Aannemer lijkt niet volgens regels te werken

Pagina: 1
Acties:

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 20:38
Familie is bezig met een 60er jaren woning te moderniseren. Een aannemer doet het grote werk. Ik heb er te weinig verstand van om iets over de kwaliteit van ander werk dan elektriciteit te zeggen. Riolering en water lijkt in orde, al gaat alles supersloom. Nu hebben ze een hele lage prijs bedongen en doet de aannemer de verbouwing in de losse uurtjes, dat is niet vreemd dat het traag gaat.
Maar elektriciteit....er zaten nog genoeg groen, rood, grijs draden in en op sommige plekken is dat niet vervangen. Het grootste deel is vernieuwd, paar draden hergebruikt. Geen rook detecteren op netspanning, dacht dat het bij grote verbouwingen verplicht was.
Groepenkast vervangen, 95% van alle bedrading, alle wcds en schakelaars op de gebruikelijke hoogten van nu gebracht. Alle waterleidingen en afvoeren vernieuwd, keuken en badkamer verplaatst. Dus best een ingrijpende verbouwing. Wel het goedkoopste groepenkastje van een discounter erin, jammer.

Vragen:
Mag rood, groen, grijs hergebruikt worden?
Wat als het niet in de haak is? Welk risico lopen ze?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:51
Dat er een foute kleur in zit wilt niet zeggen dat het meteen onveilig is, enkel dat je duidelijk moet weten welke kleurcode voor wat staat. Handigst is heel het huis hetzelfde houden, maar het deel dat niet vervangen wordt hoeft ook niet te kloppen.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:22
Doet 1 aannemer alles, met eventueel onderaannemers of wordt opdracht gegeven aan een elektricien?
Van belang is welke opdracht is gegeven en of volgens opdracht wordt uitgevoerd. Waarbij een elektricien wel volgens de normen moet werken. Zover ik weet is hergebruik van materiaal niet uitgesloten. En als dit volgens opdracht is, dan is het toch prima?

Laat anders iemand met kennis van zaken e.e.a. controleren

[ Voor 8% gewijzigd door Bas.013 op 09-11-2025 19:58 ]

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:18
Offtopic: lief dat je voor een derde vragen stelt, maar dit soort topics zijn nooit echt zinvol. Want jij weet niet exact wat er is afgesproken, noch heb je er direct invloed op. Ook kunnen we geen zinvolle vragen stellen, want je weet de details niet. Spreek dus je zorgen uit, maar meer dan dat kan je niet doen. Tenslotte hebben we in Nederland geen NEN-norm politie of standaard verplichte inspectie oid, dus tja... :Y)

Antwoord op je vraag: bij grote verbouwingen moet er volgens de nieuwe NEN normen gewerkt worden. Installaties uitbreiden mag, maar het nieuwe gedeelte moet wel aan de desbetreffende NEN voldoen. Bestaande installaties groot aanpassen (bv meterkast compleet vervangen) moet je de hele installatie op de norm brengen. Dus meterkast en stopcontacten vervangen en oude bedrading kleurcodes hergebruiken mag niet.

Als je er toch je zondag avond aan wilt besteden: desbetreffende norm die je zoekt is NEN 1010 Elektrische installaties voor laagspanning (ja, 230v is laagspanning). Echter zal ik je van harte aanraden om het advies hieronder van @hesselbeertje te volgen en iets meer zinvols met je avond te doen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door kwibox op 09-11-2025 20:12 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou me vooral afvragen wat jouw belang is hierin. Als zijdelinks betrokkene is het vaak niet handig om overal je mening over te geven, en al helemaal niet als het niet je eigen vakgebied betreft.

