Blinde schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rick8419
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-11 07:12
Mijn vraag
Ik wil graag mijn lichtschakelaar weg hebben en hem volledig laten werken op mijn bewegingssensor.
Ik wil dus eigenlijk dat het lichtknopje altijd aan staat, dat is makkelijker als het knopje er niet meer is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van kaku

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie wel wat antwoorden, maar zijn er altijd maar 2 draden en ik heb er 3, blauw, zwart en bruin.

Kan iemand me hiermee helpen?
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Rick8419 op 09-11-2025 23:35)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je een fotootje plaatsen van wat er nu zit? Vooral met de draden zichtbaar.

Doorgaans, wanneer je dit wilt bereiken, kun je bruin en zwart in dezelfde lasklem drukken om zo je verlichting van voeding te voorzien. De blauw dop je af (met alleen blauw in een lasklem!) en het geheel werk je af met een blindplaatje. Of je laat de schakelaar zitten zonder dat die een functie heeft.

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-11 19:52

M2M

medicijnman

De schakelaar maakt en breekt verbindingen tussen bruin en zwart.

Maar als je deze info niet weet, is het misschien een goed idee om dit even te heroverwegen. Mocht je toch door willen pakken,

Zet de betreffende groep uit in de groepenkast
kijk voldoende youtube videos
maak foto's hoe het zat
en proberen maar

-_-

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je een fotootje plaatsen van wat er nu zit? Vooral met de draden zichtbaar.

Doorgaans, wanneer je dit wilt bereiken, kun je bruin en zwart in dezelfde lasklem drukken om zo je verlichting van voeding te voorzien. De blauw dop je af (met alleen blauw in een lasklem!) en het geheel werk je af met een blindplaatje. Of je laat de schakelaar zitten zonder dat die een functie heeft.

• Rick8419
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAUQBatJ8ln367F9IRN8Xrpy_Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRjsdk5gI7OAl4Jx62eg0frP.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar dat is toch je bewegingssensor? Hoe ziet je schakelaar eruit?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rick8419
Klopt, maar dat is toch hetzelfde als wanneer er een schakelaar zou zitten?
Die bewegingssensor moet er uit (want defect) en in plaats daarvan komt de nieuwe kaku sensor

• M2M

M2M

medicijnman

Volgens mij snap ik het niet helemaal.

Je wil graag een kaku sensor plaatsen. Al dan niet, op de plek waar de huidige defecte sensor zit. Zo'n ding dus?

Als je die er in zet, heb je ook nog iets nodig wat de lamp daadwerkelijk aan en uitzet. Soms zit dat in de lamp zelf, soms moet je daar nog een inbouwschakelaar aan toevoegen. Er moet natuurlijk wel 'iets' zijn dat de lamp daadwerkelijk van stroom voorziet en ontziet op commando...

-_-

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:21

thof

FP ProMod
Rick8419 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:28:
Mijn vraag
Ik wil graag mijn lichtschakelaar weg hebben en hem volledig laten werken op mijn bewegingssensor.
Ik wil dus eigenlijk dat het lichtknopje altijd aan staat, dat is makkelijker als het knopje er niet meer is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van kaku

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie wel wat antwoorden, maar zijn er altijd maar 2 draden en ik heb er 3, blauw, zwart en bruin.

Kan iemand me hiermee helpen?
Alvast bedankt.
Schakelaar demonteren vervolgens bruin doorverbinden met zwart en er staat altijd spanning op je lamp, alsof de schakelaar altijd in de aan-positie staat. Vervolgens moet je nog het een en ander netjes afwerken, dat kan met een blindplaat.
M2M schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:59:
Volgens mij snap ik het niet helemaal.

Je wil graag een kaku sensor plaatsen. Al dan niet, op de plek waar de huidige defecte sensor zit. Zo'n ding dus?

Als je die er in zet, heb je ook nog iets nodig wat de lamp daadwerkelijk aan en uitzet. Soms zit dat in de lamp zelf, soms moet je daar nog een inbouwschakelaar aan toevoegen. Er moet natuurlijk wel 'iets' zijn dat de lamp daadwerkelijk van stroom voorziet en ontziet op commando...
Ik ken het KaKu spul niet, maar als ik dit zo bekijk heb je de blindplaat dan niet nodig maar gebruik je in plaats daarvan de bewegingssensor op batterijen. Vervolgens in de lamp of de centraaldoos in het plafond plaats je dan een KaKu inbouwschakelaar.

Klinkt niet heel ingewikkeld, maar je zou ons kunnnen helpen met:
- Foto van de aansluiting en bekabeling in de muur
- Foto van de aansluiting van de lamp / centraaldoos in het plafond
- Inzicht in welke KaKu apparatuur je gekocht hebt of op het oog hebt

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Rick8419
Sorry, het is nu duidelijk.
De informatie die nog miste is dat er voor de lamp ook nog een inbouw Switch zit van kaku. Deze zet de stroomkring open of dicht.
Die wordt weer aangestuurd door de kaku sensor op batterijen.

• M2M

M2M

medicijnman

Aha, in dat geval volstaat het verbinden van bruin en zwart met een lasdop, en het gebruiken van een tweede lasdop voor het afdoppen van blauw. Die wagoklemmen werken het prettigst, maar andere die je in de bouwmarkt vind zijn ook prima.

-_-

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
M2M schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:30:
Aha, in dat geval volstaat het verbinden van bruin en zwart met een lasdop, en het gebruiken van een tweede lasdop voor het afdoppen van blauw. Die wagoklemmen werken het prettigst, maar andere die je in de bouwmarkt vind zijn ook prima.
Inderdaad.
Ter aanvuling: bruin + zwart is eigenlijk je schakelaar, die zorgt ervoor dat de inkomende fasedraad (bruin) wel of niet doorgekoppeld wordt naar je lamp (zwart). Blauw is de nuldraad. Die wordt meestal (uitgezonderd buitenstroom en badkamers) niet geschakeld. Die moet dus in principe niet in je schakelaar aanwezig zijn en is dat in de praktijk vaak ook niet. Hier is die er wel omdat je bewegingssensor zonder de nuldraad geen spanning krijgt. Mocht je een aankomende en vertrekkende blauwe draad zien die nu door de bewegingssensor is doorgekoppeld, koppel hem dan ook door. Als je er maar één ziet is die daar gewoon om je bewegingssensor van spanning te voorzien (in combinatie met de inkomende bruine draad) en moet je hem alleen veilig afdoppen (wat ook goed kan met zo'n Wago klemmetje).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En afwerken met een blindplaatje, niet met stuc! Als je het doorlust is het nog steeds actief dus moet bereikbaar blijven. Eventuele N natuurlijk ook netjes afdoppen.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-11 20:08
Alternatief als je de inbouwdoos echt weg wil hebben is het terug volgen van de draden naar de centraaldoos en daarna de doorverbinding maken.
Kun je de overgebleven draden verwijderen en de inbouwdoos wegwerken.
Pagina: 1