Elektrisch, of toch benzine? ~€25.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-12 15:59
(TL;DR onderaan)

Ha Tweakers,

Ik zit een beetje met een dillema. Op dit moment lease ik een Citroën E-C4. Deze gaat over een half jaar terug en dan ga ik zelf weer een auto kopen, met het oog op 5 jaar bezit. Gedurende bezit heb ik nog geen laadpaal aan huis laten zetten omdat ik nog niet zeker wist of ik na deze auto door wilde gaan met elektrisch rijden. Ik heb wel zonnepanelen en die brengen zo'n 3000 kwh op, waarvan ik 1300 kwh teruglever nu.

De E-C4 bevalt op zich prima, alleen het 200-300km bereik is net wat te weinig. Tegenwoordig zijn er zat opties (rond de €25.000) die 400-500km bereik hebben, en dat is meer dan genoeg.

Ik twijfel dus tussen twee auto's:
Benzine: Mazda 3 (Met in achterhoofd CX-30, CX5)
Elektrisch: Polestar 2

Beide auto's kosten +-25.000.

Mijn zorgpunten zijn:

Mazda 3
Op 10.000 km/jaar kost het zo'n €1100 aan benzine. Waar de Polestar 2 zo'n €300-600 zal kosten. (Grote bandbreedte t.o.v. kostenvoordeel salderingsregeling die vervalt, goedkoop thuisladen en publiek laden mix)
Jaarlijks onderhoud zal een stukje hoger liggen dan bij de Polestar 2

Polestar 2
De korting op wegenbelasting vervalt, waardoor het met 30% korting €100/maand zal kosten en zonder €146/maand. De mazda 3 kost €80/maand, op zich dicht je dat gat wel met het voordeel van de laadkosten.
Restwaarde, de Mazda 3 zal over 5 jaar nog zo'n €15.000 waard zijn, maar de Polestar 2? Geen idee. Straks is die nog maar €10.000 waard, of zelfs minder.
Onderhoud, op papier zal de Polestar 2 goedkoper zijn, maar ik vind het toch spannend. Bij een verbrandingsmotor zijn de onderhoudskosten voorspelbaar, en zal het vaak niet dramatisch in de papieren lopen. Ik heb een hoop horrorverhalen gehoord over €5000-15000 onderhoudskosten in één keer op elektrische mankementen.

Ik vraag me dus vooral af waar ik goed aan doe. Ga ik door met elektrisch, of terug naar benzine.
Vooral als ik over 5 jaar terugreken wat de auto mij per maand gekost heeft, ben ik benieuwd of elektrisch op z'n minst quitte gaat spelen.

Wat denken jullie?

TL;DR

Twijfel: Mazda 3 & Polestar 2
10.000 km/jaar, zonnepanelen 1300 kw/h teruglevering
Zorgen salderen / wegenbelasting / restwaarde, wat is fiscaal verstandig.

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is er een reden waarom je niet naar hybrides kijkt?

Alles kan stuk.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:43
Als je een auto wilt kopen, hoezo maar 5 jaar?

Met 10K km per jaar kan je auto toch echt wel wat langer mee... dat weet jij ook wel.

Dus de vraag is wat je nou eigenlijk precies wilt?

Als je elke keer een nieuwe auto wilt rijden omdat dat leuk is, helemaal prima. Maar dan doe je privat lease en klaar.

Als je geld wil besparen rij je 10-20 jaar een elektrische auto en moet je accepteren dat je auto simpelweg niets meer waard is. Net zoals een computer of videokaart.

Anyway, ik zat met hetzelfde dilemma. Ik heb gekozen voor de B10. Doe eens een proefrit en laat je verassen.

Leuke auto, eigenlijk alles wat ik nodig ga hebben de komende 10 jaar, belasting is ook OK omdat die "maar" 1800 kilo is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Valandin
remco_k schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:47:
Is er een reden waarom je niet naar hybrides kijkt?
De Mazda 3 is een mild hybride. Volledig hybride kan ook, maar voor mijn (ontwetende) gevoel is het een beetje worst of all worlds. Meer kan stuk, meer wegenbelasting, ik zie weinig voordelen als ik kan kiezen tussen volledig benzine of volledig elektrisch.
Bschnitz schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:48:
Als je een auto wilt kopen, hoezo maar 5 jaar?

Met 10K km per jaar kan je auto toch echt wel wat langer mee... dat weet jij ook wel.

Dus de vraag is wat je nou eigenlijk precies wilt?

Als je elke keer een nieuwe auto wilt rijden omdat dat leuk is, helemaal prima. Maar dan doe je privat lease en klaar.

