Is dit voldoende hardware voor Home Assistent?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-12 16:05
Ik wil home assistent (voor nu alleen met lampjes en een esp8266) op een hp thinclient t630 zetten met os proxmox
Dit wil ik doen in een vm om er naast nog meer vms te kunnen draaien zoals pihole en netbird misschien nog 2 andere.
Maar ik vraag me af of de specs wel voldoende zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
proxmox

hp thinclient t630 Specs
Ssd 500gb samsung 840 evo (het was 128gb die heb ik vervangen omdat dat mij te weinig leek)
Ram 4 gb (omdat ik denk dat dit te weinig is wil ik upgraden maar twijfel of ik genoeg heb aan 8 of gelijk 32 moet gaan)
Cpu amd gx-420gi

Of is dit niet de juiste hardware voor mijn doel?
Het spul staat in de meterkast dus een oude laptop kan ik er niet voor gebruiken..

Ik ben zoekende en waardeer jullie hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door klick op 10-11-2025 00:27 ]

Beste antwoord (via klick op 10-11-2025 14:57)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Die hp T630 heeft twee SO DIMM slots dus je kunt er maximaal 32GB in kwijt.
8GB is wel voldoende voor wat TS wil.
Wel aan te raden altijd twee gelijke geheugen modulen te plaatsen want het is een dual channel model.

HAOS is ook een vorm van virtualisatie dus in plaats van Proxmox met daarin HA kun je ook onder HAOS een Proxmox server draaien met behulp van HACS.
Zie:
https://www.xda-developer...home-assistant-heres-how/

Persoonlijk zou ik altijd voor HAOS gaan, dat is echt het meest stabiele en betrouwbaarste, want dat wil je voor je home automatisering (hoog WAF gehalte).
Eigenlijk zou ik gezien de prijs van die T630 ( zag er al een paar voor 30 euro op marktplaats met 8GB erin) gewoon twee van die dingen nemen, kun je lekker met Promox stoeien terwijl je een stabiele HA omgeving op een eigen T630 houd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat je met Proxmox én al die pakketjes in aparte VM's snel niet uitkomt met 4GB ram. Je hebt dan te maken met veel overhead door meerdere OSsen. Maar dat hoeft ook helemaal niet; installeer HA kaal op die machine en draai Pi-hole en Netbird als add-ons (docker containers) binnen HA. Veel efficiënter.

Mocht je wel echt met Proxmox aan de slag willen, installeer dan HA in een VM en een docker-omgeving in een VM. Binnen die laatste VM draai je dan dingen zoals Pi-hole en Netbird in docker containers.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ben(V)
Die thin client is prima voor HA onder HAOS, maar zoals @Gizz al zei ga je geheugen tekort komen voor de rest.
Zelfs als je die (wat beter is) gewoon als add-on installeert.
Zowel Pi-hole als Netbird hebben beiden wel 2Gb nodig om lekker te draaien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• klick
Gizz schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:10:
Ik denk dat je met Proxmox én al die pakketjes in aparte VM's snel niet uitkomt met 4GB ram. Je hebt dan te maken met veel overhead door meerdere OSsen. Maar dat hoeft ook helemaal niet; installeer HA kaal op die machine en draai Pi-hole en Netbird als add-ons (docker containers) binnen HA. Veel efficiënter.

Mocht je wel echt met Proxmox aan de slag willen, installeer dan HA in een VM en een docker-omgeving in een VM. Binnen die laatste VM draai je dan dingen zoals Pi-hole en Netbird in docker containers.
Ik wil eigenlijk met proxmox aan de slag maar meer om een homelab te maken. En die 2 hoef iknatuurlijk niet te combineren.
Dus ik kan wel een t630 ervoor gebruiken alleen is dan het beste bare HA en pihole en netbird in containers.

Hoeveel RAM zou ik nodig hebben om dat lekker soepel te draaien? En hoe groot moet de ssd dan ongeveer zijn?

Voor mijn gevoel, correct me if i am wrong, heb ik genoeg aan 8gb ram 128ssd.
Dan maak ik een losse home label voor mn vm's.

• klick
Ben(V) schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:10:
Die thin client is prima voor HA onder HAOS, maar zoals @Gizz al zei ga je geheugen tekort komen voor de rest.
Zelfs als je die (wat beter is) gewoon als add-on installeert.
Zowel Pi-hole als Netbird hebben beiden wel 2Gb nodig om lekker te draaien.
Zou ik wel genoeg hebben aan 8gb? Voor ha en die pihole en netbird container?