Tenzij het echt gevaarlijk is, lekker laten gaan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ramon 73
kwibox schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:00:
Offtopic: lief dat je voor een derde vragen stelt, maar dit soort topics zijn nooit echt zinvol. Want jij weet niet exact wat er is afgesproken, noch heb je er direct invloed op. Ook kunnen we geen zinvolle vragen stellen, want je weet de details niet. Spreek dus je zorgen uit, maar meer dan dat kan je niet doen. Tenslotte hebben we in Nederland geen NEN-norm politie of standaard verplichte inspectie oid, dus tja... :Y)

Antwoord op je vraag: bij grote verbouwingen moet er volgens de nieuwe NEN normen gewerkt worden. Installaties uitbreiden mag, maar het nieuwe gedeelte moet wel aan de desbetreffende NEN voldoen. Bestaande installaties groot aanpassen (bv meterkast compleet vervangen) moet je de hele installatie op de norm brengen. Dus meterkast en stopcontacten vervangen en oude bedrading kleurcodes hergebruiken mag niet.

Als je er toch je zondag avond aan wilt besteden: desbetreffende norm die je zoekt is NEN 1010 Elektrische installaties voor laagspanning (ja, 230v is laagspanning). Echter zal ik je van harte aanraden om het advies hieronder van @hesselbeertje te volgen en iets meer zinvols met je avond te doen ;)
Ik wil pas mijn zorgen uitspreken tegen de familie als het zinvol is. De verbouwing moest vooral goedkoop zijn en daardoor zijn ze na 5 maanden pas op de helft. Nu stennis schoppen gaat voor nog meer vertraging zorgen. Commentaar wil ik pas doen als het nodig is om aan de bel te trekken.

• Ramon 73
hesselbeertje schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:01:
Ik zou me vooral afvragen wat jouw belang is hierin. Als zijdelinks betrokkene is het vaak niet handig om overal je mening over te geven, en al helemaal niet als het niet je eigen vakgebied betreft.

Tenzij het echt gevaarlijk is, lekker laten gaan.
Het is niet direct gevaarlijk om oude kleuren te hergebruiken. Ontbreken van rookmelders is wel een belangrijk punt, ik dacht bij een dergelijke verbouwing dat die 230v gevoed moeten zijn, accu voeding is onvoldoende bij dergelijke ingrepen.
Het zou wellicht voor een verzekering wel kunnen uitmaken of de rookmelders aan de eisen voldoen, of wordt daar niet naar gekeken? Geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat een verzekering een renovatie van zo'n oud huis graag met eigen ogen wil zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon 73 op 09-11-2025 20:30 ]

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:18
Ramon 73 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:25:
[...]
Ik wil pas mijn zorgen uitspreken tegen de familie als het zinvol is. De verbouwing moest vooral goedkoop zijn en daardoor zijn ze na 5 maanden pas op de helft. Nu stennis schoppen gaat voor nog meer vertraging zorgen. Commentaar wil ik pas doen als het nodig is om aan de bel te trekken.
Dan ontgaat het doel van dit topic mij helemaal, het punt om je zorgen uit te spreken is al lang voorbij. ´t is namelijk überhaupt niet aan te raden om voor een appel en een ei anno 2025 dit soort zaken uit te laten voeren; met de huidige tekorten aan vakmensen weet je dan zeker dat er een Beunhaas van Piccobello BV komt knutselen...

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:13
Bemoeierige familieleden, die het zelf ook niet prieces weten.

Je familie heeft een keuze gemaakt die niet aan jouw normen lijkt te voldoen, dat zal imho moeten accepteren.
Als een goede band met je familie je lief is: laten gaan totdat ze jou expliciet om hulp vragen.

Spel en typfouten voorbehouden

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:28:
[...]

Het is niet direct gevaarlijk om oude kleuren te hergebruiken. Ontbreken van rookmelders is wel een belangrijk punt, ik dacht bij een dergelijke verbouwing dat die 230v gevoed moeten zijn, accu voeding is onvoldoende bij dergelijke ingrepen.
Het zou wellicht voor een verzekering wel kunnen uitmaken of de rookmelders aan de eisen voldoen, of wordt daar niet naar gekeken? Geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat een verzekering een renovatie van zo'n oud huis graag met eigen ogen wil zien.
Je zegt het zelf al: Geen ervaring mee. Dus laat maar mooi gaan, niemand zit te wachten op goedbedoelde adviezen van een forumridder die het zelf ook niet precies weet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 09-11-2025 20:51 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:23
Nou als alles wat je op de hele verbouwing misschien niet goed vind een paar draden met de oude kleuren zijn en geen 230v rookmelders dan denk ik dat je familie blij mag zijn met de aannemer, zeker als t ook nog goedkoop moest.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 22:56
Ramon 73 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:28:
[...]