Als je geld wil besparen rij je 10-20 jaar een elektrische auto en moet je accepteren dat je auto simpelweg niets meer waard is. Net zoals een computer of videokaart.

Anyway, ik zat met hetzelfde dilemma. Ik heb gekozen voor de B10. Doe eens een proefrit en laat je verassen.

Leuke auto, eigenlijk alles wat ik nodig ga hebben de komende 10 jaar, belasting is ook OK omdat die "maar" 1800 kilo is.
Ik wil een leuke auto voor de aankomende 5 jaar, die ik daarna weer inruil voor iets nieuws. Langer doorgaan met private lease is onverstandig ivm de schadevrije jaren die ik dan ga laten verlopen. Nu kan ik nog een schadevrijverklaring opvragen en de jaren van de E-C4 op mijn schadevrije jaren plakken.
B10/C10 overigens ook naar gekeken, beide mooie wagens, wel net buiten m'n budget.
Ik sluit ook niet uit dat ik zo'n auto langer in bezit ga hebben, maar minimaal 5 jaar, in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 09-11-2025 20:59 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik blijf een beetje herhaling vallen maar: al gekeken naar een opel ampera-e uit ~2020? Hebben een accu-recall gehad dus vaak weinig tot geen accu-degratie. Je rijdt met een 64kWh accu rond dus 350-400km lukt prima. Vanaf 13k heb je een mooie (de executive-versie met leren stoelen moet je hebben, launch is niks)

Voordelen: erg ruim qua zitten, zowel voor als achterin. Heel relaxt rijden, stil, prima geluid, lekkere stoelen, stoelverwarming etc. En eigenlijk de enige auto met 60kWh+ accu die je voor minder dan 17-18k kunt kopen.

Nadelen: snelladen is niet heel snel. Geen adaptive cruise control (wel 'gewone') en geen app om op afstand dingen voor te verwarmen, geen eigen navigatie maar via Android auto of Apple Carplay

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 09-11-2025 21:02 ]

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-12 16:35

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Sowieso elektrisch. Goedkoper en rijdt lekkerder. Wat wil je nog meer? Als je heel veel grote afstanden ermee wilt rijden dan wordt het wellicht wat lastig ivm bereik.

• Valandin
Fr33z schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:02:
Ik blijf een beetje herhaling vallen maar: al gekeken naar een opel ampera-e uit ~2020? Hebben een accu-recall gehad dus vaak weinig tot geen accu-degratie. Je rijdt met een 64kWh accu rond dus 350-400km lukt prima. Vanaf 13k heb je een mooie (de executive-versie met leren stoelen moet je hebben, launch is niks)

Voordelen: erg ruim qua zitten, zowel voor als achterin. Heel relaxt rijden, stil, prima geluid, lekkere stoelen, stoelverwarming etc. En eigenlijk de enige auto met 60kWh+ accu die je voor minder dan 17-18k kunt kopen.

Nadelen: snelladen is niet heel snel. Geen adaptive cruise control (wel 'gewone') en geen app om op afstand dingen voor te verwarmen, geen eigen navigatie maar via Android auto of Apple Carplay
Zeker niet duur voor een auto met dat bereik! Ik vind 'm echter niet mooi. Blijft een belachelijk slecht argument om een auto niet te kiezen, ik heb 't eens geprobeerd in een kleinere / "lelijkere" auto, maar kwam tot het pijnlijke besef dat ik toch materialistischer ben dan ik dacht en hoopte.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Ikzelf zou voor elektrisch gaan, omdat ik niet op het scherpst van de snede hoef te budgetteren en omdat ik probeer om zo min mogelijk fossiele brandstof te verbruiken, dit ivm CO2 uitstoot en de opwarming van de aarde als gevolg. Maar misschien is dat geen argument voor jou en is het alleen een financiële afweging.
Daarnaast rijdt elektrisch erg fijn en ik zou niet meer terug willen naar iets met een verbrandingsmotor.
Dat het een stuk minder is als je niet op eigen terrein kunt opladen begrijp ik, maar daar is bij jou geen sprake van.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Cyphax

Moderator LNX

Als alternatief hierop heb je dan ook nog de Nissan Leaf met 60kWh batterij, die hebben wel adaptive cruise control en hebben wel zo'n app. Ik heb een 40kWh Leaf, die heeft eigenlijk alleen maar een kleinere accu (en niet heel snel snelladen, maar dat hoeft in principe ook niet), maar die valt wel heel ruim binnen het budget.

Saved by the buoyancy of citrus

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
@Valandin Polestar 2 moet je alleen leasen, betrouwbaarheid heb ik persoonlijk als vrij laag ervaren (3 jaar in de lease gehad, veel software problemen en kleine elektrische issues).

