Tijdelijke stroomstoringen opvangen voor selfhosted server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elverion
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:27
Hallo,

Ik hoop dat ik in een correcte categorie post. Ik heb nog aardig zitten puzzelen maar ik heb geen perfecte plek gevonden.

Ik heb een selfhosted server(tje) thuis staan: de Quartz64 van Pine64. Daarop draait o.a. mijn HomeAssistant waarmee ik aardig wat dingen regel thuis.
Nou heb ik het probleem dat mijn server meteen uitvalt als er geen stroom meer is. Als de netbeheerder problemen heeft of mijn kinderen per-ongeluk op de aan/uit knop van de meerdoos hebben gedrukt dan heb ik weer een crash-stop gehad.
Ik ben op zoek naar een oplossing om kleine stroomstoringen op te vangen (lees korter dan 15 minuten ongeveer). Bij mijn weten zijn er 2 manieren om dat te doen:
  1. Een omvormer met accu
  2. Een accu/powerstation
Wat zou volgens jullie het beste zijn, een omvormer, een aparte accu of nog iets anders? Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Groet,
Elverion

Beste antwoord (via Elverion op 09-11-2025 21:36)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:32

Grvy

Bot

Dit is een account.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:32

Grvy

Bot

Dit is een account.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:59
Dit is wat je zoekt:

Bekijk APC Back-UPS BE650G2-GR - Noodstroomvoeding 8x stopcontact, 650VA, 1 USB oplader, 1 USB datapoort op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik heb dit bij evenementen draaien als ik mijn netwerk apparatuur moet meenemen.

Wanneer iemand dan de stekker eruit trekt is er geen issues tenminste.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43

mjl

Ugh

Heb je ook redundante voeding in die server, een UPS kan een hoop maar die kan ook stuk :)

En geen meerdoos gebruiken, altijd direct in het stopcontact.

-------

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een UPS is leuk en aardig, maar smarthome in het huis heeft ook 220v nodig. Leuk dus dat je Homeassstant server kan doordraaien op een UPS, maar als je smartswitch in je plafondlamp geen 220v heeft gaat hij nog steeds niet aan. Als je dat allemaal op wilt lossen dien je verder te kijken dan een UPS.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Elverion
UPS ziet er veelbelovend uit, ga ik naar kijken!
Heb je ook redundante voeding in die server, een UPS kan een hoop maar die kan ook stuk :)
Nee, er is 1 ingang op de SBC en ik heb 1 laadkabel die erop past.
Een UPS is leuk en aardig, maar smarthome in het huis heeft ook 220v nodig. Leuk dus dat je Homeassstant server kan doordraaien op een UPS, maar als je smartswitch in je plafondlamp geen 220v heeft gaat hij nog steeds niet aan. Als je dat allemaal op wilt lossen dien je verder te kijken dan een UPS.
Klopt. Wat mij betreft is het niet erg als ik geen Zigbee heb als er geen stroom is. Waar het mij om gaat is vooral dat mijn server geen crash-stop hoeft te doen maar netjes kan stoppen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Microkid volgens mij maakt ts duidelijk dat hij de dirty shutdown wil voorkomen. Daar is een UPS uitermate geschikt voor. Het lost ook een korte powerdrop op, waarbij sommige pc's wel uit, maar niet meer aan gaan.
Edit: volgende keer sneller typen. :+

@Elverion Haal ik goed uit je ts dat je server niet zelf aangaat bij herstel van stroom? Daar zou ik wat extra moeite insteken. Doorgaans kan je dat in het bios instellen, zoiets als power on after power loss. Als je dat combineert met een ups dan is een stroomuitval niet meer dan dat. Je server blijft aan tot de ups het niet meer redt, dan gaat ie uit. En als de stroom dan terugkomt start 'ie weer op.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 09-11-2025 20:00 ]

Alles kan stuk.

• Elverion
remco_k schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:53:
@Elverion Haal ik goed uit je ts dat je server niet zelf aangaat bij herstel van stroom? Daar zou ik wat extra moeite insteken. Doorgaans kan je dat in het bios instellen, zoiets als power on after power loss. Als je dat combineert met een ups dan is een stroomuitval niet meer dan dat. Je server blijft aan tot de ups het niet meer redt, dan gaat ie uit. En als de stroom dan terugkomt start 'ie weer op.
Hij gaat gelukkig automatisch aan bij terugkomst van stroom. Dus wat jij beschrijft is exact waar ik behoefte aan heb. Aan blijven tot de accu dreigt leeg te gaan, dan een graceful shutdown doen en als er weer stroom is weer netjes aangaan.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Elverion schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:39:
Hallo,
Nou heb ik het probleem dat mijn server meteen uitvalt als er geen stroom meer is. Als de netbeheerder problemen heeft of mijn kinderen per-ongeluk op de aan/uit knop van de meerdoos hebben gedrukt dan heb ik weer een crash-stop gehad.
Wat is een meerdoos?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Elverion schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:39:
Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Zo erg is het nou ook weer niet dat de stroom er af en toe een keertje vanaf gaat.
Als dat het gevolg is van het gedrag van kinderen moet je de server verplaatsen naar een plaats waar kinderen niet bij kunnen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Elverion
Ander woord is een stekkerdoos. Zo'n ding met meerderen stopcontacten om stekkers in te doen.
Pagina: 1