Even ter verduidelijking,

In oudere elektrische installatie's van voor 1970 werdt rubberen isolatie toegepast voor de bedrading. Deze zijn vaak te herkennen aan de kleuren Rood en Groene draden. Toen het blauw en bruin werdt is hier pvc gebruikt.

Het gevaar van het Rubber is dat deze broos wordt en half geleidend wordt. Hierdoor is het brandgevaarlijk.
Als er een aanzienlijke aanpassing wordt gedaan moet er volgens de NEN1010 worden voldaan aan de laatste norm 2015:c1+c2 en daar kan hier wel sprake van zijn.
Dan is hoewel het keuren nog niet verplicht is. Is het voor de aannemer en de gebruiker wel riskant als de oude bekabeling wordt hergebruikt.

Goed en goedkoop zijn twee verschillende dingen.
Wat vervangen moet worden kost gewoon geld.

[ Voor 2% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 09-11-2025 22:55 . Reden: punten komma's ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ramon 73 schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:50:
Geen rook detecteren op netspanning, dacht dat het bij grote verbouwingen verplicht was.
Nee hoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezond-en-veilig-wonen/vraag-en-antwoord/hoeveel-rookmelders-moet-ik-in-mijn-huis-hebben

Er wordt aangeraden om een rookmelder te gebruiken met een accu die 10 jaar meegaat, maar dat is een advies en geen verplichting.
Mag rood, groen, grijs hergebruikt worden?
Geef aan bij je familie dat je dit wat raar vindt, en misschien gevaarlijk gelet op de post hierboven. Kan best zijn dat de aannemer hier ook al voor gewaarschuwd heeft, maar dat je familie vanwege budgetaire redenen ervoor gekozen hebben om niet tot vervanging over te gaan...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:44
Ja hoor, bovenstaande geld voor bestaande bouw. Bij nieuwbouw, of verbouw moet je aan de nieuwere regels voldoen, dat is onder andere 230V met backup voeding.
https://hanzestrohm.nl/hemmink/thema/nen2555/
Onder het kopje, "eisen aan een rookmelder"
Wat zijn de vereiste productkenmerken van rookmelders volgens NEN 2555?
NEN 2555:2023 stelt enkele algemene eisen aan rookmelders:
ze moeten een NEN-EN 14604-keurmerk hebben
ze hebben een ingebouwde optische sensor en akoestische signaalgever
de voeding moet bij nieuwbouw bestaan uit een 230V lichtnetaansluiting (volgens NEN 1010) plus een secundaire energievoorziening (batterij); bij bestaande bouw mag in plaats daarvan een niet-verwijderbare accu worden toegepast.
ze moeten koppelbaar zijn indien meer dan één rookmelder wordt toegepast
een eventuele koppeling met een externe installatie of een ander apparaat moet fail-safe zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hfolkers schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:52:
[...]
Bij nieuwbouw, of verbouw moet je aan de nieuwere regels voldoen, dat is onder andere 230V met backup voeding.
Uit je eigen bron:
de voeding moet bij nieuwbouw bestaan uit een 230V lichtnetaansluiting (volgens NEN 1010) plus een secundaire energievoorziening (batterij); bij bestaande bouw mag in plaats daarvan een niet-verwijderbare accu worden toegepast.
Ik lees nergens dat bij verbouwing er een lichtnetaansluiting gerealiseerd moet worden. En daarnaast:
De NEN 2555:2023 gaat de NEN 2555:2008 opvolgen. Beide versies betreffen woningen en woongebouwen van ná 2003. Voor oudere woningen en woongebouwen zijn er geen projecteringseisen en geldt alleen een wettelijke verplichting om per bouwlaag minimaal één rookmelder te plaatsen.
Volgens de topicstart gaat het om een woning uit de jaren zestig. Deze NEN-normen lijken dan ook niet van toepassing.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:28
Mr3MrsSmith schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:51:
[...]
Even ter verduidelijking,

In oudere elektrische installatie's van voor 1970 werdt rubberen isolatie toegepast voor de bedrading. Deze zijn vaak te herkennen aan de kleuren Rood en Groene draden. Toen het blauw en bruin werdt is hier pvc gebruikt.
Mijn huis is van 1968 en heeft dus ook nog de oude kleur draden. Maar ik weet toch echt heel zeker dat de isolatie niet van rubber is.