Ik zou qua koop eerder de Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 kiezen, groot bereik, betrouwbare auto en 800V systeem dus snel laden ook in de toekomst.

HD4Life @ Full-HD

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:59:

Ik zou qua koop eerder de Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 kiezen, groot bereik, betrouwbare auto en 800V systeem dus snel laden ook in de toekomst.
plus tot 10 jaar garantie

• Fr33z
Cyphax schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:48:
[...]

Als alternatief hierop heb je dan ook nog de Nissan Leaf met 60kWh batterij, die hebben wel adaptive cruise control en hebben wel zo'n app. Ik heb een 40kWh Leaf, die heeft eigenlijk alleen maar een kleinere accu (en niet heel snel snelladen, maar dat hoeft in principe ook niet), maar die valt wel heel ruim binnen het budget.
Klopt, ook een optie voor TS misschien. ik heb die niet gekocht want:

duurder
Uitlopende ChaDeMo snellaadaansluiting (verdwijnende standaard)
Geen nieuwe accu waar de Ampera dat wel.heeft/had
Iets minder ruim van binnen

De snufjes zoals adaptive cruise control.zijn wel.heel nice (rij wel eens in een 40 kWh leaf) en het is in alle.opzichten verder een luxere en mooiere auto dan de Ampera-e.

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
Je zou ook kunnen kijken naar Model 3 (long range), vergelijkbaar met de Polestar qua ruimte maar een stuk lichter, dus minder kosten per maand. Kans op dure elektrische problemen is niet heel groot, het is vooral ophanging die kuren geeft maar dat is niet heel duur om recht te zetten.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-12 16:36
@Valandin Polestar 2 moet je alleen leasen, betrouwbaarheid heb ik persoonlijk als vrij laag ervaren (3 jaar in de lease gehad, veel software problemen en kleine elektrische issues).

Qua Hyundai/KIA, google ICCU

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:35
Geen adaptive cruise control (wel 'gewone')
Dat zou ik dan juist weer als een voordeel zien. Wat een verschrikking is die adaptive op de snelweg, voor je het weet rijdt je 60km/u en inhalen levensgevaarlijk als je niet zelf gas bijgeeft. Ik zou er spreekwoordelijk een nier voor over hebben als ik bij mijn auto's op zijn minst kon kiezen voor normale CC (maar dat kan niet, zal wel weer een of andere onzinnige EU regel zijn).

Verder ontopic voor TS, ik ben ouderwets en moet niets hebben van elektrisch. Dus voor mij zou het eenvoudig zijn, een benzineauto. Geen gezeik met bereik en overal eenvoudig tanken. Tevens veel ruimere keuze en geen risico op een gare accu kopen (wat een hele grote kostenpost is als het mis is).

Zeker met alle onzekerheid die onze overheid ons aandoet ben ik zeer terughoudend en conservatief. Plus dat ik niet geloof in het verhaaltje dat het "betere voor het klimaat is". Hooguit is het probleem verplaatst in mijn ogen (benzine verbranden in de motor of kolen/gas in een centrale). Als ze eindelijk een oplossing zouden vinden voor die verschrikkelijke accu's en al hun nadelen dan zou mijn mening drastisch veranderen, want het elektrisch rijden stuk (de aandrijving e.d.) is meer dan goed uitgekristalliseerd.

Als je perse elektrisch wil rijden dan zou ik er niet teveel geld aan uitgeven en eerst maar eens zien wat 2027-2028 ons gaan brengen vanuit de overheid en hun zwabberkoers.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan

De Ioniq 5 is het toonbeeld van een probleemauto.... Ik zou hem een hoop namen kunnen geven, maar betrouwbaar zou zich niet bij de eerste 100.000 namen bevinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 11-11-2025 11:43 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00
Electrisch! Alleen of je dan een Volvo/Polestar moet nemen? Ik hoor nare verhalen over ze.

Thuis laden kost je ongeveer 25 cent / kWh, afhankelijk van je energieboer, contract en voordeeltjes die ze bieden. Met 16kWh/100km zit je aan 4 euro. Daar kan je nu 2 liter benzine voor kopen en met een beetje geluk 30-40km mee rijden. De kortingsregeling voor benzine blijft nog een jaar gehandhaafd, maar daarna is het niet zeker. Ik zie €2.50 voor een liter benzine wel gebeuren ergens in de komende 3 jaar.