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:52
Ik geef de VM van home assistant 1536MB geheugen, ik zie dat ie 800MB gebruikt. Daarnaast 2 virtuele cores van een J5005, draait prima met 5-10% CPU gebruik. Qua data heeft ie 15GB in gebruik van de 30GB, ik zie dat deze installatie van april 2021 is.

[ Voor 46% gewijzigd door HeldereM op 10-11-2025 10:35 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat je met HA doet bepaalt voornamelijk wat er nodig is. Mijn hele huis heeft slimme verlichting (ZHA en Philips Hue integraties), BLE temperatuursensoren in elke ruimte, 8 ESP-devices met bluetooth-proxy om die sensoren uit te lezen, Bermuda BLE Trilateration voor het uitpeilen in welke ruimte verschillende apparaten zich bevinden, Node Red voor de meer geavanceerdere automations enz.

Toch draait HA hier op een HA Yellow met een RPI CM4 module. Die module heeft 8 Gb ram aan boord waarvan er nu (momentopname) slechts 1.6 Gb van in gebruik is.

Dus met 8 Gb zul je wel een eind komen als je alles in Proxmox wilt zetten, maar ik denk wel dat je het jezelf onnodig complex maakt. Een van de krachtigste dingen in HA zijn de addons en dat zijn doorgaans (speciaal voor HA gebouwde) containers. Daarvoor heb je een VM nodig die zelf ook nog een virtuele laag kan bevatten. Zowel toegang tot je netwerk als tot de hardware word daardoor lastiger (maar niet onmogelijk). Draai je HA direct op bare-metal dan prik je zo een Zigbee, Matter en/of ZWave stick in. Draai je HA in een VM dan moet je zorgen dat de USB poort waar die in gaat op de juiste manier met je HA VM wordt gedeeld. Het kan wel, maar om dat te doen om ervaring met Proxmox op te doen...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RiDo78 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:15:
Wat je met HA doet bepaalt voornamelijk wat er nodig is.
Ik denk dat in deze casus juist alles wat @klick náást HA wil doen relevant is. Omdat hij een homelab wil maken is HA maar één van de pakketten, daar komt op termijn veel naast te draaien. Een paar lampen meer of minder in HA maakt niet uit, maar een bijvoorbeeld een flinke *arr-stack gaan draaien op hetzelfde machientje wel.
maar ik denk wel dat je het jezelf onnodig complex maakt. Een van de krachtigste dingen in HA zijn de addons en dat zijn doorgaans (speciaal voor HA gebouwde) containers.
Veel dingen zullen inderdaad als add-on in HA kunnen, maar er zijn nog veel meer programmaatjes die niet als kant-en-klare add-on bestaan.
Zowel toegang tot je netwerk als tot de hardware word daardoor lastiger (maar niet onmogelijk). Draai je HA direct op bare-metal dan prik je zo een Zigbee, Matter en/of ZWave stick in. Draai je HA in een VM dan moet je zorgen dat de USB poort waar die in gaat op de juiste manier met je HA VM wordt gedeeld.
Netwerk wordt niet lastiger; op dat niveau maakt het niet uit of iets een fysieke machine is of een VM. Hardware doorzetten is niet veel meer dan één vinkje bij je VM-instellingen dat usb-doorgegeven moet worden. In HA is de configuratie verder precies hetzelfde.

Samengevat: HA in een VM is niet echt lastiger dan baremetal. Baremetal HA is prima als iemand tevreden is met HA in combinatie met de beschikbare add-ons. Voor een echt homelab met pakketten waar geen add-ons voor zijn (en die je eigenlijk ook niet custom als docker binnen HA wil laten draaien) of waar je wil experimenteren met VM's in een homelab, dan komt iemand toch eerder bij Proxmox of soortgelijke software terecht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik op zoek naar andere hardware. Naast dat 4GB al weinig is als je, op welke manier ook, dingen naast HA wilt draaien is de CPU ook niet zo krachtig. Ter vergelijking, een N100/N150 is ruim drie keer zo snel en heeft een 10W lagere TPD. En die machines zijn super goedkoop te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
Die hp T630 heeft twee SO DIMM slots dus je kunt er maximaal 32GB in kwijt.
8GB is wel voldoende voor wat TS wil.
Wel aan te raden altijd twee gelijke geheugen modulen te plaatsen want het is een dual channel model.

