkast gezien anders dan wat er optrekt uit de bodem? Condens op de waterleiding of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij openen lege doppen in doorvoer paneel stroomt lucht hard omhoog van onderaf, grote druk.
En waar komt die lucht dan vandaan? Uit roosters in de gevels?

• Cookie85
Orion84 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
[...]

Misschien de ventilatie even uitzetten en dan nog eens voelen? Weet je in elk geval of dat simpelweg daardoor komt, of een andere oorzaak heeft.

Hoe is de luchtvochtigheid in de rest van het huis en is er enige vorm van ventilatie in de meterkast (als in: een kier onder de deur of een roostertje of zo)? En heb je ooit iets van vocht in de meterkast gezien anders dan wat er optrekt uit de bodem? Condens op de waterleiding of zo?
Alle basics zijn op orde. Roosters aanwezig boven en onder in deur kast. Luchtvochtigheid in rest huis ook prima. Kierafdichting matig (vind ik). Geen condens gevoeld op leidingen. Het probleem zit echt daar lokaal.

• Cookie85
Wolly schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:27:
[...]

En waar komt die lucht dan vandaan? Uit roosters in de gevels?
Dat is de vraag waar we niet achter komen. Er zitten roosters in spouw, maar technisch gezien zou dat enkel de spouw moeten ontluchten. De woning is op de grond direct gebouwd, dus er zouden geen verdere luchtholtes moeten zijn. Het enige dat ik me kan bedenken zijn luchtlekken en verschil koude natte/boven plaat warmere lucht. Boroscoop maakte ons ook niet veel wijzer. Dat blijft dus een vraagteken.

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Cookie85 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:54:
Dat is de vraag waar we niet achter komen. Er zitten roosters in spouw, maar technisch gezien zou dat enkel de spouw moeten ontluchten. De woning is op de grond direct gebouwd, dus er zouden geen verdere luchtholtes moeten zijn. Het enige dat ik me kan bedenken zijn luchtlekken en verschil koude natte/boven plaat warmere lucht. Boroscoop maakte ons ook niet veel wijzer. Dat blijft dus een vraagteken.
Kun je eens een foto van die roosters delen? Ventilatie van de spouw gaat meestal via stootvoegen, niet via gevelroosters. Als je echt van die traditionele (zwarte) roostertjes hebt dan is het wel degelijk mogelijk dat er een ruimte onder je vloer zit. Wellicht geen bereikbare kruipruimte, maar er moet bijna wel iets zitten als er zo'n sterke luchtstroom uit die doorvoeren komt.

• Cookie85
Guere schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:59:
[...]

Kun je eens een foto van die roosters delen? Ventilatie van de spouw gaat meestal via stootvoegen, niet via gevelroosters. Als je echt van die traditionele (zwarte) roostertjes hebt dan is het wel degelijk mogelijk dat er een ruimte onder je vloer zit. Wellicht geen bereikbare kruipruimte, maar er moet bijna wel iets zitten als er zo'n sterke luchtstroom uit die doorvoeren komt.
Ha je hebt gelijk, schreef het verkeerd. Het zijn geen roosters, maar openingen in de muur cq cement. Heel zeker geen kruipruimte, inclusief bouw foto's opbouw gezien.

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Als de luchtvochtigheid in de meterkast permanent 10% hoger is dan in de ruimte ernaast vermoed ik dat het er een stuk kouder is. Dan krijg je condens. Dat kun je oplossen met isolatie.
Als er lucht komt door de invoerbochten kun je die aan de buitenzijde mogelijk van een prop of dop voorzien.
Trek kan veroorzaakt worden door afzuiging (mechanische ventilatie type C) of door thermische druk: kiertjes in het dak waardoor de warmere lucht van binnen omhoog stroomt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Cookie85 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:54:
[...]

Denk toch dat je geen duurzame ingreep kunt doen zonder dit eerst uitgezocht te hebben: je kunt het vocht niet buiten houden zonder te weten waar het vandaan komen. Isoleren heeft geen zin, dan sluit je het vocht alleen maar op. Ook niet als het er structureel kouder is: condens blijft zich (afhankelijk van verzadiging) vormen als lucht afkoelt. Ventileren van de MK is de enige tussenoplossing die het vocht ook echt afvoert. Maar tussenoplossing, want je wil de aanvoer juist wegnemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1