Let wel dat je nog een paaltje moet aanschaffen en aanleggen. Dat is ook niet gratis maar je kan er wel jaren mee vooruit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Drardollan
asing schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:45:
De kortingsregeling voor benzine blijft nog een jaar gehandhaafd, maar daarna is het niet zeker.
Beetje onzin argument, de regelingen rondom elektrische voertuigen veranderen ook vaker dan een gemiddeld mens van onderbroek veranderd. De overheid is ongelofelijk onbetrouwbaar en het laatste wat ik zou doen is een keuze baseren op basis van regels van de overheid.
Ik zie €2.50 voor een liter benzine wel gebeuren ergens in de komende 3 jaar.
Elektriciteit stijgt ook jaar op jaar in prijs, de 25 cent van nu zie ik in de komende 3 jaar ook wel naar 30 cent gaan (eenzelfde stijging). Groot verschil is wel dat de benzineprijs door onze buurlanden in toom wordt gehouden, het nu is al 30-50 cent per liter, als dat een euro wordt dan kan ongeveer heel Nederland al voordeliger gaan tanken over de grens. Het Kwartje van Kok was ook tijdelijk, net als de huidige verlaging, we weten ondertussen hoe tijdelijk tijdelijk is.

Maar terugkomend, ik zou echt heel erg oppassen met de regels van de overheid meenemen in een beslissing. Hoewel ik er niet voor kies zijn er zat mensen die wel een reden hebben om voor elektrisch te kiezen, dat is helemaal prima. Maar laat die reden niet een voordeeltje van de overheid zijn, want we weten allemaal toch ondertussen wel dat zo'n voordeel volgend jaar ineens een groot nadeel blijkt te zijn.

• Fr33z
Nvm :z

[ Voor 98% gewijzigd door Fr33z op 11-11-2025 12:01 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32

de Peer

under peer review

Ben ik ook voor gegaan, de accu kon ik dus vervolgens gratis laten vervangen. Dus nu heb ik een auto uit 2019/2020 maar met accu uit 2024 en opnieuw 8 jaar/ 160k kilometer garantie. Dat vond ik een plus en trok mij over de streep.
Vind hem zelf ook niet bepaald 'mooi', maar daar geef ik vrij weinig om.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-12 08:16
Mijn advies zou toch een Tesla Model 3 uit 2021 zijn.

Die zijn aanzienlijk goedkoper geworden de laatste tijd. Het 2021 model is refresh model, dus geïsoleerde dubbele ruiten, LFP batterij, warmtepomp en nog wat kleine praktische verbeteringen. Auto is ook voor een elektrische auto vrij licht, en heeft een praktisch bereik van 400+ km. Ze zijn ook nog eens qua kofferruimte en zitruimte voorin goed ruim. Alleen de achterbank is voor een volwassene niet fijn voor een langere reis. Ook niet te vergeten, het zijn complete en luxe auto's.

Eigenlijk (imo) in alle opzichten beter dan de Polestar 2. Maar... je moet dan wel Tesla willen rijden natuurlijk, en daar hangen tegenwoordig wat maatschappelijke bezwaren aan vast.

Tenslotte een kleine, maar niet onbelangrijke, kanttekening. Voor de Tesla is een enorme community. Oftewel, er word bijzonder veel kennis gedeeld over deze auto. Dat helpt enorm om een goed en eerlijk beeld te scheppen van de auto.

• asing
Drardollan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:54:
[...]

Beetje onzin argument, de regelingen rondom elektrische voertuigen veranderen ook vaker dan een gemiddeld mens van onderbroek veranderd. De overheid is ongelofelijk onbetrouwbaar en het laatste wat ik zou doen is een keuze baseren op basis van regels van de overheid.

[...]

Elektriciteit stijgt ook jaar op jaar in prijs, de 25 cent van nu zie ik in de komende 3 jaar ook wel naar 30 cent gaan (eenzelfde stijging). Groot verschil is wel dat de benzineprijs door onze buurlanden in toom wordt gehouden, het nu is al 30-50 cent per liter, als dat een euro wordt dan kan ongeveer heel Nederland al voordeliger gaan tanken over de grens. Het Kwartje van Kok was ook tijdelijk, net als de huidige verlaging, we weten ondertussen hoe tijdelijk tijdelijk is.
Om je even te debunken, toen de oorlog in Oekraïne startte vlogen de brandstofprijzen de lucht in. Het kabinet heeft toen besloten een accijnskorting in te stellen ter waarde van zo'n 21 cent per liter. De maatregel was tijdelijk en kost de staat 1.6 miljard euro aan inkomsten. Er komt een moment dat ze hun geld terugwillen en dan stopt het voordeel. Net als dat ze de salderingsregeling stopten. Kostte 700 miljoen. Het kwartje van Kok was een tijdelijke verhoging en die verhoging werd permanent. Tanken in Duitsland of België is voordeliger, maar niet voor iedereen haalbaar. Je moet een beetje in de buurt van de grens wonen.
Maar terugkomend, ik zou echt heel erg oppassen met de regels van de overheid meenemen in een beslissing. Hoewel ik er niet voor kies zijn er zat mensen die wel een reden hebben om voor elektrisch te kiezen, dat is helemaal prima. Maar laat die reden niet een voordeeltje van de overheid zijn, want we weten allemaal toch ondertussen wel dat zo'n voordeel volgend jaar ineens een groot nadeel blijkt te zijn.
TS zal zelf moeten kiezen. Ik kan alleen aangeven wat het verschil in kosten per km zijn. En dat loopt lekker op. Alleen een beetje jammer dat TS geen laaspaal in de lease heeft meegenomen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Drardollan
asing schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:22:
[...]