HAOS is ook een vorm van virtualisatie dus in plaats van Proxmox met daarin HA kun je ook onder HAOS een Proxmox server draaien met behulp van HACS.
Zie:
https://www.xda-developer...home-assistant-heres-how/

Persoonlijk zou ik altijd voor HAOS gaan, dat is echt het meest stabiele en betrouwbaarste, want dat wil je voor je home automatisering (hoog WAF gehalte).
Eigenlijk zou ik gezien de prijs van die T630 ( zag er al een paar voor 30 euro op marktplaats met 8GB erin) gewoon twee van die dingen nemen, kun je lekker met Promox stoeien terwijl je een stabiele HA omgeving op een eigen T630 houd.

• klick
Daar zit dus precies mijn twijfel.. een n100 (ik zag er 1 bij megekko voor 149) die is idd krachtiger, betere cpu en max 16gb geheugen.
Op die kan ik t dus combineren denk ik. Ik ben niet zeker of de 16gb ook bij die prijs in zit, maar dat is t maximale.

Maar de t630 is maar 40 voor 8gb geheugen en 128gb ssd. Dus daar 1 van erbij kan ook.
Ik kan ook de t630 die ik heb verkopen..
Wat is wijsheid? Ik wil wel weer eventjes vooruit kunnen.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik proef toch een beetje dat het wellicht niet bij HA en wat proxmoxjes zal blijven ;)
Homelabbing is een leuke hobby, en d'r is veel te veel mogelijk. Ik wil opteren voor nog wat meer horsepower t.o.v. de n100; neem een (m)ATX bord met een 12/13/14th gen i3 met iGPU. Daarmee heb je alle computational power die je voorlopig kan voeden met je projectjes, maar vooral een veel robuuster en upgradebaarder platform.
- Mocht je de NAS-kant op willen --> voldoende SATA/NVME aansluitingen.
- Mocht de media kant op willen --> iGPU voor transcoding
- makkelijker upgradebaar geheugen
- CPU te upgraden
- meer PCI-e spul.

Ik zou lekker iets kiezen waarmee je in eerste instantie je huidige opslag en geheugen in kan prikken, en daar vervolgens op uitbouwen. Schuw daarbij geen tweedehands spul. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Hier staat tekst

• klick
@Ben(V) daar zat ik ook aan te denken..

Of voor mn homelab een Dell optiflex 3040
Met i5 6500t
250gb ssd
16gb ram
Voor 85 euro

Dat lijkt me wel wat sterker, al heb ik niet echt hardware kennis.
Die lijkt me sterker en meer geschikt voor een homelab met proxmox.

Dan gebruik ik de t630 met HAOS en containers voor HA pihole en netbird. Al moet ik wel nog ff uitzoeken hoe dat moet hahaha heel HA is nieuw voor me (ik draai mqtt server op pi nu)

• klick
Is die Dell een betere keuze dan een t630 voor een homelab met proxmox 5 vm?
Die 16gb ram is wel ddr3.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Onder HA OS kan je geen Proxmox server draaien*. De link van @Ben(V) toont alleen een Proxmox integratie maar moet je al proxmox ergens anders draaien.

Onder HA OS kan je wel virtualization "light" in de vorm van addons. Dit zijn onder de motorkap Docker containers maar je kan niet een random container installeren*. Daarvoor zal je hem aan moeten maken als addon.

Op zich is zo'n T630 voor dat geld wel interessant natuurlijk, als is 4GB wel echt een bottleneck. Maar bedenk ook wat een opstelling per jaar zal verbruiken. Een T630 zal al snel enkele tientjes per jaar meer verbruiken. Ook die i5 is minder krachtig dan een N100 en heeft een 6x hogere TPD. Nu zegt dat niet alles maar geeft wel indicatie. Dus tenzij je niet voor elektra betaald is het zeker wel verstandig daar naar te kijken voor de totale kosten.

* In beide gevallen zou het technisch gezien wel kunnen maar moet je het niet willen. Daarmee wordt je install van HA OS direct unsupported en doe je juist hele scheiding met VM te niet.

• klick
@Septillion thnx. Ik ga het homelab op een andere machine doen dan de HA (met netbird en pihole)

Ik denk aan de t630 met 8gb ram en 128gb ssd voor HA en de Dell 3340 16gb ddr3 en 256gb ssd voor mijn homelab met proxmox (die niet altijd aan hoeft)

De t630 vervangt 2 raspberries 3b. Ik heb het niet nagekeken maar ging er vanuit dat die 2 opgeteld t energieverbruik van een t630 is. Weet niet of dat ergens op slaat.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Een T630 gaat wel krachtiger zijn dan 2x een RPi3. Maar verwacht niet dat het zuiniger is eigenlijk.
Pagina: 1