Vraag

• steven1987
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 11:24
Mijn vraag
Beste medetweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op een multisplit-airco(komt benenden te staan uit de wind): één unit voor in de woonkamer en één voor in de slaapkamer. De woonkamer is ongeveer 40 m² normaal hoogte plafon en de slaapkamer zo’n 16 m². Ons energielabel is A, bijna A+, en we willen de installatie hoofdzakelijk (eigenlijk uitsluitend) gebruiken voor verwarming.

We wonen vrij noordelijk en aan de kust, waardoor de winters wat milder zijn dan zuidelijk in het land. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb inmiddels meerdere installateurs gesproken, en die verwijzen eigenlijk direct naar de A-merken. Volgens hen zouden de B- en C-merken in de winter voortdurend in de defrost-modus schieten.
Nu is mijn vraag is dit waar en moet ik Voor een A merk gaan of kan ik prima af met een goedkoper merk.
Een hogere Scop zo fijn zijn met het oog op verbruik.
En is 3,5kw voor de woonkamer afdoende?

Ik ben best bereid om voor een A-merk te gaan, maar vraag me af: trap ik nu in een verkooppraatje, of is het echt zo dat B- en C-merken aanzienlijk slechter presteren in de winter?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wifi zou prettig zijn

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik begon bij het merk Aux maar dat wordt me afgeraden door de verkoper die verwijzen eigenlijk naar Daikin of Mitsubishi

Mitsubishi Heavy Industries "Duo-Split " ZS-W Serie 5.0kW outdoor + 2x 3.5 kW indoor R32 Cool & Heat - WiFi

Mitsubishi Electric Duo split MSZ-Serie 5.0kW outdoor + 2x 3.5 kW indoor - Wifi A++

LG DUALCOOL MU2R17 + H09S1D + H12S1D Multisplit 4,7 kW totaalpakket

Daikin Sensira CTXF25C + CTXF35C + 2MXF50A totaalpakket (Nu met gratis WiFi)

Alle reacties

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik heb zelf Daikin hangen. Een van de belangrijkste keuzes was toch wel betrouwbaarheid. Verwarming is best essentieel. Je moet je afvragen of je daarop wel wilt bezuinigen. Ik wilde dat niet.

Of goedkopere merken veel in defrost springen weet ik zelf ook niet. Ik kan uit ervaring spreken dat het inderdaad gebeurt in de winter. Misschien 1 of 2 keer per dag als het echt koud word (zeg onder de -5).

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Je geeft niet aan hoe je woont, maar bekijk ook even het geluidsniveau van de buitenunit.
Het toegestane geluidsniveau van een airco buitenunit is maximaal 40 dB(A) tussen 19:00 en 07:00 uur en maximaal 45 dB(A) overdag (07:00–19:00 uur) op de perceelgrens met de buren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• steven1987
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 11:24
Ik woon in een rijtjeswoningen

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:15
Ik heb 2 jaar in een woonunit gezeten die ik met 3 (destijds nieuwe) AUX airco's verwarmde. Het werkte op zich goed, maar ik zou ze niet in mijn huis installeren om te verwarmen:
- Bij koude nachten (<5 grC) wilde 1 airco niet meer opstarten. Deze werkte pas weer nadat de termperatuur weer boven 0 kwam. Ik had wel nog elektrische COP 1 verwarming als back-up.
- Als de airco wel bleef werken, verzamelde zich op een gegeven moment zoveel ijs onder in de kast, dat ik dit met een föhn moest verwijderen, omdat het tegen de ventilator kwam.
- 1 Airco deed op een gegeven moment geen defrosts meer. Hij bleef wel ok werken, maar zat na een paar dagen vorst wel helemaal ingepakt in het ijs.

Voor mijn gevoel zijn de AUX airco's niet ontworpen voor langdurig te verwarmen. Voor het huis in de winter met airco verwarmen zou ik een A-merk kiezen. Als je verder geen back-up hebt, moet je er ook goed op letten wat de minimum werkingstemperatuur van de airco is. Sommige krijgen problemen bij -7grC.

[ Voor 15% gewijzigd door cgms op 10-11-2025 12:42 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In het lucht/lucht topic is daar wel redelijk brede consensus over. Wil je koelen dan is een B-merk prima, maar bespaar je de frustratie en ga bij verwarmen altijd voor een A-merk (geen LG)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1