Om je even te debunken, toen de oorlog in Oekraïne startte vlogen de brandstofprijzen de lucht in. Het kabinet heeft toen besloten een accijnskorting in te stellen ter waarde van zo'n 21 cent per liter. De maatregel was tijdelijk en kost de staat 1.6 miljard euro aan inkomsten. Er komt een moment dat ze hun geld terugwillen en dan stopt het voordeel. Net als dat ze de salderingsregeling stopten. Kostte 700 miljoen. Het kwartje van Kok was een tijdelijke verhoging en die verhoging werd permanent. Tanken in Duitsland of België is voordeliger, maar niet voor iedereen haalbaar. Je moet een beetje in de buurt van de grens wonen.

[...]
Niks gedebunked. Tenzij je een bron hebt die bewijst dat die korting er weer af gaat. Vooralsnog, net als het tijdelijke kwartje van Kok, vooruitgeschoven. Niemand weet wat hiermee gebeuren gaat.

Je kan met onze onbetrouwbare overheid enkel uitgaan van de huidige situatie, morgen kan alles anders zijn. Het heeft als burger geen enkele zin om beslissingen te nemen op basis van onze overheid, zie helemaal onderaan deze post wat je dan krijgt.
TS zal zelf moeten kiezen. Ik kan alleen aangeven wat het verschil in kosten per km zijn. En dat loopt lekker op. Alleen een beetje jammer dat TS geen laaspaal in de lease heeft meegenomen.
Het is maar je hoe rekent, want in ieder geval dit artikel beschrijft dat elektrisch rijden helemaal zo goedkoop niet is als vaak wordt aangenomen:
lektrisch rijden fors duurder dan rijden op benzine

Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto’s geldt, maken groen rijden flink duurder.
https://www.ad.nl/auto/el...jden-op-benzine~aea3f724/

En een voorbeeld van hoe de wispelturigheid van de overheid uit kan pakken:
Duurzaamheidsadviseur Freerk Mink deed alles dat werd geadviseerd om zijn eigen woning van het gas te krijgen. Hij investeerde 59.084 euro. Het resultaat? Maandlasten die honderden euro’s hoger zijn dan toen hij nog een cv-ketel had. ‘Ik voel me gepakt door de overheid.
https://www.ad.nl/wonen/d...k-ben-zo-pissig~a4e87dd7/

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 11-11-2025 13:30 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dan ben je zelf nota bene duurzaamheidsadviseur en klaag je dat je verkeerd geadviseerd bent? Je doet een investering van bijna 60k...
Dit verhaal rammelt aan alle kanten. En sowieso moet je zelf nadenken en niet blind 'de overheid' volgen en achteraf klagen.

• Drardollan
de Peer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:51:
[...]
En sowieso moet je zelf nadenken en niet blind 'de overheid' volgen en achteraf klagen.
En dat is eigenlijk enkel wat ik zeg, je moet je keuze maken op basis van zelf nadenken en niet omdat er op dit moment een bepaald voordeel zou zijn wat allerminst zeker is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:08

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik weet niet of ik een Polestar 2 als particulier aan zou durven, ik heb er teveel ellende mee gezien in mijn directe omgeving. Je zou ook kunnen kijken naar een lichtere EV met een betere reputatie als het gaat om betrouwbaarheid.

Voor 25k heb je bijv. ook een Tesla Model 3 RWD >2021 facelift, is ook nog eens stukken goedkoper in de mrb, en zijn technisch erg solide. Moet wel je ding zijn natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2025 14:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Valandin
Allen bedankt voor jullie reacties, enorm veel waardevolle input!
Ik probeer even zo goed mogelijk te reageren en wat quotes te stapelen:
Cyphax schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:48:
[...]