In het oude huis van mijn broer (bj 1908), zat (gedeeltelijk) nog wel oude bedrading met een andere mantel. En zelfs ook in stalen pijpen... :X Dat hebben we er natuurlijk allemaal maar uitgehaald en vervangen door veel veiliger modern spul.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:13
kwibox schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:00:

Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar de opmerkingen dat er volgens de nieuwe norm gewerkt moet worden is volgens mij niet helemaal juist.

Als ik mij niet vergis stelt de norm dat je bij een aanpassing aan de installatie het "door rechtens verkregen nivo" mag blijven hanteren (met een minimumwaarde de norm van (correct me if am wrong 1962)).

De veel gehoorde redenen van een grote aanpassing staat nergens gedefinieerd in de norm.
Al ben ik persoonlijk wel voorstander voor het updaten van je installatie bij grote aanpassingen.

Het oude bouwbesluit (hoe heet ie nu ook alweer?) stelt ook eisen, maar die stelt de huidige aangewezen norm pas verplicht zodra je je bouwwerk tot de fundering afbreekt en opnieuw opbouwt.

Hergebruik van de oude kleuren lijkt me dan ook geen probleem (hooguit onwenselijk) mits de bekabeling nog in goede staat is en van het juiste materiaal is.

Wel is het door elkaar gebruiken van de oude en nieuwe kleuren verwarrend. Dus in het kader van duidelijkheid en overzichtelijkheid van je installatie (ook een vorm van veiligheid) zou ik zelf de oude kleuren vervangen voor nieuwe.

Maar goed, die meerkosten moeten wel betaald worden natuurlijk, kan prima dat de opdrachtgever daar niet voor gekozen heeft. Het is immers niet onveilig.

• Ramon 73
FredvZ schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:40:
[...]

Bemoeierige familieleden, die het zelf ook niet prieces weten.

Je familie heeft een keuze gemaakt die niet aan jouw normen lijkt te voldoen, dat zal imho moeten accepteren.
Als een goede band met je familie je lief is: laten gaan totdat ze jou expliciet om hulp vragen.
Dat is eigenlijk nog het beste advies: niet roeren in een glas modderwater.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:39
454SS schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:07:
[...]

Mijn huis is van 1968 en heeft dus ook nog de oude kleur draden. Maar ik weet toch echt heel zeker dat de isolatie niet van rubber is.

In het oude huis van mijn broer (bj 1908), zat (gedeeltelijk) nog wel oude bedrading met een andere mantel. En zelfs ook in stalen pijpen... :X Dat hebben we er natuurlijk allemaal maar uitgehaald en vervangen door veel veiliger modern spul.
Hier zelfde verhaal bij een woning uit 1967. Zeker geen rubberen isolatie. Sterker nog, alles zit keurig in lasdoppen die echt minder snel losschieten dan de huidige Wago's.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Oude bedrading die nog in goeie staat is mag blijven.
De kleuren heb je 2 afspraken:
- geel of groen of geel-groen mag enkel voor aarding gebruikt worden. Ook in oude installaties moet je inbreuk hierop aanpassen.
- voor de rest mag je in BE elke kleur die je maar wil laten zitten. Al is het aan te raden om verwarrende zaken aan te passen (ik dacht sat normen spreken van met kleurtje op uiteinden van draden te werken, maar vervang dan de draad terwijl je bezig bent).

Maar electriciteit moet gekeurd worden, daar halen ze best veel uit, ze hebben ervaring met waar het mis kan lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1