Lichtstraat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een lichtstraat die helaas steeds lekt. Een aannemer heeft nu voorgesteld om een variant op de bijgevoegde url te maken. (https://www.lanterns-dire...ht?variant=48409280971062)

Zijn voorstel is alleen om niet een glas te maken waar de bovenplaat groter is dan de rest, maar om gewoon een aan alle kanten 5cm uitstekende triple glasplaat op de opbouw te plaatsen en de zijkanten met aluminium profielen af te werken.

Nou ben ik graag goedkoper uit, maar ik kan nergens een dergelijk systeem online vinden en heb dus mijn twijfels. Iemand hier ervaring mee? Maak ik me druk om niets of is dit echt geen goed idee?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
wat is het verschil met een gewoon stuk triple glas en dit daklichtglas? als dat ook alleen een profieltje is dan is het prima toch? een triple glas ruit zit met kit inelkaar. die kit voor altijd rechtstreeks in alle weersomstandigheden hebben lijkt me niet lekker. dat aluminium profiel zal dan wel gekit worden enzo. kit is ook geen oplossing voor dergelijke locaties.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Besouro
het verschil is dat bij dit daklichtglas de bovenste laag van het tripleglas aan alle kanten uitsteekt, waardoor het dikke deel van de glasplaat verzonken in de opbouw komt te liggen. Lijkt me een wat stabielere constructie.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:38

Asteroid9

General Failure

Het mooiste is natuurlijk om de hele combinatie van opstand + dakraam te vervangen, dan kun je zo'n speciaal raam waar je naar verwijst plaatsen.

Die ramen zijn alleen in vaste maten te krijgen, tegen flinke meerprijs vast ook wel in een speciale maat...
Ik vermoed dat je huidige dakraam een andere maat heeft en je dus niet zo'n standaard raam kan plaatsen, als je geen grote aanpassingen wil doen is het voorstel van je aannemer dus wel logisch.

De vraag is dus hoe netjes je het wilt hebben en hoeveel geld het mag kosten ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het hangt ervanaf wat je gewoon glas noemd. Ik zou zelf glas bestallen met een overstek/overlap, een ruit zonder overlap geeft of een erg lastig verbinding om water dicht te zijn, of een koude brug via het binnenblad.

Je kan een dergelijke ruit laten maken voor 150 - 300 euro per m2 afhankleijk of je bv van de buitenruit de scherpe randjes wil af laten halen. als je zelf de ruit gaat of laat bestellen, zorg er dan wel voor dat minimaal de binnenruit gelaagd is. veiligheid is iets waar je niet op wil besparen. de voorbeelden zijn dubbelglas, maar ik zou dus doen zoals de bovenste.

Afbeeldingslocatie: https://www.pext.nl/img/XSyuAfzRqDJmM60QqRb4dO1eMwhGRbkjjtnvMiJclCo/resize:fit:700:420/aHR0cHM6Ly93d3cucGV4dC5ubC9tZWRpYS9jYXRhbG9nL3Byb2R1Y3QvNy8yLzcyMjAwMDAtOC5qcGc_d2lkdGg9NzAwJmhlaWdodD00MjAmc3RvcmU9bmwmaW1hZ2UtdHlwZT1pbWFnZQ.jpg?type=catalog

Afbeeldingslocatie: https://www.glasgigant.nl/mpattachment/file/download/id/178/

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:41

LankHoar

Langharig tuig

@Besouro denk ook aan de veiligheid. Een normale ruit is niet standaard veiligheidsglas. Mogelijk gebeurd er nooit wat, maar mocht zo'n ruit breken en er staat iemand onder... dat wil je niet meemaken :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat lekt er dan precies aan de huidige lichtstraat?

Please state the nature of the technical emergency

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
edsandje schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:32:
Wat lekt er dan precies aan de huidige lichtstraat?
Inderdaad, om enig zinnig advies te krijgen of dit een oplossing kan zijn voor je probleem, is het denk ik toch nodig om te weten wat het probleem is.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:43
Bij ons ligt zoiets er iig al weer een jaar of 10 op. De lichtstraat is niet meer dan een verhoogd houten stuk met een dikke glasplaat er bovenop gelijmd. Nog nooit problemen mee gehad.
Maar het ligt natuurlijk wel aan je huidige problemen of dit iets verhelpt of niet.

[removed]

• Besouro
De lekkage zit in het feit dat de aannemer een houten kozijn gemaakt heeft wat en niet goed gekit is en het hout moet zo ongeveer haarlijkst opnieuw geverfd worden. Daarnaast is de ruit lek.
Aannemer van de verzekering gaf aan dat als er toch een nieuwe ruit op moet dan meteen een met overstek om gedoe met hout en slechte kitchen te voorkomen.
Pagina: 1