De Nissan leaf vind ik helaas geen mooie auto. Is natuurlijk subjectief en waarschijnlijk wel de allerslechtste reden om een auto niet te overwegen. Ik heb het dus wel eens geprobeerd toen ik een periode weinig ging rijden. Auto weg gedaan en toentertijd een VW Fox er voor teruggehaald. 2 maanden later ingeruild omdat ik me er in schaamde. Vóór dat punt zag ik mezelf als niet materialistisch en dat ik ook prima met minder kan.
Dat was toch wel een schaam-moment voor het schamen van het rijden in een kleine auto..

(Daarnaast vind ik een (in mijn ogen) leuke, mooie en sportieve auto ook gewoon leuk om te hebben en heb ik daar wel wat meer geld voor over, dus helemaal kansloos is het gelukkig niet)
antoine_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:33:
Je zou ook kunnen kijken naar Model 3 (long range), vergelijkbaar met de Polestar qua ruimte maar een stuk lichter, dus minder kosten per maand. Kans op dure elektrische problemen is niet heel groot, het is vooral ophanging die kuren geeft maar dat is niet heel duur om recht te zetten.
hansvanhengel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:02:
Mijn advies zou toch een Tesla Model 3 uit 2021 zijn.

Die zijn aanzienlijk goedkoper geworden de laatste tijd. Het 2021 model is refresh model, dus geïsoleerde dubbele ruiten, LFP batterij, warmtepomp en nog wat kleine praktische verbeteringen. Auto is ook voor een elektrische auto vrij licht, en heeft een praktisch bereik van 400+ km. Ze zijn ook nog eens qua kofferruimte en zitruimte voorin goed ruim. Alleen de achterbank is voor een volwassene niet fijn voor een langere reis. Ook niet te vergeten, het zijn complete en luxe auto's.

Eigenlijk (imo) in alle opzichten beter dan de Polestar 2. Maar... je moet dan wel Tesla willen rijden natuurlijk, en daar hangen tegenwoordig wat maatschappelijke bezwaren aan vast.

Tenslotte een kleine, maar niet onbelangrijke, kanttekening. Voor de Tesla is een enorme community. Oftewel, er word bijzonder veel kennis gedeeld over deze auto. Dat helpt enorm om een goed en eerlijk beeld te scheppen van de auto.
Lastige keuze. Ik heb mijn oog vooral op de Polestar 2 laten vallen omdat het goede features heeft (acc, goede audio, dashboard, range, 400pk, ga maar door) en omdat ik het écht een mooie auto vind.

Tesla's vind ik qua uiterlijk.. tja. Ik vind het niet lelijk, maar het geeft mij hetzelfde gevoel als een VW Golf. Niks mis mee, maar in een straat kom je er 400 tegen. Daar is absoluut niks mee, sterker nog. Tesla heeft een enorm proven track record met zo enorm veel auto's op de markt die ook nog flinke KM standen halen.

Bij de Model 3 spreekt vooral het ontbreken van een cockpit mij enorm tegen. Ik vind dat echt helemaal niks. Maar ik kan natuurlijk een proefrit overwegen.
Ook zal ik even moeten kijken hoe een Tesla Model 3 zich verhoud tegen een ~2019-2021 Model S of Model X. Daar spreekt het interieur mij al meer aan, en zijn ook niet al te duur.
revolution-nl schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:42:
Ik weet niet of ik een Polestar 2 als particulier aan zou durven, ik heb er teveel ellende mee gezien in mijn directe omgeving. Je zou ook kunnen kijken naar een lichtere EV met een betere reputatie als het gaat om betrouwbaarheid.

Voor 25k heb je bijv. ook een Tesla Model 3 RWD >2021 facelift, is ook nog eens stukken goedkoper in de mrb, en zijn technisch erg solide. Moet wel je ding zijn natuurlijk.
asing schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:45:
Electrisch! Alleen of je dan een Volvo/Polestar moet nemen? Ik hoor nare verhalen over ze.

Thuis laden kost je ongeveer 25 cent / kWh, afhankelijk van je energieboer, contract en voordeeltjes die ze bieden. Met 16kWh/100km zit je aan 4 euro. Daar kan je nu 2 liter benzine voor kopen en met een beetje geluk 30-40km mee rijden. De kortingsregeling voor benzine blijft nog een jaar gehandhaafd, maar daarna is het niet zeker. Ik zie €2.50 voor een liter benzine wel gebeuren ergens in de komende 3 jaar.

Let wel dat je nog een paaltje moet aanschaffen en aanleggen. Dat is ook niet gratis maar je kan er wel jaren mee vooruit.
Oei! Ik heb toch best een aantal uren zitten googlen, youtube videos zitten kijken en eigenlijk heb ik helemaal niks gelezen hierover? Ik hoor wel 'af-en-toe wat kleine electronica issues maar eigenlijk altijd met een herstart verholpen' en verder niks over grote en dure kostenposten. Ik trek jullie niet in twijfel, maar hebben jullie meer info?

Zo'n Kia EV6 als deze past verder ook wel in mijn straatje. Dus dat -kan- ik overwegen. Kost gemiddeld qua aanbod wel meer dan de Polestar 2, en hebben vaak dan ook nog een hogere KM stand.

Die kostenberekening(en) van ANWB ben ik zelf niet zo'n fan van. Ik heb zelf wel kostenplaatjes gemaakt in excel die ook overeenkomen met mijn gemaakte kosten van afgelopen 10 jaar. Voor elektrisch laden vind ik het nog wel moeilijk, vooral in de situatie ná salderen, want:

Thuis laden kost als het goed is niet ongeveer 25 cent / kWh. Ik lever op dit moment zo'n 1300 kwh terug per jaar. Als ik niet meer kan salderen gooi ik dat stroom in principe weg, en kost het misschien zelfs wel geld.
Die 1300 kwh is in theorie goed voor 7500 km rijden, maar stel dat ik daar de helft van benut, rijd ik de eerste 3750 km gratis en betaal ik voor de overige km's 25 cent / kWh. Maar ook op die 42 cent / kWh kwam ik goedkoper uit dan benzine.

*Edit*

25 cent als gemiddelde nemen van af-en-toe publiek laden en thuisladen op net en zonnepanelen vind ik eigenlijk wel goed!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik krijg dan toch de indruk dat het uiterlijk eigenlijk het belangrijkst voor je is, de rest lijkt bijzaak te zijn. Dan heeft advies over de rationele aspecten ook niet zo veel zin. Wel goed dat je dit eerlijk benoemt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Renault megane e-tech ev60.

Is dat een leuk model dan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Valandin
de Peer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:33:
Ik krijg dan toch de indruk dat het uiterlijk eigenlijk het belangrijkst voor je is, de rest lijkt bijzaak te zijn. Dan heeft advies over de rationele aspecten ook niet zo veel zin. Wel goed dat je dit eerlijk benoemt.
Haha, ik begrijp wat je zegt en ben het er deels mee eens, maar wel enige nuance.
Als ik het helemaal plat zou slaan zou ook 90% van Nederland kunnen rijden in óf een Aygo als ze alleenstaand zijn of een stel, of een Volvo V70 uit 1998 voor het gezin. Alles meer dan dat is luxe.

Ik heb zowel aan de benzinekant een aantal auto's die goed passen als aan de elektrische kant.
Dat is voor mij echt om-het-even, dus zit in de keuze elektrisch/benzine juist wél weer het rationele aspect.

Ik heb nog even bierfiltje zitten rekenen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iPb5MgC.png

Uiteindelijk lijkt alles wel nauw te luisteren.
Die wegenbelasting en verzekering(!!!) op EV drukt wel praktisch alle fiscale voordelen weg.
Benzine kan duurder uitvallen door hogere accijnzen
Elektrische auto kan wat meer afschrijven
Beide auto's kunnen fluctueren in onderhoud
Bij ev komt nog aanschaf en aansluiting laadpaal en load balancer

[ Voor 20% gewijzigd door Valandin op 12-11-2025 00:51 ]

• Valandin
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:40:
Renault megane e-tech ev60.

Is dat een leuk model dan?
Wordt er niet per se warm/koud van. Zou dan eerder naar de Tesla Model 3 kijken denk ik.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:46
Ik volg de adviezen voor een model 3.
Dat scherm went zeer snel, net zoals de bediening die gewoon goed werkt.
Veel auto voor dat geld en een grote community, ook hier op het forum.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
@Valandin Bij de Polestar eigenlijk geen hele grote kosten gehad maar gewoon heel veel kleine irritaties waardoor ik de auto eerder uit de lease heb gegooid. Eerlijk het is een prachtige auto en daarom ook gekozen, maar:

Als je elke ochtend je achteruit rij camera het rondom niet doet. Je radio tijdens het rijden om de haverklap uitvalt. Je hele infotainment crasht onderweg en heb zelfs wel eens gehad dat het hele instrumentencluster zwart werd midden op de snelweg.

En tja software he, dus niks stuk dus de Volvo dealer stuurt je met het kluitje in het riet. Want zij kunnen het natuurlijk nooit reproduceren of kunnen alleen maar onderdelen vervangen wat dit soort dingen natuurlijk niet oplost.

HD4Life @ Full-HD

• asing
@Valandin Ik heb weet van 2 Volvo's met issues. Voor de niet-intimi, Polestar was ooit een Volvo tuner en ging later op in het merk. Dan kreeg je een smurf-blauwe station met meer dan 300PK. Volvo en Polestar zijn vervolgens opgekocht door Geely, waar ook Lynk&Co onder valt. Die 3 zijn technisch verwant.

Volvo #1 had allemaal glitches in het scherm zitten waardoor de bediening tijden niet zo goed ging. Volvo #2 was een stuk vervelender. Die ging bij het uitstappen ineens niet op slot en uit maar vol gas vooruit. Door de garage en tegen de privé auto. Gelukkig filmde de deurbelcamera het maar Volvo weigert schade te vergoeden.

• Valandin
@Davidshadow13 / @asing oei, dat is niet mals. Ik zal dan inderdaad even goed moeten nadenken of ik dat aandurf. Ergens hoop ik dat deze issues inmiddels lang en breed verholpen zijn d.m.v. softwareupdates.

Ik begrijp zulke irritaties wel, ik heb wat soortgelijks met de E-C4 die ik momenteel lease. Achteruitrijcamera en apple carplay werken soms niet, dan moet ik de auto uitzetten, 6 minuten wachten tot de auto echt volledig uitgaat, opnieuw aanzetten, hopen dat hij dan wel aangrijpt. Is wel een paar keer voorgekomenn dat ik ~20min bezig was om carplay weer aan de praat te krijgen. Linkerachterlamp blijft soms branden waardoor ik er s'avonds uit moet, auto aan-uit moet zetten en dan gaat de lamp weer uit. Soms hangt 'ie aan de publieke lader, staat alles goed, kom ik terug, niks opgeladen. Infotainment systeem crashed soms ook onderweg waardoor alles even zwart gaat, is ook wel schrikken.

Zijn relatief kleine dingen maar je krijgt er wel zo'n "Als hij het maar in 1x doet" gevoel bij.
Als ik een auto aanschaf met het idee om d'r 5(+) jaar in te rijden, wil je zulke dingen inderdaad niet.

Kia EV6 vind ik op dit moment het mooiste alternartief. Tesla model 3 kan ik ook nog wel overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 12-11-2025 11:23 ]

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-12 13:15
Hyundai Ioniq 5 & Kia EV6 vallen, hoewel krap, ook binnen de 25k als ik het juist zie. Dit zijn ontzettend volwassen en ruime auto's. De ICCU geeft nog al eens problemen, maar vanwege de ruime garantie is dat over het algemeen geen aanzienlijk probleem en lijkt na 1 vervanging vaak ook gefixt. Zo'n Mazda 3 is ook wel een fijne auto, maar echt wel een hele flinke klasse lager gepositioneerd dan de I5 & EV6.
Nu heb ik de doorrekening niet gemaakt, maar ik zou de autos op afschrijving niet laten staan, want met de huidige ontwikkeling gaat alles zo rap dat restwaarde ronduit speculeren is voor zowel benzine als ev's.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:39

P_Tingen

omdat het KAN

Ik hop even hier naar binnen omdat ik CX30 zie staan. Ik heb er 4 jaar in gereden en hij is me goed bevallen, de looks zijn prachtig en de kleur (altijd rood doen!) is ongeëvenaard. Hij heeft alleen 1 minpuntje en dat is dat je de 180pk maar amper voelt tijdens het rijden. Je mist "oompf". Je moet hem echt goed op toeren jagen voordat alle power er uitkomt. Als het vermogen een van je redenen is om de CX30 op je lijstje te hebben, dan zou ik zeker eerst een proefrit maken.

Ik rij nu een Hyundai Bayon automaat met 99pk of zo. Als ik die in de sportstand zet voel ik pas écht power. En dat met de helft van het vermogen van de Mazda....

... en gaat over tot de orde van de dag

• asing
Valandin schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:21:
oei, dat is niet mals. Ik zal dan inderdaad even goed moeten nadenken of ik dat aandurf. Ergens hoop ik dat deze issues inmiddels lang en breed verholpen zijn d.m.v. softwareupdates.
Besef in dit geval : N=1. Dus ik weet niet hoe wijdverbreid de problemen zijn. Wat ik me nu wel bedenk is dat autofabrikanten bezig zijn met een omslag naar Software Defined. Tesla liep voorop en liet zien wat je allemaal kan doen als je een auto voorziet van internet en slimme software. Ik noem het niet voor niets een iPhone op wielen, hoewel Tesla onder water Ubuntu schijnt te gebruiken.

Anyway, Volkswagen beet zich al in hun vingers met Cariad en Volvo is vollegdig Android gegaan met een speciaal OS voor auto's. Daar hebben ze ook moeite mee. Ik denk overigens dat ieder merk dat wel zal hebben hoewel ik in mijn Tesla weinig irritants gevonden heb.

Pagina: 1